Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

[Blog] Wanneer is genoeg ook genoeg?

 
Profiel   

Neem jij niet dagelijks deel aan het verkeer? Waar dronken, vermoeide of onder drugs verkerende bestuurders ook gewoon in hun auto stappen en waar je ook geen invloed op hebt.
Hoeveel verkeersdoden zijn er in relatie tot sterfgevallen door omgang met paarden?
Ik denk persoonlijk dat het allemaal wel meevalt. Dan kun je niets meer.

En ja, ik heb ook een behoorlijk paardrijongeval gehad met een half jaar revalideren. Toch rij ik weer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 20:58 



 
Profiel   

En paarden voorkomen regelmatig ook ongelukken. Ze letten bv zelf ook op dat ze niet onderuit gaan, tegen dingen op knallen etc.

Als je soms ziet hoe mensen zitten te slapen tijdens buitenritten :=. Als die op dezelfde manier op een mountainbike stappen hebben ze zeker elke tien meter een probleem hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 21:16 



 
Profiel   

Chronisch ziek met 24/7 pijn. Genoeg gevallen en mijn moeder zei vroeger al dat ik nog eens in een rolstoel zou belanden. Ze had gelijk, maar niet door de paarden. Op het paard heb ik tegenwoordig het minste pijn. En dat houdt me er toch op. Ik heb wat meer kans op vallen doordat ik verminderde beenfunctie en balans heb. Maar loop niet meer risico op schade dan een gezond mens. Dus rijd ik op ons eigen paard, een nu 9 jarige ruin waar ik in de afgelopen 4,5 jaar ook al wel wat naast ben beland. Maar in feite is zijn karakter goud, dus ben ik zonder angst telkens weer opnieuw opgestapt. En hij maakt me gelukkig en de pijnarme momenten zijn me bijna alles waard, dus zolang ik hem geen last bezorg met mijn fysieke problemen blijf ik erop klimmen.

Ik ben al eens gruwelijk van de trap gevallen thuis. Trappen zijn ook levensgevaarlijk. Worden zelfs mensen vermoord door een gerichte duw er vanaf. En toch blijven we ze maken en gebruiken. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 13:19 



 
Profiel   

Nou mooi voorbeeld:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/die ... met-paard/

De bekende dierenarts Ruud van der Linde (73) uit Nistelrode is zondag overleden bij een ongeluk met zijn paard in Heesch. Het paard steigerde en is vervolgens achterover op de ruiter gevallen. Het duo kwam net terug van een bosrit.

Ben je 73, moet je zo aan je einde komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 18:04 



 
Profiel   

Voorafgaand; Sterkte naar alle nabestaanden!

Maar realistisch gezien blijft werken met paarden (of vee en dieren in het algemeen) eenmaal een gevaarlijk beroep/hobby. Dieren zijn altijd onvoorspelbaar. er worden ook genoeg oppassen doodgebeten door honden. Dat is een risico wat je in sommige gevallen wel meer hebt, maar geen een dier is 100% te vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 18:13 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Nou mooi voorbeeld:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/die ... met-paard/

De bekende dierenarts Ruud van der Linde (73) uit Nistelrode is zondag overleden bij een ongeluk met zijn paard in Heesch. Het paard steigerde en is vervolgens achterover op de ruiter gevallen. Het duo kwam net terug van een bosrit.

Ben je 73, moet je zo aan je einde komen.

Wat erg zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 18:20 



 
Profiel   

Uiteraard is het vreselijk voor zijn nabestaanden dat hij ineens is overleden, elk overlijden is triest en verdrietig.

Maar...
Aan je einde komen doordat je ziek wordt en steeds zieker wordt tot je hart er uiteindelijk mee stopt lijkt me ook niets. En uiteindelijk komen we allemaal een keer aan ons eind, dan liever in 1 keer door een val van mijn paard dan na een ellendig ziekbed.
Omdat er mensen verongelukken is er nog nooit landelijke twijfel geweest over auto's of vliegtuigen, ik begrijp niet zo goed waarom dat dan met een paard anders zou zijn. Ook in een auto ben je afhankelijk van anderen en er zijn maar enkele gevallen bekend waarbij de piloot bewust een vliegtuig liet crashen. Ongelukken gebeuren en als het je tijd is, ga je toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 18:22 



 
Profiel   

Ik wil graag mijn hele leven met paarden blijven omgaan. Maar juist omdat ik zo veel van ze houd wil ik liever ergens anders aan doodgaan. Zodat ze geen slechte naam krijgen, al kunnen ze er meestal niets aan doen dat er een ongeluk gebeurt. Helaas heb je het over het algemeen niet voor het kiezen op welke manier de dood je komt halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 18:35 



 
Profiel   

Als ik de paarden niet had, was ik nu doodongelukkig geweest.

Mijn merrie geeft me zoveel terug. Ja, het blijft een dier. Laatst voor het eerst een ongelukje gehad, wat goed afliep.

Wel moet ik vertrouwen in een dier hebben, anders stap ik er niet op.

Ik kies bewust voor het risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 19:11 



 
Profiel   

Paardrijden en omgaan met paarden is een verhoogd risico op blessure's en ik geloof best dat die blessure's erger zijn dan tijdens een voetbalwedstrijd.

Echter ben ik van mening dat wij zelf wel veel invloed kunnen hebben op het beperken daarvan.
Gros van de Nederlandse ruiter rijd paard voor zijn lol. Is geen Anky, Edward of een volleerd rodeo cowboy en veel denken van wel.

Het fokken van het huidige paard is vaak : sport dus vaak extra temperament, grote gangen etc.
En het houden van een paard is nog veelal op stal met beperkte beweging. En zeker in de winter maanden levert dit explosieve paarden op.

Opleiding van het paard begint vaak als hij 3 jaar is en net uit de opfok. Heeft dus nog weinig tot niks gezien van de wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 19:31 



 
Profiel   

anjali schreef
Suzanne F. schreef
Nou mooi voorbeeld:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/die ... met-paard/

De bekende dierenarts Ruud van der Linde (73) uit Nistelrode is zondag overleden bij een ongeluk met zijn paard in Heesch. Het paard steigerde en is vervolgens isachterover op de ruiter gevallen. Het duo kwam net terug van een bosrit.

Ben je 73, moet je zo aan je einde komen.

Wat erg zeg!

Er zijn genoeg mensen die nog eens niet de 73de halen. Dat is pas erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 22:38 



 
Profiel   

De insteek van mijn blog is deze: denk na over welke risico’ s jij wil lopen voor je sport.

Waar ik tegen aan loop in de ruitergemeenschap is dat elke discussie dreigt te verzanden in het ‘opbod der gevaren’ en ‘het relativeringsspelletje”
Ik zie hier posts in die trant:
- Het leven is niet risicoloos
- Ik heb wel ernstige blessures gekregen in een waterglijbaan en in de kroeg met salsadansen
- Neem jij niet dagelijks deel aan het verkeer?
- Ik denk persoonlijk dat het allemaal wel meevalt. Dan kun je niets meer.
- Trappen zijn ook levensgevaarlijk
- Omdat er mensen verongelukken is er nog nooit landelijke twijfel geweest over auto's of vliegtuigen, ik begrijp niet zo goed waarom dat dan met een paard anders zou zijn

Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om de sport an sich. Die je voor de lol doet en niet om jezelf te verplaatsen van a naar b.

Ik zag mooie bedenkingen hier om een genuanceerde afweging te maken.

Citaat
Wat vaak samenhangt met blessures is angst. Dat is niet erg, maar het gaat er om hoe je er mee om gaat.

Idd, blessures zorgen voor angst, angst zorgt voor slechter rijden, en dat resulteert in een grotere kans op blessures

Citaat
Regelmatig zie je op stallen mensen rondlopen die eigenlijk bang zijn geworden voor hun eigen paard

En ook dat is een reëel probleem. Daar ga ik ook nog een blogpost aan wijden. Hoe we buigen voor sociale druk en maar blijven aanmodderen, tegen alle gevoel in.

Citaat
Wat wel zo is, is dat je in paarden sport veel meer mensen hebt met een slecht afgetraind lichaam tot zover andere sporten

100% waar. Elke bierbuik kan op een paard kruipen en dan in volle galop ergens tegenaan peren. Al lopende haalt zo een persoon misschien hijgend op een drafje het einde van de piste.
We zijn inderdaad vaak niet van het atletische type.

Citaat
Als het dan ‘moet gebeuren’ dan liever op deze manier.

Dat klinkt raar, maar ik vind het een valabel argument. Onze sport brengt ons ook veel goeds en voordelen moet je meenemen in deze afweging.
Het is ontspannend en zorg voor pijnloze en stressvrije momenten.

Citaat
Echter ben ik van mening dat wij zelf wel veel invloed kunnen hebben op het beperken daarvan.
Gros van de Nederlandse ruiter rijd paard voor zijn lol. Is geen Anky, Edward of een volleerd rodeo cowboy en veel denken van wel.

Idd, les nemen, goed tuigage, dier gezond houden, realistische verwachtingen

Citaat
Het fokken van het huidige paard is vaak : sport dus vaak extra temperament, grote gangen etc.
En het houden van een paard is nog veelal op stal met beperkte beweging. En zeker in de winter maanden levert dit explosieve paarden op.

Amen tot that. Die van mij heb ik bijvoorbeeld alleen gekocht omdat ik een passende stal vond.

Apple haar conclusie wil ik graag aanmoedigen met deze blogpost:
Citaat
Er is niets mis mee om toe te geven dat het genoeg is geweest.

En deze van Gett
Citaat
Ik kies bewust voor het risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 10:00 



 
Profiel   

Dorothy Sayers schreef al ergens in de jaren 30: "we don't seem to mind to die doing something for the fun of it" - kan zijn dat ik niet letterlijk citeer. Maar daar komt het op neer. Of we nu bergbeklimmen, diepzeeduiken, parachute springen of op een paard stappen. We proberen de risico's zo veel mogelijk te beperken, maar we doen het voor de lol. Als die lol er af is, waarom zou je dan de risico's nog nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 10:24 



 
Profiel   

Ik denk dat ruiters pas gaan relativeren of bagatelliseren wanneer ze het gevoel hebben dat ze zich moeten verantwoorden voor hun keuze voor de sport.

Ik ben me heel bewust van de risico's. Maar de voordelen wegen voor mij op tegen de risico's. En soms lijken mensen dat niet te begrijpen. En dan is de enige weg uit een discussie zonder einde vaak om gebruik te maken van die typische opmerkingen. Want er valt niet tegen in te gaan. Er sterven mensen door trappen en in het verkeer. :+

En elke keer er iemand sterft tussen de paarden merk ik dat er een enorm rimpel-effect is. De hele paardenwereld "voelt" dat op één of andere manier. :) We leven mee ook al kennen we hen niet, omdat we beseffen dat het net zo goed wij zelf hadden kunnen zijn. Zolang we dat doen, denk ik dat gemiddeld genomen, paardenmensen zich wel bewust zijn van de gevaren van hun sport. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 10:36 



 
Profiel   

Dat is ook inherent aan het beoefenen van een sport en de risico's die daar aan hangen. Het is een bewuste keuze want je hóeft het niet te doen. Je kunt prima leven zonder paardrijden (als je dat zou willen :D) maar een leven zonder trappen lopen of deelnemen aan het verkeer wordt wel een bijzondere opgave.

Daar waar je bij de meeste sporten met niet-levend materiaal werkt en je zelf op basis van je capaciteiten de afweging kunt maken óf je die berg af wilt op je mountainbike, heb je bij paardensport een extra "onzeker" element: het levende wezen paard. En dáár worden mensen die niet rijden c.q. niets met paarden hebben, wat onrustig van.

Wat de omgang met een paard en wat paardrijden met je doet, ís ook lastig uit te leggen, ook aan mensen in je omgeving die wel welwillend tegenover jou staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 10:44 



 
Profiel   

Is het relativeren niet relevant? In je openingspost maak je zelf een hoop vergelijkingen met andere hobby´s, noem je op wat voor blessures je allemaal kúnt oplopen (welke trouwens kloppen). Vergelijken is iets wat iedereen altijd doet om te kijken of je iets wel of niet wilt doen, de moeite waard is etc. Volgens de cijfers loop je bij paardrijden niet bijzonder veel risico op blessures, en zelfs de ernst van de blessures schijnt GEMIDDELD wel mee te vallen ten opzichte van andere sporten.

https://capmagazine.eu/algemeen/onderzo ... el-veilig/
(Velen zijn er zeker van dat rugby één van de meest brute sporten in Engeland is, maar nu liet de studie zien dat mensen vier keer méér kans hadden op blessures met voetballen. Rugby werd derde op de lijst (4,9%), ver achter de tweede meest gevaarlijke sport. Bijna één op de tien ondervraagde hardlopers (9,4%) was al eens geblesseerd geraakt. Na deze top drie kwam fietsen (4,5%), zwemmen (3,2%), gewichtheffen, fitness/body building (3%), tennis (2.8%), gevechtssport (2,8%), paardrijden (2,6%) en badminton (2,3%).)

https://www.paardenverzekeraar.nl/2015/ ... sicosport/
(Gemiddeld 1,1 blessure per duizend uur paardrijden, aldus de Stichting Veilige Paardensport)

Het belangrijkste is dat je een cap draagt, de meeste klachten zijn hoofd- en nekklachten die voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van een cap, al geef ik toe dat ik hier geen exacte cijfers over kan terug vinden. Ik weet ook zeker dat er veel winst te behalen valt door met name mensen te overtuigen veel beter op te letten, ruiter fitheid en bijvoorbeeld veilige stijgbeugels te gebruiken.


Ik wil trouwens niet zeggen dat je lichtvoetig moet gaan paardrijden, en de mensen die het risico niet willen nemen moeten het vooral niet doen. Van mij hoeft niemand op een paard te gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 10:53 



 
Profiel   

Met mijn vorige paard stond ik op het punt 'ik stop me de hele paardenwereld'.
Hij heeft me bizar veel (helaas gericht) blessureleed opgeleverd.
Na 2 jaar knokken en uiteindelijk bang van mijn eigen paard zijn, is hij verkocht.
Toen riep ik 'nu direct op zoek naar een andere, want anders stop ik er écht mee'.
De andere is gekomen, super lieve haflingermerrie.
Máár ik denk wel dat zij mijn laatste paard zal zijn, ervan uitgaande dat zij - nu 5, ik ben 30 - de 25 gewoon haalt.
Ik kamp al vanaf mijn tienerjaren met reactieve artritis en door toedoen van mijn vorige paard en het paard van een klant is mijn schouder compleet naar z'n grootje. Die schouder gebruiken is zelfs in normale dagelijkse dingen een risicofactor voor mij. Ik ben door mijn lichamelijke ellende ook gestopt met volleyen - het was of dat of structureel pijn. Nu heb ik inmiddels een paar jaar later sowieso 24/7 pijn, waarvan die schouder de hoofdoorzaak is.

Vroeger waren de paarden mij écht ALLES waard, maar ik heb meer hobby's, meer om voor te leven. Misschien dat als het écht zo ver is, ik er anders tegenaan kijk. Zoals ik er nu tegenaan kijk, zal mijn huidige dame mijn laatste zijn. Ga ik me tegen die tijd meer focussen op de honden, de tuin, reizen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 10:55 



 
Profiel   

Sintara schreef
Is het relativeren niet relevant? In je openingspost maak je zelf een hoop vergelijkingen met andere hobby´s, noem je op wat voor blessures je allemaal kúnt oplopen (welke trouwens kloppen). Vergelijken is iets wat iedereen altijd doet om te kijken of je iets wel of niet wilt doen.


Dan druk ik me slecht uit.
Relativeren als in "wegwuiven" want "iedereen gaat eens dood" is een totale dooddoener als je eens weloverwogen wil gaan nadenken of je door wil gaan met een hobby met gevaar voor eigen leden.
Over die andere hobbies schreef ik dit:
Citaat
Leken merken het wel eens op, dat ze het niet zouden durven. Of dat niet gevaarlijk is, wat we doen? Zelden zullen wij toegeven dat we in essentie een levensgevaarlijke hobby hebben, in tegenstelling tot tennissen of leguanen kweken of tuinieren. Niemand denkt graag aan het einde van de rit, in wat voor betekenis dan ook.


Als ik trouwens andere bezigheden zou meenemen in de overweging om niet of wel op een paard te kruipen, dan zijn er veel meer hobbies die minder risico met zich meedragen dan wel.
De vraag is niet meteen: "Welke sport is veiliger?", maar wel "Waarom kies ik nog voor deze sport?" en dan met name door diegenen die een ongeval gehad hebben.

Wat de studies betreft, die spreken elkaar allemaal tegen. Ik heb research gedaan voor deze blog (behalve naar de eigenlijke uitrusting voor rugby :j ) en expres geen bron erbij gehaald want met het krom gebruik van cijfers kan je alles bewijzen/tegenspreken. Ik zou nog liever een poll op bokt organiseren.

Ik heb trouwens gedaan wat meerdere mensen hier gedaan hebben. Andere modelleke gekocht (een dikbil zoals iemand liefkozend zei _/-\o_ ) + stalling met veel meer weidegang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:50 



 
Profiel   

foxy80 schreef
De vraag is niet meteen: "Welke sport is veiliger?", maar wel "Waarom kies ik nog voor deze sport?" en dan met name door diegenen die een ongeval gehad hebben.


Omdat óók degenen met blessures de risico's afwegen en relativeren :+

En als de lol na die afweging nog steeds opweegt tegen het (kleine) risico dat je loopt, ga je er mee door. Als de angst voor herhaling groter is dan de lol stop je er mee.
De mensen die ondanks (soms enorme) angst toch nog willen doorgaan, zien kennelijk nog steeds dat de voordelen/het plezier dat ze ooit hadden daartegen opweegt en willen wat aan die angst doen. En soms lukt dat ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:57 



 
Profiel   

Sintara schreef
Is het relativeren niet relevant? In je openingspost maak je zelf een hoop vergelijkingen met andere hobby´s, noem je op wat voor blessures je allemaal kúnt oplopen (welke trouwens kloppen). Vergelijken is iets wat iedereen altijd doet om te kijken of je iets wel of niet wilt doen, de moeite waard is etc. Volgens de cijfers loop je bij paardrijden niet bijzonder veel risico op blessures, en zelfs de ernst van de blessures schijnt GEMIDDELD wel mee te vallen ten opzichte van andere sporten.

https://capmagazine.eu/algemeen/onderzo ... el-veilig/
(Velen zijn er zeker van dat rugby één van de meest brute sporten in Engeland is, maar nu liet de studie zien dat mensen vier keer méér kans hadden op blessures met voetballen. Rugby werd derde op de lijst (4,9%), ver achter de tweede meest gevaarlijke sport. Bijna één op de tien ondervraagde hardlopers (9,4%) was al eens geblesseerd geraakt. Na deze top drie kwam fietsen (4,5%), zwemmen (3,2%), gewichtheffen, fitness/body building (3%), tennis (2.8%), gevechtssport (2,8%), paardrijden (2,6%) en badminton (2,3%).)

https://www.paardenverzekeraar.nl/2015/ ... sicosport/
(Gemiddeld 1,1 blessure per duizend uur paardrijden, aldus de Stichting Veilige Paardensport)

Het belangrijkste is dat je een cap draagt, de meeste klachten zijn hoofd- en nekklachten die voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van een cap, al geef ik toe dat ik hier geen exacte cijfers over kan terug vinden. Ik weet ook zeker dat er veel winst te behalen valt door met name mensen te overtuigen veel beter op te letten, ruiter fitheid en bijvoorbeeld veilige stijgbeugels te gebruiken.


Ik wil trouwens niet zeggen dat je lichtvoetig moet gaan paardrijden, en de mensen die het risico niet willen nemen moeten het vooral niet doen. Van mij hoeft niemand op een paard te gaan zitten.

Persoonlijk vind ik een artikel uit een ruiter magazine zonder vermelding van welk onderzoek door welke onderzoekers geen juiste correcte basis om zo'n conclusies te komen, want wat je zegt dat voetballers meer kans op blessures hebben is gewoon niet correct.

Bekijk even deze studies uit Nieuw Zeeland waar ze 145 voetballers en 123 rugbyspelers vergeleken, daar zijn de resultaten wel degelijk anders:
Comparison of the incidence of soccer and rugby injuries indicated that rugby union football was associated with a significantly higher rate of injury than soccer. The differences were pronounced for contact injuries, injuries of the head, neck, shoulder, and upper extremity, as well as for concussion, fractures, dislocations, and strains. Rugby players incurred 1.5 times more overuse and training injuries in relation to exposure time, and 2.7 times more match injuries than soccer players. Three rugby players but no soccer players had to stop their participation in sport because of severe injury.


bron: https://bjsm.bmj.com/content/38/2/168

Ik voel mij persoonlijk 'veiliger' bij het rugby spelen; Ik heb alles zelf in de hand en ben (tenzij mijn tegenspeelster mij opzettelijk wil blesseren) zelf verantwoordelijk voor wat ik tegenkomen. Bij paarden ligt dat anders. Ik had, hands down, het aller braafste paard ooit. Daar ging ik mee stoeten rijden etc, maar het blijft een dier. Het blijft een risico.

Tegelijkertijd kun je dingen tegen komen wanneer en waar je ook ben. Ik heb mijn kniebanden gescheurd bij het rugbyspelen, mijn vader toen hij van een stoeprandje gleed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 11:59 



 
Profiel   

Ibbel schreef
foxy80 schreef
De vraag is niet meteen: "Welke sport is veiliger?", maar wel "Waarom kies ik nog voor deze sport?" en dan met name door diegenen die een ongeval gehad hebben.


Omdat óók degenen met blessures de risico's afwegen en relativeren :+

En als de lol na die afweging nog steeds opweegt tegen het (kleine) risico dat je loopt, ga je er mee door. Als de angst voor herhaling groter is dan de lol stop je er mee.
De mensen die ondanks (soms enorme) angst toch nog willen doorgaan, zien kennelijk nog steeds dat de voordelen/het plezier dat ze ooit hadden daartegen opweegt en willen wat aan die angst doen. En soms lukt dat ook.

:j Genoeg blessures gehad. Ook serieuze. Ook situaties waar ik uit kwam met breuken dat ik op het moment dat het gebeurde wist en dacht: ‘Dit zou wel eens mijn einde kunnen zijn.’ En nu nog steeds besef dat ik naar omstandigheden heel veel geluk gehad heb.

Stuk voor stuk situaties waarbij ik, als ik er op terug kijk, niks had kunnen doen om het te voorkomen behalve überhaupt niet met paarden willen werken....

Het ís een risico, niet alleen de sport zelf maar alles er omheen. Alle momenten dat we langs ze lopen of tussen een groep paarden...

Maar ik kan zoveel meer momenten van pure vreugde en geluk noemen... Ze zijn de bron van mijn momenten van intense pijn en verdriet maar nog veel meer van intense rust en geluk. Ze halen mijn ‘ik’ boven.. mijn leven zou niet compleet zijn zonder paarden. Ík zou niet compleet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 14:00 



 
Profiel   

Ikzelf vind het, juist omdat ik altijd gereden heb, juist niet persé een prettig idee moesten mijn kinderen dit ook willen gaan doen. Juist omdát ik heb gereden en meerdere valpartijen heb gehad waarbij ik erg veel geluk heb gehad.

Ik denk dat veel ouders die er minder mee in contact zijn geweest, er zorgelozer tegenover staan (dan ik in elk geval).

Zelf ben ik mijn echte wil om te rijden verloren door een pony die ik sinds veulen had. Zo mak als een lammetje. Later werd hij beleerd en hij was vreselijk gevaarlijk. Hij kon van super relax en alles chill en lekker omslaan naar een rodeostier die als een helikopter de lucht in vloog.

Mijn vertrouwen was weg.

Ik mis het rijden soms wel. Maar ik durf het al niet meer aan om een pony te kopen, omdat je vaak nooit 100%zeker kan zijn van wat je koopt en of ik het dier wel kan vertrouwen (100% vertrouwen kan nooit, maar er moet toch een zekere basis zijn)

Het omgaan met paarden kan ik niet laten. Daarom heb ik nu shetlandpony's en miniatuurpaarden. En ook daarmee moet je oppassen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 15:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen