Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Springlesje nemen?

 
Profiel   

Zo af en toe doen we voor de afwisseling eens een keer een sprongetje tijdens de training. Ik ben zelf totaal geen springtalent, ik denk dat mn laatste springles minstens 20 jaar geleden is geweest, maar ik merk aan mijn paard dat ze het erg leuk vindt om te doen. Omdat ze het zo ontzettend braaf doet, zie ik de lol er eigenlijk ook wel van in en ondanks dat ik geen ambities in die richting heb, zou het toch wel fijn zijn dat ik het een beetje goed doe qua begeleiding en zit.

Ik zou het wel zonde vinden als zij het plezier verliest doordat ik fouten maak. Daarom twijfel ik een beetje of ik eens een (paar) springles(sen) moet gaan nemen of zou dat niet nodig zijn zoals wij een beetje recreatief rondhuppen?

Ik heb onze escapades eens op een rijtje gezet van afgelopen najaar tot vandaag (paard is vorig jaar beleerd). Tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Eerste kennismaking met balkjes onder het zadel
[ img ]

Het eerste sprongetje onder het zadel
[ img ]

Vrijspringen. Dit was richting de winter ergens
[ img ]

Begin dit jaar, oefenen met galop over een balk
[ img ]

Vroege voorjaar 2019, we durven al een klein beetje
[ img ]

[ img ]

Weer vrijspringen.. ik weet niet wat ze dacht hoe hoog het wel niet was?!
[ img ]

Ons eerste (zelf gefabriceerde) oxertje
[ img ]

Dit was denk ik 2 maanden geleden
[ img ]

[ img ]

En vandaag was het even weer zover. Ik vond dit er zelf best goed uitzien met mijn onkundige oog. Maar waar het om ging was dat ik dus vandaag weer zo duidelijk merkte dat ze het wel echt leuk vindt, dat is de reden van dit topic dan ook.
[ img ]

[ img ]

Mijn balken zijn trouwens niet van hout maar van een soort rubber, waardoor ze veilig zijn voor t paard en wat lichter te tillen dan houten balken. Het enige nadeel is dat ze wat doorbuigen als het warm is of als ze te lang in de lepels hangen :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 22:09 



 
Profiel   

Doet ze hartstikke leuk zo.
Probeer zelf alleen niet te veel plat over de hals te gaan liggen. Lift je bovenlijf wat meer. En draai je knie wat meer aan je zadel zodat je wat meer kan zitten op je bovenbeen boven en na je sprong en door deze 2 dingen te doen zal je onderbeen ook wat minder ver naar achteren komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-19 23:04 



 
Profiel   

Leuk! ^ Ik heb juist geleerd om te steunen op de beugel en niet met mijn knieën te klemmen. Dit omdat ik elke keer ook mijn onderbenen naar achter deed en nu echt kan 'staan'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 00:55 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. Dat is dus eigenlijk meteen al iets waarvan ik niet weet wat goed is.. knie klemmen of beugels steunen? Of beide wat? Zou het kunnen dat ik mijn beugels gewoon wat te lang heb misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 06:14 



 
Profiel   

Als jij zelf het ook leuk vind en je paard ook, waarom dan idd niet af en toe eens een spinglesje volgen.
Vaak zijn die er ook gewoon voor beginners.

Op best veel verenigingen/clubs/stallen hebben ze bv 1x in de 2 weken springles. En vaak vind je daar bv ook personen die niet om de week willen maar bv 1x per maand. En op die manier kan je het dan moet iemand anders combineren.
En jullie leren er beide van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 06:26 



 
Profiel   

Er is een verschil tussen knieën klemmen aan aanleggen aan het zadel. Op de foto's zie je dat ts der knie van der zadel weg draait. Ik zeg alleen dat ze die aan moet sluiten aan het zadel, niet klemmen. Klemmen is nooit goed.
En tuurlijk steun je ook op de beugels maar zit je ook meer op je bovenbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 06:31 



 
Profiel   

lekker blijven genieten en dus blijven huppelen/springen. Ik ben ook altijd nog van mening dat het voor elk paard zo goed is om het af en toe te doen. Of het nou gaat om een recreatiepaard of een dressuurpaard op internationaal niveau. De afwisseling is al goed, maar ook het vele zien, worden ze vaak alleen maar nuchtere van.

ik vind je prima zitten, beugels zouden inderdaad korter mogen waardoor je houding automatisch beter wordt omdat de 'drukpunten' dan anders komen te liggen, echter op een dressuurzadel zal het anders zijn, en raad ik je aan lekker te doen wat goed voelt voor jouw. Het belangrijkste vind ik altijd dat de ruiter het paard niet in de weg zit, en zo op deze foto's te zien, zit jij je paard absoluut niet in de weg :o

een springles zou prima kunnen, maar kijk dan wel even waar, niet alle instructeurs zitten te wachten op een springles met (om het zo maar even te noemen) huppeltjes. Ik denk idd, zoals hierboven al gezegd, is kijken bij verenigingen naar een 'springlesje' mocht je eigen vereniging dit niet hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 08:19 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens even in de buurt kijken bij maneges of ze daar zoiets hebben waar je onregelmatig naartoe kunt gaan (ik werk ook onregelmatig dus ik zou sowieso niet wekelijks kunnen) en waar je niet verplicht meters hoog hoeft te springen :D.

Klopt hoor, ik doe dit met mijn dressuurzadel. Ik heb nog wel een wintec vzh liggen en ik wil wel even kijken of ik die kan gebruiken op haar als we dit weer gaan doen, eerst maar eens passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 10:08 



 
Profiel   

ziet er heel netjes uit al! leuk paardje ook <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 09:03 



 
Profiel   

Leuk hoor, zolang jullie er beide plezier in hebben, gewoon lekker door gaan.
Mijn paard heeft bij een vriendin op stal gestaan en die gaf huppelles zoals zij het noemde.
Helemaal geweldig!
Het gaat erom dat jij en je paard vertrouwen krijgen en als dat betekent dat je niet hoger dan ,pak m beet, 40 cm springt de hele les , who cares? Zolang je het maar leuk vindt, dat is het allerbelangrijkste.
Ik denk dat er genoeg instructeurs zijn die zo les geven, zeker privéles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 09:38 



 
Profiel   

belangrijkste is plezier houden!
heb je niet een bekende die én gesprongen heeft én ervaring heeft met jonge paarden die weinig gesprongen hebben (en nog moeten leren om het zo te zeggen) die je niet af en toe een lesje kan geven? dat zou ideaal zijn als je onregelmatig kan springen en net wanneer je er zin in hebt. :Y)

kan je rustig opbouwen zonder in een groep te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 09:45 



 
Profiel   

Ik ken eigenlijk niemand die springt of heeft gesprongen, maar ik heb geinformeerd bij de manege waar mijn dochter rijdt en daar is op de vrijdagavond springles voor mensen met eigen paarden. Ik mag daar meedoen in de beginnersgroep (tot 80 cm werd er gezegd) en je kan gewoon komen wanneer je wilt, even aanmelden middels een appje en je betaalt ook gewoon per keer. Dat lijkt me op zich wel ideaal zo. Het is ook nog vlakbij.

Ik ontdekte mezelf net "springend" op de voorpagina (uitgelicht) en dat vond ik wel hilarisch eigenlijk _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 13:44 



 
Profiel   

Dat is ook slim! zit je ook nergens aan vast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 14:38 



 
Profiel   

Jullie lijken er beide plezier in te hebben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 18:34 



 
Profiel   

Het is door 'uitgelicht' dat ik op je topic gekomen ben, want ben zelf verre van een springruiter. M.a.w. ik ken er niets van en ik bak er niets van. Wel viel me op dat je je paard op geen enkele foto in de mond lijkt te storen, integendeel, dus dat vond ik toch erg fraai ogen en dat wou ik dan ook even mededelen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 20:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen