Geeft het afspuiten van een ei vaker een hengstveulen?
Natuurlijke dekking (zonder scan op eisprong)gaf hengstveulen 12%  12%  [ 30 ]
Natuurlijke dekking (zonder scan op eisprong)gaf merrieveulen 15%  15%  [ 38 ]
Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf hengstveulen 18%  18%  [ 44 ]
Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen 20%  20%  [ 49 ]
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag van dekken/inseminatie gaf hengstveulen 8%  8%  [ 21 ]
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag van dekken/inseminatie gaf merrieveulen 8%  8%  [ 21 ]
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag vóór dekken/inseminatie gaf hengstveulen 3%  3%  [ 8 ]
Dekking/inseminatie met ei afspuiten op de dag vóór inseminatie gaf merrieveulen 5%  5%  [ 14 ]
Inseminatie met diepvries gaf hengstveulen (altijd dicht op eisprong) 2%  2%  [ 7 ]
Inseminatie met diepvries gaf merrieveulen (altijd dicht op eisprong) 4%  4%  [ 11 ]
Totaal aantal stemmen : 243

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Geeft het afspuiten van een ei vaker een hengstveulen

 
Profiel   

De theorie is dat mannelijke zaadcellen sneller zijn maar korter leven.
Dus dicht op de eisprong insemineren zou meer hengsten geven. Hoe zit het dan als je het ei afspuit en dus dicht op de eisprong zit?

Deze vraag kwam op in het DBT 2020

Vul de pol in wat je ervaring is (dus alleen als je zelf een veulen gefokt hebt en niet wat je denkt dat het is)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 13:25 



 
Profiel   

Heb hem ingevuld, ben heel benieuwd naar de uitkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 13:38 



 
Profiel   

Ook ik ben benieuwd naar de uitkomst

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 13:48 



 
Profiel   

Ik heb eens een ei eraf laten spuiten en direct daarna is de merrie gedekt (hengst was er al) en dat gaf een merrieveulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 13:58 



 
Profiel   

Ik mis een optie. hier een natuurlijke dekking met scan waardoor we wisten dat er een eicel ideaal zat om te laten dekken dus meteen laten dekken. Dat werd een merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 14:01 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik mis een optie. hier een natuurlijke dekking met scan waardoor we wisten dat er een eicel ideaal zat om te laten dekken dus meteen laten dekken. Dat werd een merrie.


Dat is dus een dekking/inseminatie met scan zonder afspuiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 14:21 



 

Ik ben erg benieuwd.
Hier dikke week geleden geinsemineerd en ei afgespoten, kan hem helaas nog niet invullen dus. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 14:34 



 
Profiel   

Hier van diepvries dit jaar 2 keer een hengst. Kan ik ook meer dan 1 keer reageren ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 15:09 



 
Profiel   

Alle keren na het afspuiten een merrieveulen en bij niet afspuiten hengstveulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 15:11 



 
Profiel   

3x dekking/inseminatie met scan zonder afspuiten en 3x een merrie...

2016, 2017 en 2018 een merrie veulen gekregen na natuurlijk dekken met scan. Dit jaar 3x natuurlijk gedekt met scan maar weten nog niet of ze ook alle 3 dragend zijn.

Edit: Theoretisch gezien zou je moeten dekken of insimineren (Vers). Dat is 48u "houdbaar". Dus zou je na 24 kunnen afspuiten en dan zou de kans op een merrie het grootste zijn.


Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 02-06-19 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 15:13 



 
Profiel   

Ik mis nog wel enkele opties
- insemineren op eisprong met vers
- Vroeg voor eisprong insemineren
- een dag na insemineren ei afspuiten

Blijf dit het boeiende theorieën vinden....na 4 hengstveulens was ik 2 jaar terug ook een beetje flauw ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 15:15 



 
Profiel   

Cheytjuh schreef
Hier van diepvries dit jaar 2 keer een hengst. Kan ik ook meer dan 1 keer reageren ?


Meer keren dezelfde optie is helaas technisch niet mogelijk.

Ik heb 5 merries van een natuurlijke dekking zonder scan... kan ook maar 1 keer reageren. Ben niet zo technisch dat ik dat kan oplossen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 15:18 



 
Profiel   

Heb allerlei opties gehad, afgelopen jaar was de eisprong 40 uur na inseminatie maar krijg iedere keer hengstveulens. 11 hengsten tegen 1 merrie, bij de merrie was het ei ook afgespoten.

Meest interessant wordt het als je kijkt hoeveel merries vs hengsten er geboren worden bij diepvries aangezien dit op eisprong is. Dit moet dan ook afgezet worden per vaderdier, omdat sommige hengsten meer hengstveulens geven en sommige meer merrieveulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 16:42 



 
Profiel   

2015
scan, insemineren (vers gekoeld), ei afgespoten: 19 maart 2016 hengstveulen.

2018
1e ronde scan, insemineren (vers), niet afgespoten.... niet drachtig.
2e ronde scan, insemineren (vers) ei afgespoten: 6 mei 2019 merrieveulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 17:03 



 
Profiel   

Ik heb gestemd op 'Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf hengstveulen' dit was mijn laatste ervaring namelijk.

In 2011 had ik dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 17:05 



 
Profiel   

Je mag 6 opties kiezen, helaas niet meer keren dezelfde optie

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 17:12 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit het ei af laten spuiten, maar heb uit de 16 zelf gefokte veulens 13 merries gehad. :D
Ik probeer een merrie altijd maar 1x te laten dekken of insemineren per hengstigheid en durf er, vooral met mijn eigen hengst, wat langer dan gemiddeld tijd tussen te laten zitten en in theorie zou je dan meer kans hebben op een merrieveulen.
Weet niet of het daar aan ligt, maar hier lijkt het te werken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 17:29 



 
Profiel   

Omdat je maar 1 keer de opties aan kunt tikken. Zal ik hier onze geschiedenis even neerzetten

2007 - Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
2013 - Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
2015 - Dekking/inseminatie met scan met ei afspuiten op de dag van dekken/inseminatie gaf merrieveulen
- Dekking/inseminatie met scan met ei afspuiten op de dag van dekken/inseminatie gaf hengstveulen
2016 - Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
- Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf hengstveulen
2017 - Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
2018 - Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
- Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
2019 - Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
- Inseminatie met diepvries gaf hengstveulen (altijd dicht op eisprong)
- Inseminatie met diepvries gaf hengstveulen (altijd dicht op eisprong)
- Dekking/inseminatie met scan zonder ei afspuiten gaf hengstveulen

Alstu :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 00:43 



 
Profiel   

Wij hebben een pony gehad die na 6 natuurlijke dekkingen ook 6 hengst veulens kreeg,ik had altijd het idee dat het wat aan de merrie lag,het waren verschillende vaders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 06:30 



 
Profiel   

Ik kon ook niet alles erin kwijt±

2001: natuurlijke dekking met scan zonder ei afspuiten gaf hengstveulen
2002: KI met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
2003: KI met scan en met ei afspuiten gaf hengstveulen
2014: KI met scan zonder ei afspuiten gaf merrieveulen
2017: Natuurlijke dekking zonder scan en zonder ei afspuiten gaf hengstveulen
2019: KI met scan zonder ei afspuiten geeft...? Zien we volgend jaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 06:58 



 
Profiel   

Hebben jullie wel ingevuld wat je wel kwijt kan?

De rest plus ik er met de hand bij.

Pol loopt 60 dagen, dan zijn de meeste veulens van dit jaar wel geboren

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 10:04 



 
Profiel   

Ik wil even zeggen dat ik dit een ontzettend leuk en interessant onderzoekje vind. Ik ben heel benieuwd of er iets uitkomt, ondanks de beperkte mogelijkheden van de poll. Misschien is het het wel waard om het wat strakker op te zetten op SurveyMonkey bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 12:37 



 
Profiel   

Ik ben helaas beperkt in mijn energie en ben al blij dat ik dit heb kunnen maken.
Mochten zelf een uitgebreidere pol kunnen maken graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 15:04 



 
Profiel   

Slechts 6 opties aanvinken? Ik kan ze allemaal aanvinken dus ik vink nu niets aan. Wel is er een balans te ontdekken met meerdere merries en meerdere veulens over meerdere jaren; we zijn na 30+ veulens ongeveer 50/50 qua geslacht :+

Maar moment van dekken, seizoen, draagtijd, daar is geen enkel touw aan vast te knopen qua geslacht. Sterker nog, ik had een merrie waarbij we met vers insemineerden, beide keren een andere hengst, ei beide keren afgespoten en de dag erna geinsemineerd. 2 opeenvolgende jaren. Beide keren bij toeval op dezelfde dag geinsemineerd, beide veulens op dezelfde dag geboren en dus exact dezelfde draagtijd, de eerste was een hengst, de tweede was een merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 15:26 



 
Profiel   

Misschien wel belangrijk voor de uitslag.

Als het ei wordt afgespoten, wordt er dan dezelfde dag geinsemineert/gedekt of de volgende dag? Dit kan per dierenarts verschillen en dan heb je dus een compleet andere situatie hoe dicht je op de eisprong hebt gezeten. (Al is het bij ons en volgens mij bij de meeste. Vandaag spuiten, morgen insemineren.)

foutje, te snel gelezen en te snel geplaatst :o


Laatst bijgewerkt door Isabelle_H op 03-06-19 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 16:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen