Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Je hond FYSIEK afstraffen??

 
Profiel   

Wij straffen niet, doen alles positief, wij hebben een roedel en onze roedelleider heeft alles prima onder controle, daar hoef ik me niet mee te bemoeien in 9 van de 10 gevallen.

Toevallig hadden we het er in een ander topic ook over, en daar schreef ik het volgende.

Wij corrigeren ook niet, enkel positief. Enige keer wanneer ik 'nee' zeg is als ze willen happen naar een bij of wesp, of als er echt gevaar dreigt wat ze zelf niet zien.

Wij vragen de honden bij naam waar ze mee bezig zijn, en laten ze zelf denken over de juiste oplossing. Dat wordt dan beloond.

Ze kennen wel de 'eh-eh', dat is als hulpmiddel als ze zelf op zoek zijn naar het juiste maar graag hulp willen in het vinden daarvan.

Net zoals bij de meeste hier is het bij ons of zwart of wit, wij hebben geen grijs gebied.

&

Je moet sowieso altijd denken vanuit de hond en niet vanuit de emotie die het gedrag veroorzaakt.

Daarom ben ik ook voorstander van de clicker, die is ten alle tijden emotieloos, of de baas die hem gebruikt nou goede of slechte zin heeft.

Slecht gedrag is een veel gemakkelijk positief om te buigen, het kost alleen tijd, en dat hebben de meeste mensen nou eenmaal niet.

Mooiste voorbeeld zijn mensen die aan agility beginnen omdat ze het gezien hebben "dat is vet, wil ik ook!". Maar voordat je fatsoenlijk een ronde door komt ben je een hele poos verder. Dan zeggen de meeste mensen "ja maar dit is geen agility, dat wil ik niet!". Mijn standaard respons is de vraag of zij dan wel al konden rennen voordat ze konden lopen?

Puk was agressief naar alles en iedereen, nog steeds naar vreemde, ik heb er echter geen problemen mee, want ze doet het vanuit een zeer verklaarbare reden.

Mensen zijn heel egoïstisch war dat betreft, en reflecteren dat op het dier. Als zij bijvoorbeeld spontaan over Puk duiken, hapt ze, ze waarschuwt kort en bondig, reageer je daar niet op, is het prijs. Kan ik de hond niet de schuld van geven, maar de persoon, want die buigt als wildvreemde zomaar over een onbekende hond. Maar 9 van de 10 mensen flippen uit naar Puk, want die beet!!!! Ja, maar mensen, wáárom beet ze?


Amy111 schreef
Hannanas schreef
Jeetje wat triest! Snuitkneep..tikken.., mijn inziens allemaal uiting van je eigen tekortkoming om met een hond om te kunnen gaan. Positief opvoeden, en positief grenzen stellen is nog altijd de vriendelijkste manier van samenwerken met je maatje.


Hi Hannanas! Dat is natuurlijk ideaal, een hond die direct luistert naar positief opvoeden en positief grenzen stellen.. Helaas geldt dit niet voor alle honden, zo ook bij de mijne niet :o


Dit is zeker op alle honden van toepassing. Het gaat erom dat je het goed doet.

Fysiek een hond straffen is het laagste van het laagste, en als ik het iemand zie doen binnen handbereik krijgt diegene een tik van mij. Echt, dan ben je het dier niet waard imo.


beatje schreef
Amy111 schreef
Oh jeetje hier een hele soortgelijke situatie! Mijn hond is altijd geobsedeerd geweest door het konijn en het konijnenhok. Een paar maanden terug heeft die somehow ergens een opening weten te vinden en ons konijn gegrepen. Ik was zo woest dat ik toen het konijn in huis heb gedaan en de hond een nacht heb opgesloten in het konijnenhok (waar hij maar net in past). Totaal niet verantwoord of diervriendelijk maar ik was ZO boos }> Als het om de veiligheid van mijn andere dieren gaat heb je aan mij gewoon de verkeerde :j
*hoopt nu dat niemand de dierenbescherming belt*

Dan mis je toch echt een paar hersencellen -:(-


Koekkoek! 8)7 8)7 Dit is toch echt jouw fout, niet die van de hond. Als een van mijn vrienden, familie of kennissen dit zou zeggen, echt, ik geloof dat ik meer dan woest zou zijn. Te achterlijk voor woorden dit! :n
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:59 



 
Profiel   

mvdende schreef
Ik pak wel eens een nekvel als Skip op een andere hond zit te rijden en die hond doet er zelf niets aan, is binnenkort waarschijnlijk niet meer nodig want afgelopen vrijdag chemische gecastreerd.

Ruk aan de lijn regelmatig, hij weet nl dondersgoed dat trekken niet de bedoeling is maar vrouwtje we gaan richting BOS......

Heb één keer verschrikkelijk goed raak gegooid met een hand vol riemen omdat Skip aan de achterbenen van een paard stond te snuffelen. Al tig keer een stem correctie gegeven maar dat werd genegeerd. Ik stond naast het paard en met toestemming van eigenaar zo die hand met riemen tegen Skip aan gegooid op de plek waar de hoeven hem ook geraakt zouden hebben.

Heb het 5 minuten later nog eens moeten herhalen maar nu is een stem waarschuwing genoeg.

En ik denk beter een hand riemen dan 2 paarden hoeven! Hij hing toen ook regelmatig gewoon in de staart dus een mep kon hij echt verwachten.


heb hier een 11 jarige reu die sinds 2 jaar gecastreerd door het leven gaat (gewoon puur uit voorzorg voor evt gezondheidsproblemen) en ook hij rijdt nog steeds :+
en hij heeft nog nooit echt gedekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:05 



 
Profiel   

Rijden komt voort uit heel veel verschillende redenen, maar een hoop gevallen niet vanuit hormonen. Veel gemaakte fout.

Wij hebben twee reuen, die hebben beide nog nooit gereden buiten op een loopse teef. Wel door hormonen uiteraard en een hele logische reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:09 



 
Profiel   

mijn hond is heel dominant :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:24 



 
Profiel   

Mendy1984 schreef
mijn hond is heel dominant :D


Heb je maar één hond? Wij hebben dus nog drie teven, die reuen hebben per definitie niks te vertellen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:28 



 
Profiel   

Met alleen corrigeren zorg je er voor dat het ongewenste gedrag verdwijnt.., maar je hebt geen invloed op welk gedrag ervoor in de plaats komt.

Ik corrigeer mijn honden niet fysiek. 1 van mijn honden is bang voor andere honden in de wijk en bij haar werkt het laten zitten tussen mijn benen en geen druk op de riem.

Vaak moet je omdenken. Valt je hond de konijnen aan, dan zet er nog een hel omheen paar meter van het konijnenhok en geef hem een bot of brokjes bal om hem bezig te houden.

Springt hij op bezoek? Houd hem in de bench/leg hem ergens aan de lijn/gebruik een kinderhekje.

Eet hij alles van straat? Doe een muilkorf om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:31 



 
Profiel   

Nee
Enige reden zou zijn als ze bv onder een auto zou lopen, dus als er echt gevaar is en er geen ruimte is voor ook maar iets

Het vraagt gewoon veel meer geduld . Maar ik geloof erin dat je een fijnere, stabielere hond van krijgt. Moniek Bladder zegt het mooi. Begrenzen ipv corrigeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:37 



 
Profiel   

KimD schreef
Mendy1984 schreef
mijn hond is heel dominant :D


Heb je maar één hond? Wij hebben dus nog drie teven, die reuen hebben per definitie niks te vertellen. :+


heb ook nog een 2 jarige teef...
maar als het erop aan komt is mn reu toch echt de baas

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:38 



 
Profiel   

Mendy1984 schreef
KimD schreef

Heb je maar één hond? Wij hebben dus nog drie teven, die reuen hebben per definitie niks te vertellen. :+


heb ook nog een 2 jarige teef...
maar als het erop aan komt is mn reu toch echt de baas


5 reuen hier en 1 bitch dat zegt vast genoeg haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:49 



 
Profiel   

StonedRomy schreef
Met alleen corrigeren zorg je er voor dat het ongewenste gedrag verdwijnt.., maar je hebt geen invloed op welk gedrag ervoor in de plaats komt.

Ik corrigeer mijn honden niet fysiek. 1 van mijn honden is bang voor andere honden in de wijk en bij haar werkt het laten zitten tussen mijn benen en geen druk op de riem.

Vaak moet je omdenken. Valt je hond de konijnen aan, dan zet er nog een hel omheen paar meter van het konijnenhok en geef hem een bot of brokjes bal om hem bezig te houden.

Springt hij op bezoek? Houd hem in de bench/leg hem ergens aan de lijn/gebruik een kinderhekje.

Eet hij alles van straat? Doe een muilkorf om.


De hond van familie bijt ook naar alles wat los en vast zit. Helaas is de hond slimmer dan het gezin op bepaalde momenten, en een van zijn baasjes is banger dan de hond. Eén van deze familieleden heeft de hond dus hardhandig aangepakt, en nu doet de hond het bij hem inderdaad niet meer.

Het enige wat hij nu gecreëerd heeft is een tijdbom. De hond weet de consequenties als hij het gedrag laat zien bij hem, en durft dat gewoonweg niet meer. Maar als hij zich straks niet kan beheersen en de bom ontploft, dan ontploft hij dusdanig dat het fout afloopt gok ik zo.

Maar hij ziet niet verder dan "hij doet het niet meer, dus het probleem is opgelost".

Gelukkig heeft de rest van het gezin wel hulp ingeschakeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:51 



 
Profiel   

Ja, maar niet slaan of schoppen. Wij hebben een Roemeense teef met een schoft van 68 cm. Ze is ontzettend lief en luistert eigenlijk heel goed, maar we kregen haar met 6 maanden en had eigenlijk nog niks geleerd aangezien ze altijd in een roedel liep bij iemand in de opvang in Roemenië. Ze is dus wel heel sociaal met andere honden, maar in huis moesten bepaalde dingen nog aangeleerd worden en over het algemeen lukt dat prima met onze stem, maar toen ze van mijn 2 jarige dochtertje een liga uit haar handen pakte, toen heb ik heel duidelijk gemaakt dat we dat niet accepteren. Ik heb haar toen aan haar nekvel even plat gelegd. Ze heeft het nooit meer gedaan.
Het enige wat we er niet uit krijgen is onze katten wegjagen.
Onze katten zitten voornamelijk in de serre, tussen de serre en de woonkamer zit een deur met een luikje. Maar voor Abby in huis kwam liepen ze lekker in en uit en kwamen ze 's avonds lekker kroelen. Nu met Abby durven ze niet meer binnen, want zodra Abby het luikje hoort vliegt ze erop af.
Terwijl als Abby meeloopt de serre in als ik de katten eten geef of ze daar ga kroelen dan loopt ze de katten uit te dagen en wil ze spelen.
Heb dus nog geen oplossing gevonden hoe we ze in harmonie in de woonkamer kunnen laten komen, zonder dat ze direct weer weggejaagd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:53 



 
Profiel   

- Straf je je hond weleens fysiek?
Mijn huidige hond niet.

- Zo ja, hoe vaak gebeurt dit per dag en bij welk gedrag?
nvt
- En hoe hard? Een flinke mep of een klein tikje
nvt
- Zo nee, waarom niet?
prima opgevoed absoluut niet noodzakelijk

MAAR...
ik ben wel degelijk voor fysiek straffen mits op het juiste moment uitgevoerd en daar wringt helaas bij menig hondenmens de schoen.
Tegenwoordig moet alles met fluwelen handschoentjes aangepakt worden, zijn de als paddestoelen uit de grond geschoten 'hondentrainers' (lees koekjestrainingen) niet aan te slepen en is het grootste gedeelte van de hondeneigenaren niet meer in staat zijn hond fatsoenlijk onder appel te houden, zonder 'Bello koekje' te roepen en dan komt/luisterd belloooootje nog niet.

Menigmaal krijg ik de vraag van andere hondenbezitters hoe het komt dat mijn hond luistert, het simpele antwoord is gewoon opvoeden en als daarbij fysiek contact noodzakelijk is dan word dit ook gewoon toegepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:54 



 
Profiel   

KimD schreef
Wij

Dit is zeker op alle honden van toepassing. Het gaat erom dat je het goed doet.

Fysiek een hond straffen is het laagste van het laagste, en als ik het iemand zie doen binnen handbereik krijgt diegene een tik van mij. Echt, dan ben je het dier niet waard imo.

Ik train honden met een hoge drive voor schapendrijven. In de beginfase van de training kàn het nodig zijn in te grijpen met een fysieke correctie om de schapen te beschermen. En soms een forse om ueberhaupt opgemerkt te worden door je hond.
En nee, dan kom je er met je clickertje niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:01 



 
Profiel   

StonedRomy schreef
Met alleen corrigeren zorg je er voor dat het ongewenste gedrag verdwijnt.., maar je hebt geen invloed op welk gedrag ervoor in de plaats komt.

Ik corrigeer mijn honden niet fysiek. 1 van mijn honden is bang voor andere honden in de wijk en bij haar werkt het laten zitten tussen mijn benen en geen druk op de riem.

Vaak moet je omdenken. Valt je hond de konijnen aan, dan zet er nog een hel omheen paar meter van het konijnenhok en geef hem een bot of brokjes bal om hem bezig te houden.

Springt hij op bezoek? Houd hem in de bench/leg hem ergens aan de lijn/gebruik een kinderhekje.

Eet hij alles van straat? Doe een muilkorf om.


Natuurlijk, voorkomen is beter dan genezen.

Als pup zijnde begon hondje dvds uit de kast te plukken om daarop te kauwen. Een paar keer met een rustige maar duidelijke "nee" en vervolgens een botje aanbieden geprobeerd, maar die dvds bleven het interessants natuurlijk.
Grenzen opzoeken doen ze wel :+
Na een paar keer proberen was het duidelijk dat het niet werkt en heb ik de dvd kast geblokkeerd zodat hij er niks meer uit kon trekken.
Hij heeft even geprobeerd er voorbij te komen, zonder succes.

Na een paar maanden (want ik was het alweer vergeten XD) de dvd kast weer vrij gemaakt maar hij heeft er nooit meer een dvd uitgeplukt.


De situatie met het konijn afgelopen weekend was helaas al te laat, omdat ik niet wist dat de konijnen er liepen (anders had ik hem al eerder begrenst), en dan moet je hem wel even uit de situatie halen. Zijn focus was zo sterk.
En dan pak ik hem even bij zijn nekvel ja, want daar kan ik hem grijpen als hij voorbij sjeest.

Het is niet alleen de hond, maar ook de situatie waar je je handeling op moet aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:02 



 
Profiel   

Uit de berichten her en der die ik van je gelezen heb had ik al begrepen dat je zelf geen enkel probleem met fysieke straffen hebt :r
Maar je hond opsluiten in een konijnenhok is echt te idioot voor woorden -:(- Denk je nou werkelijk dat de hond daar ook maar iets van leert? En dan heb ik het nog niets eens over de uren zonder eten of drinken.
Man hoe oud ben je? Mijn dochter van 7 zou dit nog niet eens verzinnen.
Ik hoop maar dat niemand je verder serieus neemt in alle topics waar je in gereageerd hebt want er zit in geen greintje verstand blijkbaar :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:03 



 
Profiel   

KimD schreef
Fysiek een hond straffen is het laagste van het laagste, en als ik het iemand zie doen binnen handbereik krijgt diegene een tik van mij. Echt, dan ben je het dier niet waard imo.


Er zelf op los slaan is mijns inziens ook het laagste van het laagste. Ben je zo zwak in je communicatie dat je het niet met woorden af kunt, maar met slaan moet oplossen?

TS om op je vraag te antwoorden; de hond die ik nu heb straf ik niet fysiek. Hij is erg gevoelig en snel overprikkeld, stem verheffen is genoeg. Mijn vorige hond echter was zo koppig als ze groot was en die incasseerde nog liever een tik dan dat ze luisterde. Die heeft wel eens op haar donder gehad, maar dat gebeurde gelukkig zelden ;)

Ik las over een hond opsluiten in een konijnenhok? Echt, wat bezielt je? En zo'n actie vanuit je emotie? Valt je denkvermogen uit op zo'n moment? Ik vind dat zorgelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:07 



 
Profiel   

Mijn hond kreeg weleens een voetje onder zn kont als hij stiekem kattenstront stond te vreten ja :D maar ik zou het geen schoppen willen noemen. Een hond hard slaan of schoppen is onnodig en onzinnig.
En opsluiten in een konijnenhok is gewoon bizar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:27 



 
Profiel   

Kuggur schreef
KimD schreef
Wij

Dit is zeker op alle honden van toepassing. Het gaat erom dat je het goed doet.

Fysiek een hond straffen is het laagste van het laagste, en als ik het iemand zie doen binnen handbereik krijgt diegene een tik van mij. Echt, dan ben je het dier niet waard imo.

Ik train honden met een hoge drive voor schapendrijven. In de beginfase van de training kàn het nodig zijn in te grijpen met een fysieke correctie om de schapen te beschermen. En soms een forse om ueberhaupt opgemerkt te worden door je hond.
En nee, dan kom je er met je clickertje niet.


Ja, maar met jou ga ik per definitie niet in discussie. Daar komt alleen maar geneuzel en welles, nietes van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:36 



 
Profiel   

Zou het kunnen dat mensen die vaak fysiek corrigeren de signalen die de hond geeft missen?

Ik zie in mijn buurt honden fixeren en vervolgens hangen ze blaffend in de lijn en ligt de eigenaar bijna omver.
Ik duw mijn hond weg of geef een commando als hij dreigt te gaan fixeren.

Ik denk niet dat alles op te lossen is met belonen.
Als een hond de taart van de tafel eet krijgt hij een schopje onder zijn hol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 20:50 



 
Profiel   

WesternWay schreef
Mijn hond kreeg weleens een voetje onder zn kont als hij stiekem kattenstront stond te vreten ja :D maar ik zou het geen schoppen willen noemen. Een hond hard slaan of schoppen is onnodig en onzinnig.
En opsluiten in een konijnenhok is gewoon bizar!


Niet alleen bizar, maar mishandeling om een hond een hele nacht in een veel te klein konijnenhok op te sluiten, en dat zelf grappig vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 21:08 



 
Profiel   

Ik sla of schop mijn hond ook niet.
Het enige fysieke wat ik doe is hem soms en een zacht hakje of por geef, is alleen als hij zijn focus op mij dan kwijt.

Een keer heb ik hem wel even stevig in zn nekvel moeten grijpen omdat hij compleet door draaide en ik bang was dat ie uit zn tuig zou komen.
(Dit was in een situatie waar ik eigenlijk wel blij om was. Ik liep savonds laat op het station en een aantal mannen kwamen dronken/erg bedreigend op ons af, zijn gedrag heeft ze gelukkig wel weer doen omdraaien)

Verder corrigeer ik altijd met stem en helpt over het algemeen goed :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 21:16 



 
Profiel   

luuntje schreef
Zou het kunnen dat mensen die vaak fysiek corrigeren de signalen die de hond geeft missen?

Ik zie in mijn buurt honden fixeren en vervolgens hangen ze blaffend in de lijn en ligt de eigenaar bijna omver.
Ik duw mijn hond weg of geef een commando als hij dreigt te gaan fixeren.

Ik denk niet dat alles op te lossen is met belonen.
Als een hond de taart van de tafel eet krijgt hij een schopje onder zijn hol.


Kan zijn dat men signalen mist maarrrr meestal is het een wederzijds onbegrip. Ik heb nu honden en honden gehad die (zwaar) mishandeld zijn of geestelijk of met veel fysieke correcties om vanalles. Ik heb honden (gehad) die door dat verleden bij een "nee" van mijn kant al ataan of stonden te trillen als een rietje. Bang voir het vervolg en dat is blijvende schade.
Het deel van mijn honden die dat niet doet die zijn bitterhard. Die kun je letterlijk half dood slaan, schudden zich uit, kijken of het je opgelucht heeft en gaan door. Bij wijze van spreken. Deze honden zijn lastig. Dit is bijv. De husky reu die vanochtend besloot niet terug aangelijnd te willen worden. Hij is nergens van onder de indruk dus straffen, schreeuwen, tieren, poeslief praten, fluisteren echt niets helpt. Echter koekjes doet hij een moord voor. Het kost minuten eerdat hij vergeet dat hij los is en de koekjes aan pakt binnen afstand om hem vast te pakken maar is enige oplossing. Hij wordt daar niet ongehoorzamer door hoor het is gewoon zijn verleden wat hem zo gevormd heeft.

Eigenlijk doe ik zeer, zeer weinig fysiek straffen maar zal niet zeggen nooit. Heeft ook geen zin met het gemiddelde karakter van de honden hier. Als het al gebeurd is het pure onmacht idd zoals weken geleden toen ze achter hert aan vlogen 2 kilometer lang naast de snelweg. De emoties die dan los komen zijn erg heftig (zo gaan ze nog steeds niet los en dat blijft (voorlopig!!) zo!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 21:27 



 
Profiel   

KimD schreef
Ja, maar met jou ga ik per definitie niet in discussie. Daar komt alleen maar geneuzel en welles, nietes van.

Mijn hart breekt... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 22:20 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Ja ik weet het, erg domme actie |o
Zal het ook nooit weer doen maar handelde totaal uit emotie..


Een tik is uit emotie.. Een hond een hele nacht opgesloten laten zitten is bewust. Want na de eerste emotie kom je daar weer uit en jij liet je hond erin zitten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 22:52 



 
Profiel   

Ik denk dat TS het nu wel weet.. En zoals ze zelf ook al aangeeft, zal zoiets nooit meer gebeuren..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 22:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen