Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips gevraagd! Z1 dressuur en mist energie, te hoge VRep?

 
Profiel   

Je hebt je er flink in verdiept. Dat is goed! Maar probeer te voeren op oog en niet op berekening. Zoals je merkt, werkt het niet (altijd).

Jij en je paard missen wat, ondanks je uitgebalanceerde dieet voor hem. Ik zou de tip gebruiken om haver te kopen en dst eens te voeren en daarmee dus testen. En daarna da een onderzoekje laten doen, als het niet aanslaat.

Ik voer meer als ik merk dat m'n paard meer nodig heeft. Dus traag wordt, dun wordt etc. Ik voer minder als mijn paard te heet wordt, dik etc. Voeren doe je op oog. Niet op berekening.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:29 



 
Profiel   

Askja schreef
Hoe is je paard qua gedrag in de omgang en buiten de trainingen om? Vrolijk, alert, geïnteresseerd?
Hoe vertaalt zich het gebrek aan energie in de trainingen? Snel moe/hijgen/zweten? Weinig voorwaarts? Ongemotiveerd? Trage reactie?
Als je hem los laat in de rijbak, gaan hij dan uit zichzelf rondlopen/rennen, of blijft hij staan?
Hoe is het dagelijks management ingericht wat betreft voerbeurten, hoeveelheid weidegang, aantal paarden waar hij samen mee staat etc.? Is daar recentelijk iets in veranderd?
Hoeveel wedstrijden rijd je per seizoen?

Ik denk dat je breder moet kijken dan alleen het voer. Het kan iets fysieks zijn, maar evengoed tussen zijn oren zitten (en/of tussen die van jou).


Bedankt voor je reactie. Hij is erg happy, doe ook veel afwisselende dingen met hem en meestal 1 a 2 keer in de maand op wedstrijd, nu al 6 weken niet.
De laatste tijd is hij dus moe in de zin van minder voorwaarts, hijgen maar niet overmatig zweten. Wel gemotiveerd want hij doet z'n best alleen voelt het alsof hij de power mist.
Tandarts is 2 weken terug geweest en hij is 4 weken terug gemasseerd (en morgen weer). Geen gekke dingen hierin.

Merkte vandaag dat hij iets meer power had dus misschien gaan we de goede kant op ( is wel ook iets koeler buiten..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:30 



 
Profiel   

Mijn paard werd ook echt te traag van Vitalbix. Hij is best heet en scherp van zichzelf maar na een langere (denk jaartje) Vitalbix werd hij echt een beetje suf en traag. Met een verhuizing ging hij over op Gastro+ en was binnen een paar weken weer zijn scherpe zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:31 



 
Profiel   

Overvoer je je paard niet?
Ik heb een paard gehad die op 2kg sportbrok niet vooruit te branden was, dus opgevoerd naar 3kg per dag.
Nog steeds te traag, dus advies aan de plaatselijke voerhandelaar gevraagd, en het krachtvoer drastisch terug geschroefd naar 1kg sportbrok per dag, dat was een wereld van verschil!
Ik had altijd het idee dat hij wel vooruit wilde, maar niet kon.
Hij kon het gewoon niet verwerken, en werd daardoor zo traag.
Liep z2/zz-l niveau, 7 dagen per week.

Ook nu voer ik minimaal, ander paard maar krijgt 2x daags een pavo-bekertje ponybrok van subli, daarnaast weidegang met voldoende gras en onbeperkt hooi.
Heeft energie voor 10, ziet er fantastisch uit.

In veel gevallen is minder juist meer, probeer het eens!
Zeker omdat hij vroeger wel ruim voldoende energie had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:02 



 
Profiel   

Is het iets van de zomer?
Voer je elektrolyten bij?

Van een zouten tekort kunnen de prestaties ook snel achteruit gaan.
Er zijn diverse wetenschapper die aangeven dat een sportpaar standaard zouten/electrolyten gevoerd moet krijgen vanaf 20+ graden.

Je basis hoeveelheid krachtvoer zou bij mij niet standaard in de categorie 'overvoeren' vallen. Zeker niets zelfs.

Met graszaadhooi zou de eiwit behoefte onvoldoende gedekt kunnen zijn. Maar dan zou je in de bovenlijn moeten zien en je geeft aan dat die netjes is.
Te weinig energie an sich moet je zien in hoeveel vet je paard heeft. Dan kan type energie nog wat uitmaken in sturen hoe kort en fel of hoe lang en steady die energie vrij komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:06 



 
Profiel   

Eerste wat ik denk is kijk naar je trainingsopbouw wat krijgt hij na een pittige training voor supplement voor zijn spieren?
En inderdaad voer je niet veel te veel. Mijne loopt ook Z1 en krijgt 1 kg sportbrok per dag en beetje musli en afther work van super horse na iedere training. Goed ruwvoer en lekker op de wei. Je kunt ook teveel willen managen. Vitalbix is een fijn merk maar niet geschikt voor alle paarden sommige worden er sloom van.
Ik zou voer halveren en haver bij gaan geven en dit even aankijken kost tijd om te wennen aan ander voer. En je zegt dat je training niet veel is veranderd maar misschien heeft hij toch meer nodig dan hij nu krijgt maar wat vitalbix niet kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:22 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Ik ga kijken wat haver doet en eventueel een bloedonderzoek of de horse food omega muesli proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:35 



 
Profiel   

Aangezien je paard aan de ronde kant is, krijgt hij zeker niet te weinig energie. De energie die jij zoekt in je trainingen komt echter vanuit suiker/zetmeel. Je geeft hem nu voer dat zeer laag is in suiker en zetmeel. Als hij niet slecht reageert op suiker zou je kunnen kijken naar een voer dat net wat rijker is in suiker. Ik zou beginnen door volledig op gastro over te gaan ipv de vitalbix. Dat is ook nog laag maar net wat meer.
Mijn springer deed het er goed op!

De reacties wat betreft zout en training vind ik ook goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:41 



 
Profiel   

Ik zou al die voertjes er gewoon eens af halen.
Hij krijgt genoeg gras las ik.
Misschien een snackje na de arbeid.
Maar gras en goed hooi is in mijn ogen meer dan genoeg aangezien hij mooi rond is.
Ik durf te wedden dat ie zonder al die voertjes en olietjes gaat lopen.
Volgevroten paarden worden ook traag.
En dan denken de meeste er moet vast meer in.
Terwijl het vaak andersom is.
Less is more.
Probeer het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:06 



 
Profiel   

Het kan verschillende redenen hebben.
Mijn pony kan niet goed tegen suikers, maar toen ze op Z niveau liep en wedstrijden deed ben ik wel anders gaan voeren. Mijn pony kreeg toen Marstall champion en deed het daar geweldig goed op. Ik voerde eerst ook een vitaminebrokje en olie. Blijkbaar had ze toch echt meer nodig en moest ik van mijn principes af...
Ze is nu met wedstrijdpensioen en staat weer terug op het vitamine brokje.

Daarnaast wordt mijn pony ook erg sloom van veel gras. Dat zou het ook kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:38 



 
Profiel   

Even terugkomend op je vraag over voer, in een ander topic heb ik al eens laten vallen dat wij Voermeesters brok voeren, dat is relatief wat hoger in o.a. ijzer en ook als daar geen tekort aan bestaat kan het wel een beetje extra geven. We geloven tegenwoordig niet meer zo in Popeye en zijn blikjes spinazie, maar helemaal onzin is het ook niet. Hopelijk heb je wat ideeen opgedaan in dit topic en vind je een oplossing voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:12 



 
Profiel   

Pipodipo schreef
Even terugkomend op je vraag over voer, in een ander topic heb ik al eens laten vallen dat wij Voermeesters brok voeren, dat is relatief wat hoger in o.a. ijzer en ook als daar geen tekort aan bestaat kan het wel een beetje extra geven. We geloven tegenwoordig niet meer zo in Popeye en zijn blikjes spinazie, maar helemaal onzin is het ook niet. Hopelijk heb je wat ideeen opgedaan in dit topic en vind je een oplossing voor je paard.


In Nederlands ruwvoer zit sowieso al meer dan voldoende ijzer dus een hoger gehalte in krachtvoer is niet gewenst. Teveel ijzer remt de opname van andere mineralen en bij een te groot overschot stapelt het op in de lever er is er echt een probleem.

Een paard is geen mens en krijgt bij een normaal rantsoen meer dan voldoende ijzer binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:29 



 
Profiel   

Eens met roosa. Mijn paard liep ook zware tour niveau op max een kwartje Kentucky e lite met een handje luzerne per dag. En dat was dan puur voor de lekker en zodat ik zn schepje magnesium ergens doorheen kon mengen. Al dat krachtvoer is alleen maar geforceerd allerlei spul naar binnen proppen, mogelijk ook nog in scheve verhoudingen. Probeer eens over te gaan op ruwvoer, een goede liksteen en geef hem verder bijv wilgentakken (met blad eraan momenteel) om lekker af te knagen. Hij is rond zat zei je dus je hebt niks te verliezen. Magnesium kun je trouwens ook even proberen. Als hij echt een tekort had merk je binnen een week verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 23:26 



 
Profiel   

Wilgentakken niet zomaar voeren aan een paard wat wedstrijden loopt aangezien ze daarmee positief testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 02:13 



 
Profiel   

Ik denk eerder dat je naar je trainingsschema moet kijken. Geestelijk zijn ze het ook wel eens zat. Je ziet het vaker dat de dressuur te weinig uitdaging geeft, afgestompt door teveel terug rijden.. Een maand even geen dressuur en alleen lekker rechtuit gas geven buiten, tempo maken en geen verzameling trainen.

Train je met hartslagmeter? Je ziet op de hartslagmeter terug waar de terugslag ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 05:20 



 
Profiel   

Mijn paard haalt uit alleen een vitaminebrok ook net niet voldoende energie voor het werk, ik geef er wat omegapowermix van Horsefood bij en dat scheelt bij hem wel.

Misschien heb ik er ergens overheen gelezen, maar bied je voldoende afwisseling in je werk, niet alleen dressuren maar ook lekker naar buiten, longeren, wandelen etc?
Ik merk dat die van mij zich meer inzet in het dressuurwerk als hij ook regelmatig een buitenrit maakt.

Als je blijft twijfelen en uit het bloed komt niks zou je eens een afspraak bij Den hoek kunnen maken.
Mijn paard heeft/had vaak weinig energie vanwege een auto immuunprobleem en ze hebben hem daar tot nu toe vrij goed kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:07 



 
Profiel   

Ik voer NAF M power bij.
Merk toch wel dat het paard het beter volhoud, minder spierpijn heeft en beter in bespiering is.
Misschien een keer proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:35 



 
Profiel   

Even een kleine update

Vandaag heb ik een bloedonderzoek laten doen, volgens de DA was dit allemaal goed.
Na het zelf nog even nagekeken te hebben vind ik dat hij laag bij verschillende dingen (RDW/WBC/PLT), dus ik ga een ijzer supplement proberen zodat de bloedwaarden wat beter worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 16:32 



 
Profiel   

sophia104 schreef
Even een kleine update

Vandaag heb ik een bloedonderzoek laten doen, volgens de DA was dit allemaal goed.
Na het zelf nog even nagekeken te hebben vind ik dat hij laag bij verschillende dingen (RDW/WBC/PLT), dus ik ga een ijzer supplement proberen zodat de bloedwaarden wat beter worden.

Dank voor de update en ik denk dat je wel resultaat zult zien. Een ijzersupplement geef je meestal tijdelijk, daarna zou je kunnen kijken naar een brok waar het voldoende inzit, niet alleen voermeesters, maar ook Havens en VItalbix hebben een sportbrok met een wat hoger ijzergehalte. Uiteraard hoort dit in balans te zijn met andere ingredienten, maar daar heeft de fabrikant waarschijnlijk al over nagedacht. Er zijn op internet ook wel feiten te vinden over hoeveel mg ijzer een paard nodig heeft en voor een paard in sportconditie is dat hoger dan voor een paard dat minder in het werk staat. Het klopt dat je een paard ook schade aan kan doen met ijzer-medicatie en hoge doses supplement, dus blijf binnen de geadviseerde hoeveelheden en verander niet alles tegelijk. Als jouw paard in het bloed een laag beeld laat zien, dan zit er in je ruwvoer waarschijnlijk niet heel veel bruikbare ijzer. Anders zat hij niet laag in de bandbreedte. Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 17:03 



 
Profiel   

Misschien nog een goede tip,
Ik voer de pavo sport fit als extra bij mijn paard (ook Z1 niveau) en kreeg destijds Creatinine van pharma horse erbij. Merkte dat naast spieropbouw (wat de jouwe dus niet nodig heeft) er ook nog wat meer impuls van kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 17:12 



 

Volgens mij krijgt hij te veel ruwvoer. Zijn buikje is gewoon lekker rond waardoor hij gewoon last heeft van zomer/grasbuikluiheid..?

Ik zou ook gaan voor extra haver, kijken wat dat geeft.

En héél belangrijk, heeft niets met voeding te maken, maar zorg ervoor dat je paard niet overtraind wordt..
Ook zij kunnen de motivatie verliezen en dan gaat het vuur eruit. Een dressuurpaard hoeft niet 6 of 7 dagen per week te trainen, integendeel... probeer eens iets helemaal anders te doen tussendoor en je zal zien, wereld van verschil onder het zadel! (In het geval je dat nog niet zou doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 17:22 



 
Profiel   

Ik zou daar voorzichtig mee zijn, met ijzer supplementen bijvoeren. Als er iets vaak in voldoende getallen in het gras en hooi zit is het ijzer wel. Ook zou ik mij niet blind staren op een bloed onderzoek wat de vitamines en mineralen betreft. Dat is vrijwel altijd een moment opname, waar je dus eigenlijk helemaal niets mee kunt.

Ik zou mij ook niet zo heel druk maken over de eiwit/suiker/zetmeel gehaltes bij zo een groot paard. Vooral eiwitten hebben ze nodig voor de spieren mooi en soepel te houden, maar hier ook zon verschrikkelijk groot KWPN kanon staan en nu is dat al geen hardloper van zichzelf, maar als ik die ga beperken in zijn suiker/zetmeel wordt het wel zon dooie, dat ik mij ga afvragen of er geen 2 voor zijn leeftijd had moeten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 18:15 



 
Profiel   

janouk schreef
Ik denk eerder dat je naar je trainingsschema moet kijken. Geestelijk zijn ze het ook wel eens zat. Je ziet het vaker dat de dressuur te weinig uitdaging geeft, afgestompt door teveel terug rijden.. Een maand even geen dressuur en alleen lekker rechtuit gas geven buiten, tempo maken en geen verzameling trainen.

Train je met hartslagmeter? Je ziet op de hartslagmeter terug waar de terugslag ligt.

Precies wat ik wilde typen :)

Hoe ziet jouw trainingsweek er uit? Is het alleen maar baktraining of ga je ook weleens eens wat voor de fun/onspanning doen? Heb je er weleens aangedacht om een paar balkjes verspreid in de bak te leggen om z'n aandacht te verscherpen? Pionen? Etc. Mss is je paard wel wat verveeld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 18:25 



 
Profiel   

Ja dat gaf ik hier boven ook al aan, zorg dat hij veel afwisseling krijgt zodat het werkt boeiend blijft en zijn koppie fris.
Ik ga op dit moment 2x in de week met die van mij naar strand, dan doet ‘ie het in de bak ook beter.
En dan dat beetje omegapowermix erbij, daarmee merk ik ook echt wel verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 19:43 



 
Profiel   

Is het de Haflinger uit je profiel? Hoe oud is die nu? En hoe is z'n fysiek, op deze leeftijd kijk ik met koudbloeden ook altijd even naar de longcapaciteit. Kan hij het werk nog wel aan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 19:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen