Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 69 van de 76 [ 1898 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 76  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Schapen, Geiten en Lammeren topic.

 
Profiel   

Dat hebben ze in Engeland ook voor de Manx (ga ik ook bijhouden) maar is volgens mij niet zo toegankelijk/ even makkelijk na te kijken en dat vind ik wel fijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 15:02 



 
Profiel   

Riddershow schreef
[ [url=m/bXFH0c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schaapjes zijn er, nog wat schuw (moesten ook wennen aan schrikdraad)...

Even een vraagje... Houdt er iemand de bloedlijnen in gaten/stamboom bij en in wat voor programmaatje? We hebben nu nog maar 6 ooien en een ram en is het weinig werk om ff in excel te kloppen, maar met mogelijk in de toekomst meer, lijkt me dat er handigere progammatjes oid zijn (liefst gratis... )

https://vssschapen.nl/overzicht/manx-loaghtan/
Lid worden, dan kan je alles bijhouden in falcoo, lammeren en volwassen dieren laten keuren aan huis, etc. En ja ook zonder afstamming kan er in, mits die aan de stamboekeisen van dat ras voldoen, stamboeken zijn in die zin open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 19:05 



 
Profiel   

Deze schapen hoeven niet gekeurd te worden. Er zijn alleen maar liever niet's en zelfs met deze mag gefokt worden. Natuurlijk hebben ze wel preferenties en ga ik deze ook in de gaten houden.

Ik weet niet hoeveel zin het heeft voor mij om lid te zijn van de VSS. Mijn schapen staan en hun lammeren worden in engeland ingeschreven (rare breed society) En weet niet of ik het nu zo fijn vind alles 2x door te moeten geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 21:07 



 
Profiel   

Even een vraagje voor de kenners.
Ik heb thuis 4 schapen lopen. Kennis van me zoekt plekje voor 2.
Kan je dit gewoon direct bij elkaar zetten? Moeten ze naast elkaar wennen? Kunnen ze helemaal niet bij elkaar?
Ik heb echt geen idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 07:58 



 
Profiel   

Ja hoor dat kan prima. Alleen met volwassen rammen kan het wat link zijn dat ze gaan vechten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 08:53 



 
Profiel   

En als je niet erg vroeg lammetjes wil zou ik er geen ram bij inzetten zo vroeg in het dekseizoen al (draagtijd is 5 maanden min 5 dagen). Die cyclus komt op gang met het korter worden van de dagen en het verschilt per ras en individu welke maand ze beginnen, maar september is er al bijna en dan beginnen de meesten wel.
En zet ook geen ram bij ooilammeren (dus tot 12 maanden oud), net als bij mensen is dat recept voor problemen met dracht en geboorte. Eerste lammeren wil je qua minste problemen rond de 2e verjaardag van de ooi er naast hebben staan.
Ram staat hierom bij mij aan de pin op dit moment en de groep ooien is zo fijn relaxed nu dat ik de volgende er ook niet langer bij laat dan nodig is om ze drachtig te krijgen.

Tenzij je ivm gezondheidstesten ze in quarantaine wil doen, kan je ze er gewoon bij in zetten. Wat onrust zal je altijd hebben ook al stonden ze eerder naast elkaar of gaan ze weer bij elkaar. Rangorde bepalingen (incl. rammende ooien) zal je altijd wel hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 10:34 



 
Profiel   

tamary schreef
En als je niet erg vroeg lammetjes wil zou ik er geen ram bij inzetten zo vroeg in het dekseizoen al (draagtijd is 5 maanden min 5 dagen). Die cyclus komt op gang met het korter worden van de dagen en het verschilt per ras en individu welke maand ze beginnen, maar september is er al bijna en dan beginnen de meesten wel.
En zet ook geen ram bij ooilammeren (dus tot 12 maanden oud), net als bij mensen is dat recept voor problemen met dracht en geboorte. Eerste lammeren wil je qua minste problemen rond de 2e verjaardag van de ooi er naast hebben staan.
Ram staat hierom bij mij aan de pin op dit moment en de groep ooien is zo fijn relaxed nu dat ik de volgende er ook niet langer bij laat dan nodig is om ze drachtig te krijgen.

Tenzij je ivm gezondheidstesten ze in quarantaine wil doen, kan je ze er gewoon bij in zetten. Wat onrust zal je altijd hebben ook al stonden ze eerder naast elkaar of gaan ze weer bij elkaar. Rangorde bepalingen (incl. rammende ooien) zal je altijd wel hebben.

Maar dat is de vraag toch helemaal niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 21:02 



 
Profiel   

pillow schreef
tamary schreef
En als je niet erg vroeg lammetjes wil zou ik er geen ram bij inzetten zo vroeg in het dekseizoen al (draagtijd is 5 maanden min 5 dagen). Die cyclus komt op gang met het korter worden van de dagen en het verschilt per ras en individu welke maand ze beginnen, maar september is er al bijna en dan beginnen de meesten wel.
En zet ook geen ram bij ooilammeren (dus tot 12 maanden oud), net als bij mensen is dat recept voor problemen met dracht en geboorte. Eerste lammeren wil je qua minste problemen rond de 2e verjaardag van de ooi er naast hebben staan.
Ram staat hierom bij mij aan de pin op dit moment en de groep ooien is zo fijn relaxed nu dat ik de volgende er ook niet langer bij laat dan nodig is om ze drachtig te krijgen.

Tenzij je ivm gezondheidstesten ze in quarantaine wil doen, kan je ze er gewoon bij in zetten. Wat onrust zal je altijd hebben ook al stonden ze eerder naast elkaar of gaan ze weer bij elkaar. Rangorde bepalingen (incl. rammende ooien) zal je altijd wel hebben.

Maar dat is de vraag toch helemaal niet

Zonder samenstelling kudde te kennen kan je niet onvoorwaardelijk zeggen dat ze bij elkaar kunnen. 4 schapen zegt niks over geslacht of leeftijd namelijk idem voor de 2 nieuwkomers. Is alles ooi, dan is er niks aan de hand, is alles ram, dan kan het zeker goed gaan, maar bij een mix (heel goed mogelijk) zijn er restricties aan wat je wel en niet samen wil/kan hebben lopen. Dus zomaar roepen : "geen probleem" is slecht advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 22:37 



 
Profiel   

Maar dat is de vraag toch helemaal niet
Citaat
Zonder samenstelling kudde te kennen kan je niet onvoorwaardelijk zeggen dat ze bij elkaar kunnen. 4 schapen zegt niks over geslacht of leeftijd namelijk idem voor de 2 nieuwkomers. Is alles ooi, dan is er niks aan de hand, is alles ram, dan kan het zeker goed gaan, maar bij een mix (heel goed mogelijk) zijn er restricties aan wat je wel en niet samen wil/kan hebben lopen. Dus zomaar roepen : "geen probleem" is slecht advies.

Ik roep niet zomaar geen probleem. Ik heb gezegd dat volwassen rammen kunnen gaan vechten En ik neem aan dat iemand zelf kan bedenken dat je lammeren krijgt als je een ram bij de ooien zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:14 



 
Profiel   

Bedankt voor de antwoorden. Ik had m wel wat meer informatie moeten geven inderdaad.
Het gaat om allemaal ooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:16 



 
Profiel   

Hmm, kan iemand mij uitleg geven over verwantschapspercentages?

Het is makkelijk als er 1 ouder dier is die "dubbel" is. Maar hoe gaat het met de volgende generatie? Bereken je het dan weer opnieuw of wordt zakt het percentage?

Om maar voorbeeld te geven. Ik heb 1 ooi waarvan haar vader ook haar overgroot vader is. zij heeft een percentage van 12,5 %. Maar ik probeer het online te vinden, maar kom er niet echt wijs uit.

Vooral niet als er niet van 1 lijn ingekruist wordt, maar van 2 (wat in bovenstaande niet het geval is, maar wel zou kunnen bij dit ras ivm weinig dieren op het vaste land)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 19:53 



 
Profiel   

Als je de ooi met 12.5% laat dekken door een ram die niet aan de ooi verwant is, dan is het lam de helft van mama (zij delen immers aan die kant de ouders). Lam zou dan dus 6.25% zijn. Heeft de ram ook zoiets, dan hangt het af van wat de verwantschappen zijn met de ooi die hij dekt. Is er wel inteelt binnen zijn stamboom, maar geen overeenkomst met de ooi, dan vererven zijn lammeren nog steeds 50% van zijn inteelt percentage. Maar in zekere zin zijn die 2 stukken inteelt apart van elkaar. zo niet, dan zal je die 2 percentages zeker bij elkaar op moeten tellen.

Er bestaat een fokschema om zo breed mogelijk te fokken uitgaande van een zeer kleine fokgroep, maar zeker je ooien moeten dan zo onverwant mogelijk zijn. En de ram wil je dan zeker onverwant en alle 5 totaal dieren waarmee je start ook). Link naar dat artikel :
https://www.shetlandschapen.nl/teksten/ ... %20Ned.pdf

En nog wat meer over inteelt/lijnteelt en fokken met kleine populaties :
https://stcroixsheep.org/what-is-conser ... ng-part-1/

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 20:44 



 
Profiel   

Die eerste is echt interessant. Nu heb ik het geluk dat de fokker waar ik mijn ram vandaan heeft nog zeker 5 andere rammen heeft lopen en er ook een kleine Duitse fokker is. En ik dus een nieuw ramlam kunnen kopen met een andere bloedlijn of zou kunnen ruilen. Vooral aangezien ik weet dat hij eigenlijk Bert (mijn ram) wilde aanhouden voor de fok.

Maar uiteindelijk ontkom ik bijna niet aan inteelt, simpel omdat het ras zo klein is (en al helemaal op het vaste land). Maar wil het wel zo goed mogelijk doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 12:00 



 
Profiel   

Mag ik jullie weer even pesten over verwandschaps en inteeltpercentages? Want wil het gewoon snappen.
Eén van mijn ooien heeft als opa, dezelfde voorouder als de ram als overgrootopa. Dus het lam zou dan zowel dezelfde overgrootouder als over-over groot ouder hebben.

Volgens mijn poging tot berekenen zou het lam een inteeltpercentage hebben van 9%. Klopt dat?

Zoals ik het begrepen heb:
Ooi heeft 1/4 verwandschap, Ram 1/8
Verwantschapspercentage is 0,5 * (1/4+1/8) = 3/16 (18,75%)
Inteeltpercentage is dan 0,5* 3/16 = 3/32 (9,375%)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:13 



 
Profiel   

Het is verwant tttttt schap en met zo'n laag inteelt percentage hoef je echt geen rekening te houden. Ik heb vorig jaar 3 lammeren door hun eigen vader laten dekken. Zijn prima jongen van gekomen. Zoiets moet je niet herhalen natuurlijk. In de paardenfokkerij kom je ook heel vaak inteelt of lijnenteelt zelfde grootvaders ed. tegen, dat kan ook weinig kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 13:31 



 
Profiel   

pillow schreef
Het is verwant tttttt schap en met zo'n laag inteelt percentage hoef je echt geen rekening te houden. Ik heb vorig jaar 3 lammeren door hun eigen vader laten dekken. Zijn prima jongen van gekomen. Zoiets moet je niet herhalen natuurlijk. In de paardenfokkerij kom je ook heel vaak inteelt of lijnenteelt zelfde grootvaders ed. tegen, dat kan ook weinig kwaad.

Serieus? "Dat kan weinig kwaad"?
Vertel dat eens aan de fokkers van frieze paarden, dwerggroei, waterhoofden....
Inteelt, lijnteelt inbegrepen is dé oorzaak van het opduiken van allerlei reccessief vererfende genetische aandoeningen.
Hoe meer dergelijke fokmethoden worden toegepast in een bepaald ras, hoe groter de kans daarop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 17:12 



 
Profiel   

Kuggur schreef
pillow schreef
Het is verwant tttttt schap en met zo'n laag inteelt percentage hoef je echt geen rekening te houden. Ik heb vorig jaar 3 lammeren door hun eigen vader laten dekken. Zijn prima jongen van gekomen. Zoiets moet je niet herhalen natuurlijk. In de paardenfokkerij kom je ook heel vaak inteelt of lijnenteelt zelfde grootvaders ed. tegen, dat kan ook weinig kwaad.

Serieus? "Dat kan weinig kwaad"?
Vertel dat eens aan de fokkers van frieze paarden, dwerggroei, waterhoofden....
Inteelt, lijnteelt inbegrepen is dé oorzaak van het opduiken van allerlei reccessief vererfende genetische aandoeningen.
Hoe meer dergelijke fokmethoden worden toegepast in een bepaald ras, hoe groter de kans daarop.

Bij de friezen ligt het wel wat anders. daar waren ooit nog maar enkele van over, wat inhoud dat eigenlijk alle Friezenlijnen uitkomen bij dezelfde voorouders . En daar zijn idd gevolgen van te nauwe inteelt. Daar moet je dus wel uitkijken hoe nauw het verwantschap is ivm de erfelijke aandoeningen. En dat is een gesloten stamboek waar je ook geen andere rassen kunt gebruiken. Maar bij het KWPN is de bloedvoering dusdanig ruim met inbreng van veel andere stamboeken, dat het geen kwaad kan om ergens dezelfde grootvader tegen te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 23:25 



 
Profiel   

pillow schreef
Het is verwant tttttt schap en met zo'n laag inteelt percentage hoef je echt geen rekening te houden. Ik heb vorig jaar 3 lammeren door hun eigen vader laten dekken. Zijn prima jongen van gekomen. Zoiets moet je niet herhalen natuurlijk. In de paardenfokkerij kom je ook heel vaak inteelt of lijnenteelt zelfde grootvaders ed. tegen, dat kan ook weinig kwaad.

Dit soort noodgrepen wil je niet doen als er andere opties zijn. Ik was al niet blij dat een ooi hier gedekt is door de ram die met haar mee kwam (zelfde oma via moederlijn). Ze kwam drachtig bij mij, maar heeft verworpen, vermoedelijk omdat de ram die er bij liep niet de vader van die lammeren was. Zijn 2 mooie ooilammetjes uitgekomen, gelijk van maat en 1e 2-ling worp van deze ooi, maar in een kleine kudde waar voor mij bloedspreiding essentieel is, wordt ik er niet vrolijk van. Als je namelijk niet aan een nieuwe ram kan komen, je moet het doen met wat je hebt lopen en dus je kudde eigenlijk sluit, dan wil je echt niet al met een smalle genetische basis starten. En met zeldzame(re) rassen is dat iets wat je altijd in gedachten moet houden of je moet kunnen en willen kruisen met een bijpassend ander ras.
Hier gaat er in principe november een soay ram in omdat ik de vachten er beter af wil laten komen en daar staat soay om bekent. Gelukkig passen de 2 rassen qua maat ook goed en gaat er weer een volle shetland ram op de dochters hiervan. Is wel een iets langere termijn planning, want 1e worp wil ik rond de 2e verjaardag van de ooi pas hebben. Dan zijn ze volwassen, komt voor de 2e keer de wol er af en is naast aantal lammeren ook duidelijk of de vacht er als gewenst af blijft komen, want de 1e keer is vaker makkelijk plukken, maar dat blijft niet zo bij allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 23:53 



 
Profiel   

pillow schreef
Het is verwant tttttt schap en met zo'n laag inteelt percentage hoef je echt geen rekening te houden. Ik heb vorig jaar 3 lammeren door hun eigen vader laten dekken. Zijn prima jongen van gekomen. Zoiets moet je niet herhalen natuurlijk. In de paardenfokkerij kom je ook heel vaak inteelt of lijnenteelt zelfde grootvaders ed. tegen, dat kan ook weinig kwaad.


Maar klopt mijn berekening?

Mijn Fokker zei ook dat ik papa ook nog op zijn kids kon zetten volgend jaar, maar denk niet dat ik dat ga doen. (Bij dit ras wordt wel het eerste jaar gefokt met jonge ooien)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 05:59 



 
Profiel   

Ik moet zeggen Riddershow dat ik in jouw plaats een ander ras met een grotere populatie zou zoeken.
Geen goed teken dat je fokker beweert dat je paps best op z'n dochters kan zetten (ook niet voor de fokproducten die hij je heeft verkocht...).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 16:02 



 
Profiel   

Riddershow schreef
pillow schreef
Het is verwant tttttt schap en met zo'n laag inteelt percentage hoef je echt geen rekening te houden. Ik heb vorig jaar 3 lammeren door hun eigen vader laten dekken. Zijn prima jongen van gekomen. Zoiets moet je niet herhalen natuurlijk. In de paardenfokkerij kom je ook heel vaak inteelt of lijnenteelt zelfde grootvaders ed. tegen, dat kan ook weinig kwaad.


Maar klopt mijn berekening?

Mijn Fokker zei ook dat ik papa ook nog op zijn kids kon zetten volgend jaar, maar denk niet dat ik dat ga doen. (Bij dit ras wordt wel het eerste jaar gefokt met jonge ooien)

Met ong. 8 maanden dekken wordt bij heel veel rassen wel gedaan en commercieel zal je eigenlijk wel moeten, maar verstandig is het niet (DA maakte er al een opmerking over, die heeft er nogal werk aan incl. euthanaseren en dode lammeren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 20:14 



 
Profiel   

Citaat
Met ong. 8 maanden dekken wordt bij heel veel rassen wel gedaan en commercieel zal je eigenlijk wel moeten, maar verstandig is het niet (DA maakte er al een opmerking over, die heeft er nogal werk aan incl. euthanaseren en dode lammeren).

Dat doet toch iedere schapenhouder, ze zijn een jaar oud als ze lammeren. Ik doe het ook altijd en heb nog nooit ook maar enig probleem ervaren. Kennis van mij koopt ieder jaar zo'n 250 ooi lammeren die hij de hele winter bij boeren in de buurt weidt en die lammeren allemaal in maart en april. Die heeft natuurlijk wel eens een dood lam, maar dat is minimaal. Als dat echt zoveel problemen zou geven zouden weinig schapenhouders dit doen. Dus dat jou dierenarts dat zegt verbaasd mij zeer. Ik vind het onzin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 20:43 



 
Profiel   

Ik heb alleen ervaring met ijslanders, hier laten de meeste boeren de "gemlingar" (=jaarlingen) lammeren krijgen. Dit is geen enkel probleem. Die zijn dan vrijwel zonder uitzondering éénlammig. Volwassen ooien die herhaaldelijk maar een lam per seizien produceren worden geslacht.
Ikzelf laat overigens het grootste deel van mijn jaarlingen zonder lam zijn zodat ik ze over de zomer thuis kan houden om mijn bordercoliies te trainen. Bijkomend voordeel is dat die schapen dan meteen hondtam worden. De rest gaat met lammeren het hoogland op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 20:46 



 
Profiel   

[ img ]
Ramses en Faja zijn dikke vrienden

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 21:06 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Ik heb alleen ervaring met ijslanders, hier laten de meeste boeren de "gemlingar" (=jaarlingen) lammeren krijgen. Dit is geen enkel probleem. Die zijn dan vrijwel zonder uitzondering éénlammig. Volwassen ooien die herhaaldelijk maar een lam per seizien produceren worden geslacht.
...



Dit is hetzelfde zoals ik het begreep met de Manx. Behalve het slachten van 1 lammiggen. Dat is geen reden, maar daarvoor is ook het ras nog te klein. Ik las in het stamboek rapport dat vorig jaar de lamooi-aanmelding weer onder de 5% was gedaald

Ze hebben nu ca 1200 aangemelde ooien.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 08:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 69 van de 76 [ 1898 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 76  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen