Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[ENQ] Agressie in honden en de houding van de maatschappij

 
Profiel   

Beste Bokkers,

In het kader van mijn afstudeeronderzoek aan de Wageningen Universiteit, wil ik inzicht krijgen in de houding van de maatschappij ten aanzien van agressie bij honden. Met dit onderzoek ga ik kijken in hoeverre agressie in honden écht speelt in het dagelijks leven, wat men verstaat onder agressie en bij wie de schuld ligt volgens de respondenten. Geen enkel antwoord is fout en het duurt ongeveer 10-15 minuten! :D

Het is de bedoeling dat het de Nederlandse maatschappij representeert. Daarom heb ik mensen nodig uit heel Nederland, alle leeftijden, wel- niet hondeneigenaren, mensen die juist wel of niet last hebben van honden en van zowel het mannelijk als vrouwelijk geslacht.

Voor de geïnteresseerden: https://www.thesistoolspro.com/survey/n ... 17101de484

Alvast bedankt!
Groetjes Amber
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 15:44 



 
Profiel   

Ik heb hem ingevuld, maar bij heel veel vragen zelf aanvullende dingen ingevuld. De opties vond ik lang niet altijd de 'juiste'.

Het loslopen in aanlijngebieden is iets wat ik wel doe. Juist omdat ik niet in losloopgebieden wil lopen, omdat veel eigenaren niet opletten op hun hond of geen idee hebben dat het 'spelen' geen spelen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:01 



 
Profiel   

Ingevuld maar vond ook lang niet alles goed.
Soms wilde ik meerdere dingen aa vinken en kan dan niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:08 



 
Profiel   

Ik vond de vragen goed maar de antwoorden minder. Wist soms geen antwoord te kiezen of soms wilde ik er meer aanvinken dan mogelijk was.

Ik ben wel erg benieuwd wat precies je vraag is? Je gaat namelijk niet in op bepaalde rassen maar vraagt wel welke rassen bij incidenten betrokken waren. Of mag je die vraag nog niet openbaar maken?

Ben wel erg benieuwd naar de uitslag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:14 



 
Profiel   

Oh ja, bij de rassen. Ik heb ingevuld dat er verschillende rassen betrokken waren telkens. Er springt, bij mij, niet 1 ras meer uit en te weinig ruimte om alles in te vullen. Plus dat er ook een aantal onherleidbare kruisingen tussen zaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:18 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Oh ja, bij de rassen. Ik heb ingevuld dat er verschillende rassen betrokken waren telkens. Er springt, bij mij, niet 1 ras meer uit en te weinig ruimte om alles in te vullen. Plus dat er ook een aantal onherleidbare kruisingen tussen zaten.


Ik heb hem ook ingevuld en inderdaad hetzelfde gezegd. Wel zie ik dat het vaak kleine hondjes zijn die beginnen maar ook binnen de kleine honden heb je zo veel rassen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:33 



 
Profiel   

Ik vond ook de grens wat nou een aanval is onduidelijk. Is dat wanneer je je bedreigd voelt? Wanneer er bloed is? Wanneer er eentje dood is?

Mijn hond is drie keer gebeten tot hechtingen toe, daarvan weet ik de rassen. Maar alle honderden keren dat hij grommend en blaffend is besprongen of dat ik sneller moest fietsen om de hond bij mn enkels weg te krijgen, is dat een aanval? Of is dat gewoon een gebeurtenis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:33 



 
Profiel   

Ingevuld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:57 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties al! :D

MyWishMax schreef
Ik heb hem ingevuld, maar bij heel veel vragen zelf aanvullende dingen ingevuld. De opties vond ik lang niet altijd de 'juiste'.

Het loslopen in aanlijngebieden is iets wat ik wel doe. Juist omdat ik niet in losloopgebieden wil lopen, omdat veel eigenaren niet opletten op hun hond of geen idee hebben dat het 'spelen' geen spelen is.


Super fijn dat je aanvullende antwoorden hebt ingevuld waar dat nodig was. Ik besef mij dat het ''juiste'' antwoord voor iedereen totaal anders kan zijn waardoor het heel lastig was om goede opties neer te zetten.

JesdaJinn schreef
Ingevuld maar vond ook lang niet alles goed.
Soms wilde ik meerdere dingen aa vinken en kan dan niet


Het klopt dat er soms beperkte invul mogelijkheden zijn. Wanneer je overal steeds alles mag aanklikken is het lastig om te analyseren wat nu het belangrijkste is. Daarom hebben we besloten om een maximum te stellen zodat mensen echt moeten kijken wat prioriteit heeft.

Kaus schreef
Ik vond de vragen goed maar de antwoorden minder. Wist soms geen antwoord te kiezen of soms wilde ik er meer aanvinken dan mogelijk was.

Ik ben wel erg benieuwd wat precies je vraag is? Je gaat namelijk niet in op bepaalde rassen maar vraagt wel welke rassen bij incidenten betrokken waren. Of mag je die vraag nog niet openbaar maken?

Ben wel erg benieuwd naar de uitslag!


Weet je toevallig bij welke vragen je niet wist wat je moest invullen? (mag ook via PB).
De hoofdvraag is ''What is the societal attitude towards dog aggression in the Netherlands?'', even letterlijk gekopieerd. Het gaat dus om de houding van de Nederlandse burger naar agressie bij honden in het algemeen, niet specifiek HR- honden. Deze vraag zit erin na overleg binnen de universiteit. Ik wil hier niet teveel over uitweiden om eventuele ''sturing'' te voorkomen, mochten mensen de reacties eerst lezen voordat ze de enquête invullen.

Kaus schreef
Ik vond ook de grens wat nou een aanval is onduidelijk. Is dat wanneer je je bedreigd voelt? Wanneer er bloed is? Wanneer er eentje dood is?

Mijn hond is drie keer gebeten tot hechtingen toe, daarvan weet ik de rassen. Maar alle honderden keren dat hij grommend en blaffend is besprongen of dat ik sneller moest fietsen om de hond bij mn enkels weg te krijgen, is dat een aanval? Of is dat gewoon een gebeurtenis.


Met aanval wordt hier echt de standaard definitie bedoeld uit het woordenboek; te lijf gaan, bestormen. Dit in de negatieve zin. En wat jij dan als negatief ervaart is natuurlijk persoonlijk. Ik zou daarom zelf ook zeggen dat wanneer een hond wordt besprongen door een andere hond, al grommend dat dit ook een aanval is. Net zoals dat een hond achter je aankomt op de fiets, e.d.

Verder noteer ik alle opmerkingen zodat ik deze kan gebruiken in de uiteindelijke analyse van de resultaten en de discussie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:05 



 
Profiel   

Vraag 7 heb ik alleen aanvallen ingevuld. Dit omdat de situatie voor mij van belang is. Het is niet zo zwart/wit als de antwoorden wel zijn.

Ook vind ik het jammer dat agressie als uitgangspunt gebruikt word maar niet het soort agressie benoemd word. Aangezien daar voor mij veel verschil in zit ook in wat wel en niet acceptabel is.

Vraag 8 zijn voornamelijk normale signalen waarin een hond laat zien ergens niet van gediend te zijn of gedragingen in het spel. Dat is geen agressie.

Ik mis een info over dat PVH. Had hier nog nooit van gehoord. Maar er word wel om de mening hierover gevraagd. Het gele lintje ken ik maar veel niet, ook hier mis je info over.

En jammer dat je niet terug naar de vorige vraag kan. Of dat heb ik misschien gemist :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:06 



 
Profiel   

Ik heb 'm ingevuld.

Mijn grootste ergernis is als eigenaren hun hond niet onder controle hebben en ze hun hond niet gelijk bij zich roepen zodra ze een andere wandelaar in het zicht krijgen. Als de eigenaar terugfluit dan weet ik dat de hond opgevoed is en dus geen potentieel gevaar vormt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:09 



 
Profiel   

Ik heb hem ingevuld, waarschijnlijk voor jou zwaar afwijkende cijfers wat betreft agressie.

Omdat ik al jaren heropvoeders in handen heb die vanwege angstagressie gedumpt zijn. Tijdelijk of blijvend.

Maak dus veel pogingen tot of daadwerkelijke agressie mee. Ook helaas angstige hondem die gebeten worden door andere honden. Mijne aan de riem anderen los en hap.

En veel agressie en dreiging omdat mensen niet accepteren als je vraagt afstand te houden. Toch dichtbij komen, willen aaien of hun kind naar de hond duwen met bijna hap als gevolg. Dat is nog meest voorkomende

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:12 



 
Profiel   

O ja wishmax juist los laten lopen in aanlijngebied is mijn grootste nachtmerrie en de plek waar mijn honden meest zijn aangevallen en gebeten. Ik loop daar juist met minder sociale honden om geen losse hond tegen te komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:14 



 
Profiel   

Eigenlijk zouden hondeneigenaren die graag hun hond los laten lopen een bewijs van opvoeding moeten halen. Ik heb geen problemen met loslopers (ik woon aan een groot natuurgebied wat officieel aanlijngebied is) maar wél met eigenaren die hun hond niet direct terugfluiten zodra ze iemand zien aankomen. En juist de loslopers die niet onder controle worden gehouden kunnen soms agressief uit de hoek komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:17 



 
Profiel   

eens met karuna en Elnienjo! :)
Alle incidenten die wij gehad hebben, op de hond in onze woonwijk na, waren losopers in aanlijnplicht gebieden. En een grote bek die je krijgt als je boos word of letterlijk de hond van jouw hond af trapt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:22 



 
Profiel   

Ik denk dat veel mensen te gauw denken dat honden agressief zijn. Terwijl het in veel gevallen om spelgedrag gaat of een vorm van communicatie is. Honden onder elkaar voelen dit verschil veel beter aan.
Zo was ik eens aan het wandelen met mijn 2 kleinere honden en plots komt er een rotweiler met veel gegrom aangestormd. Ik ben snel voor mijn honden gaan staan in de hoop dat hij een mens minder gauw zou aanvallen als een hond. Gelukkig kwam de eigenaar snel aangelopen en heeft de hond meegenomen. Mijn eigen honden (wat echt geen helden zijn!) bleven er heel rustig onder. Daarom denk ik achteraf dat dit geen agressieve aanval was, maar dat de rotweiler gewoon wou meedelen dat we op zijn terrein waren en dat hij zijn terrein nogal ruim nam, nl. tot aan de overkant van de straat :( . Als het wel echte agressie geweest was zouden mijn honden wel in paniek geweest zijn (ze waren aangelijnd, konden dus geen kant uit) en waren we waarschijnlijk op de spoeddienst/bij de DA geeindigd.
Ik heb ook al meegemaakt dat mijn honden doodsbang waren voor een hond, terwijl die hond nauwelijks merkbare (van mij althans) signalen gaf. Dat heb ik wel serieus genomen en gezorgd dat ze geen contact meer konden hebben met die hond.
Achterna lopen van fietsers is eerder jachtinstinct dan agressie. Niet dat het geen probleem is dat honden achter fietsers aanlopen, maar het is een ander probleem. Vraagt dus ook een andere oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:23 



 
Profiel   

En vraag 44 klopt niet. Je hond is altijd verzekerd door je WA verzekering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:27 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Ik denk dat veel mensen te gauw denken dat honden agressief zijn. Terwijl het in veel gevallen om spelgedrag gaat of een vorm van communicatie is. Honden onder elkaar voelen dit verschil veel beter aan.

Je hebt in het openbaar rekening te houden met het feit dat niet alle mensen hondenmensen zijn. Dat mensen bang kunnen zijn of gewoon geen zin hebben in modderpoten tegen hun schone broek.

Fluit iemand zijn hond terug en die reageert direct op de baas, dan weet ik dat het veilig is; de hond is blijkbaar opgevoed. Bijtincidenten zijn voorgekomen bij eigenaren die het niet zo nauw nemen met de opvoeding in veel gevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:28 



 
Profiel   

Of bij mensen die niet accepteren als de baas zegt houdt afstand. Helaas al twee keer een nip en aantal keren bijna van mijn honden omdat mensen mijn nee en afstand houden negeren, en koste wat kost de hond willen aaien. Die zich bedreigt voelt en dan als enige optie nog een hap waarschuwing of bijna hap kan geven. -O-

Of mensen die hun kind opeens voor je hond gooien met de boodschap ga hondje maar aaien %) -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:33 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Sclimpre schreef
Ik denk dat veel mensen te gauw denken dat honden agressief zijn. Terwijl het in veel gevallen om spelgedrag gaat of een vorm van communicatie is. Honden onder elkaar voelen dit verschil veel beter aan.

Je hebt in het openbaar rekening te houden met het feit dat niet alle mensen hondenmensen zijn. Dat mensen bang kunnen zijn of gewoon geen zin hebben in modderpoten tegen hun schone broek.

Fluit iemand zijn hond terug en die reageert direct op de baas, dan weet ik dat het veilig is; de hond is blijkbaar opgevoed. Bijtincidenten zijn voorgekomen bij eigenaren die het niet zo nauw nemen met de opvoeding in veel gevallen.

Met het vetgedrukte ben ik het 200% mee eens. Maar er is toch nog een verschil tussen een niet-opgevoede maar ongevaarlijke hond en een agressieve hond. Dan toch liever een paar modderpoten op mijn broek dan een hap uit het been in de broek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:39 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Met het vetgedrukte ben ik het 200% mee eens. Maar er is toch nog een verschil tussen een niet-opgevoede maar ongevaarlijke hond en een agressieve hond. Dan toch liever een paar modderpoten op mijn broek dan een hap uit het been in de broek.

Ik was vroeger opgevoed met het idee dat als je niet bang bent een hond niets doet.
Aangezien ik inmiddels meerdere incidenten heb meegemaakt met onopgevoede honden en asociale eigenaren, kan ik er dus niet meer op vertrouwen dat een hond niets doet als ik maar geen angst uitstraal. Jammergenoeg verpesten de aso's het voor de mensen die wél hun hond manieren hebben geleerd (en die zelf ook manieren hebben)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:42 



 
Profiel   

karuna schreef
O ja wishmax juist los laten lopen in aanlijngebied is mijn grootste nachtmerrie en de plek waar mijn honden meest zijn aangevallen en gebeten. Ik loop daar juist met minder sociale honden om geen losse hond tegen te komen


Mijne kom je ook niet tegen hoor. Die heeft niks met andere honden en wil niet benaderd worden. Hij zal dus niet op jouw hond aflopen en ik lijn aan als ik een andere hond tegen kom. Mijn andere hond is niet sociaal en loopt daar wel aangelijnd. Mijn aanlijn gebied kom ik in een week misschien 1 of 2 honden tegen, daarom loop ik daar. En dan loopt de minder sociale nog steeds niet los, omdat die wel op andere af stormt. Degene die los loopt niet, die wil geen andere honden in de buurt en in losloopgebied te vaak meegemaakt dat hij besprongen wordt en ik dan een probleem heb omdat hij snauwt.

Edit: ik lijn ook aan als ik mensen tegen kom. Juist omdat niet iedereen er op zit te wachten en in kan schatten of de hond echt luistert of niet. Ik houd me dan niet aan de regels, maar houd wel rekening met mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:42 



 
Profiel   

Heb hem ingevuld. Heb zelf een betrouwbare hond en heb nare ervaringen met pitbullachtig honden in minder goede wijken zie je die haast alleen nog maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:47 



 
Profiel   

Ik ga hem vanavond eens even invullen. Toevallig net een melding bij de wijkagent gedaan wegens een niet te vertrouwen rottweiler die los loopt bij ons in het bos. Heb er dus helaas ervaring mee :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:51 



 
Profiel   

Ik heb hem ingevuld maar met een aantal dingen had ik vraagtekens

Bv achter een fietser aanrennen heeft te maken met jachtinstinct en niet met agressie.
Blaffen bij een voorwerp: mijn oudste teefje (labrador) is idolaat van ballen. Kan zelfs een verstopte bal in het strand weer vinden waarvan ook wij niets wisten. Ga je met ballen in het water gooien raakt ze dermate enthousiast dat ze wel eens wil gaan blaffen.
Andere situatie soms rent ze naar een andere hond toe en gaat bij voorbaat al lopen uitdagen. Volgens jouw criteria is dit agressie terwijl als ze zelf wordt gegrepen/gefixeerd door een andere hond ze maar 1 ding wil en dat is weg uit de situatie. Ik ben mij overigens er van bewust dat niet iedere hond dit uitdagende gedrag van haar zal accepteren en dat is dan haar eigen domme schuld geweest. En dit niet accepteren valt als ze op haar plek wordt gezet zonder verwondingen dan voor mij ook niet onder agressie.

Ik vind dus dat je in het algemeen de dingen te snel onder de noemer agressie gooit. En dat vind ik persoonlijk jammer omdat ik zelf al merk dat er veel hondeneigenaren zijn die de hondentaal niet kennen. Iets wat mij niet alleen opvalt maar ook “hondenkennissen”
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 17:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen