Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ruwvoer vervanger paard met ibd

 
Profiel   

Ik ben al enige tijd op zoek naar een geschikte ruwvoer vervanger voor mijn paardje met IBD. Helaas is dit niet zo gemakkelijk als het lijkt.

Er mogen (bijna) geen melasse, suiker, granen of zetmelen inzitten. Dit moet tot het uiterste minimum beperkt worden.
Weidegang (vers gras) is ook geen optie.
Van alle bovenstaande krijgt hij spuitende diarree en valt hij extreem af. De diarree stopt dan ook niet tot ik hem weer een cortisone kuur geef.

En dan zou ik het graag ook betaalbaar houden :')

Ik was al bij grasmix aan het kijken, maar hartogh heeft blijkbaar melasse toegevoegd. Dus die optie viel al weg. Compact gras durf ik ook niet omdat hij van gras direct plat af gaat. Jong hooi is ook geen optie.

Iemand die toevallig ervaring heeft met ibd? Na enkele weken op google zoeken ben ik nog niet veel wijzer geworden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:47 



 
Profiel   

Ik weet dat het merk Bonpard speciaal voer heeft , er heeft in de hoefslag eens wat over gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:56 



 
Profiel   

bigone schreef
Ik weet dat het merk Bonpard speciaal voer heeft , er heeft in de hoefslag eens wat over gestaan.


Bonpard had ik al gezien. Maar zij hebben alleen brok.
Ik zoek een ruwvoer vervanger (vervanging van hooi/gras/voordroog)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:58 



 
Profiel   

Seniores priores al bekeken? Is voornamelijk bietenpulp en lucerne, relatief laag in zetmeel/suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 23:05 



 
Profiel   

Astorga schreef
Seniores priores al bekeken? Is voornamelijk bietenpulp en lucerne, relatief laag in zetmeel/suiker.

Deze kende ik nog niet, maar ben meteen gaan opzoeken. Dit ziet er zeker ideaal uit!
Bedankt voor de tip. Ik weet alleen niet of ze ook in België leveren, kon op de website enkel nederland terug vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 23:25 



 
Profiel   

Al eens bietenpulp bekeken zoals speedibeet? En dan bijv mengen met Marstall Wiesencobs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 00:29 



 
Profiel   

Wiesencobs, hooicobs, kraftpaket (zijn wiesencobs/lucernecobs/maiscobs door elkaar) of die laatste 2 los. Marstall en Agrobs zijn de grootste leveranciers voor wiesencobs en co.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 00:33 



 
Profiel   

Equifyt heeft ook een uitgebreid assortiment zonder melasse en granen en zijn van België. Ik laat 1 x in de zo veel tijd een pallet komen, bij ons op stal zijn een aantal mensen die de Zupa geven. Zelf geef ik de Sainfoin&timothee hay.
https://www.equifyt.com

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 00:44 



 
Profiel   

Ik weet niet of luzerne een optie is? Van Hartog heb je ook de compact luzerne. Die is zonder melasse. Eventueel aangevuld met een andere ruwvoervervanger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 02:22 



 
Profiel   

Ooit van PureFeed gehoord? Dit kun je online via purepaardenvoeding.nl bestellen. Er zijn verschillende soorten voer gebaseerd op de inspanning en (gewenste) conditie van het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 03:09 



 
Profiel   

Compact gras is droger en stugger dan grasmix.
Is echt goed gedroogd, dus hooi, maar dan kort gehakseld en in een baaltje van 20 kg geperst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 04:41 



 
Profiel   

Aveve heeft Fiber Feed en Fiber Wafer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 05:55 



 
Profiel   

Bietenpulp of sp inderdaad, is ook goed voor de darmen, kun je evt nog mengen met zemelen.

Grasbrok of lucernebrok nog een optie?
Gehakseld lucerne is ook van verschillende merken zonder melasse te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 06:13 



 
Profiel   

Let bij bietenpulp wel op 't suikergehalte.
In principe is het ontsuikerd, maar er zijn ook merken die vervolgens melasse toevoegen om het goed geperst te krijgen.
Speedibeet van Pavo is erg laag in suiker, en verder is het navragen bij de leverancier om uit te vinden welke er nog meer echt laag in suiker zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 06:20 



 
Profiel   

Seniores priores is ideaal spul, zeker als ze een beetje aan moeten komen. Zijn ze al dik zat dan zou ik kijken naar havens mix. Dit is een luzerne/grasmix. Zonder toegevoegde melasse. Ik ben over beide producten zeer tevreden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 06:22 



 
Profiel   

Leicht genüss van Agrobs? Zit echt niets in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 06:24 



 
Profiel   

Ik weet niet of je het in Belgie kunt katen groeien naar teff zou een optie kunnen zijn. Teff is vaak laag suiker, wel testen natuurlijk. Ik geef teff hooi icm met lucerne maar kan ook gegeven worden met een calcium supplement om de balans op orde te houden.

Mijn pony is insuline resistent en heeft dus ook een graanvrij dieet en laag in suiker en zetmeel. Zij doet het goed op dit hooi.

Nu weet ik niet of teff veel wordt gegroeid in Europa maar is te proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 07:15 



 
Profiel   

Lala_Land schreef
Astorga schreef
Seniores priores al bekeken? Is voornamelijk bietenpulp en lucerne, relatief laag in zetmeel/suiker.

Deze kende ik nog niet, maar ben meteen gaan opzoeken. Dit ziet er zeker ideaal uit!
Bedankt voor de tip. Ik weet alleen niet of ze ook in België leveren, kon op de website enkel nederland terug vinden.

Zou het gewoon eens vragen bij Subli. Het is iig een volwaardige ruwvoervervanger en doordat je het weekt is de geweekte hoeveelheid relatief groot, waardoor ze er best even bezig mee zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:16 



 
Profiel   

Heb je al eens naar de Balancer van 'je paard gezond en fit' gekeken? Dat bevat ook heel weinig suikers en je moet er maar een kleine hoeveelheid van geven. Mijn paard, ook heel gevoelig voor suikers, deed het daar heel goed op.
Nu krijgt hij een voeding die door mijn dierenarts zelf is samengesteld, en die ik nog beter vind van samenstelling. Hier vind je er meer informatie over:
http://www.paardenpraktijktorfs.be/nl/voeding

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:28 



 
Profiel   

ik geef aan mijn oude merrie bietenpulp (350 gram droog gewogen) + fetura (een grasbrok met 66 verschillende soorten grassen, hoog in eiwit, maar zonder graan en heel weinig suiker, 220 gram).
Dit hield haar vorig jaar mooi op gewicht (voorgaande jaren 1 kg pulp en 1 kg lucernebrok en dat werkte niet voldoende.)
Dit is wel naast onbeperkt hooi.

De zupa is ongeveer hetzelfde (pulp + herbs + lijnzaadbrok) en wordt blijkbaar wel verkocht als volledig ruwvoervervanger, dus in principe kan je met de pulp en fetura ook een groot deel vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:31 



 
Profiel   

Aangezien je van België bent: Aveve heeft net 2 nieuwe zeer mooie ruwvoervervangers op hun website gezet:
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... feed/e7511
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... afer/ad25a

In Belgie is Equifyt en Agrobs ook best wel goed te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:36 



 
Profiel   

Je zou ook naar Florian Ruwvoer kunnen kijken. Dat zijn ruwvoermelanges, sommigen inclusief vitaminekorrel en sommige zonder. Vier versies in totaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:39 



 
Profiel   

dat voer van Aveve ziet er interessant uit!
Ze drukken wel alles in mg uit (44 mg suiker per kg voer, dit is 4.4% suiker?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:33 



 
Profiel   

inderdaad Duhelo. Voor landbouwers (en Aveve is vooral een leverancier voor landbouw) wordt die manier van schrijven wel vaker gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:45 



 
Profiel   

Wel opletten, in het voer van Aveve zit toch nog heel veel suiker als je de inhoud goed bestudeert.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen