Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Witlof wortelen

 
Profiel   

Ik las dat paarden deze graag eten.

Klopt dat en weet iemand een adres in de buurt van Amersfoort?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:57 



 
Profiel   

Paarden eten ze inderdaad graag!
In de winter voer ik er dagelijks een paar.

Bij ons wordt er regelmatig een berg gestort voor de melkkoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:45 



 
Profiel   

Ze heten ook wel witlofpennen. Misschien zoekt dat makkelijker

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 23:08 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Ze heten ook wel witlofpennen. Misschien zoekt dat makkelijker

Of zoeken op chicorei.zo heet de plant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:11 



 
Profiel   

Ja de eigenaar van mijn bijrijpaard werkt in de witlof en neemt in de winter geregeld witlofpennen mee. Ze zei dat het enorm goed is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:55 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Dorine92 schreef
Ze heten ook wel witlofpennen. Misschien zoekt dat makkelijker

Of zoeken op chicorei.zo heet de plant.

Cichorei is heel wat anders. Dat is met blauwe bloemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:38 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Cichorei is heel wat anders. Dat is met blauwe bloemen

Ja en nee.. het is dezelfde familie (degene buiten is de wilde variant) en als je witlof buiten laat groeien krijgt hij ook blauwe bloemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 11:15 



 
Profiel   

trysteffy schreef
Ja de eigenaar van mijn bijrijpaard werkt in de witlof en neemt in de winter geregeld witlofpennen mee. Ze zei dat het enorm goed is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangen


O kijk dat is dan weer een leuk feitje :)

Toevallig werkt mijn man ook in de Witlof en daar komt ook regelmatig iemand, de plaatselijke boer, witlofpennen ophalen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 12:23 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Dorine92 schreef
Ze heten ook wel witlofpennen. Misschien zoekt dat makkelijker

Of zoeken op chicorei.zo heet de plant.

Cichorei is heel wat anders. Dat is met blauwe bloemen[/quote]

Ga ik je toch op verbeteren....Witlof krijgt blauwe bloemen als hij doorschiet, chicorei is de familienaam van deplantsoort en de wortelpen van de witlof wordt chicorei genoemd ,nadat de witlof afgesneden is gaat de wortelpen de tweede ronde in als veevoer of diervoeder- zit ook wel in hondenvoer nl.
Ook wordt een een koffie van gemaakt en kan zelfs gebruikt voor insulineproduktie- misschien daarmee de link dat het goed zou zijn voor hoefbevangen paarden? Die vind ik wel interessant om op door te zoeken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:05 



 
Profiel   

Heb ik ook nog gegeven, ze aten het graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:14 



 
Profiel   

Ga op zoek naar een witlof kweker/boer, de wiltlof wortels groeien in de volle aarde. Als ze lang genoeg zijn worden ze gerooid en worden ze in waterbakken gezet. Op de witlof wortel groeit dan de witlof die wij eten. Als de witlof geoogst is uit de waterbakken dan worden de wortels weggedaan/weggegooid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:26 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Ga ik je toch op verbeteren....Witlof krijgt blauwe bloemen als hij doorschiet, chicorei is de familienaam van deplantsoort en de wortelpen van de witlof wordt chicorei genoemd ,nadat de witlof afgesneden is gaat de wortelpen de tweede ronde in als veevoer of diervoeder- zit ook wel in hondenvoer nl.
Ook wordt een een koffie van gemaakt en kan zelfs gebruikt voor insulineproduktie- misschien daarmee de link dat het goed zou zijn voor hoefbevangen paarden? Die vind ik wel interessant om op door te zoeken..

Hmm misschien afhankelijk qua regio dan maar hier heb je geen succes als je bij de boeren cichorei gaat zoeken hoor. Dan krijg je echt die blauwe bloemen die ze in de bloemrijke akkerrand zetten en zeker geen witlofpennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 03:44 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Dorine92 schreef
Ze heten ook wel witlofpennen. Misschien zoekt dat makkelijker

Of zoeken op chicorei.zo heet de plant.


chicorei is weer een andere plant, daar maken ze zoetstof van weet niet of dat zo goed is hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 06:11 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Ook wordt een een koffie van gemaakt en kan zelfs gebruikt voor insulineproduktie- misschien daarmee de link dat het goed zou zijn voor hoefbevangen paarden? Die vind ik wel interessant om op door te zoeken..


Bedoel je niet inuline, de prebiotica?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 06:48 



 
Profiel   

kwita schreef
chicorei is weer een andere plant, daar maken ze zoetstof van weet niet of dat zo goed is hoor!


https://nl.wikipedia.org/wiki/Witlof

Witlof heet gewoon Cichorium intybus. Het is dus 'een' cichorei. Daar heb je verschillende soorten van, maar het is en blijft cichorei.

Net als andijvie óók een cichorei is, Cichorium endivia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andijvie

Wat vroeger van de witlofwortel werd gemaakt is 'Buisman' gebrande cichorei, om over de koffie te strooien om de smaak te versterken zodat je minder koffie nodig hebt. Ontstaan in de jaren van de depressie (jaren 20) en ook in de oorlog veel gebruikt uiteraard. Buisman bestaat overigens nog steeds :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 08:59 



 
Profiel   

Ibbel schreef
kwita schreef
chicorei is weer een andere plant, daar maken ze zoetstof van weet niet of dat zo goed is hoor!


https://nl.wikipedia.org/wiki/Witlof

Witlof heet gewoon Cichorium intybus. Het is dus 'een' cichorei. Daar heb je verschillende soorten van, maar het is en blijft cichorei.

Net als andijvie óók een cichorei is, Cichorium endivia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andijvie

Wat vroeger van de witlofwortel werd gemaakt is 'Buisman' gebrande cichorei, om over de koffie te strooien om de smaak te versterken zodat je minder koffie nodig hebt. Ontstaan in de jaren van de depressie (jaren 20) en ook in de oorlog veel gebruikt uiteraard. Buisman bestaat overigens nog steeds :P

Ja precies maar iemand gaf hier de tip om te gaan zoeken op cichorei
Maar als je witlof of andijvie zoekt moet je dus niet gaan zoeken op cichorei want dan krijg je dat onkruid met die blauwe bloemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 13:37 



 
Profiel   

Denk dat je het beste kunt zoeken naar witlofpennen.
Op stal is vandaag weer een paar ton geleverd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 20:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen