Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Speedibeet of Seniores Priores als dikmaker

 
Profiel   

Mijn vraag,

wat is een fijnere dikmaker, de speedibeet of de seniores priores?
Loop al een tijdje met mijn fries die na verhuizing erg mager is geworden.
Inmiddels naar een andere stal en hier knapt ie op alleen op de ribben blijft hij wat schraal vind ik
DA heeft bloed getrokken, alles is in orde, tanden in orde, wormen schoon.
Krijgt gehele dag weidegang en genoeg kuil als hij op stal staat snachts.

Krijgt musli met vitamine gevoerd.
Ik voer hem zelf nog 1 schep slobber met speedibeet en muscle build van pavo.

Nu is hij al aardig aangekomen maar wil m voor de winter toch proberen wat meer vet op zn ribben te krijgen.
Nu las ik dat Seniores Priores soms beter werkt als Speedibeet.

Wie heeft hier ervaring mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 08:45 



 
Profiel   

Je hebt ook nog fibrebeet. Die zou het beste moeten zijn om dik te krijgen. Ik ben geswitcht van seniores priores naar fibrebeet, maar ga toch weer terug want na een paar weken begon eerst het ene paard slecht te eten, en nu de andere ook. Terwijl de seniores priores erin gaat als zoete koek. Als ik naar de inhoud kijk vind ik de seniores priores ook mooier, iets veelzijdiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 08:50 



 
Profiel   

Mijn dame van 36 bleef altijd heel goed op gewicht door de Senior Priores.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 08:54 



 
Profiel   

Seniores Priores is bietenpulp plus granen, zemelen, vitaminen en andere toevoegingen. Bietenpulp (speedibeet of het goedkoperen gewone bietenpulp die iets langer moet weken) bevat geen extra toevoegingen, maar wel veel voor het paard goed verteerbare stoffen. Dus eigenlijk pure, goed opneembare energie zonder het nadeel van teveel granen.

Ik merkte bij mijn 2 oudjes geen verschil tussen SP en bietenpulp, behalve in de portemonnee, dus geef nu alleen nog de gewone bietenpulp (geen speedibeet, dat is 3x zo duur per kilo terwijl er hetzelfde in zit ;-) ) Wel in voldoende volume, misschien kun je daar nog iets aan doen.
Hoeveel voer je nu, van de speedibeet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 08:54 



 
Profiel   

ongeveer 200/300 gram speedibeet en 1 schep slobber

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:05 



 
Profiel   

Die van mij deed het helaas op speedibeet niet goed genoeg, SP gaat veel beter, hoef ik minder van te voeren om de extra vetjes op zijn ribben te houden. Die van mij wordt ook makkelijk schraal, dus liever iets meer op de ribjes en billen, dan te weinig nu we richting winter gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:09 



 
Profiel   

Seniors Priores zet idd echt aan. Wel de goede hoeveelheid voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:12 



 
Profiel   

Nadeel van bietenpulp in welke vorm dan ook is dat veel paarden het niet zo lekker vinden. Maar als je paard het wil eten is het een prima manier om extra vezels te voeren.

Om paarden sneller dik te laten worden kun je heel goed olie gebruiken. Dat is heel veilig in vergelijking met de suikers die de belangrijkste energiebron vormen in krachtvoer. Als je olie door de slobber doet eten de meeste paarden het zonder problemen. Het is wel belangrijk dat je de hoeveelheid olie langzaam opbouwt. Begin met 50ml per dag de eerste week, 75ml de tweede week, 100ml de derde week. Een paard kan tot ongeveer 1ml per kg lichaamsgewicht aan olie verwerken, maar zover zou ik niet gaan omdat het dan wel heel veel olie wordt in je slobber.
Zonnebloemolie en maisolie zijn prima dikmakers. Als je meer geld uit wil geven kun je lijnzaadolie gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:16 



 
Profiel   

fannetje schreef
Die van mij deed het helaas op speedibeet niet goed genoeg, SP gaat veel beter, hoef ik minder van te voeren om de extra vetjes op zijn ribben te houden. Die van mij wordt ook makkelijk schraal, dus liever iets meer op de ribjes en billen, dan te weinig nu we richting winter gaan.



precies!
Hoeveel geef jij per dag? Verdeeld over verschillende porties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:18 



 
Profiel   

Aurora3 schreef
Nadeel van bietenpulp in welke vorm dan ook is dat veel paarden het niet zo lekker vinden. Maar als je paard het wil eten is het een prima manier om extra vezels te voeren.

Om paarden sneller dik te laten worden kun je heel goed olie gebruiken. Dat is heel veilig in vergelijking met de suikers die de belangrijkste energiebron vormen in krachtvoer. Als je olie door de slobber doet eten de meeste paarden het zonder problemen. Het is wel belangrijk dat je de hoeveelheid olie langzaam opbouwt. Begin met 50ml per dag de eerste week, 75ml de tweede week, 100ml de derde week. Een paard kan tot ongeveer 1ml per kg lichaamsgewicht aan olie verwerken, maar zover zou ik niet gaan omdat het dan wel heel veel olie wordt in je slobber.
Zonnebloemolie en maisolie zijn prima dikmakers. Als je meer geld uit wil geven kun je lijnzaadolie gebruiken.


Goede tip! ik ga dit zeker mee nemen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:19 



 
Profiel   

Bietenpulp bevat evenveel vep/ewpa/kcal als basisbrok. Ik zou dus beginnen met het een stuk te verhogen. Van een kwart schep brok worden ook geen wonderen verwacht.

Hier heb ik bij het heftigste geval 10kg sp gevoerd, halve zak per dag, verdeeld over 3 maaltijden, paard moest 800kg wegen (En werd geschat rond de 600). Verder is het gewoon kijken naar je paard. 2x een kg sp of bietenpulp mogen ze gewoon hebben om aan te komen, zodra je denkt dat je er bijna bent, of denkt dat het te hard gaat, bouw je het af door een halve kg per dag minder te geven per 4 dagen, totdat je op de dan gewenste hoeveelheid zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:22 



 
Profiel   

__Robijn__ schreef
fannetje schreef
Die van mij deed het helaas op speedibeet niet goed genoeg, SP gaat veel beter, hoef ik minder van te voeren om de extra vetjes op zijn ribben te houden. Die van mij wordt ook makkelijk schraal, dus liever iets meer op de ribjes en billen, dan te weinig nu we richting winter gaan.



precies!
Hoeveel geef jij per dag? Verdeeld over verschillende porties?


Die van mij krijgt momenteel maar 1/2 schep (is ongeveer 500-600 gram) met 1,5 liter water aangemengd, 1 x dgs. Dat is voor hem nu voldoende (gras is op), in de winter krijgt hij meestal 3/4 schep, dus geen hele grote hoeveelheden, maar net wel genoeg zodat hij op gewicht blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:25 



 
Profiel   

__Robijn__ schreef
ongeveer 200/300 gram speedibeet en 1 schep slobber

Dat is vrij weinig, zeker voor een groot paard.
Mijn kleintje (250kg) krijgt in de winter een kilo bietenpulp per dag (met 4 liter water) naast onbeperkt hooi. Ze eet het in 1 portie helemaal op (doet er wel een uur over hoor).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:31 



 
Profiel   

oke! dan ga ik gewoon meer voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 09:47 



 
Profiel   

Ik zou voor speedibeet/bietenpulp kiezen. In SP zit toch weer teveel toegevoegd.

Wij geven het vanaf het najaar, maar mengen het met wiesencobs en een vit brokje. Toen ze het eerst lastig aten, heb ik er weleens een muesli doorheen gedaan, maar dat heeft nooit mijn voorkeur.

Als ze echt moeten aanzetten, kan je ook tussendoor nog andere ruwvoer vervangers aanbieden.

Nu is het nog wel warm, dus let daarop als je veel nat gemaakt voer gaat geven of klaarzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 12:54 



 
Profiel   

Het verschil met speedibeet en gewone bietenpulp is dat speedibeet ontsuikerde pulp bevat. Speedibeet is dus maar 4% in totaal, bietenpulp 8% en seniores priores is door de extra toevoegingen 13%. Sp is dus ook vrij laag nog, maar je kunt dus juist daardoor veilig grotere hoeveelheden ervan voeren om zonder er te veel suikers in te gooien je paard weer wat dikker te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 13:21 



 
Profiel   

callippo schreef
Seniores Priores is bietenpulp plus granen, zemelen, vitaminen en andere toevoegingen. Bietenpulp (speedibeet of het goedkoperen gewone bietenpulp die iets langer moet weken) bevat geen extra toevoegingen, maar wel veel voor het paard goed verteerbare stoffen. Dus eigenlijk pure, goed opneembare energie zonder het nadeel van teveel granen.

Ik merkte bij mijn 2 oudjes geen verschil tussen SP en bietenpulp, behalve in de portemonnee, dus geef nu alleen nog de gewone bietenpulp (geen speedibeet, dat is 3x zo duur per kilo terwijl er hetzelfde in zit ;-) ) Wel in voldoende volume, misschien kun je daar nog iets aan doen.
Hoeveel voer je nu, van de speedibeet?


Ik doe hetzelfde maar mijn paard is wel een alleseter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 17:21 



 
Profiel   

Voor mijn oudje heb ik een combi van fibrebeet & speedibeet.
Hij is nu mooi op gewicht en heeft ook genoeg spiermassa :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 17:26 



 

Je zou ook pulp kunnen mengen met bijvoorbeeld een grasbrok, of luzernebrok..
Is je paard echt te dun of neer onbespierd/ schraal op de rug?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 10:12 



 
Profiel   

In die keuze zou ik de seniores priores voeren

Alleen zou ik zelf sojaschroot aanraden om wat meer aan te laten zetten.

Welke muesli voer je

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 11:08 



 
Profiel   

Ik heb deze reactie in een ander topic gegeven:

Ik ben overgestapt van Seniores Priores naar geweekte hooicobs van Stephans Muhle: https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... hle/518773
Echt supermooi voer. SP gaat zo zurig ruiken als het warm is, pony vindt de hooicobs ook lekkerder en ze doet het hier echt beter op. Daarnaast ben ik een tijdje terug rijstzemelen gaan bijvoeren: https://petsplace.nl/hippalgo-body-buil ... 5-pps.html

Ook doe ik een scheut rijstolie door de slobber, en geef ik wat Pavo Natures Best. Dit alles bij elkaar maakt dat ze er eindelijk weer netjes gevuld uitziet. Hoe ouder ze worden, hoe lastiger het wordt, flinke puzzel kan het zijn. Ze is nu 29,5 maar ze ziet er mooi gevuld uit en ze zit netjes in de spieren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 15:09 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Je zou ook pulp kunnen mengen met bijvoorbeeld een grasbrok, of luzernebrok..
Is je paard echt te dun of neer onbespierd/ schraal op de rug?



bespiering is natuurlijk ook verloren gegaan... Maar op zijn ribben blijft hij ook schraal.
Ik mis gewoon wat vet op zijn lijf, en spieren heeft veel tijd nodig natuurlijk, dat begrijp ik. We zijn weer vanaf de basis begonnen met rijden en zal nog wel even duren voor we weer beetje op onze oude niveau zijn ( Z1 ) maar die tijd krijgt hij zeker!

Alleen ik ben bang dat de winter hem gaat nekken als ik niet zorg dat hij meer vet op zijn lijf krijgt. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 13:10 



 
Profiel   

Hier goede ervaringen met Speedibeet en alle paarden eten het ook graag :-)

De hoeveelheid die je voert is vrij weinig. Die van ons toen hij moest aankomen kreeg gerust 1 volle voerschep per dag (aangelengd met ruim 3 liter water).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 13:23 



 
Profiel   

Hier zorgde bietenpulp alleen voor een volle buik, maar de ribben bleven. Ik ben nu een tijdje grasmix aan het geven van Hartog en dat bevalt wel, maar je moet er wel veel van geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:24 



 
Profiel   

Ik vind het allebei niet echt goede dikmakers. Waar ze wel goed voor zijn is de spijsvertering op orde houden, waardoor het voer in het algemeen beter verteerd wordt en paarden dus minder snel afvallen door spijsverteringsproblemen.
Heeft je paard al spijsverteringsproblemen dan kan bietenpulp (los of in SP) helpen om die weer op orde te krijgen, maar heeft je paard geen problemen dan voegt bietenpulp niet echt iets toe en is dan ook geen dikmaker.
Dikmakers zijn eiwitten, koolhydraten en vetten.

Ik voer zelf ontsloten mais voor de koolhydraten als dikmaker, en voeg daar bietenpulp aan toe om de spijsvertering goed te houden. De mais wordt dan ook beter verteerd, en zo heb je dus samen een dikmaker.
Luzerne is ook een goed middel omdat dat eiwitten en vezels in één zijn. Dat geeft hetzelfde effect. Eiwitten zijn alleen een wat minder effectieve dikmaker.

Olie werkt inderdaad ook goed als bron van vetten, maar sommige paarden kunnen niet veel olie hebben. Dan raakt de spijsvertering van slag en ben je verder van huis.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 14:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen