Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Exmoor eigenaren gezocht!

 
Profiel   

Hoi!

Sinds een week ben ik de eigenaresse van een (ex) wilde exmoor ruin (tot februari was hij hengst).

Hij komt dus uit het wild, en is in november uit het natuurgebied gegaan.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met een exmoor pony, zodat we wat ervaringen kunnen uitwisselen?


[ img ]
[ img ]
[ img ]


* ik weet dat er maar weinig exmoorpony's in nederland zijn, dus weet dat de kans vrij klein is dat er bokkers zijn met dit ras :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 21:06 



 

Is dit Ragnar? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 21:07 



 

Mooi is hij zeg <3 . Hoe groot is ie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 21:13 



 
Profiel   

brokjes schreef
Is dit Ragnar? :D

Dat klopt :D wat leuk dat je hem herkent!

@humpiedumpie tussen de 1,35 en 1,40 (officieel dus veel te groot voor het stamboek :o )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 21:15 



 
Profiel   

Ik hoop er stiekem 1 aan te schaffen dit of volgend jaar. Dus mocht je nog iets weten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 21:31 



 
Profiel   

6 jaar geleden 2 exmoorpony's "gevangen" uit een natuurgebied in limburg. 1 was 1/2 jaar oud, de andere 1 jaar.
1 is weer terug in de begrazing. de andere hebben we nog. super fijne en bomproof pony.

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 21:35 



 
Profiel   

Dat bomproof herken ik :))

Lijkt me echt leuk om ze zo jong al te krijgen. Denk dat ze dan ook wat makkelijker mak te maken zijn? :)

@lillith ik heb geen idee hoe het in zn werk gaat om er 1 uit het wild te halen, dus kan je daarmee niet helpen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 10:16 



 
Profiel   

het ligt ook wel aan de pony of en hoe snel ze tam te maken zijn. ook als ze nog jong zijn.
de lichtere was heel makkelijk en was vanaf dag 1 al te aaien. de andere konden we na een weekje of 3 een halster omdoen en voorzichtig aanraken. op zich was hij super braaf, maar echt vertrouwen in mensen was wisselend. zo kon je hem in de wei gewoon pakken en ineens weken niet meer. ook niet met wat lekkers of heel veel geduld. 3 voetjes uitkrabben en ineens bij de 4e paniek en dan kom je nergens meer aan. dat soort dingen. maar nooit !! slaan of bijten o.i.d.
die is dan ook met 2,5 weer terug gegaan naar de begrazing. en daar doet hij het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-19 12:06 



 
Profiel   

Fijn dat de optie er was om terug in 'het wild' te gaan! Sommige horen daar gewoon thuis :j


Ragnar begint lekker relaxed te worden hier! Staat vooraan als er eten/snoepjes is (dat is best knap als je bij 3 shetlanders staat :P :+ )

Hij begint alleen wat te schuren (precies de manen en staart := ) dus houd hem even goed in de gaten.. weet dat er ZE voorkomt bij exmoor :=

In welk stamboek staan die van jou ingeschreven dinogirl? Ragnar bij het ics (tinkerstamboek dus :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 17:08 



 
Profiel   

Ze hebben een paspoort van de knhs.
Het schuren kan ook komen van voerverandering. Geen krachtvoer met veel zetmeel/ suikers in ieder geval. In het begin was voor 1 pony ieder ander voer reden voor uitslag, kale plekken, koliek. Ander pak hooi kon al genoeg zijn voor bulten of koliek. Takjes van wilg, ander voer. Gelukkig helemaal overheen gegroeid.
De laatste jaren zit hij iedere zomer vol appeltjes en glimt als een spiegel.
Wel mooi he, dat hele proces van aan elkaar wennen en samen een band opbouwen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:10 



 
Profiel   

Ik heb sinds februari een Exmoor merrietje: Sari. Ze is 5, is volgens mij in gevangenschap geboren (zelfs bij iemand hier op bokt, maar ik heb haar van de volgende eigenaar).

Ze is echt heel grappig en heeft een behoorlijk eigen willetje.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:22 



 
Profiel   

ja, sari ken ik van het exmoorforum hier op bokt.
is dat niet het veulen van yuna, die is wel in het "wild" geboren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 11:54 



 
Profiel   

dingogirl schreef
ja, sari ken ik van het exmoorforum hier op bokt.
is dat niet het veulen van yuna, die is wel in het "wild" geboren.


Klopt, de moeder van Sari is inderdaad Yuna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 21:18 



 
Profiel   

*\o/* *\o/*
[ img ]
Hij lijkt hier echt klein trouwens :=

Met er op leggen heel even wat spanning, maar dit vloeide hij snel af. Toen de singel tegen zijn buik gehouden, hier gaf hij niks om (ik heb veel geoefend op het aanraken van zijn buik). Toen naar de andere kant gelopen, en vriendin gaf de singel weer hetzelfde aan en ik heb hem vast gemaakt. Wat was hij lief!

Klein stukje gelopen: eerste pasjes waren wel wat raar maar daarna ook normaal. Toen nog een gaatje strakker kunnen doen zonder enige spanning :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:29 



 

Super zeg! :D en wat is hij knap

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 21:33 



 
Profiel   

turtlelito schreef
Ik heb sinds februari een Exmoor merrietje: Sari. Ze is 5, is volgens mij in gevangenschap geboren (zelfs bij iemand hier op bokt, maar ik heb haar van de volgende eigenaar).

Ze is echt heel grappig en heeft een behoorlijk eigen willetje.

[ [url=m/fJfsKl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk om Sari hier tegen te komen, ik ken haar nog van toen ze een ukkie was! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 20:14 



 
Profiel   

Wijslander schreef
turtlelito schreef
Ik heb sinds februari een Exmoor merrietje: Sari. Ze is 5, is volgens mij in gevangenschap geboren (zelfs bij iemand hier op bokt, maar ik heb haar van de volgende eigenaar).

Ze is echt heel grappig en heeft een behoorlijk eigen willetje.

[ [url=m/fJfsKl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk om Sari hier tegen te komen, ik ken haar nog van toen ze een ukkie was! :)


Oh wat leuk dat je haar kent! Ik probeer haar langzaam op te pakken op het moment, ze is altijd voornamelijk gezelschapsdame geweest (bij mij eigenlijk ook nu), dus ze is nog niet gewend om veel te 'moeten' :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 20:56 



 
Profiel   

Misschien hoort mijn vraag hier niet thuis maar ik kan niet veel topics vinden over exmoors. Ik ben eigenlijk opzoek naar een exmoor hengst om mijn pony te laten dekken. Tenminste ik zou het graag willen overwegen. 4 jaar geleden is ze gedekt door een dartmoor en dat is een heel mooi veulen geworden. ik kan alleen heel weinig vinden over exmoors. Heeft iemand hier daar kennis van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 07:35 



 
Profiel   

geen exmoor maar ik ben wel een dartmoor zadelmak aan het maken, lijken er wel heel erg op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 07:58 



 
Profiel   

Ik heb ook een Exmoor uit het wild, ook 6 jaar geleden alweer. Mijn merrie is reusachtig voor haar ras, 1.37 :D
Heb heel wat met mevrouw te stellen gehad, maar ze is nu sinds vorig jaar goed zadelmak en een hele fijne en eerlijke pony.
Ik ben eigenlijk nooit meer op bokt, maar werd toevallig getipt. Mocht je verder contact willen over ervaringen enzo kun je me altijd een pm sturen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 08:31 



 
Profiel   

_Nikita schreef
Ik heb ook een Exmoor uit het wild, ook 6 jaar geleden alweer. Mijn merrie is reusachtig voor haar ras, 1.37 :D
Heb heel wat met mevrouw te stellen gehad, maar ze is nu sinds vorig jaar goed zadelmak en een hele fijne en eerlijke pony.
Ik ben eigenlijk nooit meer op bokt, maar werd toevallig getipt. Mocht je verder contact willen over ervaringen enzo kun je me altijd een pm sturen :)

Leuk! Ik ga je een pb sturen :D

Mijne is 1,38. Ook veel te groot dus :o (hoewel ik dat natuurlijk helemaal niet erg vind!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 15:12 



 
Profiel   

pollewopsie7 schreef
Misschien hoort mijn vraag hier niet thuis maar ik kan niet veel topics vinden over exmoors. Ik ben eigenlijk opzoek naar een exmoor hengst om mijn pony te laten dekken. Tenminste ik zou het graag willen overwegen. 4 jaar geleden is ze gedekt door een dartmoor en dat is een heel mooi veulen geworden. ik kan alleen heel weinig vinden over exmoors. Heeft iemand hier daar kennis van?

Ik weet alleen dat er nog maar weinig over zijn.. de hengsten staan vaak in de natuur wat ik hoorde (sowieso leeft 95% in het wild in nederland). die van mij is gecastreerd in februari, wat ik persoonlijk wel jammer vond want er waren best wat mensen die een baby van hem wilde :+ .
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 15:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen