Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 14:30

Sinds nu 1,5 week hebben we nieuwe diertjes op ons stekje. Ontmoet onze kleine kudde Manx Loaghtan! De Manx is een met uitsterven bedreigd schapenras van Isle of Man (UK). Het ras komt hier op het vaste land niet veel voor en de grotere kuddes die er wel zijn worden vooral voor het vlees gehouden en zijn niet actief bezig met het stamboek. Dus het vinden van dieren met stamboekpapieren zonder ze uit de UK te moeten halen was lastig, want als ik dan toch een bedreigd ras neem (ca 1200 ooien aangemeld bij het stamboek) dan wil ik daar ook aan bijdragen met mijn kleine kudde.

Afbeelding

Even wat over de Manx: het is een klein sierlijk schapenras. Waarbij vroeger wit, grijs en zwart ook voorkwam zijn tegenwoordig alleen de bruine schapen over. Zowel de ooien als de rammen hebben 2 of 4 hoorns en incidenteel komen ook 6 hoorns voor, al zijn ze bij de ooien vaak wat minder prominent. Omdat het ras gewend op schaarse grond te staan zijn ze niet kieskeurig. Gelijk ook mede de reden dat ik voor dit ras heb gekozen. Want ze eten alles wat de paarden laten staan. Maar ik heb ze ook gekozen voor hun wol. Ze verliezen hun eigen vacht en de wol is goed te spinnen.

We hebben 6 ooien en 1 ram. Waarbij ik bewust heb gekozen om er 1 volwassen ooi bij te zetten om de rest (namelijk allemaal van dit jaar) wat stabiliteit te geven.

Ontmoet Ulva, Onze big mama (hoewel ze geen daadwerkelijke moeder is van onze lammeren)
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast kan ik ook gelijk al onze nu nog kleine ram voorstellen; Bert in het midden met de 4 hoorns. (misschien ben ik te veel paarden gewend, maar door zijn horens oogt hij de hele tijd heel attent, vind het kei snoezig)
Afbeelding

Ze waren in het begin nogal schuw (de introductie met schrikdraad hielp ook niet echt) Dus missie nr 1: wennen.

Afbeelding

Afbeelding

En zoals je hier ziet gaat dat al erg goed. Inmiddels kan ik ze aardig aaien zonder dat ze steeds wegspringen en worden ze al aardig handtam.

Afbeelding

Zoonlief voert hier Bèta. Ze de kleinste van een tweeling (haar tweelingzus Brie zit er ook tussen), maar durf wel te zeggen het meest nieuwsgierig van alle lammeren en stiekem mijn lievelingetje. Ze is makkelijk te herkennen want ze heeft 4 hoorns (waarvan helaas 1 is afgebroken)
Afbeelding

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:08

Wat leuk dit, en bijzonder zo'n ras. Hoe ben je bij deze uitgekomen?

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:27

Wauw wat bijzonder dat sommige 4 hoorns hebben, ze lijken heel nieuwsgierig.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:40

Wat leuk! Ik ken helemaal niks van schapen moet ik bekennen :roll: .
Je zegt dat ze zelf hun vacht verliezen. Wat moet ik me daarmee voorstellen dan? Dat je ze niet hoeft te scheren dan? Maar moet je de wol dan van de grond gaan plukken ? :o?

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:07

Bijzonder dit ras!! Goed dat je er zo voor kiest en interessant om te lezen.

Mag ik je wel adviseren om de ram niet tam te maken? Ik kan zo snel niet zien of de kinderen de ram voeren, maar over het algemeen wordt dat bij schapen echt afgeraden. Mijn zus heeft ook schapen (ooien, lammeren, rammen) en kinderen en de ram kun je beter niet uit de hand voeren, maar op afstand houden. Ooien is geen probleem.

Rammen kunnen namelijk behoorlijk rammen, vandaar de naam :-). Ik heb zelf twee gecastreerde rammen en een ooi, en beide rammen hebben weleens een kind een kopstoot gegeven. Kind in kwestie deed in principe niks, die stond alleen recht voor het schaap en keek ernaar. En dan heb ik nog gecastreerde dieren zonder uitstekende hoorns.

Schapen zijn heel goed met mensen herkennen en als je hem wel graag wilt voeren of hanteren, zorg dan dat alleen jij of je partner dat doet, maar niet de kinderen.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:35

Wat een leuke schaapjes! Niet te groot ook. Wat een aparte hoorns! Heb nog nooit meer dan 2 hoorns per schaap gezien.
Hoef je ze niet te scheren?

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:40

hey wat een leuke en aparte schapen, wist niet dat er schapen waren die meer dan 2 hoorns hebben..weer wat geleerd! :Y)

Maar idd wat anderen ook al zeggen, je zegt ik hoef ze niet te scheren want ze verliezen hun eigen vacht? Hoe moet ik dat voor me zien??

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:42

Rammen zijn egoistische <piep> gevallen nogal eens (voordringen met eten, beste schaduwplek, etc), mijn dames zijn gelukkiger zonder hem er bij. Kan je onder lomp scharen, maar met kinderen is het zeker geen goede combi.

En je ooien zullen binnen nu en enkele weken zeker aan hun bronst beginnen, + 5 maanden is lammetjes in jan., april/mei is veel prettiger ivm vers gras, zon en lekker naar buiten kunnen.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:45

Net als bij een paard, die verliest ook zijn haren :-)

Schapen hebben van nature natuurlijk geen wol, omdat je in de bergen geen scheerder hebt die ze jaarlijks komt scheren. Dat is zo gefokt. De meer natuurlijke rassen zijn "ruischapen" die dus zelf hun vacht verliezen. Aan de soort vacht te zien, zullen ze dat in plukken verliezen.

Je kan er wel voor kiezen om ze te scheren, als je geen zin hebt in een weide vol met plukken haar. Bij ons was de scheerder dit jaar iets later, vanwege een volle agenda. Onze schapen begonnen ook al te ruien en ik vond het niet ideaal. Ze gingen tegen van alles aan schuren en overal hingen plukken wol.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:50

beert: wat ideaal dat heb ik nooit geweten joh! Thx voor de uitleg

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:57

beert schreef:
Net als bij een paard, die verliest ook zijn haren :-)

Schapen hebben van nature natuurlijk geen wol, omdat je in de bergen geen scheerder hebt die ze jaarlijks komt scheren. Dat is zo gefokt. De meer natuurlijke rassen zijn "ruischapen" die dus zelf hun vacht verliezen. Aan de soort vacht te zien, zullen ze dat in plukken verliezen.

Je kan er wel voor kiezen om ze te scheren, als je geen zin hebt in een weide vol met plukken haar. Bij ons was de scheerder dit jaar iets later, vanwege een volle agenda. Onze schapen begonnen ook al te ruien en ik vond het niet ideaal. Ze gingen tegen van alles aan schuren en overal hingen plukken wol.

Veel van die rassen zijn te plukken, al zal het er inderdaad (hopelijk dan, hier minder dan ik zou willen) ook vanzelf afkomen als je er niks aan doet. Echter zijn veel van deze rassen zo gefokt omdat metaal als scharen geimporteerd moesten worden (kostbaar) en je de wol niet weg wilde laten waaien.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Nieuwe geluiden op de boerderij.. Schaapjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:12

Aah wat leuk! Blij dat je een ras gevonden hebt die je ligt :) Ze zijn erg mooi. Wel bijzonder dat ze al zo goed uit je handen eten. Onze Hebrideans zijn wat wantrouwiger (weten ook ondertussen dat ze gepakt worden voor da of scheren dus dat helpt niet :+). Van zodra ze je hand ruiken willen ze het niet meer.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 23:07

Pantykous schreef:
Wat leuk dit, en bijzonder zo'n ras. Hoe ben je bij deze uitgekomen?


Iemand hier op het forum (misschien was het wel Jacky, zou het niet meer weten :Y) ) stelde de Hebridean voor, alleen vond ik de wol te donker (zwart) , maar via dezelfde website waar zij op stonden kwam ik de Manx tegen.

Ze verliezen inderdaad hun vacht net zoals alle dieren die verharen in de zomer. Je kunt de vacht rapen, maar wil je het gebruiken is het handiger het schaap te plukken (of scheren).

Vooralsnog is de ram nog te schuw om voor de kinderen onderscheid te maken (en nog een underdog in de kudde, hij is ook de kleinste van een tweeling). Ik was van plan hem niet zo tam te maken als de dames, maar halstermak wil ik hem wel hebben. Dat doe ik uiteraard zelf. De kinderen mogen de schapen alleen voeren als we erbij zijn en hij eet bij hen ook nog niet uit de hand (en dat ga ik ook voorkomen). De ooien wil ik uiteraard ook halster mak maken.