Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wanneer / hoe vaak scannen?

 

Hoi bokkers,

Ik wil graag een veulentje fokken uit mijn merrie. Dit wordt de eerste keer voor mij dus ik heb totaal nog geen idee hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Wanneer moet je gaan scannen? Ik weet dat ze 2 weken geleden ongeveer voor het laatst hengstig was.
En hoe vaak moet je daarna nog scannen?
Moet ik echt rekenen dat ik rond het hoogtepunt meerdere keren per dag met haar naar de veearts moet of hoe moet ik dit zien?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:30 



 
Profiel   

Wil je met vers of met diepvries dekken? Als je haar hengstig ziet dan bel je de dierenarts om te scannen. Dan weet je of ze inderdaad goed hengstig is en wanneer er weer gescand moet worden. Als ze een mooi ei heeft ontwikkeld dan insemineer je de volgende dag en de dag erna scan je weer of het ei inmiddels weg is. Hoe beter je je merrie en haar cyclus kent hoe minder je hoeft te scannen.

Bij diepvries scan je wel vaker omdat ze dan echt zo dicht mogelijk bij de eisprong geïnsemineerd moet worden. Dan scan je ongeveer 3x per dag. Maar met vers scan je niet vaker dan 1x per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 23:11 



 
Profiel   

vers sperma?

en fok je via stamboek, of gewoon zonder afstammingregistratie?

want anders zou ik naar hengstenhouders in de buurt gaan, waar paarden gescand worden door da met ruime ervaring.

en de hengstenhouder kan de hele registratie ook regelen,als je merrie op naam staat en je lid bent bij stamboek zoals nrps, aes kwpn .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 08:13 



 
Profiel   

Ik heb vorige week het hele traject gedaan.
Op zaterdag was ze hengstig. Op maandag de 1e scan om te kijken hoe groot het ei was. Die was groot genoeg, dus sperma besteld en dinsdag is ze geïnsemineerd. Donderdags hebben we gekeken of het ei weg was, en dat was het geval. Nu moet ik volgende week vrijdag weer scannen of ze drachtig is (18 dagen) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 08:16 



 
Profiel   

Wanneer / hoe vaak scannen?

Dat ligt zuiver aan de bekwaamheid van je dierenarts!

Eerste keuze die je moet maken, buiten hengst keuze, is of je de merrie:
- bij je dierenarts plaatst
- bij de hengstenboer
- of thuis laat scannen.
Iedere keuze heeft zijn voor en nadelen die overwogen moeten worden en die ook gevolg hebben ivm hoeveel keren merrie wordt gescand EN door wie!

Meer specifiek:
Bij gebruik vers gekoeld verzend sperma:
- eerste scan om te bepalen of merrie hengstig is of waar in haar cyclus zij staat.
- als ze hengstig is ... iedere twee dagen tot dicht bij ovulatie
- dicht bij ovulatie ... en hier is zeker bekwaamheid van DA een zaak ... 'smorgens en 'savonds.
Vers verzend sperma kan op alle drie locaties geinsemineert wordt.

Bij gebruik diepvriessperma:
- eerste scan om te bepalen of merrie hengstig is of waar in haar cyclus zij staat .... kan thuis gebeuren.
- als ze hengstig is ... moet ze naar KI Center/hengstenboer/DA locatie!
- daar wordt zij verschillende keren gescand tot dicht bij ovulatie.
- dicht bij ovulatie ... om de 2-4 uur.
- inseminatie moet zo dicht bij ovulatie gebeuren als kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 11:19 



 

Dankjewel voor de uitgebreide antwoorden!
En stel de merrie zie je hengstig, moet je dan direct laten scannen of kan dit ook een dag later?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 19:53 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie op dag 3 laten scannen van de hengstigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 05:08 



 
Profiel   

Scannen als je een merrie hengstig ziet zijn hoeft ook weer niet altjjd op tijd te zijn. Mijn merrie bleek juist een goed ei te hebben vóórdat ze hengstig toont. Zodra ze goed hengstig toonde was het al te laat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 05:57 



 
Profiel   

Ik heb een merrie begeleiding pakket. Wil zeggen dat ik gewoon heel veel mag scannen voor 1 bedrag. Ik scan dus gewoon wanneer ik denk van: dit is een mooie tijd. Dan kijken, of weten we al dat ze wel or niet hengstig zijn. Desnoods spuiten we hengstig. Vaak gaan we na een 2 dagen ongeveer weer heen om te scannen, laat ik m'n merrie bij de hengsten houder en die regelt het insimineren. Als 't ei weg is, belt hij en halen we de merrie weer op. Dan scannen we op 18 dagen op dracht.
En dan richting de 30 op hartje. En voor oktober voor de gust verklaring. Maar tussendoor ga ik nog wel eens vaker, ligt er aan hoe de dracht verloopt. Tweeling, minder groeiend etc etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 06:24 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Ik heb een merrie begeleiding pakket. Wil zeggen dat ik gewoon heel veel mag scannen voor 1 bedrag. Ik scan dus gewoon wanneer ik denk van: dit is een mooie tijd. Dan kijken, of weten we al dat ze wel or niet hengstig zijn. Desnoods spuiten we hengstig. Vaak gaan we na een 2 dagen ongeveer weer heen om te scannen, laat ik m'n merrie bij de hengsten houder en die regelt het insimineren. Als 't ei weg is, belt hij en halen we de merrie weer op. Dan scannen we op 18 dagen op dracht.
En dan richting de 30 op hartje. En voor oktober voor de gust verklaring. Maar tussendoor ga ik nog wel eens vaker, ligt er aan hoe de dracht verloopt. Tweeling, minder groeiend etc etc.



Vraagje, dat op 30 dagen scannen is dat iets van de laatste tijd/jaren?

Ik heb 15 jaar geleden mijn laatste veulen gefokt en liet toen op 18 dagen en 6 weken scannen.
Gister is mijn (andere) merrie gescand op 16 dagen (ivm mogelijke 2lingdracht) en adviseerde de dierenarts ook om op 30/35 dagen weer te scannen voor het hartje.
Terwijl ik niet beter weet dan op 6 weken scannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 08:23 



 
Profiel   

Ik scan op 18 dagen en 6 weken.
En nu ook op 12 weken gescand omdat merrie wat pech had gehad.
Dus even checken of alles nog goed zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 08:35 



 
Profiel   

Hier ook op 18 dagen en 6 weken, en nog een keer in september voor de eventuele gust verklaring.
Merrie was hengstig met 27 dagen dus toen ook gescand, maar het zat er gelukkig nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 09:12 



 
Profiel   

Ik scan altijd op het hartje rond de 30 dagen :j
Vind het anders een te groot gat er tussen.

En dan nog eens voor de gust regeling. En soms ook nog wel eens tussendoor, heb toch een pakket.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-19 09:38 



 
Profiel   

curly2day schreef
Vraagje, dat op 30 dagen scannen is dat iets van de laatste tijd/jaren?


Deed ik 20 jaar terug al.

Ik scan van te voren. Als ik denk dat de merrie hengstig moet worden.

Dan op 18 dagen en dan 30 dagen.

En in september nog een keer om zeker te weten dat ze niet gust is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 06:59 



 
Profiel   

Ik heb vooraf veel gescand, mijn merrie toont slecht hengstig en kan niet bij de hengstenhouder staan (accepteert geen dichte boxen). Daarna heb ik gescand op 16 dagen (2ling), 30 dagen (check hart) en voor de zekerheid ook 60 dagen, gezien we vroeg in het seizoen zaten. Nu eind september nog de laatste controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 11:18 



 
Profiel   

Ik weet niet zo goed of ik hier eigenlijk ook iets mag vragen, maar ik waag het erop :').
Mijn merrie is gisteren voor het eerst gedekt, wordt ze nu voor het eerst pas op 16/18 dagen gescand om te kijken of het echt gepakt heeft en zij dragend is?
Ik heb de merrie in bruikleen bij een fokker waar ik al jaren kom, hij heeft alles voor mij geregeld, wat ik super fijn vind! Maar er komen nog weleens wat vragen boven drijven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 16:06 



 
Profiel   

Ja, eerder dan met 15-16 dagen kan je domweg een embryo nog niet zien op de echo, dus eerder dan dat is nutteloos. Ná 18 dagen is niet zo handig als je merrie niet drachtig is, want dan kan ze alweer hengstig zijn zonder dat je het in de gaten hebt en dan zou je een cyclus missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 16:15 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ja, eerder dan met 15-16 dagen kan je domweg een embryo nog niet zien op de echo, dus eerder dan dat is nutteloos. Ná 18 dagen is niet zo handig als je merrie niet drachtig is, want dan kan ze alweer hengstig zijn zonder dat je het in de gaten hebt en dan zou je een cyclus missen.



Dank je wel voor je snelle reactie! Het komt dus best nauwkeurig, maar dan gaan we met 15/16 dagen zeker scannen. Ik had ze liever al iets eerder drachtig gehad ook, maar ze werd niet zo mooi hengstig dus we hebben haar uiteindelijk hengstig gespoten. Ik vind het best spannend allemaal! Als ik het dus allemaal goed begrijp scan je voor het eerst op 15/16 dagen om te kijken of ze dragend is, maar ook voor tweelingen? Of is dat weer later?
Dan met 30 dagen voor een kloppend hartje en met 3 maanden nog eens ter controle? Sorry voor alle vragen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 16:28 



 
Profiel   

Je scant idd met 16 dagen ook op tweelingen. Die kan je alleen maar weghalen als ze nog niet ingenesteld zijn. Met 16 dagen is dat nog niet het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 17:02 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je scant idd met 16 dagen ook op tweelingen. Die kan je alleen maar weghalen als ze nog niet ingenesteld zijn. Met 16 dagen is dat nog niet het geval.


Oké, hartstikke bedankt voor de informatie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 17:08 



 
Profiel   

Ik scan ook altijd de dag na inseminatie om te zien of het ei weg is. En dan inderdaad op 18 dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 17:37 



 
Profiel   

RAZZ schreef
Ik weet niet zo goed of ik hier eigenlijk ook iets mag vragen, maar ik waag het erop :').
Mijn merrie is gisteren voor het eerst gedekt, wordt ze nu voor het eerst pas op 16/18 dagen gescand om te kijken of het echt gepakt heeft en zij dragend is?
Ik heb de merrie in bruikleen bij een fokker waar ik al jaren kom, hij heeft alles voor mij geregeld, wat ik super fijn vind! Maar er komen nog weleens wat vragen boven drijven!


Zit je al in het dbt? Dat os anders een goede voor vragen tijdens de gehele dracht en erna :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 17:38 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Ik scan ook altijd de dag na inseminatie om te zien of het ei weg is. En dan inderdaad op 18 dagen.


Dank je wel, dan ga ik daar ook eens achteraan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 18:31 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
RAZZ schreef
Ik weet niet zo goed of ik hier eigenlijk ook iets mag vragen, maar ik waag het erop :').
Mijn merrie is gisteren voor het eerst gedekt, wordt ze nu voor het eerst pas op 16/18 dagen gescand om te kijken of het echt gepakt heeft en zij dragend is?
Ik heb de merrie in bruikleen bij een fokker waar ik al jaren kom, hij heeft alles voor mij geregeld, wat ik super fijn vind! Maar er komen nog weleens wat vragen boven drijven!


Zit je al in het dbt? Dat os anders een goede voor vragen tijdens de gehele dracht en erna :j


Nee daar zit ik niet in! Ik dacht eigenlijk dat ik misschien een beetje laat was omdat er al zoveel pagina’s zijn dat ik dat niet bijgelezen krijg :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 18:33 



 
Profiel   

Je kan je altijd melden hoor!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-19 20:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen