Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verwaarloosde paarden

 
Profiel   

Hoi,
ik maak mij zorgen om twee paarden die in een weitje bij mij in de buurt staan. Ze staan er al zolang ik me kan herinneren, vroeger fietste ik er namelijk ook wel eens langs, en zag ik ze altijd staan. Pas sinds kort fiets ik er twee tot drie keer in de week langs, en het is me opgevallen dat ze wel erg dun zijn. Ook zie ik dat de hooibaal die in het weitje staat helemaal verrot is, de paarden kunnen dus niet van dit hooi eten, en de eigenaar brengt ook geen nieuw hooi. Ook staat er geen gras op het weitje, slechts wat planten die zij niet eten. Verder hebben de paarden wel altijd water. Laatst stonden de paarden helemaal aan de rand van het weitje, dus ben ik naar ze toegelopen, en heb ik ze geaaid. Ze zijn erg vriendelijk en nieuwsgierig, eten ook uit je hand, dus lijken mij niet iets aangedaan of zo. Ik heb toen ook wat foto's gemaakt van hun lichamen en hoeven. Vooral de oudere is vreselijk dun (ik zie dat ze oud is aan haar ingevallen ogen en het grijs rond haar neus.), maar kan dit ook van de ouderdom zijn? De andere lijkt namelijk wat minder ondervoed, alhoewel ook zij te dun is. Ook hun hoeven zien er verwaarloosd uit, ze krullen een beetje om omdat ze te lang zijn. Hun manen bestaan uit een en al klitten, het is dus duidelijk van de buitenkant te zien dat de paarden niet krijgen wat ze nodig hebben. Nou wil ik iets voor deze paarden betekenen, alleen weet ik niet goed hoe. Ze staan niet aan huis bij iemand, maar in een wei langs een fietspad waar maar zelden mensen overheen fietsen. Ik weet niet wie de eigenaar is.
Hebben jullie misschien tips/weten jullie wat te doen?
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 18:19 



 
Profiel   

je kunt 144 bellen als je twijfelt
hier staat ook wel info
https://www.politie.nl/themas/dierenpolitie.html


je geeft dan door wat je ziet en zij gaan kijken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 18:33 



 
Profiel   

Ik zou idd 144 bellen of de eigenaar eens aanspreken mocht je hem of haar zien.

Er kan ook best gevoerd worden als jij er niet bent en oudere paarden kunnen dun worden door ziekte. Die van mij zag er ook erg dun uit. Maar goed, hun hoeven zijn wel goed onderhouden, maar hun manen zien er soms ook niet uit. Toch zou ik liever willen dat mensen 144 bellen dan zelf gaan voeren oid

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 18:41 



 
Profiel   

Ik vind dat je voor je leeftijd heel goed nadenkt over wat er mogelijk aan de hand kan zijn of niet +:)+ wilde dat eerst even zeggen.

Een paard hoeft er niet per se oud uit te zien maar kan wel oud zijn. (Ze worden niet allemaal altijd grijs). Een ouder paard kan heel erg moeilijk op gewicht te houden zijn, dat is soms zelfs onmogelijk.

Een lege weide kan ook betekenen dat de paarden snel hoefbevangen worden. Ze mogen dan eigenlijk helemaal geen gras eten, een lege weide is dan een mooie tussenweg om de paarden nog wel lekker los te kunnen laten lopen zonder dat ze hoefbevangen raken.

Omkrullende hoeven, dat is onwenselijk maar zie je vaak bij paarden die op de weide staan (hoeven slijten niet af). Een klein beetje omgekruld bij de randjes moet je niet willen maar is niet gelijk een groot probleem.

Weet je dat het oké is als je een klein beetje de ribben kan zien bij een paard? Zo'n paard is dan niet ingevallen in de zij of bij de heup maar je ziet wel de welvingen van de ribben.

Eten ze helemaal niet van het hooi? En weet je zeker dat het een hooibaal is? Staat het droog? Het kan namelijk ook kuilgras zijn, dat is van zichzelf wat vochtiger omdat het in plastic wordt verpakt. Het ziet er wat vieziger uit dan de gemiddelde hooibaal, maar is opzich niks mis mee voor de meeste paarden.

Kuil komt in enorm grote rechthoekige balen of van die hele grote ronde balen. Je kan ze zelf niet verplaatsen. Het is wel belangrijk dat het droog staat, staat het niet droog dan ga ik aan de hand van jouw verhaal ook mijn vraagtekens zetten bij de verzorging.

Je kan (en mag) zelf eigenlijk niks doen. De dierenbescherming zou hier ook niks mee kunnen doen, dan moet de situatie wel een stuk erger zijn (tenzij ze beiden heel erg ingevallen zijn, dan is het een ander verhaal). Maar wat ik al zei, ze kunnen ook gewoon beiden oud zijn.

Als je toch graag wat wilt doen, rij eens op andere momenten langs, misschien zie je de eigenaar of eigenaresse wel, dan kan je eventueel vragen hoe oud de paardjes zijn en wat er met ze gedaan wordt. Of als je er tijd voor hebt kan je misschien vragen of je ze af en toe eens mag borstelen ofzo.
Op die manier kan je op een vriendelijke manier uitvinden of er wat aan de hand is of niet.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 18:48 



 
Profiel   

Toevoeging: Ik wist niet dat 114 bij elke melding ging kijken. Dat kan je inderdaad eventueel ook nog doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 18:49 



 
Profiel   

Dit past beter op [PP] Paardenpraat, ik zal het topic verplaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 20:19 



 
Profiel   

114 bellen lijkt mij ook het beste idee. Anders is het misschien een idee om bij omwonenden aan te bellen en te vragen of zij weten wie de eigenaar is, zodat je contact met hem/haar kan opnemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 20:29 



 
Profiel   

Xyris schreef
Ik vind dat je voor je leeftijd heel goed nadenkt over wat er mogelijk aan de hand kan zijn of niet +:)+ wilde dat eerst even zeggen.

Een paard hoeft er niet per se oud uit te zien maar kan wel oud zijn. (Ze worden niet allemaal altijd grijs). Een ouder paard kan heel erg moeilijk op gewicht te houden zijn, dat is soms zelfs onmogelijk.

Een lege weide kan ook betekenen dat de paarden snel hoefbevangen worden. Ze mogen dan eigenlijk helemaal geen gras eten, een lege weide is dan een mooie tussenweg om de paarden nog wel lekker los te kunnen laten lopen zonder dat ze hoefbevangen raken.

Omkrullende hoeven, dat is onwenselijk maar zie je vaak bij paarden die op de weide staan (hoeven slijten niet af). Een klein beetje omgekruld bij de randjes moet je niet willen maar is niet gelijk een groot probleem.

Weet je dat het oké is als je een klein beetje de ribben kan zien bij een paard? Zo'n paard is dan niet ingevallen in de zij of bij de heup maar je ziet wel de welvingen van de ribben.

Eten ze helemaal niet van het hooi? En weet je zeker dat het een hooibaal is? Staat het droog? Het kan namelijk ook kuilgras zijn, dat is van zichzelf wat vochtiger omdat het in plastic wordt verpakt. Het ziet er wat vieziger uit dan de gemiddelde hooibaal, maar is opzich niks mis mee voor de meeste paarden.

Kuil komt in enorm grote rechthoekige balen of van die hele grote ronde balen. Je kan ze zelf niet verplaatsen. Het is wel belangrijk dat het droog staat, staat het niet droog dan ga ik aan de hand van jouw verhaal ook mijn vraagtekens zetten bij de verzorging.

Je kan (en mag) zelf eigenlijk niks doen. De dierenbescherming zou hier ook niks mee kunnen doen, dan moet de situatie wel een stuk erger zijn (tenzij ze beiden heel erg ingevallen zijn, dan is het een ander verhaal). Maar wat ik al zei, ze kunnen ook gewoon beiden oud zijn.

Als je toch graag wat wilt doen, rij eens op andere momenten langs, misschien zie je de eigenaar of eigenaresse wel, dan kan je eventueel vragen hoe oud de paardjes zijn en wat er met ze gedaan wordt. Of als je er tijd voor hebt kan je misschien vragen of je ze af en toe eens mag borstelen ofzo.
Op die manier kan je op een vriendelijke manier uitvinden of er wat aan de hand is of niet.

Succes!


Ik denk inderdaad ook dat het ene paard een stuk dunner is dan de ander vanwege ouderdom (het andere paard zou ook oud kunnen zijn, daar heb ik geen idee van), en dat het moeilijk zal zijn haar op goed gewicht te krijgen, maar ik denk aan de andere kant ook dat daar weinig tot niets aan gedaan wordt.

De hoeven zijn geen ramp, maar moeten wel bijgewerkt worden, en ik wist eerlijk gezegd niet dat je omkrullende hoeven wel vaker ziet bij paarden in weides

Ik heb wat foto's om alles wat duidelijker te maken, zal ik toevoegen in dit bericht, dan kun je zelf beoordelen of het om ondervoeding of iets anders gaat (ik hoor er graag over wat je denkt), - op de eerste foto is op de achtergrond ook de baal te zien - want ik ben ook geen expert natuurlijk! Ik weet eerlijk gezegd niet of het eten hooi of kuil is trouwens, wel weet ik dat ze er niet van eten, want een week geleden zag het er precies uit als nu. Het staat niet droog.

Dat voorbij rijden op andere momenten is een goed idee, dat zal ik ook zeker doen, bedankt voor alle info en de hulp!

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 21:12 



 
Profiel   

Super bedankt voor alle reacties en ideeën verder. Ik ga 144 nog niet bellen, ik wil eerst graag weten wie de eigenaar is. Ik wil hem/haar ook niet gelijk op stang jagen, mocht deze er niet van bewust zijn dat de paarden betere verzorging zouden kunnen krijgen (wat overigens alleen op mijn vermoedens is, gebaseerd de dingen die ik in mijn eerste bericht heb beschreven). Ik ken iemand die woonachtig is in die buurt, ik zal haar vragen of zij toevallig weet wie de eigenaar van die paarden is. Graag hoor ik iedereens mening op de foto's die ik in mijn vorige bericht heb toegevoegd. De foto's zijn vandaag gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 21:25 



 
Profiel   

Wat ben je al wijs voor je leeftijd!

Net als wat eerder gezegd is, knap dat je inderdaad nadenkt over wat er wel of niet aan de hand zou kunnen zijn.

Ik vind dat 144 bellen prima kan, al is het alleen al om te vragen wat zij van de situatie vinden. Misschien staan de paarden op dat adres al wel in het systeem en zijn ze wegens medische redenen wat aan de dunne kant. Je kunt altijd even met ze overleggen. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 21:30 



 
Profiel   

Eens met bovenstaande. De eigenaar zal de politie vast ook wel serieuzer nemen dan een jong meisje (niet negatief bedoelt, je handelt goed). En als de paarden de juiste zorg krijgen dan is er niks aan de hand

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 21:36 



 
Profiel   

Moeilijk te zien van de foto's. Allereest mijn complimenten dat je zo netjes en respectvol handelt!

De baal is idd voordroog of kuil, geen echt hooi, dat kan je zien aan het plastic errond. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, de meeste paarden krijgen voordroog/kuil ivm opslag. Maar zo onbedekt en dan met die regen van laatst hoort natuurlijk niet, dan zullen ze er nu idd niet meer van kunnen eten.

De hoeven kan ik op de foto niet inschatten, ook niet of de paarden wonden ed hebben en of dat gras daarachter nog lang genoeg is om eetbaar te zijn. Ik vermoed van niet. Dan is er inderdaad niet voldoende voedsel voorzien.

Hebben ze een schuilstal? Dit is namelijk wel verplicht (in belgie toch. Uitgezonderd mits de eigenaar ook ergens een vaste stal ter beschikking heeft).

Qua gewicht: deze zijn idd veel te mager. Maar soms is het ook moeilijk als ze op leeftijd zijn (zoals al gezegd), zo staat er hier ook 1 terwijl die zelfs nog elke dag meer dan 10l aan slobbers bijgevoerd krijgt. Daarvoor zou je de leeftijd en voeding moeten kennen.

Op basis van wat ik zie, zou ik zeker de eigenaar proberen te contacteren en eventueel idd toch melding maken. Want deze dieren krijgen idd niet de nodige zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 21:37 



 
Profiel   

Als het kuil nat wordt, wordt het niet meer eetbaar, zeker bij een langere tijd.
Ik ben toch bang dat de paardjes nu te weinig verzorging krijgen.
Inderdaad eigenaar achterhalen is een goede eerste stap. Mocht dat niet lukken, of geen verbetering opleveren toch maar 144 bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:07 



 
Profiel   

@Sassii
Ik zal ook zeker aan 144 blijven denken, vooral als er niks veranderd en ik de eigenaar niet vinden kan, gewoon om dingen te bespreken.

@capopjekop
Mensen nemen meisjes van mijn leeftijd inderdaad niet gauw serieus, en de politie natuurlijk wel. 144 bellen is dus inderdaad een goede optie. Toch weerhoud iets me ervan dat te doen, gezien er ook een andere reden voor de dunnigheid van de paarden kan zijn, en ik niks weet over de paarden of de eigenaar zelf, en dat wil ik eigenlijk wel, voordat ik alle alarmbellen ring.

@Poekkie
Van het kuilvoedsel kunnen ze inderdaad niet meer eten, deze baal staat er al zolang ik me kan herinneren (toen ik klein was fietste ik ook wel eens langs die paarden). Ik ben sinds vorige week gaan kijken of ze ervan eten, maar dat doen ze niet. Ik was morgen al van plan om terug te gaan om de paarden wat aandacht te geven en te kijken of de eigenaar er is, dan kan ik ook wel foto's maken van het gras en de hoeven. De paarden hebben geen schuilstal, en slechts wat bomen aan de rand van hun weide, die amper tot geen schaduw leveren omdat de schaduw simpelweg de andere kant op valt. De bomen zijn te zien op de tweede foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:13 



 
Profiel   

Paarden zien er niet goed uit,ik weet niet of het slecht genoeg is om voor de dierenbescherming om actie te ondernemen.Lief dat je je er druk om maakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:17 



 
Profiel   

Ik heb zoiets, beter een keer teveel bellen dan te weinig. Voor dit had ik wel naar de dierenbescherming gebeld. Chapeau dat je zo goed erover nadenkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-19 22:52 



 
Profiel   

ik zou wel bellen.
paard is te mager en die rol kuil op de achtergrond is bruin en lijkt me verrot.
van 144 kunnen ze dan zelf wel uitzoeken hoe het zit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 06:55 



 
Profiel   

Wil je inderdaad alsjeblieft bellen! Misschien is de eigenaar zelf niet meer in staat te komen wegens ouderdom of ziekte en zijn deze beestjes bij jouw telefoontje wel een stap dichterbij een goede respectvolle verzorging. Welke regio woon je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 07:03 



 
Profiel   

Ik zou ook bellen.

Het hoef niet altijd met 'slechte' bedoelingen te zijn dat je naar de dierenbescherming belt.
Zoals hierboven kan inderdaad de man of vrouw ziek zijn geworden, of misschien wel overleden, en weten de familie/vrienden niet eens van de paarden af.

Ik zou gewoon de situatie zo uitleggen dat je je zorgen maakt dat misschien de eigenaar mogelijk niet (meer) ervoor kan zorgen, aangezien het moeilijk te achterhalen is of er nog wel iemand naar de wei komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 07:48 



 
Profiel   

Hier in de buurt hebben ook een periode paardjes in slechte omstandigheden gestaan. Er is toen ook gebeld, en er kwam toen iemand van de dierenpolitie om het te beoordelen. Als je de eigenaar op kan sporen is het natuurlijk ook fijn, maar als dat niet lukt en je belt wel is het ook niet dat het hele circus opgezet wordt. Er komt gewoon even iemand kijken en als die vindt dat het niet ok is, kunnen zij de eigenaar makkelijker natrekken.
Dus ik denk je dan ook zou kunnen bellen en de omstandigheden uitleggen, om dan aan hen over te laten wat zij ervan vinden en mee willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 08:12 



 
Profiel   

Volgens mij kun je beter eerst de eigenaar opsporen.Dan heb je ook nog kans dat je zelf mag helpen bij de verzorging. Als je meteen de politie eropafstuurt kan hij zich aangevallen voelen.Mocht het niet lukken de eigenaar te vinden,dan wel natuurlijk. Hij komt kennelijk wel water brengen,dat is iets wat niet zou kunnen wachten, maar dat gebeurt dus wel volgens het bericht van ts.Als die hoeven opgekruld zijn (niet te zien op de foto's) dan denk ik toch aan hoefbevangenheid en staan ze daarom op een kaal weitje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 08:32 



 
Profiel   

anjali schreef
Volgens mij kun je beter eerst de eigenaar opsporen.Dan heb je ook nog kans dat je zelf mag helpen bij de verzorging. Als je meteen de politie eropafstuurt kan hij zich aangevallen voelen.Mocht het niet lukken de eigenaar te vinden,dan wel natuurlijk. Hij komt kennelijk wel water brengen,dat is iets wat niet zou kunnen wachten, maar dat gebeurt dus wel volgens het bericht van ts.Als die hoeven opgekruld zijn (niet te zien op de foto's) dan denk ik toch aan hoefbevangenheid en staan ze daarom op een kaal weitje.


De TS gaat ook eerst op zoek naar de eigenaar en voor hoefbevangenheid hoeven de hoeven echt niet opgekruld te zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 08:39 



 
Profiel   

Mee eens dat de paarden te mager zijn. Hoeven kan ik niet zien op de foto. Onbeschermde kuil schimmelt snel en wordt oneetbaar. En dan prikkeldraad op de onderste foto is ook gevaarlijk en onwenselijk. Misschien zoekt de eigenaar wel een verzorger, maar misschien wil hij juist geen bemoeienis. Je zou eens in de buurt kunnen rondvragen, meestal weten de omwonenden wel van wie het land is of van wie de paarden zijn. Heb dat hier in het buitengebied ook bij d e hand gehad. Je kunt ook nog een briefje op het hek hangen, zodat de verzorger contact met je kan opnemen.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 08:50 



 
Profiel   

Bedankt voor alle ideeën en tips!
Als ik de eigenaar niet gauw vinden kan, zal ik zeker 144 bellen, maar het beste lijkt me tot nu toe toch nog even de eigenaar proberen te vinden. Dan zou ik inderdaad misschien zelf ook kunnen helpen in de verzorging, en alles in de gaten houden, zou ik fijn vinden. Overigens als ik de eigenaar in twee weken van elke dag langs de paarden fietsen niet vind, zal ik 144 bellen.

144 bellen wil ik dan wel het liefst met mijn moeder doen, niet omdat ik bang ben, maar omdat ik wel de steun van een volwassene kan gebruiken, gezien de kans bestaat dat mensen mij niet serieus nemen. Ik wil sowieso ook weten wat zij ervan vind, dus leg ik vanmiddag het probleem aan haar voor. Ik laat jullie weten hoe zij erover denkt.

Ik woon trouwens in Noord-Brabant. Vanmiddag ga ik weer naar de paarden toe, als ze dichtbij staan zal ik zo duidelijk mogelijk foto's van hun hoeven maken. Ook zal ik foto's van het gras op de weide en het kuil nemen. Mocht ik daar de eigenaar tegenkomen, wat zou ik dan het beste kunnen zeggen?

Briefje op het hek plakken houd ik zeker in gedachten, en zal ik ook doen als ik de eigenaar na 1 week niet gevonden heb, dan wacht ik 1 week op antwoord, heb ik dat niet, bel ik 144. Ook zal ik mensen die evt. langsfietsen en omwonenden vragen van wie de paarden zijn.

Hoefbevangenheid is een mogelijkheid, maar ik heb niet genoeg kennis dat zo te kunnen zeggen, heb persoonlijk maar weinig ervaring met hoefbevangen paarden.

Tot slot denk ik niet dat de eigenaar incapabel is om zelf voor zijn/haar paarden te zorgen, gezien de drinkbakken wel altijd vol zitten, en de paarden deze winter nog zijn verhuisd van de wei aan de ene kant van het fietspad naar de wei aan de andere kant van het fietspad, waar ze nu dus staan. (De weides hebben beide weinig gras.) Als de eigenaar de drinkbakken zelf vult, komt hij/zij dus regelmatig naar de paarden toe. Ik hoop dat ik hem/haar tegenkom.

@xKimss
Wat is er toen met die paarden gebeurd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 10:33 



 
Profiel   

Hoi Ts, fijn dat je je zorgen maakt om deze paardjes. Ik vind ze er ook mager uit zien. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze oud zijn en daarom mager net zoals hier al aangegeven is.
Een tip is om te kijken hoe gevuld hun flanken zijn als je vanmiddag gaat kijken. Als de flanken ingevallen zijn dan komen ze ruwvoer tekort en is de kans dus groot dat ze hierdoor mager zijn.
Mijn oudere merrie is ook moeilijk op gewicht te houden en is redelijk dun, maar haar flanken zijn wel gevuld.
Als de flanken wel gevuld zijn dan kan het misschien aan de ouderdom liggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-19 11:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen