Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fotografie op de paarse heide!!

 
Profiel   

Hallo daar!

Sinds een klein half jaartje ben ik wat bezig met fotografie. Afgelopen weekend de Holterberg onveilig gemaakt. Deze staat nu natuurlijk prachtig in bloei dus hop, paard mee, camera mee en gaan.

Ben zelf wel erg tevreden met het resultaat. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Tips en trics zijn welkom!

Genieten jullie mee van de paarse heide?!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 20:39 



 
Profiel   

Goed gedaan maar dat wist je al!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 20:40 



 
Profiel   

Op 1 foto na lijkt het alsof hij midden op de hei staat. Ik hoop echt dat dat niet het geval is, want zo blijft er niets meer van de hei over. Hier in de buurt is ook al een stuk hei vernietigd door paardeneigenaren die hun paarden maar overal overheen laten banjeren.

Als hij wel netjes op een paadje staat, dan heb ik niets gezegd maar ik hoop nog heel wat jaren te kunnen genieten van de hei in volle bloei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 20:42 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Op 1 foto na lijkt het alsof hij midden op de hei staat. Ik hoop echt dat dat niet het geval is, want zo blijft er niets meer van de hei over. Hier in de buurt is ook al een stuk hei vernietigd door paardeneigenaren die hun paarden maar overal overheen laten banjeren.

Als hij wel netjes op een paadje staat, dan heb ik niets gezegd maar ik hoop nog heel wat jaren te kunnen genieten van de hei in volle bloei.


Hij staat uiteraard niet midden in de heide haha. Er lopen daar smalle zandpaden, zijn makkelijk weg te laten vallen achter de begroeiing. Is inderdaad zonde van de hei om hem er doorheen te laten banjeren.

Hoop dat wij er ook nog lang van kunnen genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 20:45 



 
Profiel   

Mooie foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 20:47 



 
Profiel   

Mooie foto’s! Het lijkt alleen wel of ze van een te hoog standpunt genomen zijn, misschien kun je daar nog wat mee spelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 20:56 



 
Profiel   

Leuke foto's! :) vooral veel foto's blijven maken! Oefening baart kunst.

Met het oog van opbouwende kritiek en feedback, wat ik nog mis is compositie en scherptediepte.

Het paard is niet echt het focuspunt van de foto. Het is niet de eyecatcher. Foto's zijn mijn inziens "Hier is een paard op de heide. Punt."

Compositie zou al kunnen helpen door middel van meer of minder inzoomen en de stand van het paard. Op enkele foto's staat hij met de voorbenen naar voren geleund, hierdoor komt er ook weinig kracht en karakter uit het paard naar voren.

Scherptediepte zou hier ook al meer toevoegen. Nu zijn de foto's best 'plat', alles op de voorgrond en achtergrond is scherp. Als alleen het paard en een beetje heide scherp zou zijn, en de achtergrond wat vager, geeft dat je foto's meer diepte en wordt het paard ook meer het aandachtspunt van de foto.
Uit het beginnende hobbyfotografen-topic, een lager diafragma-getal zou hier bij kunnen helpen.

Dit zijn de eerste dingen die bij me opkomen die de foto's nog sterker zouden maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 21:01 



 
Profiel   

Isabel schreef
Mooie foto’s! Het lijkt alleen wel of ze van een te hoog standpunt genomen zijn, misschien kun je daar nog wat mee spelen?


Bij de meeste zat ik al op de grond maar snap wat je bedoelt. Zal eens kijken de volgende keer.


Melyoramel schreef
Leuke foto's! :) vooral veel foto's blijven maken! Oefening baart kunst.

Met het oog van opbouwende kritiek en feedback, wat ik nog mis is compositie en scherptediepte.

Het paard is niet echt het focuspunt van de foto. Het is niet de eyecatcher. Foto's zijn mijn inziens "Hier is een paard op de heide. Punt."

Compositie zou al kunnen helpen door middel van meer of minder inzoomen en de stand van het paard. Op enkele foto's staat hij met de voorbenen naar voren geleund, hierdoor komt er ook weinig kracht en karakter uit het paard naar voren.

Scherptediepte zou hier ook al meer toevoegen. Nu zijn de foto's best 'plat', alles op de voorgrond en achtergrond is scherp. Als alleen het paard en een beetje heide scherp zou zijn, en de achtergrond wat vager, geeft dat je foto's meer diepte en wordt het paard ook meer het aandachtspunt van de foto.
Uit het beginnende hobbyfotografen-topic, een lager diafragma-getal zou hier bij kunnen helpen.

Dit zijn de eerste dingen die bij me opkomen die de foto's nog sterker zouden maken :)


Thanks! Had voor diafragma f11 dus die kan dus nog lager. Ga ik eens mee spelen de volgende keer!

Snap wat je bedoeld met de stand van z'n benen enzo. Probleem is alleen dat ie het spelletje inmiddels te goed kent en ik al blij mag zijn dat ik hem weet te interesseren om z'n oren naar voren te doen haha. Dus niet zo op de rest gelet.

Thanks voor je commentaar! Heb ik echt wat aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 21:07 



 
Profiel   

Koekeroekus schreef
Thanks! Had voor diafragma f11 dus die kan dus nog lager. Ga ik eens mee spelen de volgende keer!

Snap wat je bedoeld met de stand van z'n benen enzo. Probleem is alleen dat ie het spelletje inmiddels te goed kent en ik al blij mag zijn dat ik hem weet te interesseren om z'n oren naar voren te doen haha. Dus niet zo op de rest gelet.

Thanks voor je commentaar! Heb ik echt wat aan!


Ooooh dan zou ik het diafragma-getal sowieso al halveren, als je lens het kan :) in de range van 4.5 - 6.3 geeft al aardige scherptediepte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 21:43 



 
Profiel   

Melyoramel schreef
Ooooh dan zou ik het diafragma-getal sowieso al halveren, als je lens het kan :) in de range van 4.5 - 6.3 geeft al aardige scherptediepte!


Zo laag ja, eens proberen dan. Was bang dat paard dan niet helemaal scherp zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:20 



 
Profiel   

Koekeroekus schreef
Melyoramel schreef
Ooooh dan zou ik het diafragma-getal sowieso al halveren, als je lens het kan :) in de range van 4.5 - 6.3 geeft al aardige scherptediepte!


Zo laag ja, eens proberen dan. Was bang dat paard dan niet helemaal scherp zou zijn.


Dat ligt eraan waar je op scherp stelt. Bij close-ups van mijn hond waar ik echt diepte wil, gebruik ik zelfs als diafragma-getal 2.8.
Dan stel ik scherp op zijn oog.
En dan is ook alleen zijn oog (en andere objecten die op dezelfde afstand van mijn lens) zijn scherp, maar zijn zijn oren en neus al vaag. En dat geeft dan juist diepte.

Even een niet super realistische uitleg over diafragma-getal en scherptediepte, maar even voor de beeldvorming. De waardes die ik noem zijn even ter voorbeeld.

We nemen even een tulpen-veld, met nette rechte lijnen aan tulpen.
In totaal staan er 5 rijen en we staan er zo voor dat we tegen rij 1 aankijken.

Met een diafragma-getal van 2.8 krijg je veel onscherpte/blur op alles behalve ter hoogte (ofwel afstand) van je focuspunt.
Als je dan op 1 bloem focust uit rij 3, dan zal deze tulp en de tulpen in dezelfde rij scherp zijn op je foto, terwijl de rijen die ervoor en erachter staan vervagen.

Met een diafragma-getal van 6.3 heb je een grotere range aan wat er scherp wordt, ver weg en erg dichtbij zullen nog vervagen.
Als je nu op dezelfde bloem uit rij 3 focust, dan zal je nu scherpe bloemen zijn van rij 2,3 en 4, terwijl de bloemen uit rij 1 en 5 vervagen.

Met een diafragma-getal van 11 zullen alle 5 de rijen tulpen op je foto scherp zijn.

Hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is.

Dus het ligt er ook aan hoe je paard staat en waar je op focust met de camera van hoe scherp je paard wordt op de foto.
Een goede optie is scherpstellen op het hoofd van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:01 



 
Profiel   

Interessant! Komende week nog wat gepland staan dus ga er mee bezig!

Super bedankt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:07 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd :D Laat je nog eens wat foto's zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:09 



 
Profiel   

Dat is dichtbij mij!
Als je ooit nog hondenmodellen zoekt om te oefenen :P

Mooie foto's en de heide is prachtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:09 



 
Profiel   

Wat heeft je paard een lieve uitstraling :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:11 



 
Profiel   

Leuke foto's al in zo'n mooie omgeving. Maar wat hier boven al genoemd is, lager standpunt en achtergronden vager (kan nu nog blurren met photoshop). Verder vind ik de foto's wat flets, vooral de eerste, vanaf de 4e foto is het al beter. Maar contrast en levendigheid mogen omhoog. Wat blauw er uit en geel er in. Dus wat meer spelen met nabewerking. En verder lekker door gaan! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:30 



 
Profiel   

Melyoramel schreef
Ik ben benieuwd :D Laat je nog eens wat foto's zien?


Tuurlijk! Ga ik doen haha


JesdaJinn schreef
Dat is dichtbij mij!
Als je ooit nog hondenmodellen zoekt om te oefenen :P

Mooie foto's en de heide is prachtig


Stuur maar pb, ik heb komende weken nog wel wat tijd over hihi.


PeelSlowly schreef
Wat heeft je paard een lieve uitstraling :D


Thanks! Hij is ook gewoon super lief <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:31 



 
Profiel   

JosefienE schreef
Leuke foto's al in zo'n mooie omgeving. Maar wat hier boven al genoemd is, lager standpunt en achtergronden vager (kan nu nog blurren met photoshop). Verder vind ik de foto's wat flets, vooral de eerste, vanaf de 4e foto is het al beter. Maar contrast en levendigheid mogen omhoog. Wat blauw er uit en geel er in. Dus wat meer spelen met nabewerking. En verder lekker door gaan! :D


Ja vond het nabewerken lastig. Als het er op m'n laptop goed uit zag dan was de hei op m'n telefoon bijna roze :')
Zal je tips meenemen de volgende keer haha. Thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:33 



 
Profiel   

Koekeroekus schreef
JosefienE schreef
Leuke foto's al in zo'n mooie omgeving. Maar wat hier boven al genoemd is, lager standpunt en achtergronden vager (kan nu nog blurren met photoshop). Verder vind ik de foto's wat flets, vooral de eerste, vanaf de 4e foto is het al beter. Maar contrast en levendigheid mogen omhoog. Wat blauw er uit en geel er in. Dus wat meer spelen met nabewerking. En verder lekker door gaan! :D

Ja vond het nabewerken lastig. Als het er op m'n laptop goed uit zag dan was de hei op m'n telefoon bijna roze :')
Zal je tips meenemen de volgende keer haha. Thanks!

Ik ken het probleem, mijn laptop is meer blauw en dof. Dan gooi ik alles omhoog en is het op mijn mobiel veel te :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 20:40 



 
Profiel   

Pino <3 echt mooi op de hei. Technisch heb ik niet echt tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 06:57 



 
Profiel   

Ik vind het altijd super moedig als mensen hier hun foto´s durven plaatsen, ik zie een hoop verbeterpunten, ik ben geen fotograaf, dus heb geen tips en tricks voor je.

Wat een braaf paard, zo blijven staan <3
Zou je durven zonder halster? ( Ik wacht met dit soort sessies tot ik mijn paard durf los te laten )
Ik zag van de week ook foto´s en dat paard had een bordeaurood halsterkoord, misschien kan zoiets maar dan een paarse bv hier ook.

. Jammer van het licht, hierdoor gaan de kleuren niet echt spreken.
. Ik vind het contrast tussen de scherpte van het paard en de achtergrond te groot, hierdoor lijkt het alsof die er in geplakt is.
. er is er een waarop dan ook de tak opeens wel scherp is.

De foto´s van je paard zijn prachtig, nu nog, hoe het geheel beter tot zijn recht laten komen, dat is echt moeilijk, succes!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 07:30 



 
Profiel   

Rakkie123 schreef
. Jammer van het licht, hierdoor gaan de kleuren niet echt spreken.


Het licht was gewoon goed. Was bewolkt maar wel gewoon licht.
Deze foto is op dezelfde dag gemaakt (sterker nog op het zelfde moment haha)

Zon is opzich wel mooier maar ook weer lastiger kwa schaduwen. Dit is voor iemand die nog niet zolang bezig is ideale weersomstandigheden. Er is niets lastiger dan licht wat constant veranderd.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 09:00 



 
Profiel   

Wauw de laatste foto is al 1000x beter dan degene in de OP, hier ligt de focus al veel meer op het paard. Mooi hoor!
Verder gewoon blijven oefenen en aanklooien. Kom je er vanzelf achter hoe je camera werkt en welke stijl je aanspreekt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 10:57 



 
Profiel   

droomy schreef
Wauw de laatste foto is al 1000x beter dan degene in de OP, hier ligt de focus al veel meer op het paard. Mooi hoor!
Verder gewoon blijven oefenen en aanklooien. Kom je er vanzelf achter hoe je camera werkt en welke stijl je aanspreekt :D


Tja verschil is dat ts net begonnen is en ik de opleiding doe tot vak fotograaf.

Dus dan is het wel logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 11:48 



 
Profiel   

maj0 schreef
Rakkie123 schreef
. Jammer van het licht, hierdoor gaan de kleuren niet echt spreken.


Het licht was gewoon goed. Was bewolkt maar wel gewoon licht.
Deze foto is op dezelfde dag gemaakt (sterker nog op het zelfde moment haha)

Zon is opzich wel mooier maar ook weer lastiger kwa schaduwen. Dit is voor iemand die nog niet zolang bezig is ideale weersomstandigheden. Er is niets lastiger dan licht wat constant veranderd.

[ [url=m/LJzf7B.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je dan een idee waarom de kleuren niet sprekend zijn? De paarse hei en je paard zijn beiden best uitgesproken, maar de hei valt weg.
Ik vind zelf fotograferen als het dik bewolkt is lastiger om er een goede foto uit te krijgen, tenzij de wolken op zich al mooi zijn maar die horen dan bij het totaalplaatje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 15:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen