Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voer op basis van olie en weinig zetmeel & suikers

 
Profiel   

Mijn dierenarts heeft geadviseerd om eens te gaan kijken voor een voer op basis van olie en weinig zetmeel en suikers voor mijn paard. Dit omdat haar spieren snel reageren op bijv. kou, wind en regen. De spieren worden dan heel snel gespannen/strak.
Hierdoor ben ik op zoek naar een voer wat ze beter kan verwerken in haar lijf waardoor de reactie op bijv. de weersomstandigheden in positieve zin kan beïnvloeden. Misschien helpt het niet, maar het valt te proberen.
Een hoge dosis aan vitamine e, magnesium en biotine is uiteraard ook mee genomen.

Ik zag bijv. Subli Omega Mix 369. Dat lijkt een erg interessant iets maar lijkt uiteindelijk toch wel weer veel suikers te bevatten.

Dus toen dacht ik, vraag het bokt :)

Iemand tips voor zulke (paarden)voeders?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:04 



 
Profiel   

Linamix? Van... equifirst


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:07 



 
Profiel   

https://www.rwdh.nl/diervoeders/paard-d ... plus-olie/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:25 



 
Profiel   

Is je paard getest op PSSM?

Ik zelf voer vitalbix complete en de muesli, omdat mijn oudje een lastige eter is. Mijn jonkie krijgt vitalbix breed en grow. Zijn voeders waar weinig zetmeel, suikers en melasse zit. Ik voer Excel EQ vitamine olie bij, deze wordt ook gebruikt door kennissen die paarden met PSSM hebben staan, en die 'varen' daar wel bij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:43 



 
Profiel   

Goede ervaringen met Linamix. Andere optie waar ik zelf ook goede ervaringen mee had met mijn vorige paard is luzernebrok (zonder melasse) in combinatie met (veel) lijnzaadolie. Denk ook aan het extra toevoegen van Vitamine E als je veel olie voert, en bouw het langzaam op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:48 



 

Mijn paard verdraagt helemaal geen suikers/granen en valt ook veel in in de spieren zodra het kouder wordt.

Vanwege de pssm is het erg lastig om haar op gewicht te houden omdat ze van de standaard mengsels en brokken niets mag.

Ik voer haar bij met gemicroniseerd lijnzaad. Dit zit erg hoog in de vetten en eiwitten zonder de belastende toevoegingen. Hier doet ze het fantastisch op! Qua prijs is het ook erg gunstig als je het vergelijkt met de vetrijke brokken.

Nu krijgt ze dit door een handje bietenpulp en in de winter krijgt ze er ook nog wat grasbrok bij.

Om het compleet te maken natuurmineral van agrobs als vitamine korrel. Dit is namelijk de enige die vrij is gaan granen en luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 21:27 



 
Profiel   

Hier krijgt een van mijn paarden (9 jarige ruin) de
Vitalbix breed&grow met de omega 369 van subli en nog wat seniores priores.
Verdraagt ander voor erg slecht en valt dan enorm in en wordt best heet. Op deze combinatie is hij nu op gewicht gekomen, voldoende normale energie en goede spieropbouw.

Edit: naast ruwvoer en weigang natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:00 



 
Profiel   

Happy Summer Mix van Horsefood. Extreem laag in Suikers en zetmeel (2.1 en 8.0%). En hoog in olie. Maar niet laag in mineralen en sporenellementen met name zink, selenium en mangaan (waar heel veel paarden te weinig van binnen krijgen) en ook niet minimaal in vitamines.
https://horsefoodthebest.nl/assortiment ... mix-detail

Mijn eigen krijgen dit voer, en ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Mijn ene merrie wordt ook heel snel strak in de spieren. Maar met dit voer geen probleem meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:41 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken naar agrobs als ik jou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:42 



 
Profiel   

Linamix dacht ik ook gelijk aan, hier erg tevreden over!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 16:12 



 
Profiel   

Safe and sound van dodson and horrel voldoet wellicht ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 16:14 



 
Profiel   

Gloa schreef
Mijn paard verdraagt helemaal geen suikers/granen en valt ook veel in in de spieren zodra het kouder wordt.

Vanwege de pssm is het erg lastig om haar op gewicht te houden omdat ze van de standaard mengsels en brokken niets mag.

Ik voer haar bij met gemicroniseerd lijnzaad. Dit zit erg hoog in de vetten en eiwitten zonder de belastende toevoegingen. Hier doet ze het fantastisch op! Qua prijs is het ook erg gunstig als je het vergelijkt met de vetrijke brokken.

Nu krijgt ze dit door een handje bietenpulp en in de winter krijgt ze er ook nog wat grasbrok bij.

Om het compleet te maken natuurmineral van agrobs als vitamine korrel. Dit is namelijk de enige die vrij is gaan granen en luzerne.

Waar koop je dat lijnzaad en moet het geweekt of gekookt woreen of mag je het ook zo voeren ́?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 16:16 



 

Ik voer deze https://www.rwdh.nl/diervoeders/gemicro ... -lijnzaad/

Toen ze nog te mager was kreeg ze de aanbevolen hoeveelheid. Nu ze op gewicht is krijgt ze nog maar 1/3 daarvan en doet het er erg goed op. Benieuwd of ik van de winter weer wat meer moet gaan voeren of niet.

Je mag het zo geven. Hoeft niet gekookt of geweekt te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 17:46 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips!
Veel merken die ik nog niet ken. Ben alle voeren aan het bekijken en heb o.a. een vertegenwoordig van Vitalbix gevraagd voor een voeradvies. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Vrijbuiter34; Nee niet getest op PSSM.

Lastige met dit paard is ook nog eens dat ze echt aanleg heeft om snel te dik te worden. Daar moet ik ook weer goed mee opletten. Op gewicht houden is dus (gelukkig) geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:03 



 
Profiel   

Kijk eens naar de Pavo ease and excell. Die is laag in suiker en zetmeel en hoog in vet en eiwit en dan hoef je maar 1 soort voer te geven, tenzij je een kleine hoeveelheid geeft want dan zou ik er wel een vitaminebrokje/balancer bijgeven.

Krijgt je paard voldoende ruwvoer? En wat voor arbeid doet hij?
Draagt hij een (regen)deken? Ook daar kan hij baadt bij hebben.

Als je paard er voldoende aan heeft kan je ook kiezen voor een basis van een vitaminebrok (hier bevalt de vitalbix daily complete goed) en dat aanvullen met een ruwvoermix of Pavo speedibeet waar je olie aan toevoegt. Ik zou dan vanwege de gunstige omega 3 verhouding kiezen voor lijnzaadolie.
Een andere optie is inderdaad een andere vorm van lijnzaad, bv een brok, maar daar zit wel een hoger suiker en zetmeel percentage in.

De sulbli 369 is ook geschikt om vet toe te voegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:15 



 
Profiel   

Je zou eens kunnen kijken of Equifyt een oplossing voor je heeft. Equifyt Gold of Pre-Active zijn bijvoorbeeld opties met heel laag s/zm.

Over het voeren van olie: zonnebloemolie heeft ongeveer 3 keer zoveel vitamine E dan lijnzaadolie. Als je lijnzaad al apart voert, is de lijnzaadolie misschien overbodig en voldoet zonnebloemolie ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:34 



 
Profiel   

Dankje! Pave ease and excell heb ik inderdaad ook naar gekeken. 8 % zetmeel en 6 % suiker vind ik toch nog hoog ten opzichte van de 2,7 % zetmeel en 3 % suiker van Vitalbix Daily Complete. Moet wel nog even gaan vergelijken wat er verder in de voeren zit.
Al reactie van een Vitalbix verkooppunt gehad. Die raden de Daily Complete idd aan met de olie die ze aanbieden.

Paard staat 24/7 op een wei met voldoende gras en krijgt daarbij nog onbeperkt ruwvoer aangeboden.
Ze liep L1/L2 dressuur, BB springen (bijna klaar voor B) en BB SGW.
Ze droeg nog geen regendeken omdat de temperatuur daar meestal nog te hoog voor was, ze heeft het erg snel warm en staat dan weer te zweten. Maar die gaat ze zodra het weer het toe laat wel op krijgen (en onderdekens naarmate het kouder wordt).

Goede tip over de zonnebloemolie! Die is nieuw voor mij, ga ik ook naar kijken.
Equifyt ken ik ook nog niet.

Grappig! Ik kijk net naar de olie van Vitalbix en daar maken ze zelf al de vergelijking met zonnebloemolie;
"Voor paarden is het belangrijk dat de olie die je bij voert een juiste verhoudingen omega vetzuren heeft.
Standaard zonnebloemolie bevat veel omega 6 en weinig omega 3 vetzuren, terwijl het voor paarden juist beter is om een olie te voeren die meer omega 3 dan omega 6 bevat. Een richtlijn die vaak wordt aangehouden voor paarden is 2-5:1 omega-3 tot omega-6.
Vitalbix Linseed Oil + Vitamine E bevat ca. 58% omega 3 en ca. 15% omega 6 en voldoet daarmee aan deze richtlijn. Teveel omega-6 vetzuren in een rantsoen kan leiden tot verhoogde ontstekingsactiviteit in het lichaam."

Verschillende voeren maakt an sich niet uit. Ze staan aan huis en ik voer zelf dus schepje meer of minder hier of daar maakt niet uit. Als iemand anders voert zet ik het toch klaar :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:36 



 
Profiel   

Dat van die omegavetzuren is een heel verhaal en het is nav mijn vorige post handig om te weten dat lijnzaad een leverancier is van O3 en zonnebloemolie van O6. Dat van de verhoogde ontstekingsactiviteit lijkt me nogal ver gezocht en alleen van toepassing bij bepaalde problemen, omega 6 als oorzaak van een ontsteking lijkt me stug. Je moet altijd maar zo zien dat een ontsteking in het lichaam ook energie nodig heeft en dat die ontsteking misschien niet echt onderscheid maakt waar dat vandaan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:47 



 
Profiel   

Zoek eens in de berichten van Mizora over olie. Zij is voedingsdeskundige en heeft al het een en ander uitgelegd over verschillende olie

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 07:56 



 
Profiel   

Marstall vito of faser light? Ik voer het samen met de marstall lein-distel olie

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 08:32 



 
Profiel   

hoi

hoeveel arbeid doet je paard? de daily complete van vitalbix is een vitamine/mineralen brok die voldoet voor lichte tot geen arbeid, de active+ van vitalbix geeft meer energie en bevat ook de daily complete.

voor een goed geolied voer zou ik ook zeker kijken naar horsefood!

ik hoor graag hoeveel je paard doet om een gedegen advies te kunnen geven

gr rachel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 14:15 



 
Profiel   

Hi Rachel,
Mijn paard(5 jaar) loopt op L1/L2 niveau dressuur, BB/B springen en BB Eventing.
Ze werkt +/- 5 dagen in de week (van 15 min tot 60 min) en staat 24/7 op een wei met gras en krijgt daarnaast onbeperkt ruwvoer. Ze heeft veel energie van haar zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 14:25 



 
Profiel   

Pattypaard schreef
Hi Rachel,
Mijn paard(5 jaar) loopt op L1/L2 niveau dressuur, BB/B springen en BB Eventing.
Ze werkt +/- 5 dagen in de week (van 15 min tot 60 min) en staat 24/7 op een wei met gras en krijgt daarnaast onbeperkt ruwvoer. Ze heeft veel energie van haar zelf.


Vitalbix Daily complete met de linseed oil van vitalbix is een goede, alleen word dat wel een beetje papperig zonder verdere toevoegingen. Ik zou dan 2 of 3 handjes puur lucerne van vitalbix nog toevoegen.

Happy summer van horsefood kan ook, deze heeft al veel olie dus die hoef je dan niet meer apart toe te voegen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 18:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen