Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Paard te dik...help!

 
Profiel   

Misschien overheen gelezen; maar voer je stro bij of gehakseld stro? Ik geef een deel hooi, en onbeperkt stro of gehakseld stro.
Dan kun je ze toch laten afvallen, maar is er altijd iets te eten.

En zie ik dat er ook een veulen bij staat? Die mag onbeperkt eten denk ik? Misschien goed voor de nacht de dikkerds op rantsoen te zetten en ze dus apart te hebben voor de nacht?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 23:17 



 
Profiel   

Hey Ninx, jep stro ligt er ook, dacht toen dat dat zeker ging helpen, ze knabbelen er wel wat aan maar of ik het nu in een net steek of niet, 95% beland op de grond, ze moeten het niet hebben...tegen volgend winter seizoen ga ik ander stro proberen, nu geraakten we alleen aan die soort die door paarden minder goed gegeten word.

Heb maar 1paardje wat eigenlijk te dik is.
Geloof me heb al nagedacht om ze te scheiden maar dit gaat helemaal in tegen mijn manier van paarden houden. Een paard hoort niet alleen te staan, zelfs met een draatje er tussen vind ik erg, ze zien elkaar wel en kunnen wat neuzen das waar maar het echte lichamelijke contact zoals kroelen, samen lekker lui zonnen,...gaat totaal verloren en wie wil je dat dan aan doen...
Het veulen alleen zetten vind ik al helemaal niet kunnen. Hij hangt vooral aan mijn Quarter ruin, ideaal zou je denken, die twee samen en diegene die op dieet moet appart. Maar mijn Quarter ruin is de spil in mijn kuddetje. Het veulen hangt aan hem maar, ondanks dat mijn dikkertje de baas is, hangt zij ook heel erg aan hem. Ze hebben een aantal jaar enkel elkaar gehad nadat mijn oude merrie (mijn dikkertje haar mammie) gestorven is.
En ik heb nu net een fijne verstandhouding in mijn kleine kudde. Met de quarter ruin als spil. Echt zo mooi om te zien...mijn dikkertje moet het veulen niet zo, tot op 2 meter en niet dichter. Maar de quarter en het veulen kroelen erop los. De quarter en mijn dikkertje ook. Met beperkt ruwvoer was het gewoon 1 gevaarlijke chaos geworden, niemand kon van iemand nog iets verdragen, er werd gejaagd, gebeten, geduwd, gestampt,...en vooral het veulen kreeg "klappen". Bij hun liep de frustratie over en bij mij ook.

De oplossing is beweging...en daar wordt aan gewerkt...maar momenteel gaat het ene kwaad (te dik) niet op tegen het andere kwaad (de onrust/frustratie/andere gezondheidskwalen aan de maag bv door minder ruwvoer).
Mijn dikkertje is te dik, helemaal waar, maar volgens mijn DA niet extreem dik, ze is gezond.
Voor de moment zit ik het dus zo even uit en wordt er alles in het werk gesteld om met haar aan de slag te kunnen, dit komt in orde maar vraagt tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 12:13 



 
Profiel   

[ img ]

Mijn merrie nu, nek is al minder vind ik zelf, als je goed kijkt zie ja waar haar ribben zitten.
Maar de buik... :(
Wat kan er nog allemaal aan de oorzaak liggen van een buik. Buikspieren, wormen,...
Ze is pas weer ontwormd, krijgt nu Psyllium.
Ben er mij van bewust dat ze nog steeds gewicht kwijt moet hoor, daar werken we aan, langzaam maar zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 14:35 



 
Profiel   

Kan ook bouw zijn he? Bij mijn merrie lopen de ribben breed uit naar achteren, die oogt sneller buikiger. Bij mijn ruin lopen ze meer recht naar beneden en hij heeft dus minder een buik... maar is hij wel degene die dikker is.
Ze oogt redelijk op gewicht, dus dan zijn het buikspieren en een stukje bouw vermoed ik...?

Hoe train je haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 17:40 



 
Profiel   

Na mijn eerste post ben ik haar gaan longeren iedere keer het voldoende droog was.
Als het kon om de dag 30 min stappen en draven op een rustig tempo (niet slenteren uiteraard) en 1a2 rondjes galop iedere kant. Weinig galop omdat ik ergens gelezen had dat draven beter is om gewicht te verliezen.
Nu is het wel al een aantal weken geleden omdat wij volop in de verbouwingen zitten, waarvan we het merendeel zelf doen.
Normaal is het nog een 2-3 weken doorbijten en zijn de verbouwingen zo goed als rond en kan ik terug regelmatig met haar aan de slag.
Eerst terug kijken hoelang voor haar gaat, nu een blessure krijgen door overvragen zou zonde zijn, en zou dat stilletjes aan willen uitbouwen naar 45-60 min om de dag met af en toe wat afwisseling ertussen zoals grondwerk, schriktraining om haar wat stoerder te krijgen, oefeningetjes aan de dubbele lijnen(kegeltjes, balkjes,..)

Nog ideetjes zijn welkom. Zodat het voor haar niet te eentonig en saai wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 18:33 



 
Profiel   

Op een flink tempo wandelen. Vallen ze ook goed van af en is niet eentonig

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 18:53 



 
Profiel   

Thanks Black_Moon dat kan ik er zeker tussen steken op dagen dat het te schuiverig is om te draven.
Volgend jaar gaan we normaal een rijbak aanleggen met drainage.
Hopelijk kan er vanaf dan met zo goed als iedere weersomstandigheid gewerkt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:00 



 
Profiel   

Esterke schreef
Thanks Black_Moon dat kan ik er zeker tussen steken op dagen dat het te schuiverig is om te draven.
Volgend jaar gaan we normaal een rijbak aanleggen met drainage.
Hopelijk kan er vanaf dan met zo goed als iedere weersomstandigheid gewerkt worden.


Misschien is rechtrichten aan de hand een optie. Dan train je ook de buikspieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:10 



 
Profiel   

Ojee daar zal ik mij dan eerst serieus in moeten verdiepen...heb er zelf niet veel ervaring mee met rechtrichten := :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:16 



 
Profiel   

Ik ben er sinds december vorig jaar mee bezig.

Voor foto
[ img ]

Foto van vandaag
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:23 



 
Profiel   

Wouw :wow: Black_Moon!!! Mijn god wat een verschil!
Ziet er echt geweldig goed uit.

Hoe heb jij je er in verdiept?
Hoe vaak oefen je?
Hoe nam je paardje het op?

Zit hier echt met open mond naar te kijken, gewoon geweldig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:26 



 
Profiel   

Ik moet wel zeggen dat ik extreem strak trainingsschema heb :o , omdat ik in ploegen werk heb ik een trainingsschema voor 10 dagen. En daarna begint het steeds weer opnieuw

1ste dag: Buitenrit van 1 uur
2de dag: 30 min longeren of wandelen
3de: buitenrit 1,5 uur
4de: 30 min rechtrichten aan de hand
5de: buitenrit 2 uur
6de: vrij
7de buitenrit 1,5
8ste: 30 min longeren of wandelen
9de: buitenrit 2 uur
10de: 30 min rechtrichten aan de hand

Ik heb 2x in de maand les in het rechtrichten en als ik op buitenrit ben, doe ik ook de oefeningen van
het rechtrichten.

Mijn paard vond het in het begin niks, maar nu hij er lijfelijk beter van wordt. Zet hij zijn beste beentje voor.

Misschien nog een klein dingetje om te weten. Hij staat 24/7 buiten op de wei met een graasmasker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:39 



 
Profiel   

Mijn merrie is door omstandigheden gewoon een gezelschapspaard, er wordt dus niet op haar gereden.
Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ik haar lichaam, geest en conditie niet terug in form wil hebben.
Zoals ze nu is, is beter als voorbije winter maar er is nog véél ruimte voor verbetering.
Zoals ze nu is is in mijn ogen nog steeds niet goed voor haar gezondheid.
Ik ga dus eens kijken hoe of wat ik nog kan doen en veranderen.
Moet ook eens kijken om een strak schema te maken. Werk ook in ploegen, huishouden, 2kids (6 en 11 jaar), nog 2 honden en een kat en nog twee andere paarden.
Gaat wat puzzelen worden maar moet lukken, zeker als de kids binnenkort terug naar school gaan en de verbouwingen grotendeels achter de rug moet ik dat wel voor elkaar krijgen, waarschijnlijk niet zo intensief als bij jou, maar alle kleine beetjes helpen, toch?

November gaat ze voor een opleiding naar Nederland, dus moet lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:54 



 
Profiel   

Graasmasker heb ik ook eens bekeken maar vrees dat dat hier geen lang leven gaat hebben...
Met halster op de wei kan ik ze ook niet zetten want haar maatje is er verdomd bedreven in om haar te ontdoen van alles wat niet van nature aan een paard hoort te zitten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 19:57 



 
Profiel   

Het schilt ik heb geen kinderen en geen partner, dus ik hoef met niemand rekening te houden. Ik weet niet in welke regio je zit maar hier een linkje waar je eventueel een instructeurs kan vinden.

http://www.marionalblas.nl/instructeurs-www-marionalblas-nl/

Ik les zelf bij Marisa Huigevoort.

En de graasmasker misschien toch proberen, misschien dat haar maatje er wel af blijft. En als je het niet probeert weet je het niet ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 20:05 



 
Profiel   

Heb totaal geen ervaring met graasmaskers.
Welke zijn goede? Werkt het ook met hooi? Mag het hooi dan nog in een slowfeeder of niet?
Of is het slowfeeder in de winter en graasmasker in de zomer op de wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 20:30 



 
Profiel   

Esterke schreef
Heb totaal geen ervaring met graasmaskers.
Welke zijn goede? Werkt het ook met hooi? Mag het hooi dan nog in een slowfeeder of niet?
Of is het slowfeeder in de winter en graasmasker in de zomer op de wei?



Er zijn verschillende masker. Ik heb zelf de Beste Friend van paardeerlijk.nl. Dit is een losse graasmasker. Bij de schoenenmaker heb de Graasmasker aan zijn normale halster vast laten zetten (was hem regelmatig kwijt :') ) Je kunt het hooi ook in een hooinet doen ook als hij het masker op heeft dan doet hij er nog langer over zijn hooi. Maar ik zou het eerst het hooi los neer leggen zodat hij leert er me te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 20:49 



 
Profiel   

Super bedankt!
Ga het eens allemaal bekijken.
Denk dat ik het graasmasker ga testen als ze van de wei terug naar huis komen, dan kan ik haar beter in t oog houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 21:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen