Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Je hond FYSIEK afstraffen??

 
Profiel   

Nee, echt nooit, puur omdat dit bij onze hond gewoon niet werkt. Ik corrigeer hem wel met stem en gebaren, daar luistert hij wel naar, maar hij leert vooral door juist zijn goede gedrag te belonen.
Ik ben van mening dat elke hond op een andere manier leert en dat dat ook door de jaren heen nog kan veranderen. Ik vind dat je als baasje je trainingsmethode op je hond moet aanpassen en dus een methode kiest die bij je hond past.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:13 



 
Profiel   

Melyoramel schreef
Fysiek afstraffen vind ik dat weer erg zwaar klinken.

Ik ben van zoveel mogelijk positieve training, maar bij sommige dingen gaat dat even niet.

Om hem uit een focus te halen geef ik mijn hondje ook weleens een por of een duw. De aandacht terug vragen.

Maar soms ook wel harder. Van het weekend nog. Schoonouders hebben sinds kort konijnen (buitenhok met ren). De vorige keer zaten de konijntjes in het binnenhok en hond heeft er niet naar omgekeken.
Maar afgelopen weekend was konijn lekker in de ren en nu is mijn hond dat niet gewend. En hij liep al los want ik wist niet dat de konijnen buiten waren. Dus hondlief ging me toch eens flink jagen. Ik heb hem 2x geroepen en na 0 reactie heb ik hem toch ook even bij de nek vastgepakt, om hem uberhaupt te laten stoppen met jagen.
Even weggehaald bij de konijnen voor rust.
Daarna weer rustig er naar toe gegaan en met afleiding geprobeerd rustig bij de konijnen te laten zitten. Niet te dichtbij. Maar zijn focus was toch nog errug op de konijnen gericht, dus zal nog wel een paar sessies duren :')

Dus niet afstraffen, maar soms kan je niet anders dan toch iets fysieks bij je hond doen.

Afhankelijk van situatie en de hond zelf.
Naar mijn mening is er niet een zwart en wit in hondentraining. Er is niet één juiste manier. Bij de ene hond is het zus beter, bij de andere hond zo.


Oh jeetje hier een hele soortgelijke situatie! Mijn hond is altijd geobsedeerd geweest door het konijn en het konijnenhok. Een paar maanden terug heeft die somehow ergens een opening weten te vinden en ons konijn gegrepen. Ik was zo woest dat ik toen het konijn in huis heb gedaan en de hond een nacht heb opgesloten in het konijnenhok (waar hij maar net in past). Totaal niet verantwoord of diervriendelijk maar ik was ZO boos }> Als het om de veiligheid van mijn andere dieren gaat heb je aan mij gewoon de verkeerde :j
*hoopt nu dat niemand de dierenbescherming belt*


Laatst bijgewerkt door Amy111 op 14-05-19 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:19 



 
Profiel   

En wat denk je dat dit in godsnaam geholpen heeft??? Sorry, maar dat vind ik echt not done.. Hond weet echt niet waarom hij een godganse nacht in een kippenhok moet zitten waar hij z'n kont niet kan keren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:20 



 
Profiel   

Fijn dat je trots bent op een actie die de hond niet kan koppelen aan de gebeurtenis. Chapeau TS!

Je had de hond ook kunnen opvoeden en ervoor kunnen zorgen dat hij niet bij de kippen kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:21 



 
Profiel   

Ja ik weet het, erg domme actie |o
Zal het ook nooit weer doen maar handelde totaal uit emotie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:23 



 
Profiel   

ja, wij hebben een jonge puber van ongeveer 40 kilo :)) en 2 kleine kinderen en regelmatig bezoek (zaak aan huis) dus ik moet voor ieders veiligheid een strakke opvoeding hanteren.
Over het algemeen gaat dat prima op positieve beloning en anders een keer stem verheffen.

áls ik fysiek ingrijp dan is het een nekvel of een velletje in de lies en duw/trek ik haar op de grond. In het begin een aantal keren moeten doen maar, nogmaals, dat gebeurd nu zelden gelukkig

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:24 



 

Ik weet niet wat ik erger vind, je hond slaan of hem een hele nacht opsluiten en in de stress te laten zitten..

Ik heb er eigenlijk maar één die ik wel eens fysiek gestraft heb, al vind ik dat een groot woord.. Toen ik net op mezelf ging wonen was hij het er niet mee eens dat hij niet mee naar boven mocht, mijn huis is helemaal open dus hij zag en hoorde mij boven en wilde ook naar boven. Gevolg was dat hij beneden binnensmonds ging zitten keffen, waarschuwingen met mijn stem hielpen niet dus ik ben de eerste 2 weken denk ik regelmatig even naar beneden gelopen, heb hem op zijn zij gelegd, laten ontspannen, los gelaten en ben weer naar boven gegaan zonder iets te zeggen. Nu zal ik ook wel commentaar krijgen omdat dat stukje in de methode van Cesar Milan past maar dat was de manier om hem stil te laten zijn de rest van de nacht. Na die 2 weken ging hij lekker liggen slapen als ik naar boven ging. Nu is ie oud en al een beetje dement aan het worden en vind hij het weer lastig om beneden te zijn dus slaapt hij alsnog boven :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:28 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat het per hond verschillend kan zijn en dat je het zo zacht moet doen als het kan, maar zo hard als het moet.

Mijn witte herder heeft misschien 1 a 2 keer een fysieke correctie van me gehad, dat was in de puberteit en daarna was het gedrag direct klaar. Ging om grommen en bijten toen hij bijvoorbeeld niet van de bank af wilde. 1 kneep in het oor en hij heeft het nooit meer gedaan. Verder altijd met stem en lichaamstaal op kunnen lossen en is een hartstikke lieve vriendelijke hond. Ook heel lief karakter van zichzelf hoor.

Mijn mechelse x hollandse herder is een heel ander verhaal. Deze zit nu in de puberteit en is een behoorlijk heftig hondje. Deze heeft al meerdere fysieke correcties gehad om hem in het gareel te houden. Dit kun je nog zo lief op willen lossen, maar gevolg is dan wel dat deze jongen dan straks de baas hier in huis zal zijn. Dat gaat toch echt niet gebeuren. Dus ja vervelend, maar bij deze meneer zal het af en toe toch echt even wat duidelijker moeten. Ook onze witte herder zet hem af en toe even heel fel op zijn plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:30 



 
Profiel   

Ik heb onze oude hond toch eens een flinke trap verkocht, toen we haar net hadden liep ik eens langs een drukke weg en dit ging prima, tot er een vrachtwagen voorbij kwam en mevrouw ,denk maat duitse herder, er ineens achteraan wou jagen. Uit reactie heb ik haar een flinke trap verkocht. Ze heeft het nooit meer gedaan.
Later bleek dat dit dus een groot probleem was hadden oude eigenaren alleen niks over gezegd, die waren al lang blij van de hond af te zijn 8)7 . Heb het wel dus in een keer in de kiem gesmoord zeg maar dus heb er achteraf ook geen spijt van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:32 



 
Profiel   

:oo

Nee dat zou ik nooit doen, fysiek afstraffen heeft geen enkel nut.
Een correctie moet direct- zo zacht als kan en zo hard als moet- komen na het gedrag en ook binnen de concentratiespanne van het dier weer over zijn.

Qua fysieke correctie vind ik een keer een rukje aan een lijn zo ongeveer wel de grens, beetje afhankelijk van hoe groot de hond is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:37 



 
Profiel   

Ik pak wel eens een nekvel als Skip op een andere hond zit te rijden en die hond doet er zelf niets aan, is binnenkort waarschijnlijk niet meer nodig want afgelopen vrijdag chemische gecastreerd.

Ruk aan de lijn regelmatig, hij weet nl dondersgoed dat trekken niet de bedoeling is maar vrouwtje we gaan richting BOS......

Heb één keer verschrikkelijk goed raak gegooid met een hand vol riemen omdat Skip aan de achterbenen van een paard stond te snuffelen. Al tig keer een stem correctie gegeven maar dat werd genegeerd. Ik stond naast het paard en met toestemming van eigenaar zo die hand met riemen tegen Skip aan gegooid op de plek waar de hoeven hem ook geraakt zouden hebben.

Heb het 5 minuten later nog eens moeten herhalen maar nu is een stem waarschuwing genoeg.

En ik denk beter een hand riemen dan 2 paarden hoeven! Hij hing toen ook regelmatig gewoon in de staart dus een mep kon hij echt verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:40 



 
Profiel   

Ik heb die van mij (duitse herder) als jonge hond echt wel eens bij het nekvel gepakt als ze het echt heel bont had gemaakt (achter de katten aan). Maar die keren zijn op 1 hand te tellen.
En ze heeft in de ipo periode ook heus wel eens een ruk aan de lijn gehad, maar ik kan me niet meer heugen wanneer ik haar voor het laatst fysiek heb moeten straffen. :n

Het is een vrij zachtaardige hond, die aan een stemverheffing over het algemeen ook wel genoeg heeft, dus zie geen meerwaarde voor fysiek straffen.
Daarnaast ben ik ooit op de training zo teleurgesteld in een trainer die het nodig vond om mijn hond gigantisch aan de ketting te trekken, waardoor ze het liefst in de grond wou verdwijnen, dat ik sindsdien aan mezelf en haar heb beloofd dat zoiets nooit meer gaat gebeuren.

Overigens heb ik eigenlijk niet de indruk dat het positieve trainen in populariteit afneemt en het fysieke straffen toeneemt... ik zie juist dat er steeds meer aandacht komt voor het lezen van de hondentaal en het welbevinden van de hond. Ligt misschien ook aan de omgeving waarin je zit. Ik heb bijvoorbeeld een enorm verschil gemerkt tussen de behendigheid en de africhting :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:44 



 
Profiel   

De labradoodle van m'n moeder is ook enorm zachtaardig maar kan ook compleet gefixeerd zijn op een externe prikkel en mij compleet negeren/vergeten terwijl ik naast haar sta en aan de riem heb. Soms echt zo erg waardoor ik haar even bij haar kop (wang/oor) moet pakken en streng toespreek. Heeft daar voldoende vel zodat ik haar goed kan pakken zonder pijn te doen. Dan weet ze direct dat ze al eerder had moeten opletten en kijkt me dan ook weer aan. Is dan pas voldoende uit de focus om de andere kant op mee te lopen. Maar slaan/neusgreep of iets anders nee echt niet :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:49 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Ik heb onze oude hond toch eens een flinke trap verkocht, toen we haar net hadden liep ik eens langs een drukke weg en dit ging prima, tot er een vrachtwagen voorbij kwam en mevrouw ,denk maat duitse herder, er ineens achteraan wou jagen. Uit reactie heb ik haar een flinke trap verkocht. Ze heeft het nooit meer gedaan.
Later bleek dat dit dus een groot probleem was hadden oude eigenaren alleen niks over gezegd, die waren al lang blij van de hond af te zijn 8)7 . Heb het wel dus in een keer in de kiem gesmoord zeg maar dus heb er achteraf ook geen spijt van.

Snap ik Alice! Als de hond zelf in gevaar is (door bij auto's of paarden in de buurt te komen) of andere dieren in gevaar zijn door de hond, dan is de straf op dat moment naar mijn mening wel op z'n plek

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:58 



 
Profiel   

Het ligt ook heel erg aan de hond. Mijn hond heb ik wel eens ergens weg moeten duwen, maar verder nooit fysiek hoeven straffen. Sinds kort werk ik wél af en toe met negatieve bekrachtiging in de vorm van training discs, omdat het poep eten echt ongezond werd en dat is zelfbelonend gedrag.

Je hoort vaak het argument dat honden onderling ook niet altijd lief tegen elkaar zijn. Maar vaak zijn daar al een hoop waarschuwingen aan vooraf gegaan (op de agressieladder). Als een hond niet luistert omdat hij je niet begrijpt en je straft dat af door fysiek te worden, dan bereik je daar niets mee. Als je hond je wél begrepen heeft maar negeert, dan kan het wel zinvol zijn. Daarom wordt het bij pups ook afgeraden, als die niet luisteren is het meestal omdat ze te moe of te overprikkeld zijn of omdat ze je gewoon niet snappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 16:13 



 
Profiel   

Jahoor en ik zie het probleem er niet van in..zo zacht als kan en zo hard als het moet.

Maar ik ben net zo slecht als mijn dieren denk. }> Ik doe het niet voor beloningen. Beloningen zijn een leuk extratje, maar waarom zou ik iets niet doen als er niets negatiefs tegenover staat behalve: als je het wel goed doet krijg je een beloning.
Ik hoef geen beloning, doe dan iever mijn eigen zin zonder beloning (en dus ook zonder straf)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 16:14 



 
Profiel   

Nee wel eens een tikje om ze uit de focus te halen.
Hier lopen ze meer los dan aan de riem en los wil ik graag dat ze luisteren. Hebben ze een keer bananen in de oren gaan ze aan de lijn (die ik altijd bij mij heb).
Verder doe ik alles met stem en toen ze pup was/we haar net hadden met voedselboningen.
Vertrouwen in de baas is tevens ook respect voor de baas hebben en dus vind ik een vertrouwensband belangrijk en daar hoort geen lichamelijke straf bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 16:20 



 
Profiel   

Overigens in echt gevaarlijke situaties grijp ik wel hard in als het moet.
Veiligheid staat voorop.
Maar ook dit is je hond kennen en van daaruit kan je soms al een inschatting maken en dan heb ik het Mn over onze Indra die als het aan haar ligt rustig onder een paard doorloopt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 16:22 



 
Profiel   

Ik heb het daar met mijn border collie momenteel heel moeilijk mee, ze heeft 0 opvoeding van haar moeder gehad dus correcties komen precies niet aan bij haar en ze brengt zichzelf continue in extreem gevaarlijke situaties (lees, achter auto's aan willen rennen en aanvallen, paarden aanvallen, andere honden aanvallen) en is daarbij ook nog eens een heel koppige (blijven aan de lits trekken ondanks verschillende trainingstechnieken ingezet en consequent ingrijpen, dingen stelen van de toog,...) Dit maakt het voor mij heel moeilijk om te zien hoe ik haar moet corrigeren en hier zijn ook al verschillende professionals bij geweest die ook niet wisten wat ze met dit extreme gedrag aanmoesten aangezien bv trainingsdisks geen effect hadden als ze in die state of mind gaat en zelfs een tik om haar focus terug te vragen amper werkt. Dit vind ik erg jammer aangezien ik dan soms van schrik harder fysiek doorkom dan mijn bedoeling is aangezien dit natuurlijk heel akelig is om te zien hoe ze reageert en vaak ook erg onvoorspelbaar en vooral ontzettend gevaarlijk. Nu moet ik zeggen dat het enige wat tot nu gewerkt heeft "tijd" is. Met ouder te worden (ze is nu 3) zijn veel extreme gedragsuitingen al ontzettend geminderd met uitzondering van de agressie uit angst.
Dus ja en nee, in ernstig gevaarlijk situaties gaf ik eerder wel een tik aangezien dit bij vorige honden direct een harde grens stelde, bij haar amper nog aangezien het niet het gewenste effect heeft en ik dit ook niet wil opbouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 16:34 



 
Profiel   

Tegen mijn ene hond heb ik zelfs nog nooit mijn stem hoeven verheffen.
Die is zeer gevoelig en heeft geen correctie nodig.
Mijn andere hond is anders en die heeft soms bananen in haar oren. Die heeft in het uiterste geval wel eens een duw en stemverheffing gekregen. Maar dat is niet vaak.

Opsluiten in het konijnenhok vind ik echt niet wijs. Sorry ik maar ik vraag me echt af wat je bezield dan :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 16:52 



 
Profiel   

Wij hebben niet eens een bench.
Hond opsluiten doen we niet.

Nou ja dat hij in de keuken 10 min moet blijven als ik mijn man zijn haren scheer.
Cocker eet de haren anders op. Maar hij kan ons zien en eventueel over de plank heenstappen maar dat doet hij niet.

Hij krijgt weleens een zetje om van de bank af te gaan als hij gromt naar man, zoon of kat.

Bij Agility en gehoorzaamheidstraining is het allemaal positief trainen.
Soms doen we een stapje terug omdat het begrijpen even niet lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 17:04 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Oh jeetje hier een hele soortgelijke situatie! Mijn hond is altijd geobsedeerd geweest door het konijn en het konijnenhok. Een paar maanden terug heeft die somehow ergens een opening weten te vinden en ons konijn gegrepen. Ik was zo woest dat ik toen het konijn in huis heb gedaan en de hond een nacht heb opgesloten in het konijnenhok (waar hij maar net in past). Totaal niet verantwoord of diervriendelijk maar ik was ZO boos }> Als het om de veiligheid van mijn andere dieren gaat heb je aan mij gewoon de verkeerde :j
*hoopt nu dat niemand de dierenbescherming belt*

Dan mis je toch echt een paar hersencellen -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 17:14 



 
Profiel   

Hier af en toe ook "fysiek" straffen door nekvel pakken. Ze is niet altijd sociaal naar andere honden, zeker aan de riem niet. Dan pak ik haar bij de nek om te corrigeren. Verder is het een hond waar een nee al voldoende is, en eigenlijk weet ze precies wat wel en niet mag en is die nee al haast nooit nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 17:32 



 
Profiel   

Ben benieuwd hoeveel van de "nee, echt niet" mensen in werkelijkheid dat ook echt niet doen. Zullen we nooit weten ;)

Ja hoor hier echt wel. Ze hebben mijns inziens een geweldig leven hier maar nee is nee en doen is doen en ja is ja PUNT! Heb hier een roedel van 6 honden met zeer sterke karakters en 3 zijn rond/onder de 2 jaar. Totaal wegen ze samen 170 kg. Ik eis niet het onmogelijke en ga niets vragen wat ze niet beheersen maar luisteren is luisteren. Het komt niet dagelijks voor dan zou er wat fout zijn. De kracht van een goede correctie is namelijk dat je het niet 100x hoeft te herhalen. 1x goed is goed. Mijn honden zijn uitstekend te corrigeren met "nee" en als dat eens genegeerd wordt dan grijp ik in. Niet met grof geweld maar gewoon even laten schrikken en de situatie nog eens opzoeken en dan belonen bij goed gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:38 



 
Profiel   

Ik heb mijn honden nog nooit een schop of een klap gegeven.
Ook geen stroombanden, prikband o.i.d. om ze te laten luisteren.
Wel zijn ze gevoelig op je stem en houding, als je op een boze stem "nee of ehh" zegt, maakt dat altijd genoeg indruk.
Maar goed, mijn honden zijn (waren) zachtaardig en sociaal van aard, daar moet je helemaal niet met harde hand mee omgaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen