Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk ras is geschikt?

 
Profiel   

We zijn op zoek naar een Ras wat aan de volgende eisen kan voldoen:

In de C-maat dus ongv min:1.28 tot max:1.45
moet echt kalm in het koppie zijn
Bij voorkeur een sober ras, dat mens gericht is ,Betrouwbaar.
Het gaat ons om dieren die deze kenmerken bezitten Kleur is voor ons niet belangrijk, Heeft iemand nog tips of een geschikt onbekend ras?

We willen hem gebruiken als gezinspaard om te mennen en om op te rijden, en dochter wil er op kunnen voltigeren.Het bonus kind wil vooral buiten rijden en 1x per week lessen onder het zadel

eigen idee,
Haflinger
Highland pony
Tinker
new forrest
ijslander
Fjord ( maar dat heeft niet zo onze voorkeur)
swartswalder fuchs ( al is deze weer aan de te grote kant)
of een kruising.



Het klinkt gek maar we willen ons zo goed mogelijk oriënteren om een perfect passend dier te vinden, juist omdat we er lang meewillen doen en zo veelzijdig ingezet word.
Graag jullie hulp wat heeft bokt voor suggesties?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:03 



 
Profiel   

Fell Pony? Zie bijv ook www.nfps.nl of de Bokt Wiki voor meer informatie.
Ideale pony voor de combinatie van activiteiten die je beschrijft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:06 



 
Profiel   

Een Fell pony lijkt mij inderdaad ook heel geschikt voor wat je zoekt.

New Forest zou dat ook kunnen zijn, dan zou je naar een Engelse New Forest kunnen kijken, bijvoorbeeld van Haywards Stud. Dat zijn de wat ouderwetsere Foresters en heel erg mensgericht en koel in het koppie. Wij hebben er zelf zo 1 :-) Een zoon van Haywards Impressionist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:19 



 
Profiel   

Bedankt voor je tip, die staat zeker op de lijst er bij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:19 



 
Profiel   

Ik zou zelf niet gaan zoeken naar bepaalde rassen maar gewoon gaan kijken bij betrouwbare kinderpony's. Een fjord heeft bijvoorbeeld niet jullie voorkeur maar ik ken er een aantal die echt perfect bij jullie doel zouden passen en super betrouwbaar en veelzijdig zijn. Het is zonde als je dan mss bepaalde pony's uitsluit

Ieder dier is uniek en veel hangt ook af van leeftijd, ervaring en opvoeding van het dier. Meer dan van het soort ras is mijn ervaring. Genoeg pony's op de ponyclub gezien van bepaalde rassen maar die totaal niet fijn met rijden of in de omgang waren.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een vuilnisbakkenpony van de markt gekregen als 10 jarige. Waarschijnlijk zit er welshbloed in. Dat was en is echt een super pony, al is ze nu met pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:32 



 
Profiel   

maar het gaat nu over algemene kenmerken en dan is het wel handig om toch even een bepaalde groep of ras te noemen, om dat het oriënteren is.
want Cato, Kareltje, Vosje of Blais van de markt gekruist met welk bloed dan ook, zou het als die het zou kunnen ook welkom zijn daar gaat het niet over.Desondanks komt er ook een stukje smaak bij kijken want je kijkt er wel zo een 20 jaar misschien nog tegenaan. Dat was met onze laatste pony een konik ook zo...niet onze voorkeur wel enorm geschikt. ( maar daar kwam voortijdig een einde aan,helaas)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:45 



 
Profiel   

Ik zou niet op zoek gaan naar een specifiek ras, maar echt naar de karaktereigenschappen en dan komt de bijbehorende pony vanzelf. :) Zelf kreeg ik mijn eerste eigen pony op 13 jarige leeftijd met precies dezelfde eisen. We kwamen eerst thuis met een haflinger (die eigenlijk iets te pittig was) en een jaar later kochten we ons huidige gezinspaard. Een fjord van 16 die alles al gezien en gedaan had. Voor ons ideaal. Ze kan alles, doet alles en vind alles leuk. Ook is ze ontzettend lief en braaf en konden we (mijn zusje en ik) vanaf heel jonge leeftijd alles zelfstandig. Maar een echte kinderpony en gezinspony vind ik fjorden niet. Mijn fjord was ideeal, maar haar directe familie kan behoorlijk spoken. :+ Mijn punt: zoek op karakter, niet ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:50 



 
Profiel   

Binnen alle rassen die je genoemd hebt zitten leuke familiepony’s. Binnen alle rassen die je niet genoemd hebt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 06:52 



 
Profiel   

Al eens aan een exmoor gedacht ook? Heerlijke, nuchtere, stevig gebouwde pony's van rond de 1,30-1,35 (uitschieters naar boven en beneden zijn er, van ongeveer 1,20-1,40). Absolute gezinspony's.

En inderdaad, de eerder genoemde fell pony?

Haflingers zijn tegenwoordig best aan de maat, 1,45m is onder hand een kleintje... Wel hele leuke paardjes (ik ben niet bevooroordeeld hoor O:) )

Lijkt mij prima om juist wel wat rassen in je hoofd te hebben. Doen we bij honden óók allemaal... Hebben uiteindelijk toch allemaal een fokdoel waaruit ze ontstaan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:11 



 
Profiel   

Ik zou me niet toespitsen op 1 ras, maar naar paarden van verschillende rassen gaan kijken. Een ras zegt iets, maar zoals al gezegd is, zijn alle paarden / pony's binnen een ras nog verschillend.
Ik heb een fjord gehad en heb nu een new forest. Geen van beide was / is geschikt voor jou doel, maar er zijn even goed fjorden en new foresters die dat mogelijk wel zijn. Veel succes in jullie zoektocht naar een nieuw kameraadje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:20 



 
Profiel   

Fell is idd super. Gisteren nog een compliment van een nieuwe instructeur gekregen, dat onze zo super veelzijdig, braaf en betrouwbaar is.
Oudste dochter springt en tut met hem, ik dressuur en rij buiten met hem, jongste lest (dressuur en springen) en tut met hem. En hij is nog maar 8.
Je kan echt alles met hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:37 



 
Profiel   

Iberiërs, zoals PRE's en Lusitano's, zijn ook super allrounders en er zitten heel fijne gezinspaarden tussen. Ze zijn alleen wat groter dan een C-maat en ze zijn niet allemaal geschikt voor meerdere (jonge) ruiters. Maar met een beetje zoeken, kun je ook in deze 'groep' heel lieve, betrouwbare paardjes vinden!! Bijkomend voordeel: de meesten zitten als een huis! :D

Ik sluit me aan bij wat mijn voorgangers zeggen. Ik zou me niet richten op een ras, maar op de eigenschappen. Ik ken ook enorm explosieve haflingers. En juist kuikenmakke KWPN'ers, die gek zijn op kids... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:06 



 
Profiel   

Ik zou zoals hierboven al meermaals gezegd een pony zoeken op karakter. Een pony waarmee het klikt.
Ik zou zeker ook een fjord niet uitsluiten. Ik moest er vroeger ook niks mee hebben tot onze papa 2 jonge fjorden kocht voor te mennen en werk op het land. Het duurde niet snel voor mijn new-forest hart werd omgesmolten haha..
Zeker de modernere dieren zijn qua bouw vergelijkbaar met elke andere pony.

New-forest is trouwens ook een mooi ras. Compacte pony's die ook ruim inzetbaar zijn, het nodige pit en karakter maar wel pony's die ook voor het vuur gaan voor hun eigenaar.
Ze komen zowel in c als d maten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:20 



 
Profiel   

Ik hoor vaak dat een Rocky Mountain horse een van de meest betrouwbare en koele paardjes is die er maar zijn. Is een klein paardje, ponyformaat. Alleen wellicht lastig om hier in NL eentje te vinden, zeker voor een normale prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:34 



 
Profiel   

Nogmaals iedereen bedankt voor de input want er zijn zeker al leuke gesprekken en pb's geweest over motivatie welk paarden ras en ook hier thuis dat we allemaal toch best al een richting opgaan mbt de voorkeur het wat en waarom!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 08:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen