Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Slakken in moestuin

 
Profiel   

Hoi!

Wij hebben sinds kort een kleine moestuin in de tuin gemaakt.
We hebben wat verschillende dingen staan, in het begin ging het prima maar nu hebben volgens mij alle slakken uit de buurt ontdekt dat er bij ons lekkers te halen is.
Ze vreten echt alles aan, vooral de sla en het blad van de bloemkool vreten ze flink in.
De andijvie gaat nog redelijk maar met wassen haal ik daar ook zo 10 slakken uit..
De komkommer,tomaten,peper en paprika planten laten ze tot nu toe wel met rust gelukkig.

Ik heb al bakjes bier neergezet maar er is er geen een ingekomen..

Iemand de ultieme tip?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 19:52 



 
Profiel   

Ik ga na iedere natte avond slakken vangen. Zo houdt ik het goed onder controle. Doe ik het niet dan is letterlijk alles afgevreten, inclusief de rozen. Gif wil ik per definitie niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:35 



 
Profiel   

Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:55 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik ga na iedere natte avond slakken vangen. Zo houdt ik het goed onder controle. Doe ik het niet dan is letterlijk alles afgevreten, inclusief de rozen. Gif wil ik per definitie niet.


Dat doe ik ook! Maar helaas blijven het er nog steeds veel..
Soms heb ik er wel 30 na een regenbui

Gif wil ik ook liever niet gebruiken en dat ze wat opeten is niet zo erg maar het is nu wel erg extreem

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:13 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)


Dat heb ik pas gelezen inderdaad, mijn ouders sparen het nu op voor me maar het gaat niet heel hard.
Zelf heb ik geen koffieprut

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:16 



 
Profiel   

Beetje onsmakelijk misschien maar de naaktslakken knip ik doormidden. :7
Dat lijkt me vriendelijker dan gif of verdrinken in bier, zijn gelijk dood.
Voordeel is dat slakken ook weer heel graag slakken eten....... je hoeft alleen maar even te wachten tot de achterblijvers ze ontdekken :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:28 



 
Profiel   

Pien63 schreef
Beetje onsmakelijk misschien maar de naaktslakken knip ik doormidden. :7
Dat lijkt me vriendelijker dan gif of verdrinken in bier, zijn gelijk dood.
Voordeel is dat slakken ook weer heel graag slakken eten....... je hoeft alleen maar even te wachten tot de achterblijvers ze ontdekken :roll:



En even verderop wegzetten is geen optie? Wat wreed joh. Bah.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:48 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)

Niet? Dan gaat er wat mis :9k :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:49 



 
Profiel   

Nabster schreef
Pien63 schreef
Beetje onsmakelijk misschien maar de naaktslakken knip ik doormidden. :7
Dat lijkt me vriendelijker dan gif of verdrinken in bier, zijn gelijk dood.
Voordeel is dat slakken ook weer heel graag slakken eten....... je hoeft alleen maar even te wachten tot de achterblijvers ze ontdekken :roll:



En even verderop wegzetten is geen optie? Wat wreed joh. Bah.

Slakken zoeken voedsel op en dat is er zat in een moestuin, elders is er niet genoeg te eten en zijn er dus niet zoveel.
oomens schreef
palousa_boy schreef
Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)

Niet? Dan gaat er wat mis :9k :+

Nogal inderdaad, je hoeft die koffie niet op te drinken, vraag is zelfs of je er wel koffie mee moet zetten eerst. Ook een niet koffieliefhebber kan makkelijk genoeg zat van dit spul "maken".

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:56 



 
Profiel   

Escar Gó gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:59 



 
Profiel   

Ik heb een ‘echte’ moestuin met daaromheen/voor een ‘loktuin’.
Dit houdt bij mij de slakken redelijk uit de ‘echte’ moestuin..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:59 



 
Profiel   

Pien63 schreef
Beetje onsmakelijk misschien maar de naaktslakken knip ik doormidden. :7
Dat lijkt me vriendelijker dan gif of verdrinken in bier, zijn gelijk dood.
Voordeel is dat slakken ook weer heel graag slakken eten....... je hoeft alleen maar even te wachten tot de achterblijvers ze ontdekken :roll:


Jakkes, ik vang ze doe ze in een doosje met luchtgaatjes, als ik dan met de honden naar het bos ga leg ik het bakje open tussen het gras en na de wandeling zijn ze er allemaal uitgekropen en gaat het bakje weer mee voor de volgende ronde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 08:40 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Escar Gó gebruiken


Dat is toch schadelijk ook voor andere dieren die de slakken opeten of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 08:56 



 
Profiel   

roxiie schreef
Ik heb een ‘echte’ moestuin met daaromheen/voor een ‘loktuin’.
Dit houdt bij mij de slakken redelijk uit de ‘echte’ moestuin..


Daar heb ik helaas geen ruimte voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 08:56 



 
Profiel   

Slakken schrikdraad werkt goed, kan je gewoon op een 9V batterij doen, als je even op Google of YouTube zoekt zie je hoe dat werkt :j

Dan moet je wel een opstaande rand om je moestuin maken maar dat ziet er sowieso wel mooi uit.

Een halve, uitgeholde meloen op zijn kop in je moestuin leggen dat werkt ook aardig. Slakken gaan daar graag in schuilen en wat smikkelen en dan heb je zo regelmatig een meloentje vol om weg te halen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:04 



 
Profiel   

Hier is het ook vreselijk, vooral de paksoi blijven ze niet van af. Ik heb al 3x gezaaid, de laatste extra veel. Kwam prachtig op en in één nacht alles weg... grom!

Vroeger had ik een paar kipjes die in de herfst en winter los door de tuin liepen. Die ploegde de hele tuin om opzoek naar slakken etc. Gevolg was dat er geen slak meer in mijn tuin te vinden was. Opnieuw kipjes is geen optie want de buren waren niet blij met de muizen die op het voer af kwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:07 



 
Profiel   

Kipjes klinkt altijd wel leuk maar die vreten toch ook je plantjes aan? Of ploegen hem om inderdaad :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:12 



 
Profiel   

pmarena schreef
Slakken schrikdraad werkt goed, kan je gewoon op een 9V batterij doen, als je even op Google of YouTube zoekt zie je hoe dat werkt :j

Dan moet je wel een opstaande rand om je moestuin maken maar dat ziet er sowieso wel mooi uit.

Een halve, uitgeholde meloen op zijn kop in je moestuin leggen dat werkt ook aardig. Slakken gaan daar graag in schuilen en wat smikkelen en dan heb je zo regelmatig een meloentje vol om weg te halen :)



Dat zou evt wel een optie zijn , we hebben nu geen opstaande rand maar die zouden we wel kunnen maken

Een meloen ga ik ook proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 10:17 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Hier is het ook vreselijk, vooral de paksoi blijven ze niet van af. Ik heb al 3x gezaaid, de laatste extra veel. Kwam prachtig op en in één nacht alles weg... grom!

Vroeger had ik een paar kipjes die in de herfst en winter los door de tuin liepen. Die ploegde de hele tuin om opzoek naar slakken etc. Gevolg was dat er geen slak meer in mijn tuin te vinden was. Opnieuw kipjes is geen optie want de buren waren niet blij met de muizen die op het voer af kwamen.


Bizar ook he hoe snel ze zo n plant kunnen opvreten. Aten de kippen de groente niet op?

Onze moestuin is 2x4 ongeveer dus voor kippen is dat wel wat klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 10:20 



 
Profiel   

ik ga hier ook regelmatig op slakkenjacht... vaak een hele bloempot vol.
Ik heb de hoop om dit jaar nog sla te eten opgegeven helaas... t is te erg. Bierpotten werken hier wel trouwens, maar er zitten te veel slakken.
Rupsen trouwens ook, daar is sinds deze week een uitbarsting van.. dag dag broccoli :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 11:14 



 
Profiel   

bcd94 schreef
elnienjo schreef
Escar Gó gebruiken


Dat is toch schadelijk ook voor andere dieren die de slakken opeten of niet?

Nee, het werkt als een soort zout dus de slak slinkt en sterft maar vormt geen ecologisch gevaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 11:17 



 
Profiel   

pmarena schreef
Kipjes klinkt altijd wel leuk maar die vreten toch ook je plantjes aan? Of ploegen hem om inderdaad :=


Daarom alleen in de winter los, in de zomer kregen ze steeds een nieuw stukje gras rondom de ren. Met can die caviahekjes en een net erover. Scheelt een hoop grasmaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 12:09 



 
Profiel   

Loop even bij een bar/restaurant /koffiehut binnen en vraag of je hun koffie mag hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 12:18 



 
Profiel   

Kastanjebolsters!
Slakken houden er niet van om over prikkelige voorwerpen te kruipen, dus ik heb om mijn belangrijkste groenteplanten een verdedigingslinie aangelegd van kastanjebolsters. Soms moet ik ze wel weer terugleggen na een heftige regenbui, maar dit jaar heb ik voor het eerst planten die niet worden aangevreten :D
Als je niet aan kastanjebolsters kunt komen kun je ook zgn slakkenborstels gebruiken. Dat zijn lange ronde borstels met stijve plastic haren waar ze liever niet over heen gaan.
Beter geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Daar kunnen andere dieren inderdaad ziek van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 12:26 



 
Profiel   

escar go van ecostyle gebruiken, alleen giftig voor de slak. Niet voor andere dieren.

Ook niet giftig voor vogels, honden, katten, egels.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 12:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen