Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zou jij deze baal voeren?

 
Profiel   

Zoals de titel al zegt; zou jij deze baal aan je paarden voeren??

[ img ]

[ img ]


Vrienden van mij zijn op vakantie, ik pas op het huis en de beestjes, nu hadden ze 3 balen neergezet onder het mom van nou dan moet je zeker genoeg hebben..

Dus ik vanmorgen de eerste baal open gemaakt, schimmel.
2e baal, schimmel...
3e baal... tja...

Nu is deze de beste van de 3, maar ik ben echt anti schimmel, klein plekje in de baal dan vind ik de hele baal stinken.

Of ben ik een zeikerd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:07 



 
Profiel   

Dat kan echt puur de rand bovenop zijn. De binnenkant van de rol kan prima zijn. Gewoon de slechte stukken ertussenuit halen.

En 3 rollen openmaken? Die rollen moeten juist dicht blijven. Daarvoor zit het plastic eromheen. Zodra er zuurstof bijkomt zal de rol snel slecht worden. Je moet zo’n rol ook snel opvoeren.


Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 01-09-19 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:09 



 
Profiel   

Zit er in de hele baal schimmel of alleen een paar plekken?
Als dat laatste het geval is, zou ik de schimmelplekken weggooien en de goede delen van de baal voeren.

Weten de eigenaren dat er schimmel in zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:10 



 
Profiel   

Ik zou ook even de bovenkant er af halen en de buitenste laag eraf rollen.
Meestal is de rest dan wel goed.
Als het van binnen ook beschimmeld is zou ik ‘m niet voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:11 



 
Profiel   

misschien de eigenaar ff vragen??? Ik zou het persoonlijk niet zo fijn vindwn als iemand de meningen op bokt ging vragen, ipv gewoon ff te appen/bellen met mij... neem tenminste aan dat ze gewoon bereikbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:15 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Dat kan echt puur de rand bovenop zijn. De binnenkant van de rol kan prima zijn. Gewoon de slechte stukken ertussenuit halen.

En 3 rollen openmaken? Die rollen moeten juist dicht blijven. Daarvoor zit het plastic eromheen. Zodra er zuurstof bijkomt zal de rol snel slecht worden. Je moet zo’n rol ook snel opvoeren.




De eerste 2 waren echt zo slecht daar kan ik helemaal niks mee, maar over deze twijfel ik, vandaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:16 



 
Profiel   

SayaJones schreef
Zit er in de hele baal schimmel of alleen een paar plekken?
Als dat laatste het geval is, zou ik de schimmelplekken weggooien en de goede delen van de baal voeren.

Weten de eigenaren dat er schimmel in zit?



Nee dat wisten ze (natuurlijk)niet, de eerste 2 zitten helemaal vol.
Deze binnenin denk dat er 1/3e bruikbaar zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:17 



 
Profiel   

IHN schreef
misschien de eigenaar ff vragen??? Ik zou het persoonlijk niet zo fijn vindwn als iemand de meningen op bokt ging vragen, ipv gewoon ff te appen/bellen met mij... neem tenminste aan dat ze gewoon bereikbaar zijn.



Dat heb ik natuurlijk al gedaan, maar zitten aan de andere kant vd wereld en slecht bereikbaar....

Als ze in spanje zaten had ik ze al gebeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:17 



 
Profiel   

Oei, 3 open balen daar gaan de eigenaren niet blij van worden...



Ik voer dat overigens ábsólúút niet, maar ik heb een paard met een heel extreem maagzweren verleden. Die mag sowieso geen enkele vorm van kuil of voordroog.

Op stallen waar ik wel stage liep of meehielp werden de slechte plekken er vaak uitgehaald en op de mesthoop gegooid. De niet beschimmelde plekken vaak 'gewoon' gevoerd.
Of dat de meest ideale situatie is? Ik denk het niet. Maar het gebeurt wel vaak op die manier.


In jouw specifieke geval zou ik gewoon even navragen hoe de eigenaren met zo'n situatie omgaan. En dat dan ook zo doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:19 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Oei, 3 open balen daar gaan de eigenaren niet blij van worden...



Ik voer dat overigens ábsólúút niet, maar ik heb een paard met een heel extreem maagzweren verleden. Die mag sowieso geen enkele vorm van kuil of voordroog.

Op stallen waar ik wel stage liep of meehielp werden de slechte plekken er vaak uitgehaald en op de mesthoop gegooid. De niet beschimmelde plekken vaak 'gewoon' gevoerd.
Of dat de meest ideale situatie is? Ik denk het niet. Maar het gebeurt wel vaak op die manier.


In jouw specifieke geval zou ik gewoon even navragen hoe de eigenaren met zo'n situatie omgaan. En dat dan ook zo doen.



Dit snappen ze echt wel hoor, zijn hun paarden en kon dit echt niet aan ze voeren, andere 2 balen zijn enkel schimmel....

Heb al geprobeerd contact te krijgen, maar tot op heden nog niet gelukt, en de paarden willen vanavond graag weer eten op stal :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:21 



 
Profiel   

Tja als de binnenkant nog wel redelijk is...en fatsoenlijk ruikt....dan zou ik het voeren want je zal toch IETS moeten. Echte schimmel dat ga je natuurlijk niet voeren. Als het allemaal niks meer is, hoe kan je dan aan hooi komen...?

Er lijken gaatjes in het plastic te zitten, kunnen er katten overheen gekrabbeld hebben?
Dat is echt funest voor je hooi-in-plastic :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:22 



 
Profiel   

Dit zijn idd kattennageltjes zo op de foto te zien }>

Met een beetje geluk is deze enkel de bovenkant schimmel en kan je nog een groot deel voeren.
Je zult 'm dan wel moeten afrollen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:24 



 
Profiel   

Even voor jullie idee, dit was de eerste baal.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:25 



 
Profiel   

2e baal:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:26 



 
Profiel   

:x Ellende !

Dit komt echt door gaatjes in het plastiek vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:27 



 
Profiel   

En onder de eerste laag / eerste twee lagen? Kan me bijna niet voorstellen dat de baal binnenin net zo slecht is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:28 



 
Profiel   

Het is echt niet uitgesloten dat het alleen de buitenste rand is, maar het ziet er niet veelbelovend uit nee :(:)

Heb je de ruimte om er een flinke lap vanaf te rollen en de binnenkant bloot te leggen om te bekijken of dat nog wat is...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:29 



 
Profiel   

Oef slechte balen zeg...
Waardeloos dat je daar nu mee zit als zij op vakantie zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:31 



 
Profiel   

Haha super lief dat jullie zo mee denken, maar ik eet zelf geen bedorven/schimmel troep dus de paarden (en 1 paard van mij) ook niet ☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:31 



 
Profiel   

dan rol je de eerste 2 lagen eraf en heb je vast mooier hooi, het is niet door en door rot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:31 



 
Profiel   

Maar die balen heb je niet uitgerold. Het is goed mogelijk dat het binnenste nog prima is. Al zou ik ze nu goed dichttapen en ze als reserve houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:31 



 

Sonraffie schreef
Haha super lief dat jullie zo mee denken, maar ik eet zelf geen bedorven/schimmel troep dus de paarden (en 1 paard van mij) ook niet ☺️


Ts, het is toch niet zo moeilijk om een baal uit te rollen en te kijken hoe de binnenkant is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:33 



 
Profiel   

Tja je moet ze toch een keer uitrollen om te zien of het binnenste nog iets is...of om de hele zooi af te voeren. Kan je het beter nu meteen doen want ze zullen er niet beter op worden als je ze nu weer dicht gaat plakken. Of je moet het aan de eigenaren over willen laten dat die de hele zooi kunnen ruimen als ze weer terug zijn.

Wie weet gooien de eigenaars wel vaker een flinke lap weg waarna ze alleen het binnenste opvoeren :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:34 



 
Profiel   

Ik zou ze ook uitrollen, kijken of er nog iets bruikbaars tussen zit en al het bruikbare hooi een beetje uitspreiden zodat het hopelijk nog een beetje droogt en niet verder schimmelt. Dat werkt volgens mij beter dan een open baal weer dicht tapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:50 



 
Profiel   

Gewoon voeren
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 12:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen