Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke voeding voor mijn paard?

 
Profiel   

Binnenkort verhuist mijn paard naar een stal waar je zelf je krachttoer moet kopen. Tijd om wat nader onderzoek te doen.

Welk voer van de volgende merken zou goed passen? Deze merken ivm verkrjjgbaarheid.

Pavo, subli, overmeesters, cavalor of havens.

Paard heeft de volgende eigenschappen:

-het is een Pre
- van verkeerde voeding wordt hij schrikkerig
- moeite met spierenopbouw
- kan niet goed tegen suikers (krijgt jeuk)
- kan zelf moeilijk zijn energie verdelen over het rijden, geeft zich in een korte periode voor 150% en is daardoor snel moe maar loopt dan door op karakter
- zweet snel

Verder heeft hij nu een periode rust gehad ivm mijn zwangerschap, ik ga hem nu weer langzaam opbouwen. Hij is trouwens 15.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 18:09 



 
Profiel   

Wat krijgt hij nu waar hij het goed op doet? Daar zou ik het dichtste bij in de buurt blijven. Verder, laag in suiker maar hoog in eiwit is bijv luzerne. Dat zou je icm een vitaminekorrel kunnen geven als je paard makkelijk op gewicht blijft. Vit korrel is ook laag in suiker. Veel energie zit er niet in overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 18:18 



 
Profiel   

Hmm zou hij dan gevoelig zijn voor eiwitten? Van lucerne kreeg hij ook jeuk? Klinkt misschien onnozel maar ben er even uit. Hij krijgt nu alleen die brokken en voordroeg en nu geen jeuk.

Hij krijgt nu Vente brokken sinds een aantal maanden maar ik rijd al niet meer sinds dien. Daarvoor pavo maar toen was hij wel schrikkerig

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 18:20 



 
Profiel   

Ik noemde eiwitten omdat je spieropbouw noemde, daar zijn eiwitten essentieel voor. Jeukerigheid komt meestal bij teveel suiker/ koolhydraat vandaan.

Verreweg de meeste brokken bevatten knap veel suiker.

Ken je voervergelijk.nl? Daar staat van veel soorten voer wat er precies in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 18:23 



 
Profiel   

Ah ja toch de suikers dan.

Ja klopt met die brokken, ik ben daarom ook al geen fan van pavo. Ik had altijd hippostar horse quick en moet zeggen dat hij het daar goed op deed. Eens kijken of ik die kan vergelijken met de andere.

Edit: ik zie nu dat hippostar van naam is veranderd, geen idee welke ik nu moet hebben. Ze verkopen het nieuwe merk wel in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 19:15 



 
Profiel   

Ik zou dan overgaan op iets van vitalbix active of een fibra premium.
Wil je toch brok: Je hebt van Voermeesters ook brok speciaal voor koudbloed types (dus laag in alles)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 19:39 



 
Profiel   

Waarom heeft hij krachtvoer nodig?
Zelf vind ik vooral genoeg hooi /gras van belang. Daarnaast een balancer (vitalbix of pavo vital etc.) In de winter gaf ik die van mij in de avond ook nog een bak bietenpulp bij. Zowel de fjord van 25 als de kwpn van 5 doen het er goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 19:48 



 

Ik denk ook niet dat hij krachtvoer nodig heeft. De merken die jij noemt zitten vol suiker en sommigen bevatten ook granen die veel zetmeel bevatten en zetmeel wordt weer omgezet in suiker dus daar zou ik absoluut niks van kiezen.
Als ik mijn paard zo iets geef wordt ze heel vervelend en begint te schuren. En van zichzelf is ze helemaal niet moeilijk. Ik zou gewoon een goed vitamine supplement zoeken om tekorten in hooi aan te vullen en dan verder gewoon op goed hooi zetten. Denk dat hij daar een stuk van opknapt omdat hij niet goed tegen suiker kan en zijn energie moeilijk over het rijden kan verdelen. Gewoon kijken hoe het op alleen hooi en vitaminen gaat. Denk je toch dat hij wat te weinig energie heeft, kun je er altijd wat luzerne bij doen zitten veel eiwitten in goed voor spieren. Ik zou echt alle krachtvoer verbannen, het is ook nog eens hartstikke duur en dus ongezond. Ga je zz springen, kan je altijd nog eens kijken. Dat je paard krachtvoer nodig zou hebben wordt je vooral aangepraat door mensen die je het graag willen verkopen of door mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Of door mensen die beledigd zijn wanneer mensen tegen hun zeggen dat hun paard geen krachtvoer nodig heeft, omdat ze dat opvatten als dat ze geen echte wedstrijd ruiters zijn, soms heb ik echt het idee dat mensen zodra ze wat serieuzer naar de sport gaan kijken maar gelijk allemaal troep voor hun paard gaan kopen omdat ze zich dan serieuze voelen of zo. Je paard legt in de natuur heel wat kilometers af, dus een paar keer in de week een rondje rijden kan hij echt wel, en een dressuurtraining, buitenrit of klein sprongetje kan hij echt wel aan. Uithoudingsvermogen van een paard is niet te vergelijken met dat van een mens

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 20:17 



 
Profiel   

Ik zou ook voor zoiets als vitalbix of pure feed gaan en verder gewoon ruim goed ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 20:19 



 
Profiel   

Ik kan je fibra Premium echt aanraden! Alles wat je paard aan extra's nodig heeft zit erin. Zonder de ellendige dingen zoals teveel suiker.
Alle paarden die ik ken doen het er erg goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 22:43 



 
Profiel   

Dank jullie wel! Goed om inderdaad verder te kijken dan biks. Ik ga me eens inlezen in de genoemde vitamine korrels ed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 01:14 



 
Profiel   

Theoretisch eens met de mensen boven mij en groot vitaminebrok fan hier maar kijk goed naar je paard. De mijne red het niet op vitaminebrok, verloor spier en viel erg in, ondanks onbeperkt ruwvoer ernaast. Hij is dus weer terug op brok en doet het weer super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 07:34 



 
Profiel   

We voeren pure feed.
Onze arabo fries kregen wij heel erg schraal en onbespierd.
Hij krijgt naast de pure feed balance lucerne, bietenpulp en omegamix en hij is nu gewoon te dik... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 07:39 



 
Profiel   

Ik geef mijn pre die goed in training staat vitalbix active. Hij doet het hier ontzettend goed op. Hij is mooi in zijn bespiering en heeft meer dan genoeg energie om zijn werk te doen. Dit voer is mooi laag in suikers en zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 07:54 



 
Profiel   

Hier ook een paard(lusitano) die niet tegen alle brok kan. Word van veel brokken ook schrikkerig en neurotisch. Havens gastro en Voermeesters sereen gaan wel goed (zitten alleen wel wat suikers in).
Verder is de Pavo care4life erg laag in suikers en doen barokke paarden het daar ook vaak goed op wat ik begreep.
Mijn ‘drukkere’ lusitano krijt nu 3 handjes voermeesters sereen, 2 scheppen ruwvoermix van voermeesers en Pavo vital vitamine korrel als basis.

Pavo is echt geen verkeerd voer meer, zijn bezig geweest veel suikers te schrappen uit hun voer. De pavo condition brok zitten nu ook weinig suikers nog in Hir doet mijn jonge Lusitano het goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 07:59 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen, kijk hoe je paard het doet op goed ruwvoer in combinatie met een vitaminekorrel zoals Vitalbix daily complete of pavo vital. Vanuit daar kan je eventueel nog aanvullen waar nodig.

Het doseren van de energie zal je toch meer in je training moeten gaan oefenen, dat veranderd niet ineens door ander voer. Als je paard veel zweet zou je nog elektrolyten kunnen bijvoeren of gewoon een goede liksteen ophangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 08:03 



 
Profiel   

Ik meng zelf het voer. Heb 4 paarden met alle vier andere voerbehoeften. Ik heb twee verschillende vitaminebrok als basis en daarbij verschillende ruwvoermixen, graan, bietenpulp en lijnzaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 08:04 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

Wat ik een beetje wil voorkomen is dat ik van alles moet mengen. Een korrel en een muslie oid kan wel hoor maar anders is t een nog grotere puzzel.

Ooit metazoa gegeven maar daar werd hij ook heel schrikkerig van. Het klopt dat hij inderdaad in de training moet leren zijn energie te verdelen hoor, alleen als hij schrikkerig wordt van t voer wordt dat wat lastiger haha

Het ruwvoer is goed, nadeel is dat mijn paard geen vreetzak is. Voordeel is wel dat hij altijd onbeperkt ruwvoer heeft :D

Het zal inderdaad ook proberen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 08:17 



 

Ik zou ook niet al te veel poedertjes druppeltjes en tabletjes mengen dan breng je alleen maar dingen uit balans. Gewoon een goede vitaminekorrel met lijnzaadolie en als je merkt dat hij nog tekort komt een muesli erbij zoals die van Vitalbix

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 10:49 



 
Profiel   

Ik zou je absoluut vitalbix aanraden
Jij omschrijft precies de problemen die je ondervind , die ik herken bij mijn paard. Verdiep je eens in vitalbix :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 11:02 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
Ik zou ook niet al te veel poedertjes druppeltjes en tabletjes mengen dan breng je alleen maar dingen uit balans. Gewoon een goede vitaminekorrel met lijnzaadolie en als je merkt dat hij nog tekort komt een muesli erbij zoals die van Vitalbix

Ik weet niet of dit op mijn post slaat aangezien ik schreef dat ik zelf meng. Maar ik meng zeker geen poeders, druppels en tabletjes. Ik heb twee verschillende vitaminebrokken. Een voor de ponies (Vitalbix) en een andere voor de paarden (VS 2000). Wat ik meng is de aanvullende voeding. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 12:13 



 
Profiel   

Dat doe ik hier hetzelfde, beide paarden zelfde basis maar andere aanvulling naar wat ze nodig hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 13:00 



 
Profiel   

De mijne krijgt alles van vitalbix. Toen hij nog pavo kreeg was hij ook schrikkerig. Dus ik zou zeggen de daily complete voor de vitamientjes en bevat weinig suiker en zetmeel, luzerne voor de eiwitten dus spieropbouw en eventueel een scheut lijnzaadolie voor de langzame energie. Makkelijk klaarzetten en je hebt alles wat je nodig hebt tenzij het de luzerne is waar hij niet tegen kan, dan moet je verder zoeken. Mijn paard krijgt hier 2x per dag nog bietenpulp bij omdat hij makkelijk wat schraal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 14:09 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Dat doe ik hier hetzelfde, beide paarden zelfde basis maar andere aanvulling naar wat ze nodig hebben

Precies! :j Verschillende paarden en ook per paard pas ik het aan indien nodig. Fijn om gewoon zelf wat kunnen kokkerellen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 15:00 



 
Profiel   

Nog even reagerend op mijn topic.

Inmiddels voeradvies van vitalbix gegeven en we zijn nu aan het wennen.

Hij krijgt nu ongeveer de helft van de aangeraden hoeveelheid omdat hij ok nog op de vente brok staat.

Hij krijgt straks de daily complete, active +, lijnzaadolie en de lucerne ga ik proberen of hij daar geen jeuk van krijgt. Maar ik zag al dat de lucerne van vitalbix ook weinig suiker bevat.

Tot nu toe ben ik blij, hij begint te glanzen en loopt fijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 14:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen