Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony kan geen SP eten, wat wel?

 
Profiel   

Hoihoi,
Als een pony geen SP kan eten, maar wel een slecht gebit heeft en moet aankomen, wat is dan een goed alternatief?

Brok/Muesli/compactgras/luzerne eet ze wel. Maar dierenarts wou haar voor het aankomen op de SP. Ook omdat ze dat makkelijker zou moeten kunnen eten, maar dat is dus niet zo.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:50 



 
Profiel   

Hartog grasmix, Agrobs wiesencobs geweekt? Ik heb voor mijn oudjes Aveve all-in-soup. Geweldig spul maar helaas alleen in Belgiƫ te koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:58 



 
Profiel   

Waarom kan de pony geen SP eten? Krijgt ze het niet weg of is er een medische oorzaak (PPID / hoefbevangen oid)?

Luzernebrok geweekt, bietenpulp (uiteraard ook geweekt), wiesen cobs (geweekt) of wiesen fasern zijn dingen die bij me op komen. Bij luzerne en bietenpulp wel kijken naar de hoeveelheden en of je dan moet compenseren ivm de Ca:P-verhouding. Daarvoor kun je zemelen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 20:04 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 20:22 



 
Profiel   

Hoe maak je de SP dan klaar?Mijn bejaarde pony kon het prima eten.Of mag ze het niet hebben?


Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-08-19 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 20:26 



 
Profiel   

Ja waarom kan ze het niet eten?
Te dun kan ook nog.
Die twee van mij snappen niet hoe je soep moet slurpen.
dus maak ik het juist wat dikker en ik meng het met fibrebeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 20:27 



 
Profiel   

Soep slurpen heeft bij de mijne ook even geduurd :j Soms vind ik de soep te nat, dan doe ik er wiesen fasern doorheen om het overtollige vocht op te nemen. Wordt de boel ook wat minder onder gesmeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 20:29 



 
Profiel   

Ze mag het wel, is verder niet HB oid. En waarom ze het niet kan eten, geen idee. We hebben het al geprobeerd met extra water en ook na het weken juist het overtollige water er uit geperst, maar het blijft een ramp.
Droger gaat het wel makkelijker, maar nog is het te weinig en daar doet ze dan 1.5 uur over. Nat slurpt ze wel, maar het word niet minder.. Dan gaat ze er uiteindelijk met haar lippen in klappen zegmaar, of kauwen.

Ze vind het wel heel lekker. Komt hard aandraven als ze de auto ziet, we zetten het hek open en ze gaat direct naar de emmer. Dus dat is het probleem ook niet.


We zijn nu dus de hele dag door SP aan het voeren, en ze is ook al wel iets aangekomen, maar ze zou er meer van moeten eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 20:45 



 
Profiel   

Ik maakte het altijd ongeveer zo dik als pap.[ img ]
Mijn dame was wel een half uur aan het eten.S'morgens en s'avonds werd ze een uur apart gezet om te eten.


Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-08-19 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 23:03 



 
Profiel   

Mijn pony doet er ook heel lang over. Die staat een paar uur per dag apart om de SP op te eten.
Wat bij hem wel wat helpt is om het op een platte oppervlakte te voeren, Dus of op het gras, of op de stenen.
In een emmer lukt het hem niet om het te eten gek genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 23:29 



 
Profiel   

Ik zou nog eens een ovenschaal oid kunnen proberen, steen hebben we niet bij de wei. En op het gras graaft ze een gat en eet dan half SP en half zand :+

Dit is haar gebit trouwens;
[ img ]
Wel al een oude foto, van 2012, maargoed die onderbeet heeft ze natuurlijk nogsteeds :+

Heel nat, dan houd ze bijna haar neusgaten onder water :')
[ img ]
Dik;
[ img ]
Maar beide geen succes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 23:54 



 
Profiel   

Bredere voerbak (speciekuip bv), dan is het een dunnere laag, ruimte genoeg om te prutsen met eten, pannetje gaat inderdaad makkelijk om.

Ik zou wel de tandsteen regelmatig verwijderen en kritisch in de gaten houden ivm ontstekingen en los zittende voortanden ellende. Manegepony lang geleden had zo'n laag op de ruinentanden en stond met bit indoen zowat overeind. Of het de tandsteen zelf was of de onderliggende oorzaak dat ze het krijgen, geen idee, maar het was behoorlijk gevoelig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 00:14 



 
Profiel   

Zal morgen eens een speciekuip halen!

De tandsteen word regelmatig verwijderd :j Maak ook vaak de ruimtes tussen haar tanden schoon, daar zit altijd gras etc tussen.

[ img ]
[ img ]

'T is verder alleen een hele dure grasmaaier gelukkig. Toen ik haar kocht had ik wel plannen met haar, maar nu bijna 10 jaar later is ze nogsteeds werkloos en dat blijft nou ook zo. Ze is 22 en is de helft van haar leven gewoon met bit gereden en heeft voor de kar gelopen, daarna verwaarloosd en achter gelaten... Enige wat ze nu tot haar dood moet doen is buik vullen en gezond blijven :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 00:46 



 
Profiel   

Met papjes (SP/Wiesencobs ed.) doen ze er altijd veel langer over. Dat is ook de bedoeling het is (deels) een ruwvoeder vervanger. Mijn kleine man, 33 jaar, heeft ook een gruwelijk slecht gebit. Hij krijgt wiesencobs met kraftpaket (is lucerne/mais en wiesencobs door elkaar), hij bleef niet goed op gewicht met SP.
Hij krijgt een halve kg schep aangemaakt met water, dat geeft ongeveer een 1/3 emmer vol als het geweekt is, met een halve kg schep summer mix erdoor (heel fijn voer en dus makkelijk weg te krijgen). Maar hij doet er bijna 1,5 uur over om het op te eten. Grote tubrug waar zijn hele hoofd in verdwijnt, en maar slobberen :D En pootje van de grond omdat het hem eigenlijk lang niet snel genoeg naar binnen gaat :P

Met zulk voer moet je ze wel de tijd geven om het op te eten. En niet verwachten dat ze het binnen 10 minuten op hebben. Als ik de rest hier, die op 1 na allemaal een goed gebit hebben, wiesencobs geef doen ook zij er lang over om het op te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 00:49 



 
Profiel   

onze shet van 25 ook sinds 2 maanden aan de sp, donders wat is ze daar van opgeknapt, ook zeer slecht gebit, eet nog wel veel hooi, maar volgens experts omdat ze niet goed meer kan kauwen haalt ze daar de vitaminen niet goed meer uit, en dat was te zien, zichtbaar ribben, totaal niet verharen.

sinds ik sp geef ziet ze er qua figuurtje uit als een jong bloem, geen ribben meer en de haren zijn eindelijk los, ik pluk ze er nu zo uit.
Ik geef het haar in een flexibele bak van de action, deze heb je in het groot als wasmand en ook een slag kleiner, ik heb de kleinere, waren iet van 2 euro per stuk.
had er meteen 3 gekocht zodat ik telkens 2 emmers heb om klaar te maken en altijd 1 klaar heb staan.

ik geef 2 kilo per dag en doe daar 6 liter water op, hoeveel geven jullie per dag ervan?
verder krijgt ze ook nog steeds onbeperkt hooi erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 01:00 



 
Profiel   

Veel grotere bak geven, wij hebben van die flexibele wasmanden van de action. Ze moeten het makkelijk kunnen pakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 06:17 



 

Wel echt de tijd geven :)
Heb er ook 1 gehad die op sp stond.
Die stond snachts op stal en kreeg dus de hele nacht de tijd.
Sochtends werd ze op het land een paar uur apart gezet zodat ze haar 2e portie rustig kon eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 06:31 



 
Profiel   

[ img ]

Mijn merrie eet hier uit.
Een kleinere bak vind ze niet fijn.
Die gooit ze om of loopt er bij weg.

Zij doet er ook wel een tijdje over
Ze krijgt ongeveer 3/4 emmer vol.
Even wat uitproberen wat goed werkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 07:23 



 
Profiel   

Grote bak, flextub wil misschien helpen.

Om het wat meer in te dikken voir het voeren een paar handen luzerne, compact gras of ander droog gehakseld spul er doorheen. Dan kan ze misschien wat makkelijker happen nemen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 07:39 



 
Profiel   

Om aan te laten komen raden wij als ze gewoon goed kan kauwen altijd sojaschroot aan. Je geeft hier maar heel heel weinig van en ze komen er goed op aan. heb al diverse paarden er enorm mee zien opknappen. is makkelijker en veiliger te voeren dan bietenpulp en maismeel omdat het niet hoeft te weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 08:07 



 
Profiel   

trustHim schreef
Om aan te laten komen raden wij als ze gewoon goed kan kauwen altijd sojaschroot aan. Je geeft hier maar heel heel weinig van en ze komen er goed op aan. heb al diverse paarden er enorm mee zien opknappen. is makkelijker en veiliger te voeren dan bietenpulp en maismeel omdat het niet hoeft te weken.

Waar kun je die sojaschroot krijgen? Het zal wel aan mijn gebrek aan zoek-skills liggen, maar ik kan het niet vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 08:39 



 
Profiel   

Heb je ook al gekeken naar een goede lijnzaadolie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 08:48 



 

Sojaschroot kun je via agrifirm wel krijgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 09:01 



 
Profiel   

Ik zou het ook in een grotere bak doen, dit ziet er erg onhandig uit om te eten.

En er staat op de verpakking 1:3 maar dan vind ik het echt veel te nat, ik doe nu 1:2

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 09:01 



 
Profiel   

Hilary schreef
trustHim schreef
Om aan te laten komen raden wij als ze gewoon goed kan kauwen altijd sojaschroot aan. Je geeft hier maar heel heel weinig van en ze komen er goed op aan. heb al diverse paarden er enorm mee zien opknappen. is makkelijker en veiliger te voeren dan bietenpulp en maismeel omdat het niet hoeft te weken.

Waar kun je die sojaschroot krijgen? Het zal wel aan mijn gebrek aan zoek-skills liggen, maar ik kan het niet vinden.



hier
https://www.agriwebshop.com/dierenvoer- ... ja-gemalen
daar heb ik het besteld.
ik geef een 200 gram per dag, maar dat gaat door de slobber heen als extra eiwitbron
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 11:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen