Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

WK Jonge Dressuurpaarden: D’Avie prolongeert wereldtitel

 
Profiel   

persbericht
Dressuur

[ img ]
Severo Jurado Lopez met d'Avie. Foto door aniek1985

De laatste titelstrijd van de Longines FEI/WBFSH Dressage World Breeding Championships for Young Horses was die van de zevenjarigen. Het Hannoveraanse talent d’Avie (Don Juan de Hus x Londonderry) prolongeerde zijn wereldtitel onder de Spaanse Severo Jurado Lopez. De stoere voshengst leverde Severo zijn vijfde gouden medaille, door in de finaleproef 85.107% op het scorebord te laten noteren. Jury-woordvoerder Arthur Gardner: “D’Avie heeft een fantastische expressieve draf waarin hij steeds veel bodem pakt: een 9.4. De ritmische stap verbeterde gedurende de proef en hierin mag hij iets meer bodem pakken, we geven hem hiervoor een 8.8. De galop is geweldig, zoveel vermogen, zo van de grond af en met zoveel expressie. Een paar kleine storingen deden niets af aan de kwaliteit van de galop: een 10. De kleine storingen tellen wel mee in de harmonie, een 8.8. Dit paard heeft zonder twijfel een prachtige toekomst voor zich, daarom een 9.5 voor aanleg.” Severo had dus wederom de wereldkampioen onder het zadel. “Ik voelde wel druk om dit jaar weer de titel te pakken, zeker met de concurrentie zo dicht achter me. Maar het was een mooie strijd en ik heb er echt van genoten. Voor de toekomst hoop ik dat ik d’Avie – net als Fiontini – tot het hoogste niveau mag blijven opleiden.” De fokker van d’Avie, Dorothee Heitmüller, was in Ermelo aanwezig en zat op het puntje van haar stoel tijdens zijn finaleproef. “D’Avie deed het super dus ik verwachte stiekem wat hogere cijfers. Maar jeetje, wat was het spannend: de eindscore lag zó dicht bij Donkey Boy. Als fokker is het geweldig om je fokproduct het zo goed te zien doen. Op vrijdag en vandaag heb ik een paar uur moeten rijden om hem te kunnen zien, maar het was het waard. D’Avie werd eind juni geboren dus hij was te jong om naar veulenkeuringen mee te nemen. Daarom heb ik hem bij een vriend in de opfok gezet. Hij adviseerde mij om d’Avie voor te stellen op de hengstenkeuring. Als veulen was hij goed, maar niet spectaculair. Het was pas aan de longe voor de hengstenkeuring dat hij zich echt liet zien. Dit jaar werd zijn volle zus geboren. Weer een vos! Ik ben benieuwd hoe zij zich in de toekomst zal ontwikkelen.”

Het zilver was voor de expressieve Hesselhoej Donkey Boy – DWB (Era Dancing Hit x Milan, fokker Dorthe Og Hans Jørgen Hoeck) onder Jan Møller Christensen (Duitsland). Het duo won twee jaar geleden brons bij de vijfjarigen, dit jaar dus zilver voor de aansprekende hengst van Equi Stallion Aps C/o Husen Advoka, onder meer met dank aan de twee 10’en die hij ontving voor de stap en de aanleg. Arthur Gardner: “We zijn vandaag verwend met de kwaliteit van de paarden, en dat geldt ook voor Hesselhoej Donkey Boy die een zeer goede draftechniek toonde met veel schoudervrijheid en elasticiteit: een 9.5. De enige optie voor de stap is een 10: hij stapt zo ruim maar wist ook de kwaliteit van de stap te bewaren bij het verzamelen. De galop is bergop en expressies maar had een paar foutjes, een 9. De foutjes zien we terug in het cijfer van de harmonie, een 8.7, maar doet niets af aan ons beeld van de kwaliteit. Hesselhoej Donkey Boy is een echte atleet met veel vermogen, daarom een 10 voor aanleg.” De score voor techniek koste de bruine hengst het goud. Jan Moller: “Een treetje hoger dan twee jaar terug, Donkey Boy is het afgelopen jaar ook echt sterker geworden. Ik baal van die stomme fouten, maar ben heel blij met zijn goede optreden.”

De door Christine Arns-Krogmann top gefokte Total Hope (Totilas uit Weihegold) liep naar het brons met een totaalscore van 84.250%. De zwarte hengst toonde onder Isabel Freese veel kwaliteit in de basisgangen en liep ogenschijnlijk met heel veel gemak door de oefeningen. Arthur Gardner: “We hebben genoten van deze combinatie. De hengst heeft veel kwaliteit in de draf, een 9.2. De stap is mooi actief en taktmatig, al werd hij iets aarzelend in de verzameling, een 8.5. Bij de galop viel letterlijk onze mond open van bewondering: zo mooi bergop, zo expressief, en daarom een 10 voor deze gang. Het was een heel vloeiend optreden met een paar kleine, een 8.8 voor harmonie en tot slot een 9.5 voor de aanleg van deze geweldige hengst.”

Jury-voorzitter Ulriche Nivelle was blij met de kwaliteit van de zevenjarigen. “Het is niet altijd makkelijk om deze rubriek te combineren, waarbij de kwaliteit zo dicht bij elkaar ligt en een deel van de jury beoordeelt op kwaliteit en een aantal juryleden aan de lange zijde op techniek. Maar wat hebben we genoten vandaag. De kwaliteit van de paarden was werkelijk fantastisch!”

Met de huldiging van de derde kampioen is een einde gekomen aan de vierde editie van het wereldkampioenschap in Ermelo. Aat Both, voorzitter van de organiserende Stichting: “Allereerst natuurlijk felicitaties aan alle medaillewinnaars! En een compliment aan alle ruiters, die de jonge talenten in deze imponerende entourage goed wisten voor te stellen. We hebben hier te maken met een WK voor jonge paarden en dan is het belangrijk dat de paarden vertrouwen in hun ruiter of amazone hebben en harmonieus worden voorgesteld. Dat was absoluut het geval! Het was de afgelopen dagen hier in Ermelo weer genieten van een prachtige strijd tussen excellente dressuurtalenten. Er werden diverse 10’en uitgedeeld door de jury, wat aangeeft wat een hoog niveau we hier in de baan kregen. Een evenement zoals dit FEI/WBFSH World Breeding Dressage Championships for Young Horses kan natuurlijk niet georganiseerd zonder sponsoren. Mede dankzij onze sponsoren zoals Longines, Provincie Gelderland en Anemone Horsetrucks hebben we een heel compleet evenement kunnen neerzetten. Uiteraard ook zeer veel dank aan alle medewerkers en vrijwilligers voor hun tomeloze inzet om er gezamenlijk weer een feest van te maken. Volgend jaar wordt het Longines FEI/WBFSH World Breeding Dressage Championships georganiseerd in het Duitse Verden. Daarmee gaat het kampioenschap terug naar de locatie waar het jarenlang plaatsvond voordat het naar ‘ons’ Ermelo kwam. Maar wij kijken al naar de toekomst. In 2021 hopen we de draad weer op te kunnen pakken, en streven we er naar om de beste jonge dressuurpaarden van de wereld weer in Nederland te mogen ontvangen.”

Organisator Joris Kemperman blikt ook tevreden terug op het evenement. “We hadden dit jaar ruim 170 deelnemende paarden, 22 landen zijn vertegenwoordigd en maar liefst 21 stamboeken. Over 4 dagen mochten we circa 21.000 bezoekers verwelkomen. Deze editie had voor mij twee hoogtepunten. Als eerste de finalestrijd bij de vijfjarigen. Bij alle drie leeftijdscategorieën is het genieten van topkwaliteit van de allerbeste jonge paarden ter wereld. Maar de vijfjarigen blijven altijd speciaal, omdat je dan kunt genieten van een nieuwe lichting talenten. En de finale van gister met de strijd tussen Secret en Jovian was natuurlijk echt bloedstollend! Als tweede de medaille voor Frederic Wandres bij de zesjarigen. Twee jaar geleden reed hij de prijsuitreiking voor het brons maar door een fout in de puntentelling verloor hij die medaille. Het was mooi om hem vandaag zo blij te zien met de overwinning.”

Volgend jaar is het WK weer in het Duitse Verden, van zowel de organisatie van Verden als Ermelo ligt een bid bij de FEI voor de organisatie van het WK in 2021, 2022 en 2023. Kemperman: “In november verwachten we de beslissing van de FEI, en uiteraard hopen we dat wij weer gastheer mogen zijn van dit prachtige kampioenschap. We hopen dus alle deelnemers én dressuurfans ook in 2021 en de jaren daarna in Ermelo te mogen begroeten.”

Uitslag
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 22:55 



 
Profiel   

Henkie beste KWPNer bij de 7 jarige. *\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 12:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen