Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Protest? Maflingerstreken?

 
Profiel   

Goedemiddag,

Onze Haflinger, sinds 2 maanden in bezit, hebben we verwaarloosd overgenomen om op te knappen.

Eerste 2 weken onder het zadel opstappen en gaan. Enige probleem was zijn galop, dit vindt hij erg lastig als oud menpaardje.

Vervolgens kwamen er allerlei verwaarloosde zaken aan het licht en heeft hij vooral stil gestaan om op te knappen. Wel veel gewandeld.

Vanaf vorige week pakken we het weer op. Nieuw zadel op maat gemaakt door zadelmaker (kwaliteit!), osteopaat, dierenarts en hoefsmid zien een heel gezonde Haflinger. Fris en kijkerig, maar logisch gezien zijn lange stilstaan.
Longeren vindt hij heel erg moeilijk, begrijpt hij niks van (komt gelijk weer naar me toe en volgt)

Sinds we weer aan het werk gaan met zadel (eerst bareback pad maar daarmee dezelfde onderstaande reacties) gebeurd me dit:
- geen reactie bij aansingelen of bit aanbieden. Braaf en rustig
- bij aansporen na opstijgen gelijk bokken en steigeren
- voorzichtig voorwaarts laten stappen na de tirade
- halthouden en vervolgens weer voorzichtig aansporen, hoe beheerst ook, geeft datzelfde keer op keer
- constant staken en slaan met hoofd in de lucht (oogt protest, dwars, maar past niet bij karakter)
- weerstand om op de hoefslag te lopen
- na ca 10min opvallend hijgen. Eerst denk je buiten adem of spanning/stress. Laat je hem halthouden dan stopt dat hijgen direct, wat COPD en dampigheid van mijn lijstje afstreept. Conditioneel zou kunnen, maar een uur wandelen aan de hand door mul zand doet hem niet zo bijzonder hijgen

Vooral omdat deze acties me geheel onbekend zijn tijdens en direct na aankoop, ben ik het eerst medisch/lichamelijk gaan zoeken.
Inmiddels twijfel ik daar aan. Rug is goed, spieren zijn los, geen pijnreacties what so ever...

Zou het toch iets tussen de oren zijn, teveel energie maar te weinig conditie? Uitproberen?

Herkent iemand iets hierin?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:27 



 
Profiel   

Phoe wat lastig.. Is hij eerder bereden en daar een hele nare ervaring aan overgehouden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:36 



 
Profiel   

Is ooit wel doorgereden?
Klinkt voor mij als een paard dat net zadelmak is en geen idee heeft wat de bedoeling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:42 



 
Profiel   

Of hij heeft nooit beginselen van het rijden meegekregen of er zit toch iets fout lichamelijk. En dat hijgen , kan spanning zijn??

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:52 



 
Profiel   

Zet er eens een ervaren, handige ruiter op, en kijk of hij het dan nog doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:41 



 
Profiel   

Welkom in de wereld van de haflinger. Ze zijn slim, niet bang aangelegd en hij geeft duidelijk aan dat er iets niet okay is.

Allereerst lastig galopperen heeft niets te maken met menpaard zijn. Galop op een volte , in een rijbaan vraagt veel balans bij een paard en dat is duidelijk lastig voor veel paarden en ook voor haflingers.

Waarschijnlijker is hij beleerd als menpaard en niet ook getraind als rijpaard. Als dat zo is, is hij groen als rijpaard.
Wat gebeurt er als de ruiter er op zit en niets doet, en iemand hem aan de hand mee voorwaarts neemt?
Als hij dan wel zonder protest voorwaarts gaat, kan je er van uitgaan dat de benen op de ribben het probleem zijn.
Zijn de ribben gecontroleerd door veearts? Geen breuken in de ribben? Anders aanleren dat een beenhulp betekent voorwaarts gaan.

Als hij opgeleid is als menpaard, dan kan je hem ook aan de dubbele longe laten lopen. Menners longeren meer aan de dubbele longe.
Laat de galop achterwege en focus op stap en draf.

Voor het hijgen, train met hartslagmeter, dan kan je zien wat er gebeurd met de conditie

Het zijn geen haflingerstreken, ze zijn alleen anders dan andere paarden. Echt. Je moet ze anders benaderen, en tip, voor voer doen ze veel. :Y) .


Laatst bijgewerkt door janouk op 14-08-19 05:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 05:37 



 
Profiel   

Google eens op PSSM

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 05:44 



 
Profiel   

Ik mis foto's en scans van de binnenkant in het verhaal. Alleen uitwendige behandelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:59 



 
Profiel   

Klinkt als traumatisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 14:48 



 
Profiel   

Ik zou een tweede opinie erbij halen wat betreft osteopaat/fysiotherapie en het longeren aanleren en oppakken. Longeren zowel ivm pijn controleren maar ook ivm met grondwerk en relatie/regels vastleggen.

Als je daarna kan longeren in stap, draf, galop, met en zonder tuig, met en zonder ruiter, dan kan je steeds iets weglaten of toevoegen aan de situatie, uitproberen waar de signalen beginnen en hoe erg, en dan dingen afstrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 14:59 



 
Profiel   

@Janouk wat jij zegt haha. Haflingers zijn niet zo dom. En er eigenwijs.

Ik denk dus dat het een periode is waar je doorheen moet komen (als lichamelijke klachten zijn uitgesloten).

Wat bij mij heeft geholpen met mij en m'n haflinger; Niet boos worden en heel veel geduld

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-19 19:27 



 
Profiel   

Als het een menpaard geweest is, kan het "niet op de hoefslag willen lopen" makkelijk te verklaren zijn. Met een kar erachter kan een paard niet op de hoefslag lopen, want dan klapt de kar op de bakrand. Een menpaard loopt altijd op de binnenhoefslag. Dit probleem had ik ook toen ik een trekpaard ging rijden die altijd voor de kar had gelopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-19 19:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen