Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard ''stikt?'' in nieuw voer.

 
Profiel   

Ik heb mijn paard sinds een weekje over gezet op Pavo condition, dit omdat hij iets meer energie en spieren mag hebben en ook wat meer mag bijkomen, dit is helaas niet goed uitgepakt en door de eiwitten in het voer heeft hij heel veel eiwitbulten gekregen daarbij is hij tot 2 keer toe iets aan het doen wat lijkt op stikken, dit uit zich in een raar hinnik/piep geluid en heel hard hoestachtige bewegingen maken. Heb gekeken of het misschien een slokdarm verstopping was omdat hij vrij gulzig kan zijn, maar 5 a 10 min later niks aan de hand en was het klaar, uiteraard heb ik direct het voer geschrapt, durf dit niet meer te geven... Dacht er sowieso aan om de tandarts even te laten komen maar aangezien het echt sinds dit voer is en daarvoor nóóit gebeurd is vind ik het heel apart...

Iemand suggesties, tips of dezelfde ervaringen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:13 



 
Profiel   

lijkt me wel slokdarmverstopping hoor.
helpt vaak wel om het voer nat te maken...
hier ook wel es gehad met brokken.
was voor mij eigenlijk wel de reden om over te stappen op muesli
heb daar nog geen verstoppingen bij gehad, en ik maak het altijd wat nat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:17 



 
Profiel   

miss langzaam laten wennen met "oude" voer ipv gelijk een overdosis geven (zitten miss stoffen in waar ie normaal weinig van kreeg en nu ineens heel veel vandaar de eiwitreactie), en miss vind ie het zo lekker dat ie diepe happen er van neemt zodat er veel ineens in keel slokdarm terecht komt en wat blijft hangen.

grotere voerbak nemen zodat je het kan spreiden en wat vochtig maken zou kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:19 



 
Profiel   

Voer nat maken of mengen met iets als compact gras of lucerne helpt hier als ze zo gek doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:20 



 
Profiel   

Lijkt mij ook slokdarmverstopping. Als je geluk hebt, is het idd snel over.
Ik heb hier ééntje die het zelfs al gehad heeft van een hap hooi. De sukkel :')

Het voer nat maken is de oplossing hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:20 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen voer nat maken. Kan te maken hebben met het feit dat je paard nu 24/7 op gras staat dan verwerken sommigen droog voer even niet zo goed meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:25 



 
Profiel   

Hmm, durf het eigenlijk niet meer te voeren :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:26 



 
Profiel   

hoeft ook niet,wat voor voer geef je nu?
voor de extra energie en spieren kun je ook kijken om een olie te voeren of een supplement bij geven wat gericht is op spier en energie.
zijn de laatste tijd wel wat topics over geopend, misschien kun je daar wat info uit halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:29 



 
Profiel   

slokdarmverstopping denk ik, had mijn eerste paard ook regelmatig bij brok, toevallig een Fries?
Weken van de brok tot slobber hielp bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:32 



 
Profiel   

Bij Friezen komt dit vaker voor.
Ik zou dit wel laten controleren door de DA.
Slokdarmverstopping kan leiden tot schade aan de slokdarm, en verergering van de klachten.
Dit voer zou ik iig niet meer geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:35 



 
Profiel   

Ik denk dat je sowieso beter voer kan vinden die beter aansluit bij de noden van je paard dan deze van pavo. Al eens naar de coolstance copra gekeken bijvoorbeeld? Zelf mij aan het verdiepen in dat voer en denk dat het voor jou (paard) ook wel wat kan zijn of iets in de trant van bodybuilder (basis van rijstzemelen).

Tanden laten nakijken kan sowieso geen kwaad maar ik ken er zo nog die op 1 iets specifiek verstoppen en op andere dingen dan terug niet dus het kan ook specifiek aan deze brok liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 12:38 



 
Profiel   

Nee geen Fries maar een NRPS, hij heeft dit nog nooit gehad bij mij, voorheen altijd muesli gehad maar wilde iets wat hem wat dikker maakte en die spieren, maar dan hebben we weer dat eiwit probleem. Hij heeft een tijdje op een andere stal standaard pavo basic plus gekregen, dat ging altijd prima... Dus waar dit ineens vandaan komt :?. Moet wel zeggen dat mij opviel dat hij deze brokken ook uit zn mond liet vallen met eten en vond de brokken toen erg uitgezet. Hij staat overigens op 24/7 voordroog met een kudde, wel verschillende voerstations maar is maar de vraag wanneer en hoeveel hij er van eet daarbij is er een stukje land open wat inmiddels wat schraler is. Vooralsnog vind ik hem niet mager maar ben hem altijd een stukje voller gewend zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 13:35 



 
Profiel   

Tandarts recent nog geweest? Daar kan het ook goed aan liggen. Misschien is er iets anders aan de hand in het metabolisme van je paard als hij afvalt en voer niet goed kan omzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 15:55 



 
Profiel   

idd een handje lucerne er over heen strooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 16:04 



 
Profiel   

Ik heb dit ook een aantal keer meegemaakt. Tegenwoordig altijd een half bekertje water of een goede scheut lijnzaadolie over haar brokken en nooit meer last van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 17:19 



 
Profiel   

Ik heb dit gehad met Pavo natures Best. Telkens slokdarmobstructies. Met ander eten nooit meer last van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 17:39 



 
Profiel   

Tandarts is een half jaar geleden geweest met de melding dat hij een perfect gebit heeft, wel natuurlijk het e.e.a weg gehaald. Hij is net verhuisd naar een nieuwe stal en beweegt nu heel veel meer dan eerst. Dus het vermageren vind ik niet gek, is ook niet heel veel hoor. Je ziet gewoon dat hij veel doet in verhouding met het voer, vandaar. Ik weet dat hooi de basis is maar heb daar niks over te zeggen wat hij binnen krijgt in zo'n kudde + hij eet wanneer hij er zin in heeft. Enige wat ik kan doen is ondersteunen met bijvoeren. Maar wat ik nu moet geven wat hem wat dikker en bespierder maakt zonder de eiwitten en rare slokdarm problemen... Geen flauw idee meer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 17:52 



 
Profiel   

Misschien eerst proberen om een klein beetje van de brokjes te geven met Lucerne erdoor en kijken wat er gebeurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 18:27 



 
Profiel   

Ben misschien heel sullig maar durf dit echt niet meer te geven :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 18:28 



 
Profiel   

Begrijp ik best ;) het is ook niet leuk je paard zo te zien. En je wilt niet eindigen met de dierenarts te moeten bellen. Maar ik zou sowieso Lucerne tussen het voer doen wat je straks wilt gaan geven. Mij is ook eens geadviseerd om het paard op de grond in een voerbak eten te wegen omdat dat hun natuurlijke houding is om te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 18:35 



 
Profiel   

Hij eet idd vanaf de grond uit een bak, hij heeft dit nooit met ander voer gedaan dus moet dan persé die luzerne erbij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 18:46 



 
Profiel   

Doef schreef
Hij eet idd vanaf de grond uit een bak, hij heeft dit nooit met ander voer gedaan dus moet dan persé die luzerne erbij?

Dan eten ze minder gulzig en kauwen beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 22:33 



 
Profiel   

Kunnen jullie me wat anders aanraden qua voer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-19 09:29 



 
Profiel   

Meer spieren zonder eiwitten wordt lastig, want spieren worden opgebouwd uit eiwitten ;)
Je zou een muesli kunnen proberen ipv brok. Zoals Pavo 18Plus.
Wat meer eiwit en wat meer vetten dan een gewone brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 12:01 



 
Profiel   

Lijkt een eiwitallergie...kan hij z'n eiwitten niet genoeg uit het ruwvoer halen?

Wbt het dikker maken, geweekte bietenpulp geven met olie wil nog weleens goed helpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 12:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen