Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 22 van de 42 [ 1050 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 42  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eetwaar voor paardjes

 
Profiel   

xXutopiaXx schreef
Ik kom me hier ook graag bij voegen voor tips en tricks.. en heb ook gelijk een vraag.. bestaat er een heg die niet giftig is voor paarden én het hele jaar rond groen blijft?

Daarnaast lees ik hierboven over een plantherkenningsapp? Dat is handig! Hoe heet deze?


Ik gebruik pl@ntnet
https://identify.plantnet.org/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 15:03 



 
Profiel   

Thanks!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 15:56 



 
Profiel   

De strook met bloemen en dergelijke voor bestrijding van de eikenprocessierups tegenover ons,
doet het goed al heb ik geen idee wat het allemaal is behalve de korenbloem,
foto's zijn ook niet echt duidelijk …
verderop in de strook weer andere bloemen maar ook veel minder en minder hoog
doordat ze onder de bomen staan.
Waar de klaprozen met grashalmen staan is bestaande berm.

Groet Karin.

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 13:47 



 
Profiel   

@missfalki, hoe werkt zo'n strook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 19:50 



 
Profiel   

dblijham schreef
@missfalki, hoe werkt zo'n strook?


Bedoel met dat de strook het goed doet, dat het groeit en bloeit ;)
want dat is maar minimaal in het zelf gezaaide stukje met kruiden voor mijn paardjes.

De strook is aangeplant voor de natuurlijke vijand voor de eikenprocessie rups die hier goed zijn vertier in kan vinden.
Vind het wel opvallend dat dit het enigste is wat groeit en bloeit aan onze weg want op de andere stroken is vrijwel niets te zien dan kaal zand.
Daarnaast zijn er ook nestkastjes opgehangen voor koolmezen in de bomen bij de stroken. Echter zit in elke eik wel meerdere nesten ...

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 19:56 



 
Profiel   

Ik ga ook nestkastjes ophangen tegen rupsen. Tegelijk zaai ik ook steeds meer bloemen. Weliswaar veel buiten de wei. Maar er zal vanzelf wat overwaaien

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 21:38 



 
Profiel   

Hadden jullie dat stukje ook gelezen over het föhnen van de jeukende plek omdat dan het jeukveroorzakende eiwit zou stollen?

Hier groeien de mini bosaardbeitjes opeens overal tussendoor. Die doen ook maar waar ze zin in hebben. Kan ik de paarden alles ervan aanbieden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 10:50 



 
Profiel   

Ja dat stuk heb ik gelezen. Ben benieuwd of het werkt. Maar technisch gezien zou vuur dan toch ook moeten werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 10:54 



 
Profiel   

De strook met bloemen krijgt nu nog meer verschillende soorten, leuk om te zien!

Vandaag naar een lezing geweest
https://www.bokt.nl/markt/ad/490930/lez ... ne-studies

En voor mij nieuw :)* maar het is heel belangrijk om variatie aan te brengen in hoe je de voeding en vooral eetbare struiken en planten zijn daar geschikt voor aanbied. In verschillende hoogtes zodat je, je paard zich zelf traint als hij op zoek is naar eten en eet :j

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-19 18:24 



 
Profiel   

Ik zou graag weten of ik takken en bladeren van de ribes (aalbes /rodebes) aan mijn paard kan voeren. Google levert weinig bruikbaars op. Wie weet raad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 15:58 



 
Profiel   

Pony hier proberen er van te eten, zie er geen problemen van, maar erg veel krijgen ze ook niet binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 20:10 



 
Profiel   

Zwarte bes is wel geschikt volgens site van paard en plant

Geprobeerd betere foto's te maken van de strook :o

Groet Karin.

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 20:29 



 

Ik geef de paarden hier iedere avond 1 stengel bamboe per paard, ze vinden het heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-19 21:11 



 
Profiel   

Ik hoop dat over een paar weken mijn paarden naar huis kunnen komen. Er groeit hier van alles, we weten niet precies wat allemaal. Van sommige planten weet ik dat ze niet goed zijn. Wat denken jullie; moet ik me daar zorgen over maken of zal het wel los lopen?
Er groeit bijvoorbeeld overal klimop, ik heb al veel weggehaald, maar het komt overal doorheen. Ook groeit er een pruim midden op de track en staan er eiken langs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 06:57 



 

Mijn paarden staan ook onder de eiken en daar blijven ze mooi vanaf. In de herfst hark ik wat maar ze zijn er nog nooit ziek van geworden en mijn schimmel lust toch nogal graag eikels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 07:28 



 
Profiel   

Die app werkt trouwens echt perfect! Van de week er mee door de wei gelopen en was echt leuk om te doen :D Hoop geleerd en gelijk wat JKK weggehaald :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 09:18 



 
Profiel   

Herkend de app ook de verschillende gras soorten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-19 09:33 



 
Profiel   

Klimop eten ze als het goed is niet van hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-19 06:36 



 
Profiel   

Ik lees graag met jullie mee!
We hebben sinds kort de paarden aan huis met 1.5 ha weiland. Het was raaigras, hebben we doorgezaaid maar ik vrees dat er weinig van is uitgekomen... Expres dit jaar niet gemest om het niet te vet/vol te laten worden. Gevolg is dat een van de (wat hoger gelegen) weilanden vrij droog is en er ook veel onkruid groeit.

Er groeit vooral veel Canadese fijnstraal en klein streepzaad (denk ik adv van Plantnet app). Die kunnen geen kwaad geloof ik he?

Verder wat JKK verwijderd en in de buurt groeit ook veel Sint Janskruid, maar dat ben ik nog niet in de wei tegengekomen. Distels en brandnetels voer ik de paarden na het wieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-19 08:31 



 
Profiel   

Onze paarden eten niet van het klein streepzaad. Ik kan ook niet terugvinden of ze giftig is. Wel balen want nu ik eindelijk de boterbloemen onder controle heb is het streepzaad weer ontzettend veel opgekomen. Die zijn helemaal een crime om uit te steken. Iemand een tip hiervoor?
Met de wind hou je de verspreiding van ongewenst pluis toch niet tegen. Een dichte grasmat zou wel helpen maar met deze droogte krijgt het onkruid toch weer de overhand. Zaterdag iig regen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-19 10:45 



 
Profiel   

Zouden ze het streepzaad wel eten als het gedroogd in het hooi zit? Dat zou een hoop werk schelen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-19 11:04 



 
Profiel   

Die strook is echt mooi Karin! Ik wil volgend najaar de weide doorzaaien met een paarden kruiden, ben benieuwd wat daar uit komt, hoop dat het ook een beetje mooi wil gaan bloeien in de zomer :D

Wil dit najaar sowieso nog een deel bij aanplanten, dus mochten jullie nog suggesties hebben :j Ik wil sowieso rozenbottels zetten en zoek nog andere leuke lage struiken... Heb nu een stukje met 3 wilgjes afgebakend, daartussen wil ik ze tussen gaan zetten (foto voor het idee). Daarnaast wil ik ook graag een stuk eetbare haag zetten (denk gewoon die van paard en plant, iemand daar ervaring mee? :) )...
[ img ]

Het hangt er natuurlijk vanaf wat er groeit Irene :) Algemeen eten ze niets wat ze niet mogen hebben, maar ik heb ook al gemerkt dat de mijne toch graag overal even van proeven. Dus ik zou geen risico's willen nemen, kijken wat het is en al wat giftig is weg doen, even een klusje maar dan ben je wel zeker :j De pruim zou ik lekker naar de tuin verhuizen :D

Streepzaad zou ik mee durven maaien, anders eten ze er wel rond in het hooi, tenminste dat is mijn ervaring hier :) Restjes hooi opruimen is minder werk dan alles uittrekken vind ik :D

Mijn bolletjes gisteren avond nog eens verwend met een lekker takken buffetje :j Els, Populier en Wilg. Populier en Wilg geef ik regelmatig, Els was nieuw. Populier blijft favoriet, maar van de rest hebben ze ook lekker gesmuld :D De geitjes zijn er hier ook dol op, dus die mochten mee genieten <3
[ img ]

Vandaag hebben we de melkdistels die tegen de omheining groeiden gemaaid, daar hebben ze ook lekker van gesmuld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-19 11:41 



 
Profiel   

Leuk, nieuwe lezers erbij :wave:

Pruim is een steenvrucht en die zijn niet geschikt voor paarden.

Van canadese fijnstraal en klein streepzaad nog nooit gehoord
kunnen er ook dingen uit die app hier geplaatst worden,
ben wel heel benieuwd anders wordt het googlen
(maar dit topic is -vind ik - ook heel handig om dingen aan de hand van plaatjes terug te vinden :j )

s_v leuke plannen, ben zelf ook benieuwd naar de ervaringen van bestaande eetbare paardenhagen
en begon het topic daar ook mee want daarvoor had ik daar ook nog niet eerder van gehoord :))

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-19 19:30 



 
Profiel   

Dit zijn (correct me if I'm wrong):

Canadese fijnstraal
[ img ]

Klein streepzaad
[ img ]

Kwam ook deze twee tegen in de wei:

Duizendblad
[ img ]

Ook klein streepzaad of iets anders?
[ img ]

Benieuwd of jullie mijn determinatie kunnen bevestigen en wat eetbaar is of niet! :)

Edit: ik kwam deze file tegen over giftige planten, misschien interessant ook voor jullie: https://www.ilvo.vlaanderen.be/Portals/ ... omer11.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-19 10:29 



 
Profiel   

Super voor het plaatsen van de foto's
en in het klein streepzaad herken ik de bloemen die we zelf ook in de wei hebben
en geen idee had wat het is, dacht een soort paardenbloem.
Ook benieuwd of het dat is of toch wat anders …

Handig dit topic :j

Groet Karin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-19 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 22 van de 42 [ 1050 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 42  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen