Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring met patella fixatie?

 
Profiel   

De afgelopen weken heeft mijn pony weer veel last van haar knieën :(
Vanaf kleins af aan heeft ze af en toe rond deze periode dat haar knieën (vooral links achter) op slot schieten. Naarmate het weer warmer word krijgt ze er steeds meer last van.
Nu is het deze week al zo erg dat ze amper kan lopen omdat ze beide om de haverklap op slot zitten.
De dierenarts heeft mij vorig jaar geadviseerd de achterhand te trainen d.m.v heuvels en zwaar zand, maar dit heeft helaas niks geholpen.
Ik snap dat ze in de groei zit maar het blijft vervelend voor haar en ik vind het enorm sneu om haar zo te zien, zeker omdat het voor het paard zelf ook pijnlijk is!

Nu heb ik meerdere oplossingen gehoord als het inspuiten met anabolen, inspuiten om littekenweefsel te maken of de pees(middelste band) door te snijden.

Vrijdag komt de dierenarts om te kijken wat de beste optie is, maar ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft en hoe het is opgelost!
Ze staat al heel lang extreem binnendoor bekapt maar dit verminderd het probleem bijna niet. Aangezien ik best bezorgd ben hoop ik op wat gerustellende ervaringen {:}
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 17:58 



 
Profiel   

Wat voor een ras is je pony? Staat ze op stal? Of 24/7 buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:03 



 
Profiel   

Bovenstaande vragen inderdaad, daarbij is leeftijd ook van belang, is er al gesproken over een supplement voor spieropbouw? (icm training)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:07 



 
Profiel   

Het is een New forest pony van 3 jaar. Ze staat de hele dag buiten en snachts binnen, maar nu met haar been staat ze met haar vriendje 24/7 buiten
Over supplementen is me (nog) niks geadviseerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:09 



 
Profiel   

Op die leeftijd "mag" je wat meer gaan trainen, in welke omgeving zit je? Ik zou in eerste instantie op zoek naar iemand die je hier goed bij kan begeleiden, al dan niet in overleg met een dierenarts!
Ik weet van de kliniek dat doorsnijden niet de voorkeur heeft. het anabolen verhaal is een beetje vergelijkbaar (maar heftiger/gerichter) dan een supplement voor goede spieropbouw en gericht trainen.

Hoe is de verder conditie van je paard? is ze te mager? te dik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:12 



 
Profiel   

Mijn IJslander had wanneer hij op stal stond ook af en toe zijn knie op slot. 24/7 buiten hielp hem echt!

Uiteraard moeten ze dan wel blijven bewegen. Dus hoeveel ruimte heeft je pony nu als ze 24/7 buiten staat? Wanneer ze niet voldoende hoeft te bewegen heeft het natuurlijk ook niet zo heel veel effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:19 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:20 



 
Profiel   

siskeh schreef
Op die leeftijd "mag" je wat meer gaan trainen, in welke omgeving zit je? Ik zou in eerste instantie op zoek naar iemand die je hier goed bij kan begeleiden, al dan niet in overleg met een dierenarts!
Ik weet van de kliniek dat doorsnijden niet de voorkeur heeft. het anabolen verhaal is een beetje vergelijkbaar (maar heftiger/gerichter) dan een supplement voor goede spieropbouw en gericht trainen.

Hoe is de verder conditie van je paard? is ze te mager? te dik?


Zit in omgeving Breda/Roosendaal! De dierenarts komt vrijdag, misschien dat hij dit ook adviseerd..
over anabolen en snijden werd mij dat ook verteld bij de kliniek :(
Ze staat nu een beetje schraal doordat ze wat moeilijker at door het wisselen maar hiervoor is de tandarts al geweest :)

Drico schreef
Mijn IJslander had wanneer hij op stal stond ook af en toe zijn knie op slot. 24/7 buiten hielp hem echt!

Uiteraard moeten ze dan wel blijven bewegen. Dus hoeveel ruimte heeft je pony nu als ze 24/7 buiten staat? Wanneer ze niet voldoende hoeft te bewegen heeft het natuurlijk ook niet zo heel veel effect.


Op stal is het bij haar ook erger nu terwijl ik normaal geen verschil merkte! Ze heeft een paddock van ongeveer 20x60 die ze deelt met een Shetlander :P



Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-05-19 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:34 



 
Profiel   

Dat schrale zal mogelijk een groot verschil maken! "begin" is een goed gezond paard, als ze nu schraal is betekend dat, dat de spierconditie ook niet optimaal is, mogelijk nog wat te korten erbij.
Dus dat zou persoonlijk mijn eerste focus zijn, om te proberen of je door betere conditie en gerichte training(niet enkel heuvel op/af, er is véél meer) voordat je op een andere methode over gaat.

Edit: als ik dichterbij zou zitten zou ik je graag helpen, maar helaas!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 18:42 



 
Profiel   

siskeh schreef
Dat schrale zal mogelijk een groot verschil maken! "begin" is een goed gezond paard, als ze nu schraal is betekend dat, dat de spierconditie ook niet optimaal is, mogelijk nog wat te korten erbij.
Dus dat zou persoonlijk mijn eerste focus zijn, om te proberen of je door betere conditie en gerichte training(niet enkel heuvel op/af, er is véél meer) voordat je op een andere methode over gaat.

Edit: als ik dichterbij zou zitten zou ik je graag helpen, maar helaas!


Zo help je me ook gelukkig :)
Dan zal ik hier maar mee gaan beginnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:07 



 
Profiel   

Ja! Ik had een Welsh a pony met patella fixatie. Bij mijn pony hielp het om haar op gewicht te houden (dus niet dik) en ze moest in beweging blijven. Lekker langere stukken stappen en draven (voor de wagen of los in de bak) en dat 3-4x per week en dan ging het goed! Af en toe had ze er last van, maar zag het bij deze beweging eigenlijk nauwelijks..
Toen ze nog te jong was om zo vaak voor de wagen te zetten gooide ik haar vaak los en werd ze 'onderdoor' bekapt. Daarbij maakt de smid de binnenkant van de achterhoeven iets korter, waardoor ze haar benen automatisch iets meer naar buiten draaide en dus makkelijker uit het slot kwam.
Uiteindelijk was dit dus niet meer nodig.

Maar goed, de ernst van patella fixatie kan natuurlijk verschillen per paard.
Zelf zou ik er niet zo snel voor kiezen om banden te laten snijden. De pony kan nooit meer op rust staan als je dat laat doen en wellicht komt het bij jou ook goed als je pony meer beweegt. Zo niet kun je het altijd nog overwegen..

Succes, t is een beetje zoeken naar de juiste benadering

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 19:37 



 
Profiel   

Schraal is vaak bij dit soort dingen een flink probleem. Krijgt ze überhaupt iets aan bijvoer naast hooi? En zo ja, wat precies (merk en exacte soort: muesli en sportbrok helpt niet) en hoeveel? Een hoeveel weegt hij ongeveer (op 50kg precies is zat, gaat om een richtlijn).

Vaak is goed in de spieren zetten al een flinke verbetering, en daarvoor moet je eiwitten en mineralen+vitaminen voeren. Hiervoor kan je een mineralenbrok en luzernebrok of sojaschroot voor gebruiken, of als hij qua gewicht ook mag aankomen gewoon een krachtvoer, eventueel aangevuld met een mineralenbrok omdat je niet de volledig benodigde gift geeft/ kan geven omdat het te veel is voor het aantal voerbeurten of omdat hij anders te dik wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 16:19 



 
Profiel   

Tinkies7 schreef
Ja! Ik had een Welsh a pony met patella fixatie. Bij mijn pony hielp het om haar op gewicht te houden (dus niet dik) en ze moest in beweging blijven. Lekker langere stukken stappen en draven (voor de wagen of los in de bak) en dat 3-4x per week en dan ging het goed! Af en toe had ze er last van, maar zag het bij deze beweging eigenlijk nauwelijks..
Toen ze nog te jong was om zo vaak voor de wagen te zetten gooide ik haar vaak los en werd ze 'onderdoor' bekapt. Daarbij maakt de smid de binnenkant van de achterhoeven iets korter, waardoor ze haar benen automatisch iets meer naar buiten draaide en dus makkelijker uit het slot kwam.
Uiteindelijk was dit dus niet meer nodig.

Maar goed, de ernst van patella fixatie kan natuurlijk verschillen per paard.
Zelf zou ik er niet zo snel voor kiezen om banden te laten snijden. De pony kan nooit meer op rust staan als je dat laat doen en wellicht komt het bij jou ook goed als je pony meer beweegt. Zo niet kun je het altijd nog overwegen..

Succes, t is een beetje zoeken naar de juiste benadering


Dankjewel voor je reactie! Gelukkig dat je pony nu nergens meer last van heeft, hopen dat het bij mij ook goed komt zonder al te veel ingrepen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 19:52 



 
Profiel   

Mizora schreef
Schraal is vaak bij dit soort dingen een flink probleem. Krijgt ze überhaupt iets aan bijvoer naast hooi? En zo ja, wat precies (merk en exacte soort: muesli en sportbrok helpt niet) en hoeveel? Een hoeveel weegt hij ongeveer (op 50kg precies is zat, gaat om een richtlijn).

Vaak is goed in de spieren zetten al een flinke verbetering, en daarvoor moet je eiwitten en mineralen+vitaminen voeren. Hiervoor kan je een mineralenbrok en luzernebrok of sojaschroot voor gebruiken, of als hij qua gewicht ook mag aankomen gewoon een krachtvoer, eventueel aangevuld met een mineralenbrok omdat je niet de volledig benodigde gift geeft/ kan geven omdat het te veel is voor het aantal voerbeurten of omdat hij anders te dik wordt.


Ze weegt ongeveer 350 kilo en ze is 1,42 hoog. Ze heeft 24/7 hooi tot haar beschikking, 3 uur weide per dag en 1x per dag een volle emmer luzerne en ben net over gestapt van Podo grow naar pavo sportbrok waar ze sochtends en savonds 2 handjes van krijgt. Mineralen koekje krijgt ze af en toe als lekkers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 19:54 



 
Profiel   

Mijne heeft er ook last van. Hij is net vijf en heeft te lange spieren/pezen rond zn knieën en ik hoop dat hij eroverheen komt.

Hoefsmid bekapt hem iets binnendoor, maar vooral zodra ie de weide op mag neemt het probleem toe dattie af en toe op slot schiet. Ik probeer meer te trainen. Balkjes, springen, flink galopperen, we gaan stappen op de weg naar het bos toe. Dat laatste is nog spannend want we moeten over de openbare weg met nu veel tractors.
Ondanks dat het zielig lijkt, gewoon door trainen en in beweging blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 19:57 



 
Profiel   

Ik volg even

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:02 



 
Profiel   

Binnendoor bekappen bedoelen jullie dat de hoeven binnenkant lager zijn dan aan de buitenkant? Mijn da adviseert juist aan de buitenkant korter te zetten , gezelschapspony hier een bandje door laten snijden en andere been gelukkig niet nodig geweest maar altijd buitenom bekapt, al tien jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:03 



 
Profiel   

Hier een nmprs gehad met dit probleem aan beide knietjes. 1e knietje begon met 1 jaar oud, 2e knietje begon op 2 jarige leeftijd. Binnendoor bekapt, osteopaat, fysio,cranio, training. Alles geprobeerd maar het beterde niet. Het was werkelijk om te huilen want als zijn beide knieën vast zaten kon hij niets en viel soms zelf om. Ik heb het tot zijn 3e jaar een kans gegeven, omdat ze als advies gaven dat hij er wel overheen zou groeien. Ik heb aan meerdere dierenartsen advies gevraagd en uiteindelijk toch besloten om hem te laten opereren. Zijn kniebanden zijn 'gekrast' . Niet volledig doorgehaald. Dit wasnin het begin afzien omdat het pijn deed natuurlijk. Maar hij liep weer en hoe. ..niks geen haperen meer of vaststaan. Hij kon eindelijk mee met de rest, lekker spelen en rennen.en na enkele weken kon hij ook prima op rust staan. En nu enkele jaren later nog steeds een vrolijke pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:09 



 
Profiel   

Hoe vaak komt je hoefsmid en merk je verschil als hij of zij geweest is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:15 



 
Profiel   

Mijn 2 jarige shet heeft het sinds oktober vorig jaar.
Eerst links, inmiddels ook rechts.

Hij staat 24/7 buiten op een ruime paddock maar nu op de wei gaat het weer beter.
Hij wordt binnendoor bekapt en hij heeft 1 keer medical tape gehad. Zag meteen verbetering.
Inmiddels blijft hij nog wel vastzitten maar schiet ook bijna meteen weer los.

Hij redt zich er prima mee en ik draf en galop is er niks te zien.
Advies van ostheo, DA en hoefsmid waren wandelen en heuveltraining doen.

Ik vond hem toen nog veel te jong maar nu gaat hij vaker mee en als hij gewoon doorstapt is er weinig aan de hand.
Het is vooral als hij stilstaat en in beweging moet komen. Ook als hij geslapen heeft heeft hij er meer last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:17 



 
Profiel   

Heel naar om te zien :
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:19 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Mijne heeft er ook last van. Hij is net vijf en heeft te lange spieren/pezen rond zn knieën en ik hoop dat hij eroverheen komt.

Hoefsmid bekapt hem iets binnendoor, maar vooral zodra ie de weide op mag neemt het probleem toe dattie af en toe op slot schiet. Ik probeer meer te trainen. Balkjes, springen, flink galopperen, we gaan stappen op de weg naar het bos toe. Dat laatste is nog spannend want we moeten over de openbare weg met nu veel tractors.
Ondanks dat het zielig lijkt, gewoon door trainen en in beweging blijven.


Vind het indd heel zielig om te zien en dan door te pakken :( word het al minder bij die van jouw?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:21 



 
Profiel   

timokyana schreef
Hier een nmprs gehad met dit probleem aan beide knietjes. 1e knietje begon met 1 jaar oud, 2e knietje begon op 2 jarige leeftijd. Binnendoor bekapt, osteopaat, fysio,cranio, training. Alles geprobeerd maar het beterde niet. Het was werkelijk om te huilen want als zijn beide knieën vast zaten kon hij niets en viel soms zelf om. Ik heb het tot zijn 3e jaar een kans gegeven, omdat ze als advies gaven dat hij er wel overheen zou groeien. Ik heb aan meerdere dierenartsen advies gevraagd en uiteindelijk toch besloten om hem te laten opereren. Zijn kniebanden zijn 'gekrast' . Niet volledig doorgehaald. Dit wasnin het begin afzien omdat het pijn deed natuurlijk. Maar hij liep weer en hoe. ..niks geen haperen meer of vaststaan. Hij kon eindelijk mee met de rest, lekker spelen en rennen.en na enkele weken kon hij ook prima op rust staan. En nu enkele jaren later nog steeds een vrolijke pony.


Is dat de optie met littekenweefsel door laten komen??

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:22 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Hoe vaak komt je hoefsmid en merk je verschil als hij of zij geweest is?


De hoefsmid komt meestal om de 2 a 3 maanden! Hij is maandag nu geweest en daarvoor was het 7 a 8 weken geleden. Dit omdat ik best vaak naar buiten ga en de hoeven dan de verkeerde kant op slijten.

(Ijzers raad hij me af zeker voor een jong paard dus vandaar komt hij wat vaker :) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:25 



 
Profiel   

Onali schreef
Mijn 2 jarige shet heeft het sinds oktober vorig jaar.
Eerst links, inmiddels ook rechts.

Hij staat 24/7 buiten op een ruime paddock maar nu op de wei gaat het weer beter.
Hij wordt binnendoor bekapt en hij heeft 1 keer medical tape gehad. Zag meteen verbetering.
Inmiddels blijft hij nog wel vastzitten maar schiet ook bijna meteen weer los.

Hij redt zich er prima mee en ik draf en galop is er niks te zien.
Advies van ostheo, DA en hoefsmid waren wandelen en heuveltraining doen.

Ik vond hem toen nog veel te jong maar nu gaat hij vaker mee en als hij gewoon doorstapt is er weinig aan de hand.
Het is vooral als hij stilstaat en in beweging moet komen. Ook als hij geslapen heeft heeft hij er meer last van.


Dat laatste is ook bij die van mij ja, van dat tapen wist ik niet!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 20:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen