Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meter vragen voor veulen

 
Profiel   

Je kan misschien een kort filmpje maken over je veulen, samen kijken en dan op het laatste, zoals bij de aftiteling, de vraag op het filmpje laten komen, met haar naam ervoor dat ze goed weet dat het voor haar bedoeld is.

Hier is dat ook gewoon hoor, heb al vaker gehoord van pups die een meter krijgen, niets abnormaal meer aan. Vind het een heel lief gebaar in elk geval.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 08:46 



 
Profiel   

Jullie zien het veel te serieus! :D Het heeft niets met rechten of geloofsovertuiging te maken. Het is gewoon iemand deelgenoot maken van de vreugde omtrent het veulen. Hier hangen geen verplichtingen aan vast. En het woord meter is ook maar een benaming. (En dan niet in de zin van doopmeter of zo)

TS wil haar vriendin net iets dichter betrekken bij haar veulen dan een andere vriendin. Het is lief van haar dat ze zo het verdriet om het verloren veulen deels kan verzacht worden.

Het is dus eerder iets ludiek dan iets serieus.

De meter van het veulen dat wij kochten had een nabije band met het veulen maar wist wel dat ze verkocht ging worden. Dankzij de meter heb ik de geboorte op video kunnen zien, heb ik heel veel foto's gezien en heb ik nu een heel lief en aanhankelijk veulentje thuis lopen.

Het is dus iemand die het veulentje nog extra liefde geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 09:08 



 
Profiel   

Weer wat geleerd! In Nederland is het zeker niet gebruikelijk, vandaar dat het ons nog een beetje vreemd in de oren klinkt.

Maar nu het is uitgelegd, vind ik de gedachte wel heel lief. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 09:14 



 
Profiel   

Ik zou me afvragen of ze dit eingelijk wel ziet zitten. Haar veulentje is pas overleden, misschien word ze er juist wel verdrietig van om jouw veulen zo te zien opgroeien, terwijl die van haar er niet meer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 09:18 



 
Profiel   

troi schreef
little_birdy schreef
Stomme vraag misschien maar wat is wen meter en een peter ?
En dacht eerst dat je iemand zocht om je veulen op te meten


Dat zijn doopouders om je kind te helpen in de geloofsopvoeding. Is een katholieke gewoonte. Ts gaat het veulen katholiek opvoeden blijkbaar en ook dopen :)

Ben benieuwd naar een fotoverslag vd kerkdienst :P

@ts ik vind het een lieve gedachte hoor! Maar misschien kun je haar mede-eigenaar maken? Of zoiets?

Leg het dan wel compleet/goed uit als je er de draak mee wil steken. In belgië hebben ze (de mensen) wel nog een iets belangrijkere taak. Meter en/of peter nemen traditioneel ook de verantwoordelijkheid op zich om, als er wat met de ouders gebeurt waardoor ze niet voor het kind kunnen zorgen, dat in hun plaats te doen. Bij ziekte of overlijden bv. Dat is idd niet meteen wettelijk zo. Máár een meter of peter zijn veelal ook vertrouwenspersonen. Ze helpen en geven advies in zaken waarmee het kind niet naar de ouders kan. Als ik ruzie had met mijn moeder bv dan belde ik standaard naar mijn meter. En die kwam me dan ophalen want dat was haar "taak". Zodat iedereen even kon kalmeren. :+ Zouden mijn ouders overleden zijn voor ik voor mezelf kon zorgen dan zou het mijn meter geweest zijn die voogdij zou aangevraagd hebben.

Hoe dan ook vind ik het best een lieve gedachte van TS. Ze wil gewoon haar vriendin een lichtpuntje geven. Hoe kan je (de spreekwoordelijke je. Ook de bokkers voor en na jou.) daar zo onnozel op reageren?

TS, eerlijk gezegd denk ik niet dat je een originele manier nodig hebt joh. Ik denk dat jouw vriendin al dolblij gaat zijn met het gebaar op zichzelf. :+: Sommige dingen hebben geen originaliteit nodig.

Nu ik er bij stil sta, mijn eigen veulen had ook een soort van meter. :+ Zij was er bij (en reed de moeder van het veulen) toen de kleine de wereld verkende en ze hielp heel veel mee en was dus ook best veel bezig met Rêve omdat ze dat leuk vond. Toen heb ik op een gegeven moment ook al lachend gezegd dat zij gewoon haar meter was. En dat is soort van blijven hangen. :+ Wellicht doen wij dat bij de paarden sneller (veelal met wat humor) omdat het bij ons ook onder de mensen nog veel meer een "ding" is dan in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 09:19 



 
Profiel   

Jola schreef
Grappig om de reacties van de Nederlanders te lezen :-) In Belgie is het namelijk de normaalste zaak van de wereld om een meter te kiezen voor een veulen.

Aan TS: je zou in plaats van een kaartje ook een soort van vacature kunnen maken voor een meter en haar kunnen geven?
Of de tekst "wil jij meter worden van …) op aparte kaartjes zetten (of gebruik scrabble steentjes) en dan moet ze puzzelen om de vraag te lezen?



Uh nee hoor :') is de eerste keer dat ik dat hoor...
En woon toch al bijna 26 jaar ik België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 10:06 



 
Profiel   

Hier vraag je gewoon: Heb je zin om af en toe langs te komen om te helpen met de verzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 10:11 



 
Profiel   

Ook ik, belgje, echt nog nooit gehoord en mij klinkt het enorm penny.... wat voor meerwaarde heeft zoiets voor het veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 10:17 



 
Profiel   

Kmbrly schreef
Jola schreef
Grappig om de reacties van de Nederlanders te lezen :-) In Belgie is het namelijk de normaalste zaak van de wereld om een meter te kiezen voor een veulen.

Aan TS: je zou in plaats van een kaartje ook een soort van vacature kunnen maken voor een meter en haar kunnen geven?
Of de tekst "wil jij meter worden van …) op aparte kaartjes zetten (of gebruik scrabble steentjes) en dan moet ze puzzelen om de vraag te lezen?



Uh nee hoor :') is de eerste keer dat ik dat hoor...
En woon toch al bijna 26 jaar ik België.


Ik woon nog maar zo'n 3 jaar in België en ik wist wel al van deze gewoonte.... net als de paardenzegening, wat ik in NL ook niet kende. Misschien is het streek gebonden?

Anyway, ik vind het een heel lief gebaar en denk ook dat ze het leuk gaat vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 10:24 



 
Profiel   

Geen meerwaarde voor het veulen, maar misschien wel voor de vriendin. Ik ken het helemaal niet maar als ik de uitleg zo lees vind ik het heel lief van ts.

Hier hoef je zoiets niet te doen, wij zijn dat niet gewend. Het hoeft ook niet voor mij. Maar als je in een gebied woont waar het wel de gewoonte is vind ik het een heel lief idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 10:26 



 
Profiel   

Luca03 schreef
Is dat echt traditie hier? :+
Mijn babypaard heeft toch geen meter hoor _O-

Ik begon ook te twijfelen,zit ook tussen de paarden en heb veel vrienden die veulens fokken heb het in Belgie echt nog nooit gehoord.

Wel bij de kinderen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 10:26 



 
Profiel   

Ik vind het een super lief idee, je moet er niet zo serieus over doen.
Ik heb mezelf meter gedoopt van mijn schoonmama haar kat, vond het een leuke kat en heb d'r een muis met veertjes gekocht. Ik ga echt niet elk jaar de verjaardag van de desbetreffende kat vieren, maar ze laten me wel weten als hij weer eens een mol heeft gevangen ofzo :')

Het leven is serieus genoeg, als ik een veulentje had, zou ze meter mogen worden van mijn veulen en daar zou helemaal geen ceremonie aan te pas komen en 0,0 verplichtingen. Het is in het geval van TS een leuke manier om een vriendin te troosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 10:45 



 
Profiel   

Er zijn toch geregeld ook dierenverenigingen of dierenparken die meters en peters vragen voor hun dieren? Doen ze dat niet in Nederland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:13 



 
Profiel   

Mja.. Leuk.. Totdat 't paard on welke reden dan ook verkocht wordt.. Dan staat vriendin er ook weer heel dicht bij en verliest ze weer een paard..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:41 



 
Profiel   

En dan heb je steun aan elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:43 



 
Profiel   

Of niet.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:43 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik zou me afvragen of ze dit eingelijk wel ziet zitten. Haar veulentje is pas overleden, misschien word ze er juist wel verdrietig van om jouw veulen zo te zien opgroeien, terwijl die van haar er niet meer is.

Ik zou het persoonlijk een heel lief gebaar vinden als mijn vriendin mij als peetmoeder voor haar veulentje zou vragen :D

Jullie denken er denk ik te serieus over. Het blijft gewoon TS haar veulen hoe dan ook. Een meter is dan niet anders dan je een verzorger oid neemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:45 



 
Profiel   

Mijn vriendin is destijds ook peettante van mijn pony geworden... Zij bleef lessen op de manege, ik begon aan een eigen pony en om haar mee te trekken in mijn avontuur werd zij peettante... Maar dat is gewoon iets dat als grapje begon en ik denk dat TS dat ook bedoelt...

Mijn vriendin en ik komen standaard met beschuit en muisjes op de proppen als er weer een viervoeter bijloopt, misschien zoiets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:48 



 
Profiel   

Laureas schreef
Er zijn toch geregeld ook dierenverenigingen of dierenparken die meters en peters vragen voor hun dieren? Doen ze dat niet in Nederland?


Ik heb er nog nooit van gehoord. Wel dat je een dier kan adopteren.

Een asiel hier in de buurt heeft een afdeling oude/niet plaatsbare katten. Mensen kunnen dan een kat adopteren op afstand en op die manier is er wat extra geld voor de verzorging. De adoptanten krijgen dan 1x in de zoveel tijd een update/nieuwsbrief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 16:46 



 
Profiel   

Hier trek ik toch even een lijn hoor. Iedereen die hier mee lacht, me uitmaakt voor klein kind/pennymeisje (please, wordt zelf volwassen) of wat dan ook mag echt oprotten. En ja, nu gebruik ik jullie Hollands woordje even.

Het is inderdaad niks serieus, hier wordt dat vaak gedaan bij mensen die maar enkele paarden hebben. Dit veulen is een eenmalige fok geweest dus een meter erbij kan toch wel echt geen kwaad. Ik ben nog jong en ga dus ook nog af en toe op vakantie (iedereen die me nu uitmaakt voor verwaarlozing van paarden omdat ik op vakantie ga, ook oprotten). Dan staat de 'meter' in voor het voeren en verzorgen bijvoorbeeld. Of als ik mijn eerste wedstrijd zal rijden met het veulen (opgepast, pas over enkele jaren voor ik hier ook commentaar op krijg), dan zal de 'meter' zeker komen kijken. Stel je voor dat ze moet geopereerd worden, dan ben ik zeker dat de 'meter' een steentje zal bijdragen. Beland ik in het ziekenhuis?: 'meter' is er weer!

Maar wat ik me gewoon af vraag is, waarom lachen jullie hier zo mee? Omdat ik het woord 'meter' gebruik? Van mij mag je dit noemen zoals je wil hoor, maar dit noem ik gewoon een meterschap. Punt uit.

Oh even terzijde, ik heb ze al als meter gevraagd. Ze begon met tuiten te wenen van blijdschap. Mijn veulen heeft dus een meter, klopt. En blijkbaar ben ik volgens jullie dus nu ook een klein kind. Volgende keer in de Mac Donalds dus een Happy Meal voor mij aub!


Laatst bijgewerkt door pompidou2602 op 15-07-19 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 13:27 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ook ik, belgje, echt nog nooit gehoord en mij klinkt het enorm penny.... wat voor meerwaarde heeft zoiets voor het veulen?


Voor het veulen niet, voor ons wel. Het veulen zal alleen maar extra liefde krijgen als zij er bij is. Dus ssht met je penny

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 13:27 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Of niet.. :)


Of niet, of wel. Hallelujah, is dat zwaar om zo serieus te leven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 13:28 



 
Profiel   

Oh even aan de personen die het voor me opnamen: een welgemeende dank je wel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 13:33 



 
Profiel   

Pompidou2602: even ademhalen. Ik begrijp dat je gekwetst bent. Het is gewoon een cultuurverschil. Niets meer niets minder. En ja cultuurverschillen heb je ook binnen dezelfde cultuur. En weet je dat is niet erg.

Het is niet fijn om het gevoel te hebben uitgelachen te worden. Je vraagt jouw meter namelijk vanuit de goedheid van je harte. Het zegt veel over jou en de vriendschap die je voelt naar je vriendin toe. Dat is mooi.

Ik ben ook heel blij dat je vriendin zo ontroerd was toen je haar vroeg om meter te worden. Je had het duidelijk goed aangevoeld dat het haar plezier zou doen.

Hou dit in gedachten en laat bokt bokt zijn. Je hebt iets moois gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 13:35 



 
Profiel   

Laibadji schreef
Pompidou2602: even ademhalen. Ik begrijp dat je gekwetst bent. Het is gewoon een cultuurverschil. Niets meer niets minder. En ja cultuurverschillen heb je ook binnen dezelfde cultuur. En weet je dat is niet erg.

Het is niet fijn om het gevoel te hebben uitgelachen te worden. Je vraagt jouw meter namelijk vanuit de goedheid van je harte. Het zegt veel over jou en de vriendschap die je voelt naar je vriendin toe. Dat is mooi.

Ik ben ook heel blij dat je vriendin zo ontroerd was toen je haar vroeg om meter te worden. Je had het duidelijk goed aangevoeld dat het haar plezier zou doen.

Hou dit in gedachten en laat bokt bokt zijn. Je hebt iets moois gedaan!



<3 <3 <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 13:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen