Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Later in dracht nog eens scannen/opvoelen?

 
Profiel   

Spannend!! :D

Wij hadden ook een pony gekocht die dik was, iedereen vond haar ook dik, daar bleek ook gewoon een veulen in te zitten. Ik wou haar meteen op dieet doen destijds gelukkig niet gedaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 16:15 



 
Profiel   

Hmm, opvoelen te laat? Mijn merrie is twee weken voor ze uiteindelijk beviel nog voorzichtig op gevoeld omdat die zo lang overtijd ging dat we twijfelden of ze na het scannen wellicht niet toch verworpen zou hebben. Wij hadden ze toen midden in het bos staan dus als het geen ze verworpen had nog klein genoeg was had het perfect het bos in gesleept kunnen zijn door aaseters.

Maar mijn DA zijn conclusie was toen dat hetgeen er in zat gewoon hele lange oren had. :j :')
Maar goed, om dus maar te zeggen... Opvoelen kan toch nog lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 16:19 



 
Profiel   

:') Leuk verhaal Ayasha!

Ben benieuwd wat de DA morgen zegt, en inderdaad toch weer spannend!! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 19:30 



 
Profiel   

En?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:08 



 
Profiel   

Ik ben ook benieuwd! :))

Onze mini was niet drachtig trouwens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:18 



 
Profiel   

Ik volg ook even, hier sinds gisteren een "onvruchtbare" mini op de wei die ik er ernstig van verdenk dat ze hartstikke drachtig is := Ben benieuwd wat de DA bij jou zegt en hoe ze willen vaststellen of er wat in zit.

Die foto van dat buikje dat zo opbolt vanonder die ribben vandaan is ook heel herkenbaar. Had ik zelf ook trouwens toen ik zwanger was :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:43 



 
Profiel   

De DA hier zei inderdaad ook dat opvoelen eigenlijk niet kan met zo'n kleintje, en uitwendig scannen ook niet echt een optie is, omdat je dan gewoon niks ziet. We hebben haar wel even erbij gepakt en hij heeft uitwendig gevoeld, achter haar ribben, en leek af en toe wel 'iets hards' te voelen! Daarbij zei hij dat ze nu toch wel een beetje uier begint te vormen, en dat dacht ik zelf van de week op te vallen... we blijven haar dus maar in de gaten houden en houd haar ook op merrie-brok. Uiteraard hou ik ook in de gaten of ze niet gewoon heel dik wordt en tekenen van hoefbevangenheid laat zien. Maar zoals ik eerder ook al zei, als ik haar zij voel, voel ik gewoon duidelijk ribben en geen laag vet er overheen....

Haha grappig pmarena! Zo'n buikje heeft ze hier alleen niet meer gehad..

Oja! DA zei ook nog dat het best zou kunnen dat ze niet een uitgezakt buikje krijgt, omdat het haar eerste dracht is waarschijnlijk, dan is alles nog stevig en gespierd en blijft het wat meer op z'n plek zitten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 11:01 



 
Profiel   

Aan mijn merrie zag je tot drie weken voor ze ging bevallen amper dat ze drachtig was. :) Die werd echt pas dik toen de kleine al zo ongeveer had moeten komen (gezien ze een maand over gedragen heeft. _O- )
Eerste dracht kan het dus idd dat het gewoon niet "drachtig" oogt.

Ben nu wel benieuwd of er wat in zit. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 11:47 



 
Profiel   

Toch blijf ik het raar vinden dat men anno 2019 nog niet kan zien of een pony al dan niet drachtig is. Zeker in de laatste fase.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 11:50 



 
Profiel   

Ik ook heel erg! We zullen toch even geduld moeten hebben.. :P -O-

Inderdaad truus1957, en er zullen vast wel technieken zijn.. maar niet voor de huis-tuin-en keuken Shetjes.. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 11:51 



 
Profiel   

Bij die kleintjes schijnt dat wel een stukje moeilijker te zijn dan bij de grotere exemplaren. :) Hun afmeting werkt gewoon tegen. Ze zijn te groot voor de ene methode en te klein voor de andere. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 11:51 



 
Profiel   

Er is een urinetest: WeeFoal120. Bruikbaar tussen 120 en 300 dagen dracht.
https://www.minihorseshop.nl/weefoal-120-dagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 11:57 



 
Profiel   

Ik zou wel heel voorzichtig doen met de merriebrok, is ze niet drachtig dan kan het best kwaad bij zo'n kleintje en is ze wel drachtig dan maakt het eigenlijk niet meer zo uit in dit stadium (even ervan uitgaande dat ze het niet heeft gehad bij vorige baas). Persoonlijk zou ik gaan voor wachten tot er wat uit komt rollen en dan wat merriebrok (handjeswerk) bijvoeren of een suikerarme merrie/veulenmix zoals breed and grow voeren in dit stadium.

Er is vaak wel wat te kijken bij de mini's in laat stadium, maar dan heb je een DA nodig die daarin wegwijs is. Als je DA dat niet is (of een flinke kerel is) snap ik goed dat ze het niet meer aandurven. Er is wel een urinetest beschikbaar volgens mij (EDIT: bedankt Ibbel).
Vanaf de foto vind ik haar leeg ogen en een typisch buikje hebben wat sommige kleine shetjes hebben, maar wij kunnen niet voelen en van alle kanten bekijken. Dus verstandig dat je je laat leiden door professionals die haar hebben gezien in het echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 12:03 



 
Profiel   

Dank voor de tips mooney en Ibbel! Ze krijgt inderdaad maar een handje nu :j zal er nog voorzichtiger mee omgaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 12:15 



 
Profiel   

Ahhh het blijft spannend dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 13:40 



 
Profiel   

TS in het Shetlander pagina op FB kwam er iemand voorbij die bloed heeft laten af even en hierbij dus een positief resultaat kreeg! Dus het is wel te testen!
Mijn shetje ook meermaals moeten scannen omdat we het ook niet wisten en ze vrij smal is en daardoor wss een zware bevalling kon hebben. Moest een dierenarts hebben met kleine handjes maar wel kunnen zien door middel van inwendig en uitwendig iig vruchtwater en de ruggengraat was goed te zien. Helaas is het alsnog fout gegaan maar we hebben er alles aan gedaan wat we konden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 22:18 



 
Profiel   

ik heb alleen jouw berichten gelezen en weet niet of het al genoemd is maar zou een wee foal checker geen optie zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 23:14 



 
Profiel   

Zal het hier toch ook nog maar melden. Kaatje was wel degelijk drachtig, alleen klopte de tijdsperiode niet. Helaas heeft zij vorige week haar veulentje verworpen ;( Het mooie beestje was nog lang niet volgroeid en Kaatje had dus ook nooit augustus/september uitgerekend kunnen zijn. Het was waarschijnlijk vroeg in de lente van 2020 geboren, als alles goed was gegaan. Reden van het verwerpen weten we niet, maar verdrietig is het wel.. ;(

Kaatje gaat gelukkig wel goed..

[ img ]

Foto van het veulen in spoiler, voor wie het interessant vindt..

Spoiler:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 16:19 



 
Profiel   

He wat sneu! :(

Maar ergens is het ook wel een hele mooie foto zo om te zien :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 16:31 



 
Profiel   

xXutopiaXx wat vreselijk zonde! Sterkte -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 16:44 



 
Profiel   

Och gossie, wat sneu.
Prachtig om die foto zo te zien, vind dat echt reuze interessant.

Fijn dat de merrie goed gaat en er niets aan over heeft gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 16:49 



 
Profiel   

Dat is wel sneu, al vind ik het ook ergens wel een mooie foto.

Hopelijk is Kaatje niet al te verdrietig....


En zo zie je maar weer, ieder gezond veulen dat geboren wordt is toch echt een wonder!

Ga je haar laten dekken door de knappe hunk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 18:36 



 
Profiel   

Kan het nog hierdoor komen?:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -niet.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 23:06 



 
Profiel   

Ik vind het inderdaad ook 'mooi' om te zien, vandaar dat ik de foto toch wilde delen. Er is ook niets raars aan het veulen te zien en is gewoon een mooi beestje :+:


ClauH schreef
Ga je haar laten dekken door de knappe hunk?

Dat is wel de bedoeling, maar dan wel pas na de winter :P



veerledec schreef

Wie weet! Zal het haar eens vragen :P
Klinkt aannemelijk, maar geen idee of dat hier ook de reden is geweest. DA verzekerde mij dat er 1001 redenen konden zijn voor het vroegtijdig afbreken van de dracht.. we zullen het nooit zeker weten.. :(:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 08:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen