Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Net gekochte mini lijkt drachtig...waar rekening mee houden?

 
Profiel   

Nou...ik heb weer wat bijzonders hoor :=

Woensdag werd Rena haar weidegenootje (van familie) plotseling ingeslapen.
Omdat ze dan alleen achter zou blijven, snel op zoek naar een weidemaatje.

Ik wil eigenlijk echt niks meer kopen, vind 1 paardje echt genoeg en Rena doet het weer prima :j
Zie geen reden waarom die niet nog jaren mee kan, ook al is ze al 24.

Na wikken en wegen en rondvragen, kregen we een berichtje van iemand niet zo ver weg, dat we haar mini's anders wel konden lenen! Hartstikke lief aangeboden natuurlijk +:)+ Ik gaf aan dat ik zat te twijfelen of ik niet beter gewoon een klein paardje kon kopen want als zo'n diertje weer terug moet dan is dat ook sneu natuurlijk.... toen bleek dat 1 van de 2 eventueel ook wel verkocht mocht worden.

Merrie van 80cm, 7 jaar, onvruchtbaar en was daarom voor een wat kleiner prijsje verkocht door de fokker. Prima, wij hebben geen fok-plannen :)

Donderdag konden we komen kijken: leuk / lief diertje, ideaal dat ze te leen / op proef mocht komen. Dus afspraken gemaakt en het beestje is gisteren gebracht. Klikte meteen super dus what the heck ik heb haar meteen maar gekocht, met de afspraak dat ze eventueel binnen een maand terug zou mogen.

Afijn doet er allemaal niet toe eigenlijk :=

Maar nu ik haar gisteren zo bij ons rond zag lopen, bekroop me het gevoel dat ik dat buikje niet helemaal vertrouw. Even voor de zekerheid gevraagd of ze het afgelopen jaar op 1 of andere manier met een hengst / mislukte ruin gelopen kan hebben...?

En blijkt dat ze sinds eind augustus vorig jaar, met een inmiddels 2 jarig hengstje samen heeft gelopen :=

Dusssssssss.......


Wat nu? DA laten komen sowieso. Maar hoe werkt dat met mini's, is dat nog anders dan met grotere dieren...? Is de ene DA daar handiger mee / meer specifieke kennis dan de andere? Meer risico's bij zo'n kleintje...?

Graag wat nuttige tips van mensen met ervaring met drachtige / bevallen mini's want snel wat kennis bijspijkeren zou wel handig zijn denk ik! Terug doen is geen optie: Rena heeft toch een maatje nodig en dit klikt prima. Het is een lief diertje. Dus het is nu wat het is en hier moeten we mee dealen....

De buik in kwestie:

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:25 



 
Profiel   

Zou eerst een da vast laten stellen dat ze drachtig is en dan je verdiepen in hoe of wat. Leuk stel heb je zo!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:30 



 
Profiel   

Ja dat is dus sowieso het plan. Net stonden we te praten met 3 man (vrouw) er omheen en zagen allemaal vanalles bewegen binnen in die buik dus tja... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:30 



 

Maar ze zal niet zomaar onvruchtbaar verklaard zijn veronderstel ik? Op welke basis is die uitspraak dan gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:35 



 
Profiel   

Ik zou eerst laten scannen en dan weet je het. Van een buik kan je niet uitgaan dat ze drachtig is. Ze denken niet voor niks dat ze onvruchtbaar is toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:38 



 
Profiel   

Ik heb zo ook eens een pony gekregen die weg moest omdat ze onvruchtbaar zou zijn.. ze stond al 4 jaar met hengstje samen.

Ze was een halfjaar bij ons en je kan het al raden... :+ Achteraf heeft ze nog een veulentje bij ons gekregen, ook wel na bijna een jaar bij het hengstje gestaan te hebben. Écht onvruchtbaar zijn paarden maar zelden..

Maar, zekerheid over jouw pony heb je uiteraard alleen als je haar laat opvoelen door de veearts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:39 



 
Profiel   

Als je het zo ziet bewegen dan gewoon eens heel rustig erbij gaan zitten met hand op buik. Darmen kunnen bewegen masr schoppen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:41 



 
Profiel   

:D 2 voor de prijs van 1 !

Geen ervaring met mini's maar veronderstel dat alles gewoon z'n gangetje gaat zoals bij de grotere.

DA laten checken is een strak plan ! Moet ie wel op z'n knieën gaan zitten :=

Vind het een heel leuk diertje trouwens ! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:42 



 
Profiel   

Ja..... of 0 voor de prijs van 2 als het mis gaat := En weer op zoek moeten naar een nieuw maatje...

Ik zou er zelf nooit voor gekozen hebben om me nu een drachtige merrie op de hals te halen maarja nu is ze er. Een veulentje is natuurlijk best leuk alleen daarvoor heb je met een beetje pech nog een hele hoop gedoe...

Uiteraard ook bij fokker nagevraagd op basis waarvan ze verkocht is als "onvruchtbaar", of dat alleen was op basis van dat ze haar maar niet drachtig kregen of dat er meer aan de hand was. Maar daar nog geen reactie op gehad.

Zoals ik het begrijp hebben ze tot ze ruim 6 was geprobeerd om haar drachtig te krijgen.

Maargoed ik ben dus vooral op zoek naar de tips die handig zijn nu om te weten want het gaat toch wel om een hele kleine pony... ze haalt de 80 cm misschien niet eens :P


Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-08-19 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:52 



 
Profiel   

Sorry geen ervaring maar vind t wel een leuk "ding"

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 14:53 



 
Profiel   

Je hoeft eigenlijk nergens rekening mee te houden, hooguit met het feit dat je binnen wat maanden ineens een veulentje hebt! ;) Als die kleine er is even laten enten en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 15:16 



 
Profiel   

Nou het lijkt me wel lekker om wat meer verantwoordelijkheid te nemen dan doen alsof mijn neus bloedt.

Is het bijvoorbeeld inderdaad zo dat je bij een dracht die al een poosje bezig is, goed in het bloed moet kunnen zien en dus niet hoeft te scannen / opvoelen? Dat soort dingen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 15:20 



 
Profiel   

Ik zou idd eerst even de da contacten en als ze drachtig blijkt verder informeren :j
't is wel een leuk dier! 2 van die kleintjes is wel dubbel zo schattig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 15:25 



 
Profiel   

Een mini heeft bij mij eens een veulen gehad. Was gewoon super leuk. Alleen je moet zorgen dat je een omheining hebt waar het veulen niet door kan. Ik heb toen iets afgezet met een hek zodat het veulen er niet door kon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 15:26 



 
Profiel   

Mini's bevallen vaak eerder dan grotere paarden - vanaf 300 dagen is een mini 'veilig' tegen 320 dagen normaal. Bevallen op 10 maanden dracht (rond de 320 dagen) is vrij gebruikelijk.
Mini's hebben ook vaker een red bag delivery. Er zijn dus wel wat meer complicaties te verwachten bij een drachtige mini vergeleken met normaal formaat paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 15:34 



 
Profiel   

Ja dat las ik allemaal inderdaad :j

Allereerst ben ik nu vooral benieuwd wat wijsheid is, het idee van opvoelen / scannen ofwel naar binnen gaan in dat paardje, staat me niet aan bij zo'n kleintje / met al een buikje want ik kan me voorstellen dat dat toch risico's met zich meebrengt.

Als het goed kan om via bloed een dracht aan te tonen of door de buik van buiten te scannen wat ik in een ander topic las, dan heeft dat zeker mijn voorkeur :j Maar dan zal ik ook specifiek een DA zoeken die het op die manier wil doen.

Zowel artsen als dierenartsen hebben ieder zo hun eigen ideeën en ik wil niet zomaar wat (laten) doen eigenlijk maar er wel een beetje over nadenken wat betreft het hoe / wat / waarom van welke aanpak.

Maar dan moet je eerst een beetje beeld krijgen van de mogelijkheden die er zijn en wat daarvan nu echt de voor- en nadelen zijn. En daar krijg je toch het beste beeld van door meerdere ervaringsdeskundigen die zich er in verdiept hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 15:39 



 
Profiel   

Ik heb veel mini's drachtig meegemaakt. Nooit complicaties gezien eigenlijk. Dus nee ik heb geen tips...

Die mini's werden ook gescand wat allemaal prima verlopen is. Naar mijn mening zijn mini's makkelijk kwa drachtig zijn! Het is niks anders als bij een 'groot' paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:14 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Mini's bevallen vaak eerder dan grotere paarden - vanaf 300 dagen is een mini 'veilig' tegen 320 dagen normaal. Bevallen op 10 maanden dracht (rond de 320 dagen) is vrij gebruikelijk.
Mini's hebben ook vaker een red bag delivery. Er zijn dus wel wat meer complicaties te verwachten bij een drachtige mini vergeleken met normaal formaat paarden.


Oh, dit wist ik ook niet :') Nooit zelf meegemaakt !

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:15 



 
Profiel   

Liep ze op het land bij de vorige eigenaar? Mijn merrie heeft ook een babybuik als ik haar zonder graasmasker haar gang laat gaan. Vorig jaar dacht de halve stal dat er een veulen in zat,maar het was enkel gras :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:54 



 
Profiel   

Scannen doen ze wel op een iets andere manier begreep ik. Niet met de arm erin maar met een soort staafje met de scanner eraan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:58 



 
Profiel   

Complicaties komt bij ongeveer 1 op de 10 bevalling voor en als het fout gaat bij een paard dan gaat het ook meteen goed fout. Erbij zijn is dus wel zeker heel verstandig! Ik had dit jaar een red bag delivery bij mijn mini. Als ik er niet bij was geweest had het veulen het zeker niet overleefd en de merrie waarschijnlijk ook niet.

Ik had mijn mini in november gekocht (uitgeteld en bevallen in april met 340 dagen) en ze was 1x drachtig gescand met 6 weken. Ik heb haar niet meer laten scannen want het veulen bewoog zo overduidelijk dat er geen twijfel mogelijk was. Zie filmpje:


Aan een buik kan je helaas niet zien of dat een merrie wel of niet drachtig is. De uier is dan een betere indicatie maar ook niet altijd en pas op het einde van de dracht. Mini's kunnen ze ook aan de buitenkant scannen, dan zou ik daar eerder voor kiezen als je niets ziet bewegen in de buik. En verwar beweging van de darmen/longen niet met een veulen. Een veulen schopt echt en dat kan je duidelijk zien en voelen, zoals in het filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 17:01 



 
Profiel   

Kunnen ook de darmen zijn die je hebt zien bewegen!

Je moet inderdaad rekening houden met red bag. Wat ook nog wel eens voor wil komen is dat de merrie te smal is waardoor het veulen er moeilijk uit kan. Terug geslagen beentjes hoor ik heel veel.

Ik zou kijken of er een dierenarts is die buitenaf wil scannen. Dat is soms mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 17:05 



 
Profiel   

Mijn mini hengstje heeft ook zo'n buikje hoor, zeker als ik hem net van de wei afhaal, 2 uurtjes grazen en het is net een ballonnetje. Maargoed zijn buik beweegt niet. Ben erg benieuwd of er iets in zit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 17:44 



 

Ik zou inderdaad een afspraak maken om te laten scannen, dan weet je waar je aan toe bent.

Ik heb zelf ook een mini die erg gevoelig is op haar darmen, zodra ze veel op gras staat blaast ze op en lijkt ze drachtig. Soms inclusief bewegende buik. Komt vaker voor bij die kleintjes dat ze daar erg op reageren. Het hoeft dus niet te betekenen dat er straks een veulen naast staat. Maar beter safe than sorry dus ik zou zeker laten scannen, liefst van buitenaf indien mogelijk. Maar een 'gewone' scan levert meestal geen problemen op hoor, die kleintjes kunnen best wat hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 17:53 



 
Profiel   

Als ze dit jaar nog zou moeten bevallen haalt een scan niet zo heel veel uit, veulen is dan al veel te groot om goed op beeld te krijgen, men voelt dan gewoon op, na 6 maanden dracht is er een botstructuur en voelen ze meteen of er iets inzit. Een (vrouwelijke) veearts met niet te grove handen kan probleemloos die kleintjes opvoelen hoor. En ze hoeven er dikwijls niet heel diep op te gaan dan, omdat het dan al zo groot is en ze het direct voelen zitten.

Scannen van buitenaf kan ook later in de dracht als je veearts daar ervaring mee heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen