Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vitaminebrok ipv biks?

 
Profiel   

Mijn paard komt in oktober van het land af, hij komt dan overdag nog buiten en staat ‘s nachts op stal. Het is een 24-jarige ruin die snel schraal wordt. Hij doet het goed op het volgende voerschema:
‘S ochtends 1 schep muesli, 1 schep biks en flinke schep lucerne
Eind van de middag 1 schep seniores priores met lijnzaadolie
‘S avonds laat een schep biks
Verder heeft hij onbeperkt hooi.

Omdat hij vorig jaar slecht at nadat er kiezen zijn getrokken en hij verkouden werd ben ik er een vitaminebrokje bij gaan geven, Marstall Force. Dit beviel me wel en zou ik wel willen blijven geven.

Nu heb ik ergens gelezen dat je vitaminebrok in plaats van biks geeft. Klopt dat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 11:21 



 
Profiel   

Je kan ook altijd even bloed laten prikken voor die vitamines.
Wij geven onze paarden vitalbix. Is ook het enige wat ze krijgen naast duits kruidenhooi. Verder doen ze licht werk.

Weet niet of ze meer nodig hebben als ze zwaar werk zouden doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 11:29 



 
Profiel   

klopt wel. :j
in biks of muesli zitten vaak andere stoffen nog toegevoegd.
in een mineralensupplement zo min mogelijk, meest nog de benodigde mineralen en vitamines.


lees dit anders ook even door

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... inen-nodig

op die site staat ontzettend veel info over voeding :j


Laatst bijgewerkt door ellepel op 27-08-19 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 11:34 



 
Profiel   

Mijn pony krijgt inderdaad ook alleen Vitalbix naast hooi en gras, dus in dat opzicht wel als brokvervanger. Kwalitatief goed hooi waar hij al veel uit haalt, maar niet genoeg vitaminen en mineralen dus die krijgt hij extra bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-19 11:35 



 
Profiel   

Vitamine brok geef je bij geen of weinig krachtvoer als aanvulling. In het Nederlandse gras/hooi zitten te weinig vitaminen/mineralen om te voldoen aan de behoeften. Als je een goed krachtvoer geeft (Dus met de juiste verhoudingen in het voer) en daar voldoende van voert is een vitamine brok overbodig. Het overschot zal dan grotendeels gewoon uitgeplast worden

Wat voor werk doet het paard nog? Je gooit er nu nog best een flinke hoeveelheid voer in, als hij dan toch nog terug valt zou ik kijken naar welke brok en muesli je geeft en of daar voldoende inzit. Om wat dikker te worden/blijven zijn er nog wel wat dingen die je zou kunnen doen. Ik heb veel klanten die we op sojaschroot gezet hebben en waarvan de paarden heel mooi vol zijn nu. Voordeel is dat het gewoon bij je voer kan, niet duur is en je er weinig van geeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 08:13 



 
Profiel   

Ik geef mijn ene haflinger eigenlijk alleen vitaminebrok/balancer, die heeft verder geen muesli of brok nodig.
De andere krijgt ook nog deels muesli om in zijn energie-behoefte te voorzien. Maar hij krijgt weer niet genoeg muesli om daaruit de dagelijks aanbevolen hoeveelheden vitaminen en mineralen te halen, dus die krijgt ook nog een beetje van de balancer, om dat te kort nog verder aan te vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 08:57 



 
Profiel   

Ik heb het een aantal jaar ipv brok gegeven en daar deden ze het super op. Mijn 20 plussers hebben nu echter wat meer nodig dus ik meng het tegenwoordig met grasbrok en lijnzaadolie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 09:34 



 
Profiel   

vhw schreef
Vitamine brok geef je bij geen of weinig krachtvoer als aanvulling. In het Nederlandse gras/hooi zitten te weinig vitaminen/mineralen om te voldoen aan de behoeften. Als je een goed krachtvoer geeft (Dus met de juiste verhoudingen in het voer) en daar voldoende van voert is een vitamine brok overbodig. Het overschot zal dan grotendeels gewoon uitgeplast worden

Wat voor werk doet het paard nog? Je gooit er nu nog best een flinke hoeveelheid voer in, als hij dan toch nog terug valt zou ik kijken naar welke brok en muesli je geeft en of daar voldoende inzit. Om wat dikker te worden/blijven zijn er nog wel wat dingen die je zou kunnen doen. Ik heb veel klanten die we op sojaschroot gezet hebben en waarvan de paarden heel mooi vol zijn nu. Voordeel is dat het gewoon bij je voer kan, niet duur is en je er weinig van geeft

Paard wordt nog ong 3 keer per week gereden, vaak is dat een buitenrit of een half uurtje gymnasticeren in de bak. Hij blijft met het dieet dat hij nu heeft goed op gewicht, ik had alleen het idee dat ik nogal veel krachtvoer geef voor de arbeid die hij doet. En omdat hij wat ouder is geef ik hem graag wat extra vitamines.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 11:13 



 
Profiel   

Je moet even kijken naar de hoeveelheid krachtvoer die de fabrikant van het voer aanraadt. Dat zijn vaak flinke hoeveelheden, maar het voer is in principe zo afgestemd dat ze bij die hoeveelheid voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen. Krijgt je paard minder dan die aanbevolen hoeveelheid, dan kan het nodig zijn om een vitaminebrokje bij te geven. Dat verschilt ook weer per paard, afhankelijk van wat er in z'n ruwvoer zit aan vitamines en hoe goed hij het zelf opneemt.

Mijn paard staat best aardig in training (loopt Z dressuur) maar wordt snel te dik. Hij krijgt daarom nauwelijks krachtvoer, krap een halve schep biks per dag, maar hij werd daarop toch wat sloom. Daarom zijn we een vitaminebrokje bij gaan geven (hij krijgt pavo vital). Op dat vitaminebrokje en dat halfje biks per dag (naast veel ruwvoer natuurlijk) doet hij het super, hij heeft genoeg kracht en energie en glimt als een spiegel.

Ik zou over het algemeen niet aanraden om standaard de aanbevolen hoeveelheid van de fabrikant te voeren, want dat is voor de meeste paarden toch wel veel. Maar wel om als je minder dan die aanbevolen hoeveelheid voert na te denken over het eventueel bijvoeren van een vitaminebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 11:25 



 
Profiel   

wij geven ook enkel vitaminebrok.
In de zomer krijgen ze lexa winter weide cob (kan je uit de hand voeren en we geen de winterversie ivm hogere gehaltes van vitamines), in de winter geef ik nu metazoa. (zodat ik de oude merrie pulp en fetura kan bijvoeren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 11:29 



 
Profiel   

Hangt van de vitaminekorrel zelf af ook, de ene is vooral gemaakt om bij te geven met enkel gras of ruwvoer en de andere specifiek voor met krachtvoer maar onthoud goed dat je belangrijkste basis goed ruwvoer is, als het daar al misgaat moet je dat eerst aanpakken eigenlijk. Ook maken ze op zich al hun vitamines zowat zelf aan en zijn die brokken vooral een commercieel iets waar de voer verkopers "veel" geld aan verdienen.

Ook de drager verschilt bij de ene is dit luzerne (bv vitalbix) maar je hebt er ook op basis van timothee gras (bv pavo vital, 1 van de 2 van metazoa).

Interessant voor jou en om ook je vraag te stellen [VS] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 11:32 



 
Profiel   

In vitaminebrok zit minder zetmeel dan in biks. Mijn nu 27 jarige merrie kreeg altijd pavo basis brok. Ging altijd prima, zag er goed uit. Op een gegeven moment dacht ik dat ik er goed aan ging doen om senior muesli te geven, dat past beter bij de behoefte van haar leeftijd. Ze heeft enkele winters er slecht bijgestaan, mager en ze kreeg luis. Nu ben ik weer gewoon terug naar de basisbrok, en dit gaat echt toch iets beter. De energie uit de brokken heeft ze echt nodig, ondanks goede kwaliteit ruwvoer (bijna onbeperkt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 13:35 



 
Profiel   

Je zou je brok wel kunnen laten om te beginnen. En op den duur misschien ook wel je muesli.
Je kan het vervangen door meer, SP, luzerne, grasbrok, bietenpulp etc. Aanvullen met lijnzaad. Als je toch iets van graan wil dan liever gewoon wat haver of spelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 14:35 



 
Profiel   

Ik geef de pony’s die niet veel meer doen, weinig brok. Het is meer het idee voor hun dat ze wat krijgen, als de rest gevoerd wordt. Ze krijgen wel Pavo Vital. Ze doen er prima op. Zien er top uit. Krijgen wel een goede kwaliteit hooi gevoerd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 21:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen