Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste groep konikpaarden losgelaten in Wit-Rusland

 
Profiel   

xxCYNNxx schreef
jachtinstinct? paarden? :P
maar ik snap wat je bedoeld.


_O- _O-
Eh, ik bedoel dat instinct dat ze wegrennen voor tractoren, bezems en bakkabouters, laat staan voor wolven _O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:25 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Waar vinden jullie trouwens dat daar echt veel meer eten te vinden is? Meer inderdaad, maar veel meer? Maar 17% in dat gebied bestaat niet uit bos, en die 17% bestaat ook weer uit moeras etc. Er is wat verlaten landbouw grasland, maar het grootste gedeelte is toch echt woud.


En wat denk je waar een woud uit bestaat?... Dat zijn mossen, bessen, lage struiken, bomen, wilde gras- en kruidensoorten etc. Bij moerassen vind je dan weer water, maar ook specifieke gras- en plantensoorten.

Bovendien komt dat ras toch oorspronkelijk uit die omgeving, dus het zal daar wel stand kunnen houden.
Ik denk dat sommige mensen te hard willen vermenselijken en het vergelijk willen maken met onze 'huisdier' paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:30 



 
Profiel   

bulck schreef
Hannanas schreef
Waar vinden jullie trouwens dat daar echt veel meer eten te vinden is? Meer inderdaad, maar veel meer? Maar 17% in dat gebied bestaat niet uit bos, en die 17% bestaat ook weer uit moeras etc. Er is wat verlaten landbouw grasland, maar het grootste gedeelte is toch echt woud.


En wat denk je waar een woud uit bestaat?... Dat zijn mossen, bessen, lage struiken, bomen, wilde gras- en kruidensoorten etc. Bij moerassen vind je dan weer water, maar ook specifieke gras- en plantensoorten.

Bovendien komt dat ras toch oorspronkelijk uit die omgeving, dus het zal daar wel stand kunnen houden.
Ik denk dat sommige mensen te hard willen vermenselijken en het vergelijk willen maken met onze 'huisdier' paarden

En onze Nederlandse aangeplante bossen als voorbeeld nemen. Een natuurbos ziet er iets anders uit wel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:33 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
bulck schreef

En wat denk je waar een woud uit bestaat?... Dat zijn mossen, bessen, lage struiken, bomen, wilde gras- en kruidensoorten etc. Bij moerassen vind je dan weer water, maar ook specifieke gras- en plantensoorten.

Bovendien komt dat ras toch oorspronkelijk uit die omgeving, dus het zal daar wel stand kunnen houden.
Ik denk dat sommige mensen te hard willen vermenselijken en het vergelijk willen maken met onze 'huisdier' paarden

En onze Nederlandse aangeplante bossen als voorbeeld nemen. Een natuurbos ziet er iets anders uit wel :')


Dan denk ik dat je toch maar eens moet gaan opzoeken. In dat gebied heb je dus ofwel te maken met een toendra of taiga gebied. Elks met hun specifieke eigenschappen, maar niet nefast voor grazers om te overleven

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:47 



 
Profiel   

Volgens mij ligt het natuurgebied vlakbij Minsk. Op dezelfde noorderbreedte als Amsterdam en kent het gebied een gematigd klimaat. Valt het met extreme winters zoals hier gedacht wordt wel mee. Er groeien loofbomen, dus het is geen toendra gebied of zo.

Ik ben blij dat de dieren nu verplaatst zijn, de ruimte hebben en voedsel kunnen vinden


Laatst bijgewerkt door janouk op 12-08-19 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:50 



 
Profiel   

bulck schreef
Dan denk ik dat je toch maar eens moet gaan opzoeken. In dat gebied heb je dus ofwel te maken met een toendra of taiga gebied. Elks met hun specifieke eigenschappen, maar niet nefast voor grazers om te overleven


Deze paarden zijn niet te vergelijken met de gedomesticeerde grazers die wij houden.
Dit ras past zich aan in hun omgeving en leven veel meer sober en kunnen van heel andere dingen overleven als 'alleen' gras zoals wij dat hier kennen. Wilde dieren en hun overlevings instincten zijn niet te vergelijken met de paarden zoals wij ze houden. Qua voeding kunnen zij heel anders eten als wat wij hier aan onze paarden beschikbaar stellen en vinden dat ze nodig hebben. Toendra en taiga gebied is voor een ras wat sober kan leven als deze, prima om te vertoeven. Deze paarden zijn van nature ook gewend grotere afstanden af te leggen en telkens op zoek te gaan naar plekjes waar weer nieuw voedsel te vinden is. Daar zullen ze wel even aan moeten wennen daar omdat ze hier in NL natuurlijk veel minder ruimte hadden. Maar het is dus echt niet vergelijkbaar met hoe wij onze grazers hier houden. Instinct zal hier een grote rol gaan spelen en dan zal deze kudde zich echt wel gaan redden zodra ze een beetje geacclimatiseerd zijn daar - waar ze de kans mooi voor krijgen de komende maand, voor ze op de gehele 87.000 hectare los gelaten gaan worden.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-08-19 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:51 



 
Profiel   

cursebreaker schreef
bulck schreef
Dan denk ik dat je toch maar eens moet gaan opzoeken. In dat gebied heb je dus ofwel te maken met een toendra of taiga gebied. Elks met hun specifieke eigenschappen, maar niet nefast voor grazers om te overleven


Deze paarden zijn niet te vergelijken met de gedomesticeerde grazers die wij houden.
Dit ras past zich aan in hun omgeving en leven veel meer sober en kunnen van heel andere dingen overleven als 'alleen' gras zoals wij dat hier kennen. Wilde dieren en hun overlevings instincten zijn niet te vergelijken met de paarden zoals wij ze houden. Qua voeding kunnen zij heel anders eten als wat wij hier aan onze paarden beschikbaar stellen en vinden dat ze nodig hebben. Toendra en taiga gebied is voor een ras wat sober kan leven als deze, prima om te vertoeven. Deze paarden zijn van nature ook gewend grotere afstanden af te leggen en telkens op zoek te gaan naar plekjes waar weer nieuw voedsel te vinden is. Dat is echt niet vergelijkbaar met hoe wij onze grazers hier houden. Instinct zal hier een grote rol gaan spelen en dan zal deze kudde zich echt wel gaan redden.


Dat is toch wat ik zeg :-) De beestjes komen oorspronkelijk van dergelijke gebieden, dus ze zullen zich wel weer aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:54 



 
Profiel   

Er lopen daar al grazers, wisenten, en de plannen waren eerder ook nog voor runderen. Geen idee of die er inmiddels lopen.

En Siberische kou? Dat reserve ligt tussen Minsk en de Poolse grens.
Ja het is wat kouder dan in NL in de winter maar niet overdrijven hoor :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:54 



 
Profiel   

bulck schreef
Dat is toch wat ik zeg :-) De beestjes komen oorspronkelijk van dergelijke gebieden, dus ze zullen zich wel weer aanpassen.


Sorry verkeerd gelezen. Ik dacht dat je bedoelde dat het juist moeilijk was voor ze om daar te leven hihi.
Zie mijn bericht dan maar als niet verzonden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:55 



 
Profiel   

Ik dacht ook al "Siberische kou"? Dan moet je wel een stukje naar boven hoor (of najah, oostelijker) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:56 



 
Profiel   

Jeetje wat een gezeik hier!
Dit is nu de natuur. Die paarden gaan het daar hartstikke goed krijgen! Dit zijn niet onze doorgefokte dressuurponys die met roze bandages in de paddock staan hè! Dit is een oud paardenras wat tegen ontbering kan. Dat hebben ze wel bewezen in de ovp. Ja, er zullen best wat dieren sterven door roofdieren, maar hoor je daar mensen over als dat in een Afrikaans natuurreservaat met een antilope gebeurd? Dat hoort erbij. De kou kunnen deze paarden heus goed hebben hoor. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ze hebben te eten en er zijn schuilmogelijkheden. Het zijn wilde paarden die nu eindelijk in het wild mogen leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:00 



 
Profiel   

Als ik kijk naar de gemiddelde temperaturen in de winter in Wit-Rusland valt dacht echt wel mee hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:02 



 
Profiel   

bulck schreef
Dan denk ik dat je toch maar eens moet gaan opzoeken. In dat gebied heb je dus ofwel te maken met een toendra of taiga gebied. Elks met hun specifieke eigenschappen, maar niet nefast voor grazers om te overleven

Je leest helemaal niet wat ik schrijf :) dat geeft niet, moet je zelf weten, maar alles wat ik heb gezegd is dat een aangeplant Nederlands bos er anders uitziet dan een natuurbos en een vergelijk dus op niets trekt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:02 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
bulck schreef
Dan denk ik dat je toch maar eens moet gaan opzoeken. In dat gebied heb je dus ofwel te maken met een toendra of taiga gebied. Elks met hun specifieke eigenschappen, maar niet nefast voor grazers om te overleven

Je leest helemaal niet wat ik schrijf :) dat geeft niet, moet je zelf weten, maar alles wat ik heb gezegd is dat een aangeplant Nederlands bos er anders uitziet dan een natuurbos en een vergelijk dus op niets trekt :)


Dan begrijp ik helemaal niet waarom je mij quote... Want ik stel nergens een vergelijk met een Nederlands bos. Enkel dat dit best een ok oplossing is voor deze pony's. Nu hebben ze gebied waar ze kunnen overleven en dit juist door variatie in vegetatie en de mogelijkheid om rond te trekken. Dat er roofdieren zijn, tja die zullen even hard moeten wennen aan het gegeven paard als omgekeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:06 



 
Profiel   

bulck schreef
En wat denk je waar een woud uit bestaat?... Dat zijn mossen, bessen, lage struiken, bomen, wilde gras- en kruidensoorten etc. Bij moerassen vind je dan weer water, maar ook specifieke gras- en plantensoorten.

Bovendien komt dat ras toch oorspronkelijk uit die omgeving, dus het zal daar wel stand kunnen houden.
Ik denk dat sommige mensen te hard willen vermenselijken en het vergelijk willen maken met onze 'huisdier' paarden

bulck schreef
Avalanche81 schreef

En onze Nederlandse aangeplante bossen als voorbeeld nemen. Een natuurbos ziet er iets anders uit wel :')


Dan denk ik dat je toch maar eens moet gaan opzoeken. In dat gebied heb je dus ofwel te maken met een toendra of taiga gebied. Elks met hun specifieke eigenschappen, maar niet nefast voor grazers om te overleven

Ik quote jou omdat je mij eerder quote. Ik ga er dan vanuit dat je op mij reageert. Hier de quote in kwestie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:18 



 
Profiel   

Erg koud :brr: ....
https://www.klimaatinfo.nl/wit-rusland/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:33 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik quote jou omdat je mij eerder quote. Ik ga er dan vanuit dat je op mij reageert. Hier de quote in kwestie.


Ik reageerde op Hannanas, waarop jij mij quote en precies deed uitschijnen alsof ik onze bossen vergelijk met die wouden aldaar. Terwijl ik dat nergens gedaan heb.

maakt verder ook niet uit, ik denk dat ze in elk geval een eerlijkere kans krijgen aldaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 15:01 



 
Profiel   

bulck schreef
Avalanche81 schreef
Ik quote jou omdat je mij eerder quote. Ik ga er dan vanuit dat je op mij reageert. Hier de quote in kwestie.


Ik reageerde op Hannanas, waarop jij mij quote en precies deed uitschijnen alsof ik onze bossen vergelijk met die wouden aldaar. Terwijl ik dat nergens gedaan heb.

maakt verder ook niet uit, ik denk dat ze in elk geval een eerlijkere kans krijgen aldaar

Dank voor je uitleg, nu begrijp ik het misverstand :)

En eens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 15:12 



 
Profiel   

Het is daar inderdaad vrij koud. Tenminste, van midden december tot half/eind maart ligt er eigenlijk altijd wel sneeuw. Maar het gebied is echt gigantisch. Iets wat mensen hier niet helemaal bevatten(het gebied is iets van 16x groter dan de ovp). Het is er enorm groen en staat vol bomen en is rijk aan leven. Paarden zijn prima in staat om onder sneeuw te grazen.

Wie eens foto's wil zien: https://naliboki.org/nl/naliboki-natuurreizen/fotoalbum (zware pagina)
Oh en boek een reis er heen! Zelden zo'n mooi gebied gezien. Ze doen er mega goed werk en moeilijk werk. Ze zijn er ook echt blij met de komst van de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 15:28 



 
Profiel   

Kendra schreef

Daar kweken ze nou een wintervacht voor... Het is niet zo dat ze met een dekentje op staan.

Het is ook nooit goed. Toen ze in de OVP stonden was het niet goed en nu ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 15:45 



 
Profiel   

Kendra schreef

Koud...
ik heb in de winter met -25 in lapland gezeten. Dat is pas koud..
en raad eens daar leven ook paarden. Toen wij een sledetocht maakte vroeg ik hoe de beste man zijn paarden hield. ‘Gewoon buiten met een schuilstal, maar daar stond paard nooit in die stond liever onder de bomen’.
En zo zagen we onderweg nog veel meer paarden en andere dieren, gewoon buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:23 



 
Profiel   

@quera, heb je de link wel gezien? Het is er warmer dan bij ons :D ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:25 



 
Profiel   

Kendra schreef
@quera, heb je de link wel gezien? Het is er warmer dan bij ons :D ...

Oo je bedoelde m sarcastisch :+
Sorry dacht serieus....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:26 



 
Profiel   

Kendra schreef



Perfect weer voor mijn huis fjord :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 18:24 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Wauw mensen. Eerst is het aantal paarden een probleem, dan gaan ze verplaatst worden, dat is niet goed, nu zijn ze verplaatst en het is nog steeds niet goed?

Serieus, de situatie is niet ideaal, maar het lijkt nu wel alsof ze gewoon niets goed kunnen doen.


Dat idd... Vergeet niet de quarantaine periode dat het niet kan. Of ze zaten hier weer deze winter. Weer niet goed.

Ze zien er overigens wel uit dat ze enorm hebben geleden afgelopen maanden :Y)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 19:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen