Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruwvoer quickscan of plus?

 
Profiel   

Ik wil mijn ruwvoer gaan laten controleren. Nu zie ik dat Pavo de quickscan en quickscan plus heeft.
De eerste test enkel Energie, suiker, eiwit en drogestofgehalte. De tweede ook mineralen en sporenelementen.

Mijn gevoel zegt neem de plus, dan weet je meteen alles.

Zijn er hier nog mensen die dit doen met hun ruwvoer en hebben jullie de gewone of de plus test gedaan en waarom heb je welke keuze genomen?

Had al een topic gevonden hierover maar was opgestart in 2016 dus dacht start een nieuwe want dat is toch el een tijdje geleden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 17:47 



 
Profiel   

Ik heb sinds begin dit jaar de paarden aan huis staan en de twee partijen die ik sindsdien gekocht heb laten testen. Lang getwijfeld over de normale en de plus (en ook nog gekeken om het via Eurofins zelf te doen).

Normaal denk ik altijd, meer (weten en dus betalen) is beter eerlijk gezegd. Maar in dit geval dacht ik: wat ga ik er eigenlijk mee doen? Paardjes krijgen al Equilin Basic en Balancer bij, oudste was pas het bloed volledig getest en alles was prima. Dus meteen aanvullen aan de hand van de testuitslagen zou ik in dit geval niet doen.

Ik heb dus uiteindelijk voor de normale quickscan gekozen en ben daar tevreden over. Geeft voor mij genoeg inzicht (bv dat in de tweede partij toch best wat suiker zat, dus die week ik voor).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 17:53 



 
Profiel   

Ik heb mijn hooi dit jaar bij een koeienboer gehaald. Eerste snee voor koeien 2 voor mijn paarden. Voordeel was dat boeren een analyse moeten doen. Daar kwam alleen uit dat de koper te laag was. Dus theoretisch kan ik de vitamine brok weg doen en koper toevoegen aan het drinkwater. Conclusie is dat ik toch gewoon de vitamine brok voor mijn eigen gevoel blijf geven, maar ben wel blij dat ik al bewust had gekozen voor een brok met veel koper (omdat daar vaker tekorten in zijn). Maar vindt het wel fijn om te weten. Vraag is natuurlijk ook krijg je telkens hooi van hetzelfde land. Dan kun je 1 malig de duurdere doen en dan een paar jaar de goedkope

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 18:06 



 
Profiel   

Jep mijn hooi komt van 1 en hetzelfde veld dus is de plus misschien wel t interessante voor mij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 18:23 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar op een kleine partij de quickscan gedaan (50 balen denk ik) en op het hooi van eigen land de plus. Wordt ook de hele winter voor weken vrees ik. Maar verder heb ik super mooi hooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 18:42 



 
Profiel   

Wij doen het uitgebreide onderzoek via Eurofins van ons ruwvoer, daar maken ze bij Probarn een custumbrok van die precies wordt aangepast aan het ruwvoer wat we op dat moment voeren. Ze houden ook rekening met het weide of winterseizoen.
Zo zit er in ons ruwvoer (de 2e snee van vorig jaar) o.a. vrij veel eiwit en weinig selenium, en is het fijn dat het ransoen met de aangepaste brok weer okè is. Je weet echt wat je voert en supplementen zijn overbodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:17 



 
Profiel   

Oh Rovinia, net even op de site van Probarn zitten kijken. Dat klinkt interessant zeg, denk alleen dat het voor de kleingebruiker wel erg duur zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:21 



 
Profiel   

Ik twijfel er ook over, vrijdag komen er ruim 200 baaltjes, allemaal van hetzelfde bedrijf/ landgoed/ snee, het zou voor een heel jaar genoeg moeten zijn en dan is het natuurlijk best de moeite. Aan de andere kant blijf ik denk ik toch een mineralenbrokje voeren voor je weet maar nooit.
Bij mijn 27-jarige hebben ze vandaag ook buisje bloed afgenomen om op cushing te testen. Hij heeft niet echt de symptomen behalve wat trager verharen, maar omdat hij nu aan huis staat en ik het hele voeren zelf in de hand heb leek het me toch wel handig om er eventueel rekening mee te kunnen houden. Misschien dat ik eerst dat even afwacht en dan kies welke quickscan ik wil doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:28 



 
Profiel   

turtlelito schreef
Oh Rovinia, net even op de site van Probarn zitten kijken. Dat klinkt interessant zeg, denk alleen dat het voor de kleingebruiker wel erg duur zal zijn.


Wij hebben rond de 20 paarden staan en krijgen de brok in de Bigbox aangevoerd. De brok is duurder dan de standaard brok, maar doordat we geen supplementen meer hoeven te geven zijn we niet duurder uit, en het scheelt veel werk dat we geen supplementen meer voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:36 



 
Profiel   

Heb de plus besteld, ben gewoon echt benieuwd naar alles dus dacht waarom ook niet, t is ook niet dat ik het iedere maand moet doen dus en dan weet ik meteen hoe of wat.
Hetgeen ik vooral hoop is dat het suikergehalte liefst heeeeel laag is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 21:18 



 
Profiel   

Mail toe gekregen met code en formulier...eigenlijk is het wel een beetje erg dat je zelf nog voor doos en verzendkosten in staat, terwijl te test al net geen 60€ kost of zie ik het fout? :o
Want doos en verzendkosten komt nog eens op een 20€ ongeveer of zit ik mis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 13:15 



 
Profiel   

Een doos is gratis bij de supermarkt en verzenden 7 euro ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 13:39 



 
Profiel   

Oh moet je geen van b post nemen dan om te kunnen versturen?
Dacht dat je een doos van hun moest nemen om te kunnen verzenden, dan vind ik hier nog wel 1 die netjes is :D
Thanks!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 13:44 



 
Profiel   

nee hoor, mag gewoon met een hergebruikt doosje. ik bewaar de kleine doosjes daar altijd speciaal voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 13:56 



 
Profiel   

Helemaal top! :D
Normaal heb ik morgen of zaterdag een pak hooi en dan kan ik hem maandag op de post doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:10 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd hoe je ervaring is, qua resultaten en wat je er dan mee kan. Deze nitwit komt er net achter dat je 'nieuw hooi' pas na 6-8 weken liggen mag voeren en ook dan pas kan testen. Doordat mijn hooileverancier op vakantie was en de loonwerker die het gaat vervoeren druk was ligt het hooi gelukkig al 6 weken :-). En ik heb denk ik ook genoeg voorraad voor een week of 3, dus dan kan ik nog 2 weken dit voeren en 2 weken mengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:28 



 
Profiel   

Ja FleurVP, ben ook ontzettend benieuwd, eerste keer dat ik mijn hooi laat testen.
Mijne is 30 mei afgedaan, dus het ligt gelukkig al lang genoeg.
Ik hoop vooral dat het suiker gehalte laag is. En heb gekozen voor de plus test omdat ik gewoon ontzettend nieuwsgierig ben naar hoe het met al de rest wat erin zit gesteld zit. Weet niet of ik ieder jaar zo n uitgebreide test zou doen, zal eraan liggen denk ik wat de test zegt. Als ik merk dat er bepaalde zaken eigenlijk te laag zitten zou ik het ieder jaar wel doen. Moest alles prima zijn misschien om t jaar de plus...weet het nog niet goed.
Maar lijkt me wel eens goed om te weten wat ik nu juist voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:45 



 
Profiel   

Je mag vers hooi wel voeren hoor, maar dan is het handig dat je zeker weet dat er geen ongewenste onkruiden in zitten. Sommige onkruiden verliezen hun ongewenste stoffen na een week of 6 (zoals boterbloem) en kunnen dan gevoerd worden. De test kan op elk moment, dat mag ook vers hooi zijn. Hooi oxideert altijd maar dat gaat niet snel. Suikerwaarde blijft overigens wel hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:54 



 
Profiel   

De belangrijkste reden waarom ik vanaf nu wil testen is omdat ik de laatste drie jaar een andere hooi boer heb, het hooi ziet er altijd prachtig uit, ruikt zalig en fris maar ik merk wel dat ik steeds meer moeite heb om mijn paarden op een gezond gewicht te houden...en dan bedoel ik dat ze snel te dik worden.
Bij mijn vroegere hooi boer had ik dat niet, toen kon ik echt onbeperkt hooi voeren en bleven ze netjes op gewicht.
Maar de laatste jaren dat ik bij hem ging werd de kwaliteit gewoon rampzalig, en zijn prijs bleef maar stijgen ieder jaar. Nu betaal ik zelf het dubbel als het moest maar dan wil ik uiteraard wel kwaliteit en geen rommel, begin dit jaar nog een pak bij hem moeten gaan halen omdat ik net niet toe kwam met mijn hooi....echt ik kon janken toen ik de pak open sneet... vol takjes, blaadjes, stenen ja zelfs een stuk glas heb ik eruit gehaald |( hij vraagt nu 65€ voor een pak rommel dus, bij leveren komt er nog 5€per pak bij en mijn huidige boer vraagt 40€ per pak geleverd en gestapeld ook nog...
Maar ik wil dus weten wat er juist in zit omdat ze er vooral het voorbije jaar behoorlijk dik van werden.

Ben dus enorm benieuwd en hoop dat het suikergehalte erg laag is, anders zal ik nog arm hooi moeten bij zoeken om de gewichten onder controle te houden.
Als ik de resultaten binnen heb laat ik het wel even weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 17:06 



 
Profiel   

Resultaat van mijn Quickscan binnen.
Maar nu zit ik met een vraag/probleem.

Heb de plus genomen, is dus energie, eiwit, suiker en extra de mineralen enz.
Nu staat er bij de mineralen enz gewoon helemaal niets...
Moet je op die resultaten langer wachten of zijn ze dit gewoon vergeten???

Heb mijn bankrekening na gekeken, dacht mss heb ik per ongeluk de verkeerde geselecteerd en betaald maar nope heb wel degelijk betaald voor de Quickscan plus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:00 



 
Profiel   

Gewoon terugmailen, wij werken niet bij pavo. Mijn ervaring is dat ze zeer behulpzaam zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:13 



 
Profiel   

Ja had al gemaild omdat ik er niet echt aan uit kon.
Had twee bijlage gekregen met twee heel verschillende uitslagen...
Maar 1 was dus een puur hypothetische voorbeeld, en had dus niets met mijn resultaten te maken (gelukkig want anders had ik heeeeel suiker rijk hooi, oef)
En de vraag waar de resultaten/waarden van de mineralen enz waren.
Op de vraag over de twee documenten hebben ze gereageerd.
De vraag van de waardes van de mineralen niet :=
Heb ik nog een mail voor gestuurd maar nog steeds geen antwoord, hopelijk morgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:38 



 
Profiel   

Ik heb de quickscan gedaan, omdat ik vooral nieuwsgierig ben naar de suikers in het hooi ivm pony's met cushing. In het verleden via BLGG de volledige scan laten doen toen we eenmalig zelf gehooid hebben, maar toen ging het me ook vooral om de suiker en zetmeel.

Anders morgen even bellen? Dat gaat vaak sneller dan mailen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:53 



 
Profiel   

Mijn uitslag.
Zie je ook dat bij de mineralen dus geen waardes staan...
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:59 



 
Profiel   

Krijg een nieuwe scan aangeboden. De eerste keer hadden ze blijkbaar de verkeerde papieren opgestuurd.
Nog even geduld dus. :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 09:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen