Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

graanvrij krachtvoer voor paarden met uiteenlopende behoefte

 
Profiel   

Beetje een vage titel, maargoed.

Ik wil mijn paarden bij voorkeur graanvrij voeren (bij voorkeur equifyt, andere optie's mogen ook), in de zomer krijgen ze gewoon een vitaminebrok, in de winter geef ik echter liever een "grotere" hoeveelheid (mijn oude merrie redt het niet meer en krijgt sowieso meer, ik vind het niet leuk als de andere dan enkel 80 gram vitaminebrok krijgen, dus wil graag ook een "hoeveelheid" voeren.

Paard 1
- 23 jarige trekpaardmerrie (+- 800-850 kilo)
- op pensioen (los van nu en dan een stapritje)
- in de zomer net goed op gewicht, valt in de winter in
- eet onbeperkt hooi uit slowfeedernetten, tanden zijn nog ok
- 24/7 buiten, krijgt bij nat weer een deken op (ongevoerd tot 300 grams) ivm niet goed tegen natte + koude te kunnen (ook nu na die paar dagen nat is ze weer deels ingevallen)
- kreeg vorig jaar 250 gram pre-active, 220 fetura, 350 gram bietenpulp. Deed het daar niet zo slecht op.
- heeft cpl, dus laag in suiker en zetmeel is een must. Kan goed tegen eiwit, dus graag hoog in eiwit en vet.

Paard 2
- 10 jarige trekpaardmerrie (+- 1000-1050 kilo)
- staat licht in het werk (2 X per week grondwerk, 2 keer per weel halfuurtje dressuurmatig aan de bak (redelijk pittig, maar nog altijd licht werk)
- onbeperkt hooi in slowfeeder
- 24/7 buiten
- aan de dikke kant
- heeft cpl, dus laag in suiker en zetmeel is een must.

Paard 3
- 5 jarige cruzado (+- 500 kilo)
- staat licht in het werk (grondwerk, wordt eind deze maand zadelmak gemaakt, maar zal nog niet veel gereden worden)
-onbeperkt hooi in slowfeeder
-24/7 buiten
-schraalder in bespiering, maar wel een dikkere buik, dus staat zeker niet mager
- geen gezondheidsproblemen.
- krijgt in de winter bij erg guur weer een regendekentje op ivm dun vachtje.

Paarden staan altijd samen, meerdere uren apart zetten is geen optie.
Bij de oude merrie zoek ik dus vooral een voer dat ze in een halfuurtje kan opeten dat goed aanzet, de andere twee zoek ik eerder volumineuzer voer zodat ze ook langer bezig zijn maar in verhouding weinig binnen krijgen.

Ik geef sowieso een portie winter mineral cobs/granulaat van lexa voor in de basis vitamines en mineralen te voldoen.

Vorig jaar kreeg de 10 jarige 350 gram bietenpulp + 250 gram pre-active geweekt bij.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:04 



 
Profiel   

ik zweer bij healthy herbs brokjes, graan en melasse vrij, koud geperst. Geen toegevoegde suikers en zetmelen. Mijn paint in sporttraining deed het hier perfect op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:07 



 
Profiel   

Ik zweer bij Subli Dieetmix

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:13 



 
Profiel   

@ Mrs_midnight: de weidebrok is erg laag in suiker en zetmeel idd, vet en eiwit is ook vrij laag.

de superbrok is nog altijd maar 10 % s en z en iets hoger in eiwit.
Ziet er inderdaad een vrij interessant basisvoer uit.

@anoniemk2: dit dan voor de 10 en 5 jarige?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:14 



 
Profiel   

https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... ikers.html
= zelf krachtvoer samenstellen

of https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... tmeel.html = kant en klaar krachtvoer zonder veel suikers en sommige zonder granen.


Laatst bijgewerkt door Maris op 12-08-19 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:18 



 
Profiel   

Fibreforce van Cavalor. Care4life van Pavo. Hippalgo Zero via Mijten te krijgen.
Dit zijn de graanvrije die hier al geprobeerd zijn voor cushie en co :+

Hippalgo bodybuilder doet het hier goed in de winter voor de ouwe tante die ook altijd wat magerder wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:18 



 
Profiel   

Ze worden er niet druk van als dat je vraag was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:20 



 
Profiel   

de gewone graanvrije krachtvoeders vind ik inderdaad ook wel, totnutoe de pre-active die het best bevalt.

Ik zoek echter specifiek iets bij om de oude beter op gewicht te houden, en als dit redelijk wat volume in neemt dan ook iets volumeus voor de andere twee zodat ze niet 20 minuten staan te kijken hoe de oude haar bakje uitlikt :+

@Anoniemk2, dat is een mooie bijkomstigheid, maar ik merk bij mijn paarden heel weinig verschil in drukte, of ze nu geen krachtvoer bijkrijgen of wel (mijn oude zelfs nog op 2 kilo haver per dag gehad en die bleef precies hetzelfde) maakt geen verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:21 



 
Profiel   

Die bodybuilder van Hippalgo dan ? Is niet volumineus, eigenlijk een supplement dus.
Denk 500gr per paard ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:24 



 
Profiel   

Dat ziet er inderdaad een goed product uit, werkt dit ook als het paard niet meer werkt? (wel 25 % suiker en zetmeel, maar op 300 gram is dit 75 gram suiker, dit is ongeveer evenveel als bij een kilo bietenpulp)

Ik ga wss sowieso wel een basis van pulp aanbieden aan alledrie, maar het is wel handig als ik eens vergeet te weken dat mijn oudje niet "tekort" komt (de fetura week ik nl ook, dus vergeten weken = enkel het gewone krachtvoer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:26 



 
Profiel   

Mijn ouwetje is ook al ver voorbij de pensioengerechtige leeftijd en doet dus ook niks meer :D
Ben er super tevreden over !

Ik geef het alleen in de wintermaanden. In de zomer krijgt ze Fibrebeet van Pavo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:29 



 
Profiel   

Die zal ik uittesten.
Het zou fijn zijn als ik ze gewoon alledrie een basis van pulp + een halve schep krachtvoer kan geven, en het oude merrie dan gewoon 300 gram van de bodybuilder erbij ,dan heb ik geen 30 zakken voer staan en blijft het wat simpeler :D.

ik zie trouwens ook deze:
https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... feed/e7511
dit is in een brokvorm (je hebt het ook in losse "kort hooi" vorm), zou dit interessant zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:34 



 
Profiel   

De oudere merrie zou je een scheut rijstolie door het voer kunnen doen zodat ze niet invalt. Ik geef zowel aan de jongere als aan de oudere paarden rijstolie. Is Pavo Vital een optie voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:38 



 
Profiel   

pavo vital kan een optie zijn, verkooppunten zijn redelijk ver weg, maar online bestellen is uiteraard altijd een mogelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:43 



 
Profiel   

Bietenpulp bevat aardig wat nog aan calorien en zeker 1 van je paarden heeft dat niet nodig. Voer aanbieden zodat ze er langer mee bezig zijn (zijn bv verschillende voerbalopties voor).
Vetreserves zitten langs de bovenlijn, dikke buik (zeker bij schraal van boven) heeft een andere oorzaak. Meestal iets richting, geen buikspieren, zand, wormen, veel nat en slap gras, of dracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:45 



 
Profiel   

Sereen van voermeesters is geloof ik graanvrij. Ik voer het en ben er tevreden over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:46 



 
Profiel   

tamary schreef
Bietenpulp bevat aardig wat nog aan calorien en zeker 1 van je paarden heeft dat niet nodig. Voer aanbieden zodat ze er langer mee bezig zijn (zijn bv verschillende voerbalopties voor).
Vetreserves zitten langs de bovenlijn, dikke buik (zeker bij schraal van boven) heeft een andere oorzaak. Meestal iets richting, geen buikspieren, zand, wormen, veel nat en slap gras, of dracht.

de 10 jarige heeft idd niks extra nodig.
Ik heb me laten vertellen dat pulp hoog is in voedingswaarde per droog gewicht, maar doordat het geweekt wordt je een behoorlijke hoeveelheid kan voeren zonder dat het veel voedingswaarde bevat voor die hoeveelheid.
(in de zin van: per kilo is bietenpulp idd hoog in calorieen, maar als je 100 gram droog neemt heb je geweekt een halve kilo voer, die uiteindelijk niet zoveel bevat zeg maar.)

de 5 jarige is nog volop aan het groeien, die heeft een mooi gevulde ruwvoerbuik, maar is gewoon nog vrij veulenachtig in het algemeen, laatste maanden begint er nu wel wat body op te komen, enerzijds door het uitgroeien, anderszijds door het grondwerk, en als ze straks zadelmak is zal dat wel nog verbeteren.
Ze is verder gewoon gezond (oke, buikspieren heeft ze nog niet echt :+ ) maar geen zand of wormen, staat momenteel niet op gras en als ze op gras staat is het uitgebloeid gras, en drachtig is ze zeker niet :D.
Vooral gebrek aan werken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:50 



 
Profiel   

Ik heb de bodybuilder besteld voor het oudje.

Ik denk van over te schakelen naar metazoa als basis krachtvoer, dosering is 50 gram / 100 kilo paard, dus dat is een hoeveelheid die toch wel een beetje voer in de emmer gooit zonder dat ik kilo's moet gaan voeren.
Nu twijfel ik om de normale broxxx te nemen met de luzerne of de variant met de timothee. De timothee zit iets lager in eiwit, vet is hetzelfde, maar suiker is wel iets hoger (6.7 ipv 4.8).
Wat zou er het interessantst zijn? Wat heeft Timothee als voordeel tov luzerne?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 15:14 



 
Profiel   

Waarom neem je niet de Zero producten van Aveve? Sport Mix Zero voor Mina, en Light Mix Zero voor de andere. Zijn allemaal laag in suikers en zetmeel, maar Sport Mix Zero zit veel hoger in vitamines en mineralen, dus van de Light Mix Zero moet je dan meer geven, kan je dus gelijke hoeveelheden voederen.

edit: ik dacht dat in het gamma van je pensionhouder nu ook een graanvrije variant zat? Of ben je verhuisd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 15:32 



 
Profiel   

Je zou kunnen kijken naar de Zupa van equifyt, die krijgt mijn oudje bij in de winter :) Daardoor meng ik haar portie pavo vital (+ wat supplementen en haar prascend) en voorlopig een beetje Mash&Mix slobber van cavalor. Die slobber ga ik nu vervangen door fiber force (is overigens niet volledig graanvrij), want de slobber is alles behalve gezond :=

Mocht ze de zupa zo eten, zou ik er niets doorheen doen, maar madamme is nogal kieskeurig dus er moet wel iets met een lekker smaakje doorheen :=

Je zou eventueel ook kunnen kijken naar luzerne als aanvulling? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 15:52 



 
Profiel   

De zupa heb ik idd nog gegeven, maar dat is basically pulp + herbs + lijnzaadbrokje, dit heb ik vorig jaar vervangen door pulp + fetura + gekookt lijnzaad en beviel super (maar zelf mengen was stuk goedkoper dan de zupa, en in fetura zit meer eiwit dan in de herbs).
Komende winter zal die mengeling of de zupa er idd weer bijkomen, maar ik vind het voor nu nog wat te vroeg om ermee te starten.
(ik ga toch kijken om de box vrij te maken zodat het oudje daar apart kan om te eten, dan valt het voor de andere minder op dat ze langer eet en hoef ik minder te kijken naar "even grote" porties.)

Hwn: de aveve mixen idd ook bekeken, maar ze zitten op 300-500 gram / dag / 100 kilo paard (= 3-5 kilo per dag voor de trekpaarden ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 16:30 



 
Profiel   

Wat ik zelf doe,ik heb hier een hele groep te voeren die 24/7 buiten loopt.Is aan de oudjes all in soup van de aveve voeren weinig suiker, maar houd ze dik genoeg,de cushing patient krijgt er luzerne brok bij voor extra eiwitten.
De te dikke paarden die wel werken krijgen sport mix zero ,heel laag in suiker,minder dan de light mix. En ik vul de emmers aan met grasmix.Dan kauwen ze lang maar worden er niet dikker van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 17:33 



 
Profiel   

Welke grasmix is dat?structuur eoals lucerne?
De grasbrokken durf ik niet droog te voeren ivm slokdarmverstopping...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 17:34 



 
Profiel   

De mijne krijgt cavalor fiberforce en lucerne digest van hartog! Als vitaminebrokje die van vitalbix. Die hebben ook een muesli maar weet niet of die graanvrij is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 17:36 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Welke grasmix is dat?structuur eoals lucerne?
De grasbrokken durf ik niet droog te voeren ivm slokdarmverstopping...

Ja ik gooi de structuur mix er bij.Luzerne voer ik juist weer in brok omdat ik die week ,zodat de oudjes dat makkelijker weg krijgen.

Die grasmix is nieuw bij de aveve ,groene pakken, en ze lusten het.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 17:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen