Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Te Paard en Te Zwaard: Rossfechten Symposium 2019

 
Profiel   

Het weekend van 4 & 5 mei organiseerde Arne Koets voor de 4e keer het Rossfechten Symposium bij hem thuis in Thuringen. :D

Dus Santi ging weer op reis, deze keer niet met zijn vriend Faust maar met een ander stalgenootje, ook een Lusitano.

Eenmaal in Lauchroden moest Santi zijn vriend natuurlijk eerst de kasteelruine op de heuvel laten zien. Zijn brother from another mother - de kleine schimmel Lusitano van Isak, Arne's working student - ging ook mee. Santi en Ferrante waren heel blij om elkaar weer te zien. <3

[ img ]


[ img ]

Zaterdag begon het evenement met een heel bijzondere workshop. Wolfgang en Christin Krischke, directeuren van de Vorstelijke Hofrijschool in Bückeburg, kwamen samen met hun dochter Diana langs om een bijdrage aan het evenement te leveren. Naast hun advies en hulp gedurende de dag, kreeg ook iedere deelnemer een korte individuele rijles van één van de drie Krischkes. Dat was natuurlijk een hele eer!

Ik kreeg les van Wolfgang over galoppirouettes, een oefening waar ik nog steeds mee worstel, zeker op onze 'slechte' kant. Het was echt een eye opener! Wolfgang keek het even aan en zag gelijk waar het in mijn zit niet goed ging.


[ img ]

Ik snapte nu wel wat ik moet doen, maar damn, dat was lastig. :')


[ img ]


Supergave ervaring, ik ben echt heel dankbaar voor de kans om van zo'n icoon van de klassieke rijkunst te mogen leren. <3

Maar waar het natuurlijk vooral om draaide dit weekend was sparren. Er waren verschillende workshops, de focus lag dit jaar vooral op sabelvechten, waar die eerder jaren meer op de Middeleeuwse vechtkunst lag. Nu is de sabel het wapen van mijn voorkeur, dus dat kwam goed uit. :D

Ik had ook mijn bosal meegenomen, mede ook omdat bosal-expert Jeff Sanders ook aanwezig was. :o Ondanks dat ik Santi op bosal nog niet zo fijn voor elkaar heb als met bit, heb ik toch heel prettig met deze optoming kunnen sparren.

Tegen mijn stalgenoot:

[ img ]

En tegen Diana, die een hele gave Berber mocht lenen van een andere deelnemer. Dit was een klein, vlug paard dus dat vroeg veel van Santi.


[ img ]

En tegen master Arne himself. Een moment van glorie voordat ik in de pan werd gehakt. 8-)


[ img ]

Santi was echt goed in vorm en deed het ook goed op het versnellen.


[ img ]


[ img ]

(Ja, ik wring me met schermen altijd in allerlei bochten :') )

En op maandag nog even een potje sabel tegen lans met Isak.


[ img ]


[ img ]

Ik dolf al snel het onderspit, dus revanche sabel versus sabel.


[ img ]

Het Symposium is zo ontzettend gaaf, maar vooral ook omdat mijn maatje het zo goed doet.


[ img ]


We moesten Arne natuurlijk nog even in stijl bedanken.


[ img ]

En als kers op de taart heeft Eva Roemaat een prachtige aftermovie gemaakt:



Ik kan niet wachten tot volgend jaar! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:53 



 
Profiel   

<3

Als het lukt mezelf weer op een paard te hijsen dan wordt dit mijn doel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:55 



 
Profiel   

Zo gaaf dit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 21:27 



 
Profiel   

Wauw! <3

Wat lijkt me dit gaaf om en bij te wonen en aan deel te mogen nemen. Enorm gave foto's en beelden, TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 21:38 



 
Profiel   

Wat gaaf om te zien! Ik zat al te wachten tot het topic zou verschijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 21:49 



 
Profiel   

Wat ontzettend geweldig moet deze ervaring geweest zijn!
Dankjewel voor het delen. Het spreekt mij enorm aan als ik het zo zie.
Hoe heb jij hiermee kennisgemaakt?

En wat leuk dat je met een bosal rijd. Is dat lastiger om dat zelf juist te leren gebruiken dan met een sidepull of kaakgekruist? Is het heel anders de wijze hoe je ermee omgaat?

En hoe reageerd een paard dat de sidepull ( dmv teugels van /tegen de hals , losse teugels of kaakgekruist of het bit gewend is op de bosal?

Geweldig leuk dat je dit met de bosal hebt gedaan en dat het zo goed ging.

Ik ben er eigenlijk heel nieuwsgierig naar mede doordat het vaak voor jonge paarden wordt gebruikt. En nu zie ik dat er iemand mee rijd op een evenement als dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 22:28 



 
Profiel   

Zo. Ongelofelijk. GAAF!
IK WIL DIT OOK! :D Helaas is m'n oudje niet meer geschikt om dit nog op te gaan pakken...

Geniet echt altijd van jouw topics joh, heb deze ook weer geTEMd voor uitgelicht!


Laatst bijgewerkt door Dioxide op 14-05-19 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 22:48 



 
Profiel   

Wat zul jij genoten hebben!
De mooie foto's en vooral de film! bekijken is al genieten!
Santi heeft goed op je gepast tussen al dat "geweld" ;-).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 23:07 



 
Profiel   

was echt leuk dat je er weer bij was, Calijn,
en die twee tegen 1 was echt wel leuk, en Ellis was echt een harde tegenstander, maar in ieder geval had ik jullie tactiek in de smiezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 01:21 



 
Profiel   

Echt zo gaf weer! Geniet altijd van jouw topics!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 06:30 



 
Profiel   

misschien wel leuk om te vertellen is dat er dus mensen me paarden uit Noorwegen, Zweden, Engeland, Frankrijk, Czechie, Nederland en Duitschland waren, uiteindelijk 24 paarden bij elkaar.

Het verbaasd me altijd weer hoe veel moeten die mensen zich troosten om mee te doen.
In de video zie je ook al die gezichten hoe ze van elkaar genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 07:13 



 
Profiel   

Wat leuk om je jaarlijkse topic weer te zien. Het plezier spat altijd uit je tekst en van je foto's, dankjewel voor het delen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 07:18 



 
Profiel   

Wát moet dit een prachtige ervaring zijn geweest.
De after movie is ook super en geeft de sfeer goed weer <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 11:18 



 
Profiel   

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

oomens schreef
Wat gaaf om te zien! Ik zat al te wachten tot het topic zou verschijnen.


Thanks! Ik moest nog aan je reactie van vorig jaar denken toen ik de foto's met de lans plaatste. :D Ik legde het dus vrij vlot hiertegen af, in theorie wist ik wel wat je moest doen met sabel tegen lans maar de praktijk was toch lastiger. :D

Svadilfari1 schreef
Hoe heb jij hiermee kennisgemaakt?


Jaren geleden ben ik (via Bokt :D ) in contact gekomen met Langenort, een groep die historishe paardenshows doet. Via hen ben ik begonnen met jousting, dus steekspel te paard in harnas. Vanuit die wereld ken ik Arne ook en eigenlijk ben ik geinspireerd geraakt door zijn werk binnen de rossfechten wereld om op deze manier het rossfechten te gaan beoefenen. Nadat ik Santi heb gekocht ben ik ook gaan lessen bij Arne.

Citaat
En wat leuk dat je met een bosal rijd. Is dat lastiger om dat zelf juist te leren gebruiken dan met een sidepull of kaakgekruist? Is het heel anders de wijze hoe je ermee omgaat?


Ja en nee. Het lijkt eigenlijk best wel op het rijden met kandarebit, het is alleen wel een wetenschap op zich hoe je er mee moet rijden en ik ben er ook nog niet echt heel handig mee. Mocht je interesse hebben in het werken met bosal, ElCid @ Bokt is een expert en zij geeft zelf ook les en organiseert clinics met Jeff Sanders.

Citaat
En hoe reageerd een paard dat de sidepull ( dmv teugels van /tegen de hals , losse teugels of kaakgekruist of het bit gewend is op de bosal?


Enerzijds was het bij Santi wel zo opstappen en wegrijden, hij snapt de optoming op zich goed - het lijkt voor hem denk ik ook wel op kandare - maar soms maakt hij zich wat sterk omdat mijn hand niet nageeflijk genoeg is. Een bosal moet echt met zo weinig mogelijk contact gebruikt worden dus timing in de hulpen is heel belangrijk (dat geldt natuurlijk voor iedere optoming, maar ik merk dat het bij bosal veel eerder door het paard als storend ervaren wordt).

@Airnt: uiteraard waren Ellis en ik vereerd dat we mochten komen. Volgende keer revanche. :D

Citaat
In de video zie je ook al die gezichten hoe ze van elkaar genieten


Eva heeft de sfeer echt heel mooi weer weten te geven. Natuurlijk is het sparren gaaf, en de rijkunst, maar het is toch vooral de atmosfeer die bijzonder is. Iedereen is altijd zo behulpzaam en geïnteresseerd, dat zie je niet vaak op die manier op paardenevenementen. :o

Voor iedereen die dit interessant vind, in augustus organiseer ik voor het eerst een clinic met Arne waarin ook de basis van het rossfechten aan bod komt, naast de 'gewone' klassieke dressuur. Nou zit deze clinic helaas al vol, maar bij voldoende interesse kan er natuurlijk graag een vervolg komen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 16:26 



 
Profiel   

ik vond dit ook echt een mooie foto:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 17:08 



 
Profiel   

Jaaa! We moeten nog maar even een event topic maken ook. Als ik foto's van andere mensen in de OP zet wordt dit topic ook verbannen naar event itp. :')

Maar dat is zeker een gave foto. Zo'n beetje alle foto's van die twee zijn wel heel gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:06 



 
Profiel   

ziet er leuk uit,
en ooit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 21:16 



 
Profiel   

Gaaaf <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 21:21 



 
Profiel   

Dankjewel dat je de tijd hebt genomen voor de uitleg.
Geweldig dat je via bokt hiermee in aanraking bent gekomen. Ik vind het zalig dat dit een forum is dat nog steeds draait. (tegenwoordig veel via fb) ik heb vandaag via youtube naar de tv de filmpjes gekeken. En de website bezocht ( heb geen fb) http://arnekoets.nl/index.asp?lng=uk&si ... nstruction

In de filmpjes zie ik ook mooie barokke paarden. Geweldig hoe er gereden wordt wat een beheersing. En de sfeer klinkt goed.

Dat is helder beschreven van de bosal zo ook hoe je paard reageerd en waarom.
Ik ga eens kijken of er ook mogelijkheden zonder eigen paard is.

(Pony is nog niet bereden.
Wel divers grondwerk met touwhalster en lang teugelen ( weens/italiaans) met sidepull en kaptoom kan hij sinds kort.
Maar ik vind het zelf leuk om ook al waar het mogelijk is andere mogelijkheden te bekijken.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 21:37 



 
Profiel   

Svadilfari1 schreef
.
Ik ga eens kijken of er ook mogelijkheden zonder eigen paard is.



we hebben altijd een hele berg mensen die komen kijken, de lezingen volgen, meedoen met de oefningsronden, maar er is ook sprake van huurpaarden volgend jaar. (uit Engeland, beetje afhankelijk van Brexit)

zou wel leuk zijn als we betrekkelijk goede paarden ook hier en daar onder iemands achterste kunnen duwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:14 



 
Profiel   

Airnt schreef
zou wel leuk zijn als we betrekkelijk goede paarden ook hier en daar onder iemands achterste kunnen duwen


mooi evenement en een vraag.
Ik ben wel benieuwd wat jij onder betrekkelijk goed verstaat?
Of wat zijn paarden waar jij vrolijk van wordt als ze meedoen!


Laatst bijgewerkt door Rossfechten op 16-05-19 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:42 



 
Profiel   

Oh dat klinkt enorm leuk! De mogelijkheid om lezingen te volgen en te kunnen kijken. Ik ga het zeker in de gaten houden voor als een mogelijkheid zich voor doet.

Dat is bijzonder mooi als dat doorgaat met de mogelijkheid voor mensen zonder transport of zonder eigen een huurpaard te kunnen lenen. Denk dat er veel liefhebbers zijn.

Wat wordt er verwacht aan vaardigheden en ervaring van de ruiter bij een evenement als symposium rossfechten? En van de paarden?
Het lijkt mij zeker enige jaren training?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 15:44 



 
Profiel   

Ook al via fb genoten,maar nu nog een keer ^^
Ben benieuwd in augustus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 17:05 



 
Profiel   

Ik had de meeste foto's ook al op instagram gezien, maar dat doet zeker niks af aan hoe mooi ze zijn. En inderdaad les van Wolfgang Krischke, dat is echt wel heel gaaf.

Ik ben er in augustus bij als toeschouwer, super veel zin in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 18:16 



 
Profiel   

Ik heb zo weer zin om een show van jullie te mogen bijwonen, niet toevallig binnenkort een in het noorden? O:)

Onwijs gaaf verslag weer. :+:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 18:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen