Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips gevraagd! Z1 dressuur en mist energie, te hoge VRep?

 
Profiel   

hoi allemaal,

ik zit met het volgende. Mijn paard loopt nu in het Z1 en mist energie tijdens het trainen.
Hij kreeg tot 2 weken terug 1,8 kg vitalbix active plus, 60 ml lijnzaadolie, 300 gram luzernebrok en na het werken ongeveer 300 gram nutrimash slobber.

2 weken terug heb ik het voer aangepast naar 1,5 active en 700 gram gastro+, in de hoop dat de 'sportbrok' wat energie zou geven. Ook heb ik de lijnzaadolie verhoogd naar 120 ml.
Gister heb ik het voer berekenend en kwam ik op 885 VRep ( 565 nodig uit berekening). Dit lijkt mij dus echt veel te veel belasting voor de lever en nieren... Ik laat vanaf nu sowieso de luzernebrok weg aangezien dit echt veel eiwitten bevat.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft tips?

*de vitalbix wil ik niet verder ophogen vanwege de prijs..vind het wel echt top voer en hij heeft het er 2 jaar prima op gedaan*

*hij krijgt zo ongeveer onbeperkt ruwvoer (grashooi), staat van 6:30-18:00 op de wei nu, in de winter in de paddock met hooi*


Laatst bijgewerkt door SSE115 op 13-08-19 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 08:51 



 
Profiel   

Waar is het ruwvoer in dit verhaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 08:57 



 
Profiel   

aangepast:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 08:58 



 
Profiel   

Top! Heb je al eens een ruwvoer analyse laten doen? Bijv van pavo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:00 



 
Profiel   

En hoeveel gras is er op de weide? Als die bijna kaal is misschien hooi geven op de weide?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:03 



 
Profiel   

Ik denk dat je probleem bij de lijnzaadolie ligt. Van olie moet je echt maar een scheutje willen geven, en dan nog lijkt me dat bij jouw manier van voeren (maar ook de kwaliteit ervan) overbodig.

Je zou om te beginnen eens bloed kunnen laten trekken. Heeft die bvb last van nieren en lever of maag. (of simpel wormen)
Indien daar problemen dat dan oplossen. Dan kan je gaan nadenken wat je wilt bereiken met voeder. Z1 is basissport, dus ansich moet dan nog niet alles zo op punt staan als bij bvb een Lichte of zware tour paard. Een goede sportmengeling is dan vaak voldoende en luzerne ideaal om het schrokken tegen te gaan en aldus beter voor de vertering. (let wel op idd voor het hogere eiwitgehalte, maar als je echt sport kan je paard dat heus gebruiken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:05 



 
Profiel   

@maartje1990 dat ga ik doen!

@heleennn gras genoeg, soms heb ik ook het idee dat teveel fructaan in het gras voor een dip zorgt dus meestal ga ik nu smorgens naar stal

@bulck hij is recentelijk ontwormd(2x, hij heeft als jong paard een erge besmetting gehad en daarom doen we elk jaar 2x als de eerste keer veel wormen geeft) lijnzaadolie geeft 'langzame' energie en kan je best veel van geven.. ik denk zelf dat dit geen probleem is voor hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:16 



 
Profiel   

Er zijn nog wel wat verschillende meningen over die eiwitgehalten hoor. Zeker als je niet precies weet wat er in je gras en je hooi zit. Inderdaad bloed laten trekken voor nier- en leverwaarden en even met DA overleggen over eiwit. Lijnzaadolie lijkt me juist goed inderdaad. Is het een KPWN'er? Hoe oud?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:22 



 
Profiel   

Volgens mij heb je het al vrij goed uitgezocht met de voeding.
Maar mist hij echt energie, of mis jij het nu je wat verder bent in de training?
Als hij niet echt energie mist (dus het was er al niet) maar jij wilt hem graag wat "heter"is dat toch weer anders als dat hij het wel had en nu ineens niet meer....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:24 



 
Profiel   

@jillaroo Ja een KWPN'er, 10 jaar oud, ruin en 1,73 m hoog. Verder mooi in de bespiering, nu een beetje rond dat wel :) (van het gras denk ik..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:24 



 
Profiel   

bulck schreef
Ik denk dat je probleem bij de lijnzaadolie ligt. Van olie moet je echt maar een scheutje willen geven, en dan nog lijkt me dat bij jouw manier van voeren (maar ook de kwaliteit ervan) overbodig.

Wat is daar de gedachtegang achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:25 



 
Profiel   

@olijf hij had vroeger heeeeel veel energie, maar sinds ik vitalbix voer is het veel beheesbaarder. Ik mis nu dus wel die energie, want nu is hij na 20 minuten echt al moe terwijl mijn training niet heel veel zwaarder is geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:26 



 
Profiel   

Tja, dan zou hij het gewoon moeten 'doen' hè, zou je zeggen. Ik ben benieuwd naar het bloedonderzoek, laat je het hier weten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:28 



 
Profiel   

Euhm met olie en zeker lijnzaadolie moet je wel degelijk oppassen, want dit gaat vaak ten kosten van vit E. en de balans dat heb je dan weer nodig bij spieropbouw en dus ook intensiteit. Vergeet ook niet dat er al olie in het voeder zit, dat er al gegeven wordt.


Laatst bijgewerkt door bulck op 13-08-19 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:29 



 
Profiel   

Dan zou ik toch overwegen om de vitalbix te verminderen en een andere brok ter aanvulling te kiezen of de vitalbix zelfs volledig te vervangen. Wij voeren Horsefood op stal en zij hebben een omega 3 power muesli die gericht is op langdurige energie leveren zonder je paard explosief te maken. Daar hoef je ook echt niet veel van te voeren, is exact hetzelfde principe als de vitalbix active plus maar dan met een hoger aandeel zetmeel. Ik denk echt dat jouw paard dat wel kan gebruiken op voorwaarde dat je ook effectief stevige trainingen moet rijden. Dus in jouw plaats zou ik eens kijken wat er gebeurt als je iets gaat voeren zoals die muesli van Horsefood. Of iets vergelijkbaars van Vitalbix natuurlijk als je liever bij je merk blijft :)

Vaak wil iedereen tegenwoordig zo weinig mogelijk eiwitten, zetmeel etc... maar de energie moet toch echt ergens vandaan komen. Dus ik zou je aanraden om het eens te proberen. Het is ook een veel goedkopere brok dan de vitalbix en je moet er minder van voeren.

edit: net zoals in de vitalbix zitten in de horsefood brok ook al lijnzaadbrokjes. Is er een reden dat je bovenop het lijnzaad in de vitalbix nog eens 60ml lijnzaaf doet?


Laatst bijgewerkt door Heleennn op 13-08-19 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:33 



 
Profiel   

sophia104 schreef
@olijf hij had vroeger heeeeel veel energie, maar sinds ik vitalbix voer is het veel beheesbaarder. Ik mis nu dus wel die energie, want nu is hij na 20 minuten echt al moe terwijl mijn training niet heel veel zwaarder is geworden.


Oke, dan is dat duidelijk.
Ik voer ook Vitalbix en ik moest de active + iets verhogen toen ik energie vermindering opmerkte.
Dat werkt goed, alleen lees ik dat je dat liever niet wil....
Ik zou weer terug gaan naar de 1.8 ipv 1.5. Er komt dan toch te weinig binnen als je paard dit zo aangeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:36 



 
Profiel   

Ik zou simpel beginnen en een zak haver halen. Elke dag een schep verdeeld over de voerbeurten 2 weken lang en dan kijken of het beter of slechter word . Word het beter dan was het voedingsstoffen tekort en doet ie het blijkbaar prima op zetmeel, word het slechter dan zou ik bloed laten testen door de DA. Zak haver kost een tientje en het geef je veel info over of het een tekort of een teveel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:52 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Vaak wil iedereen tegenwoordig zo weinig mogelijk eiwitten, zetmeel etc... maar de energie moet toch echt ergens vandaan komen. Dus ik zou je aanraden om het eens te proberen. Het is ook een veel goedkopere brok dan de vitalbix en je moet er minder van voeren.

Exact dit, bij een paard dat werkt met zijn hoofd en zijn lijf zijn eiwitten en zetmeel/suikers wel echt essentieel. Bovendien is dit paard best groot en heeft dus ook wel echt voer nodig om zijn lijf te onderhouden, dat kost immers ook energie. TS geeft aan dat het paard iets ronde vormen heeft, maar hoe is zijn spieropbouw?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:57 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Ik zou simpel beginnen en een zak haver halen. Elke dag een schep verdeeld over de voerbeurten 2 weken lang en dan kijken of het beter of slechter word . Word het beter dan was het voedingsstoffen tekort en doet ie het blijkbaar prima op zetmeel, word het slechter dan zou ik bloed laten testen door de DA. Zak haver kost een tientje en het geef je veel info over of het een tekort of een teveel is.


Misschien dat ik dit wel ga proberen! Had dat ook al ergens gelezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 16:54 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
Heleennn schreef
Vaak wil iedereen tegenwoordig zo weinig mogelijk eiwitten, zetmeel etc... maar de energie moet toch echt ergens vandaan komen. Dus ik zou je aanraden om het eens te proberen. Het is ook een veel goedkopere brok dan de vitalbix en je moet er minder van voeren.

Exact dit, bij een paard dat werkt met zijn hoofd en zijn lijf zijn eiwitten en zetmeel/suikers wel echt essentieel. Bovendien is dit paard best groot en heeft dus ook wel echt voer nodig om zijn lijf te onderhouden, dat kost immers ook energie. TS geeft aan dat het paard iets ronde vormen heeft, maar hoe is zijn spieropbouw?


Spieropbouw is erg mooi dus dat is het niet... Misschien toch eens verder kijken naar een andere muesli maar blijf het altijd lastig vinden. Hebben jullie aanraders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 16:56 



 
Profiel   

De spieropbouw kan zeker mooi zijn, maar veel spieren = veel onderhoud. Goeie spiermassa wil dus zeggen dat je voldoende moet voeren om tekorten tegen te gaan. Het kan dus nog steeds zo zijn dat je te ‘licht’ voert ook al heeft je paard mooie spieren. Een zware 4x4 drinkt ook meer dan een kleine fiat. Ik heb zeker een aanrader: de omega 3 muesli van Horsefood, maar die noemde ik al en ging je niet op in. Is dat niet echt wat je zoekt? In welke richting zoek je vooral?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:04 



 
Profiel   

Hoe is je paard qua gedrag in de omgang en buiten de trainingen om? Vrolijk, alert, geïnteresseerd?
Hoe vertaalt zich het gebrek aan energie in de trainingen? Snel moe/hijgen/zweten? Weinig voorwaarts? Ongemotiveerd? Trage reactie?
Als je hem los laat in de rijbak, gaan hij dan uit zichzelf rondlopen/rennen, of blijft hij staan?
Hoe is het dagelijks management ingericht wat betreft voerbeurten, hoeveelheid weidegang, aantal paarden waar hij samen mee staat etc.? Is daar recentelijk iets in veranderd?
Hoeveel wedstrijden rijd je per seizoen?

Ik denk dat je breder moet kijken dan alleen het voer. Het kan iets fysieks zijn, maar evengoed tussen zijn oren zitten (en/of tussen die van jou).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:05 



 
Profiel   

Heleennn schreef
De spieropbouw kan zeker mooi zijn, maar veel spieren = veel onderhoud. Goeie spiermassa wil dus zeggen dat je voldoende moet voeren om tekorten tegen te gaan. Het kan dus nog steeds zo zijn dat je te ‘licht’ voert ook al heeft je paard mooie spieren. Een zware 4x4 drinkt ook meer dan een kleine fiat. Ik heb zeker een aanrader: de omega 3 muesli van Horsefood, maar die noemde ik al en ging je niet op in. Is dat niet echt wat je zoekt? In welke richting zoek je vooral?


Ik kan ook de horsefood omega 3 powermuesli echt aanraden. Een hele fijne muesli, laag in suiker en levert goede energie. Mijn paarden zijn er ook dol op echt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:09 



 
Profiel   

Heleennn schreef
De spieropbouw kan zeker mooi zijn, maar veel spieren = veel onderhoud. Goeie spiermassa wil dus zeggen dat je voldoende moet voeren om tekorten tegen te gaan. Het kan dus nog steeds zo zijn dat je te ‘licht’ voert ook al heeft je paard mooie spieren. Een zware 4x4 drinkt ook meer dan een kleine fiat. Ik heb zeker een aanrader: de omega 3 muesli van Horsefood, maar die noemde ik al en ging je niet op in. Is dat niet echt wat je zoekt? In welke richting zoek je vooral?


Oeps over het hoofd gezien, de omega 3 muesli lijkt mij ook wel wat, had hem al eerder opgezocht. Hoeveel voer jij hier van? Ik wil eigenlijk het liefst zo min mogelijk zetmeel maar dat heb ik nu en daar red hij het niet op dus misschien dat ik het dan toch in meer zetmeel moet zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:23 



 
Profiel   

Ik schakel zelf pas binnen een week of twee over, op dit moment krijgt mijn merrie de basis sportbrok en fibreforce. Ze krijgt een halve schep na arbeid van de basis sportbrok van horsefood (zetmeel rond de 30% dus nog hoger dan de omega 3 mix) dus de bedoeling is om uiteindelijk 1 schep per dag van de omega 3 mix te gaan voeren verspreid over 2 voerbeurten. Ik doe matig zware arbeid, dus denk dat jij met een goeie volle schep in de ochtend en een goeie volle schep in de avond wel voldoende hebt. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor paard je hebt, Horsefood geeft over het algemeen ook goeie adviezen. Ik heb ze wel eens een berichtje op Facebook gestuurd met een vraag en daar kreeg ik erg vriendelijk en uitgebreid antwoord op. Ze komen binnenkort bij ons op de pensionstal langs om uitleg te geven over de omega 3 mix en je kan dan eventueel ook je paard laten analyseren. Dus denk dat als je contact opneemt met Horsefood en een berichtje stuurt met je vraag ze je graag verder helpen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen