Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voerprobleem Engels volbloed

 
Profiel   

Dag Allen,

Op dit moment gaat het met mijn Engels Volbloed erg goed. Hij heeft al twee jaar lang een dieet van de dierenarts waar we strikt aan houden, en daarmee gaat het goed. Het probleem is alleen dat het gigantisch veel geld kost dus ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met paarden die snel dun worden.

Twee jaar geleden was mijn paard zo dun dat hij bijna niet meer op zijn eigen benen kon staan. Vanuit onwetendheid over het ras, in combinatie met een heel slecht tandartsbezoek (lees; kiezen bijna weg geslepen, daardoor niet meer kunnen kauwen...).

Dit is wat hij op dit moment krijgt;
Beide porties twee keer daags, plus na het rijden nog wat extra's.

1/2 kilo merrie brok
klein schepje Omega 369 subli
1 kilo Slobber muesli
2 grote handen lucerne
1 schepje fenegriek

Dit gemengd met ongeveer 1 liter water.

Ik wil dus minderen/kijken of er iets goedkoper kan zonder dat mijn paard weer dunner wordt.

Vooroordelen hoef ik niet, hulp is uiteraard welkom :-) Bovenstaand dieet blijkt al 2 jaar goed te gaan.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 08:21 



 
Profiel   

Hier een draver die ook heel makkelijk invalt. Qua ras wat dat betreft redelijk vergelijkbaar.

Hier krijgt hij in de zomer
Portie vitalbix
3 handjes luzerne
Een kleine portie alveve slobber met 20 ml omega olie en magnesium
6kg hooi snachts en overdag weidegang

Swinters
Portie vitalbix
Volle voerscherp luzerne
2 x een halve voerschep (ongeweekt) bietenpulp met zemelen
40ml omega olie, magnesium
15kg hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 08:43 



 
Profiel   

freetorun schreef
Hier een draver die ook heel makkelijk invalt. Qua ras wat dat betreft redelijk vergelijkbaar.

Hier krijgt hij in de zomer
Portie vitalbix
3 handjes luzerne
Een kleine portie alveve slobber met 20 ml omega olie en magnesium
6kg hooi snachts en overdag weidegang

Swinters
Portie vitalbix
Volle voerscherp luzerne
2 x een halve voerschep (ongeweekt) bietenpulp met zemelen
40ml omega olie, magnesium
15kg hooi



Wel een beetje vergelijkbaar dan inderdaad! Denk dat jij ook aardig wat kwijt bent. Die van mij krijgt idd ook in de winter meer en priores seniores, dat ook na hard werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 08:50 



 
Profiel   

Welke Luzerne? Bij gewone luzerne; doe je er dan ook een handje zemelen bij?

Daarnaast mis ik toch iets cruciaals: weidegang en hooi. Hoe zit dat in het plaatje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 08:56 



 
Profiel   

Soms krijg je dit soort dingen 'gratis' (nou ja, gratis... voer kost genoeg ;-) ) bij je paard. Ik vind de hoeveelheden niet eens heel erg schokkend, maar ben wel van de pragmatische aanpak. Je zou heel simpel kunnen kijken of je bijv. richting de helft per keer kunt gaan. Als je paard nog op het gras staat dan zou dat zeker tot en met augustus best eens kunnen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:07 



 
Profiel   

ikke schreef
Welke Luzerne? Bij gewone luzerne; doe je er dan ook een handje zemelen bij?

Daarnaast mis ik toch iets cruciaals: weidegang en hooi. Hoe zit dat in het plaatje?



Ze staan uiteraard gewoon 24/7 buiten (met slecht weer 's nachts op stal) met onbeperkt hooi en wanneer het droog is op het land. Ik ging er eigenlijk vanuit dat een paard gewoon standaard elke dag hooi krijgt.... ghehe

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:11 



 
Profiel   

ikke schreef
Welke Luzerne? Bij gewone luzerne; doe je er dan ook een handje zemelen bij?

Daarnaast mis ik toch iets cruciaals: weidegang en hooi. Hoe zit dat in het plaatje?



Oh en hij krijgt geen zemelen. Ik heb het net even opgezocht en ik lees dat men zemelen erbij voert in verband met de calcium/fosforverhouding. Dit wordt dan bijgevoerd bij het voeren van veel lucerne, zo'n 3 kg per dag. Maar daar komt hij lang niet aan. Of heb jij een andere reden voor het voeren van zemelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:16 



 
Profiel   

Hilli schreef
Soms krijg je dit soort dingen 'gratis' (nou ja, gratis... voer kost genoeg ;-) ) bij je paard. Ik vind de hoeveelheden niet eens heel erg schokkend, maar ben wel van de pragmatische aanpak. Je zou heel simpel kunnen kijken of je bijv. richting de helft per keer kunt gaan. Als je paard nog op het gras staat dan zou dat zeker tot en met augustus best eens kunnen werken.


Idd, en als hij het nodig heeft dan heeft hij dit gewoon nodig! Maar het kan inderdaad nooit kwaad om eens in de zoveell tijd te kijken of het anders/beter kan. Ik zou kunnen kijken of ik eerst eens 1/4 bijvoorbeeld van dit alles zou kunnen geven en daarna de helft! Goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:17 



 
Profiel   

Het rantsoen van mijn merrie varieert van 2x daags een flexemmer bijna vol met een mengsel met bietenpulp, seniorenslobber, vitaminekorrel en olie (einde winter, geen gras en dus hooi) tot 1x daags wat slobber met vitaminekorrrel (juni-augustus i.c.m. 24/7 op goed gras). Ik hou bij wat ik voer en wanneer ik iets toevoeg of weglaat plus het effect qua kilo's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:23 



 
Profiel   

Hilli schreef
Het rantsoen van mijn merrie varieert van 2x daags een flexemmer bijna vol met een mengsel met bietenpulp, seniorenslobber, vitaminekorrel en olie (einde winter, geen gras en dus hooi) tot 1x daags wat slobber met vitaminekorrrel (juni-augustus i.c.m. 24/7 op goed gras). Ik hou bij wat ik voer en wanneer ik iets toevoeg of weglaat plus het effect qua kilo's.


Goede om bij te houden wat het effect is. Ik ben daar niet zo heel goed in... Ik maakt mee vooral zorgen dat mensen tegen mij zeggen dat een paard het zo goed mogelijk moet doen op zo weinig mogelijk voer... Maar als ik de reacties zo lees is het niet gek dat hij dit krijgt. En het ene paard/ras is het ander niet natuurlijk.
Welk merk seniorenslobber? Verschilt dat nog veel met gewone muesli slobber?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:26 



 
Profiel   

Ik heb meerder volbloeds gehad en mijn ervaring is dat je die ten alle tijden goed moet blijven voeren. Een Ferrari rijd immers ook niet op diesel :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:27 



 
Profiel   

Onze draver valt in de winter ook nogal in. Bleek, in de eerste winter, daarnaast ook maagZweren te hebben.

Wij voeren hem, in de winter, Speedibeet met grasbrok en voor de smaak een beetje slobber en een vitamine korrel (marstal) . Naast onbeperkt ruwvoer. Maar juist omdat speedibeet ook ruwvoer is, is het ideaal. Daarnaast zeer geschikt voor paarden met een slechter gebit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:28 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Ik heb meerder volbloeds gehad en mijn ervaring is dat je die ten alle tijden goed moet blijven voeren. Een Ferrari rijd immers ook niet op diesel :D .



Hahaha! Goeie. Wat is jouw ervaring met volbloeden? Ik vind het echt geweldig. Altijd kwpn'ers gehad, maar nog nooit zo'n betrouwbare vriend gehad als deze die ik nu 4 jaar heb. Echt wat een lief, eerlijk en oprecht dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:29 



 
Profiel   

Ik denk dat de meeste producten elkaar niet zoveel ontlopen en ligt het ook aan je persoonlijke voorkeur en de verkrijgbaarheid. Wat kan helpen is op voervergelijk eens kijken naar je eigen muesli/slobber/brok en eens kijken of er voer is met minder suiker/zetmeel en meer vet/eiwit.

Elk paard zou theoretisch gezien zonder al teveel hulpmiddelen het gevraagde werk moeten doen, maar de praktijk is anders. Kijk naar je paard en geef 'm wat hij nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:34 



 
Profiel   

Zo heel veel voer heeft hij blijkbaar niet nodig als hij het hier goed op doet.
Volbloeden in koers krijgen nog wel wat meer te verorberen.

Hier ook een volbloed die in het begin in no time een skelet was (hoezo gras en een handje korrel volstond niet) omdat de overgang tussen koerstrainingsdieet en recreatiedieet te groot was.
Probleem met volbloeden is dat ze op een week compleet invallen en je dan vervolgens 6 maanden nodig hebt om dat er weer aan te zetten dus ik begrijp je ongerustheid over voerveranderingen.
Toendertijd hebben we haar weer goed gekregen met onbeperkt hooi (Mijn merrie verorberd met het grootste gemak 15kg hooi per dag) 4l muesli en 2l geplette gerst per dag, schepje olie erbij. (Is hier de gewoonte om in liter/maatschep te rekenen, naargelang het voer is een liter ongeveer gelijk aan een kg, muesli is lichter).

Eenmaal gewend aan onbeperkt hooi en gras kon ik haar in de zomer volledig van het voer halen en werd ze moddervet van gras alleen.
Heb haar nu 5 jaar en al 5 jaar heeft ze in de zomer geen extra voer nodig.

Afgelopen jaar meerdere keren moeten verhuizen en dat heeft er ingehakt.
Nu staat ze op een draverstal. Staleigenaar is gewend om voor koersen te voeren dus vond dat ik veel te weinig voerde dus hop daar gingen 6l merriebrok per dag er in :+ .
Ik hield m'n hart vast voor maagzweren en een onhandelbare merrie maar dat viel uiteindelijk mee en ze is er wel prachtig mee bijgekomen (tikkie vet nu)
We zijn nu aan het afbouwen en gaan kijken of ze ook hier (andere regio) op enkel gras kan in de zomer.

Indien niet dan zal ze op een kleine onderhoudsdosis blijven staan.

Ook hier onbeperkt hooi en gras.

Als hij nu onbeperkt op gras staat en in goede conditie is kan je proberen af te bouwen. Gewoon er bovenop zitten en direct weer opbouwen als hij begint in te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:35 



 
Profiel   

Thioro schreef
Zo heel veel voer heeft hij blijkbaar niet nodig als hij het hier goed op doet.
Volbloeden in koers krijgen nog wel wat meer te verorberen.

Hier ook een volbloed die in het begin in no time een skelet was (hoezo gras en een handje korrel volstond niet) omdat de overgang tussen koerstrainingsdieet en recreatiedieet te groot was.
Probleem met volbloeden is dat ze op een week compleet invallen en je dan vervolgens 6 maanden nodig hebt om dat er weer aan te zetten dus ik begrijp je ongerustheid over voerveranderingen.
Toendertijd hebben we haar weer goed gekregen met onbeperkt hooi (Mijn merrie verorberd met het grootste gemak 15kg hooi per dag) 4l muesli en 2l geplette gerst per dag, schepje olie erbij. (Is hier de gewoonte om in liter/maatschep te rekenen, naargelang het voer is een liter ongeveer gelijk aan een kg, muesli is lichter).

Eenmaal gewend aan onbeperkt hooi en gras kon ik haar in de zomer volledig van het voer halen en werd ze moddervet van gras alleen.
Heb haar nu 5 jaar en al 5 jaar heeft ze in de zomer geen extra voer nodig.

Afgelopen jaar meerdere keren moeten verhuizen en dat heeft er ingehakt.
Nu staat ze op een draverstal. Staleigenaar is gewend om voor koersen te voeren dus vond dat ik veel te weinig voerde dus hop daar gingen 6l merriebrok per dag er in :+ .
Ik hield m'n hart vast voor maagzweren en een onhandelbare merrie maar dat viel uiteindelijk mee en ze is er wel prachtig mee bijgekomen (tikkie vet nu)
We zijn nu aan het afbouwen en gaan kijken of ze ook hier (andere regio) op enkel gras kan in de zomer.

Indien niet dan zal ze op een kleine onderhoudsdosis blijven staan.

Ook hier onbeperkt hooi en gras.

Als hij nu onbeperkt op gras staat en in goede conditie is kan je proberen af te bouwen. Gewoon er bovenop zitten en direct weer opbouwen als hij begint in te vallen.




Thanks! Inderdaad ook die verhuizingen hakken er aardig in. Die van mij staat nu 4 jaar bij mij thuis, maar het lijkt erop dat hij wel ruim 1.5 jaar heeft moeten wennen aan een stabiele situatie. Hij heeft (denk ik) zijn hele leven gereisd, ierland, engeland, duitsland, toen nederland enschede haarle en nu hier bij mij.

Ik denk dat het idd per volbloed ook weer ontzettend verschilt en dat ik idd gewoon moet blijven opletten en proberen af te bouwen. Ik ga nu ook op vakantie dus dan doe ik dat mooi na de vakantie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 09:44 



 
Profiel   

Ik heb ook een volbloed en inderdaad, ook de mijne valt snel in. Toch staat en valt een hoop met echt goede kwaliteit ruwvoer. Tegen arm vogeltjsshooi valt bijna niet op te voeren. Ik geef voordroog en dan heb ik minder brok nodig. Maar ik kwam ook echt wel aan 2 kilo per dag meestal.
Als dit werkt, zou ik niet teveel veranderen. Eventueel kun je de slobber musli vervangen door bietenpulp, dat is volgens mij goedkoper. En je kunt ipv de subli 3-6-9 ook een scheut olie proberen. Misschien dat je dan qua kosten goedkoper uit bent. En goed en regelmatig ontwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:50 



 

Ik ben bang dat je niet goedkoper uit gaat komen dan wat je nu voert. Bij de eerste regels van je bericht dacht ik dat je allemaal dure maarzweersupplementen en darmversterkers van de dierenarts moest voeren (vaak beruchte issues bij volbloeden), maar wat je nu voert is eigenlijk heel normaal voor een Engels voldbloedpaard dat goed in training staat.
Ik denk eigenlijk dat je in je handen mag knijpen dat je er zo goedkoop vanaf komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 12:56 



 
Profiel   

Yazaar schreef
Jennyj01 schreef
Ik heb meerder volbloeds gehad en mijn ervaring is dat je die ten alle tijden goed moet blijven voeren. Een Ferrari rijd immers ook niet op diesel :D .



Hahaha! Goeie. Wat is jouw ervaring met volbloeden? Ik vind het echt geweldig. Altijd kwpn'ers gehad, maar nog nooit zo'n betrouwbare vriend gehad als deze die ik nu 4 jaar heb. Echt wat een lief, eerlijk en oprecht dier.


Mijn ervaringen zijn uitsluitend positief. Ze zijn anders en hebben een totaal andere benadering nodig maar voor mij is het de enige optie. En dan maakt het me niet zo veel uit of het Engels of Arabisch volbloed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 13:16 



 
Profiel   

Yazaar schreef
ikke schreef
Welke Luzerne? Bij gewone luzerne; doe je er dan ook een handje zemelen bij?

Daarnaast mis ik toch iets cruciaals: weidegang en hooi. Hoe zit dat in het plaatje?



Ze staan uiteraard gewoon 24/7 buiten (met slecht weer 's nachts op stal) met onbeperkt hooi en wanneer het droog is op het land. Ik ging er eigenlijk vanuit dat een paard gewoon standaard elke dag hooi krijgt.... ghehe

Nou nee, dat is dus het punt: nogal wat paarden krijgen (veel) te weinig ruwvoer.

Er vanuit gaand dat het gras van goede kwaliteit is qua voedingswaarde (ook dat is geen standaard) en dito voor het hooi (zoals eerder gezegd: geen "vogeltjeshooi"), denk ik dat je niet zo heel veel opties hebt.
Ik zou de ingrediënten eens degelijk naast elkaar zetten en op basis daarvan gaan kijken of er betaalbaardere alternatieven zijn maar of je daarmee een deuk in een pakje boter slaat valt nog te bezien, als je begrijpt wat ik bedoel :D

Ben er ook alert op dat sommige paarden slecht reageren op voordroog. Dat kan ook maag- en darmproblemen veroorzaken als je paard er gevoelig op blijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 13:26 



 
Profiel   

Ik ben bang dat je het niet goedkoper gaat vinden... mijn paard staat op hetzelfde rantsoen (zelfs meer luzerne)

Wat je kan proberen is de slobber weg te laten en daarvoor in de plaats je luzerne te verhogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 13:38 



 

Verdiep je eens in de voeding voor endurancepaarden. Meer vet/eiwit en minder in de suiker.

Veel producten hebben allerlei onnodige ballast stoffen en staan hoog in de suiker. Dit soort paarden worden niet dik van suiker. Ze branden het direct op.

Een hele goedkope en veilige manier om er wat massa op te houden is bijvoorbeeld gemicromioniseerd lijnzaad. Kan zo over het voer gegeven worden en bevat veel vet en eiwit. Ik heb ook wel eens gehoord over erwtenmeel.

Mijn paard heeft een stofwisselingsstoornis en verdraagt geen graan/voordroog/luzerne zonder last te krijgen van haar spieren of zich helemaal kaal te schuren. Maar met de gemalen lijnzaad kan ik haar ondanks een heel sober rantsoen toch erg mooi op gewicht en in de spieren houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 13:44 



 
Profiel   

Hier ook een volbloedbezitster. Geen idee of het mogelijk is bij jou, maar een weiland met echt veel/lang gras doet hier wonderen. Dus niet zo'n kaal paardenland waar de meeste paarden in moeten om bevangenheid tegen te gaan. Verder in de winter onbeperkt kuilvoer en 2 kg merriebrok, in de zomer krijgen ze een Pavokoek in plaats van biks. Ze zien er nu prima uit. Al met al zijn de kosten niet zo hoog. Houd ook in de gaten dat een volbloed toch een ander modelletje heeft dan de meeste KWPN'ers. Succes, hopelijk vindt je een goede oplossing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 13:53 



 

Ik denk ook wel dat het voer minder zwaar in suikers en zetmeel zou kunnen, bijvoorbeeld door het krachtvoer te vervangen door een vitamine/mineralenbrok met bij eiwitarm gras/hooi een eiwitsupplement zoals dat gemicroniseerde lijnzaad, maar daar gaat het niet goedkoper van worden.
Gemicroniseerd lijnzaad kost zo'n € 30/15 kilo, merriebrok kost zo'n € 13 per 20 kilo. Als je dus de halve kilo merriebrok vervangt door 200 gram gemicroniseerd lijnzaad per dag dan ben je alsnog duurder uit - en dan moet je waarschijnlijk nog een vitamine/mineralenbrok toevoegen omdat je dan de vitamines en mineralen uit de merriebrok mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 13:56 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Ik ben bang dat je niet goedkoper uit gaat komen dan wat je nu voert. Bij de eerste regels van je bericht dacht ik dat je allemaal dure maarzweersupplementen en darmversterkers van de dierenarts moest voeren (vaak beruchte issues bij volbloeden), maar wat je nu voert is eigenlijk heel normaal voor een Engels voldbloedpaard dat goed in training staat.
Ik denk eigenlijk dat je in je handen mag knijpen dat je er zo goedkoop vanaf komt!


Nou goed te om te horen ! Haha. Ik was me er ook echt niet van bewust dat volbloeden heel anders in elkaar zitten dan andere rassen. Maar ik zou voor geen goud meer willen ruilen:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-19 14:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen