Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 173 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

Hoe uit zijn eiwitgevoeligheid zich? Want ik zie bij hem vooral veel missende spieren op de onderste foto. En dat is typisch een eiwittekort. Oude paarden hebben meestal een verhoogd eiwitbehoefte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 06:34 



 
Profiel   

Evelijn schreef
Bietenpulp zit iig hoger in energie waarde dan SP... ik ben met die van mij ook overgestapt van SP naar Speedibeet met luzernebrok en dat heeft bij mijn paard iig beter resultaat opgeleverd.
EWPA betekent energie waarde paard...dus daarop kan je voer vergelijken op hoeveel energie ze eruit halen.

Paard mag natuurlijk ook veel meer SP maar dan zou je het waarschijnlijk in meer voerbeurten moeten verdelen als dat niet mogelijk is is de keuze voor voer die meer energie levert misschien makkelijker.


Hij heeft ook nog gewoon hooi he...
speedibeet werd afgeraden tegenover inlandse pulp... Die was beter voor mijn paard...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 07:50 



 
Profiel   

Mizora schreef
Hoe uit zijn eiwitgevoeligheid zich? Want ik zie bij hem vooral veel missende spieren op de onderste foto. En dat is typisch een eiwittekort. Oude paarden hebben meestal een verhoogd eiwitbehoefte.


Hij krijgt spetterpoep (en eiwitbultjes) en heeft daar zelfs koliek van gehad.
Hij wordt overigens zga niet bereden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 07:52 



 
Profiel   

Hier goede ervaringen met sojaschroot Griebels. Ook hooibrok gaat er goed in, nu gezonde (bijna te dik wordende) merrie die 3 jaar lang broodmager was (luchtzuiger). De hooibrok van pavo gaat ook goed, zowel geweekt als ongeweekt eet ze het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 20:15 



 
Profiel   

wil jij wat voor mij doen?
die hooibrok, wil je daar een foto van maken hoe er uit ziet als het geweekt is?

ik geef ook sojaschroot.
bevalt prima.
valt me vooral op dat ze er ontzettend van gaan glimmen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 06:57 



 
Profiel   

sojaschroot zit wel veel eiwit in

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 11:56 



 
Profiel   

Ik geef mijn paard nu NutriMash van Vitalbix en daar is hij mooi van bijgekomen maar dat zit wel hoger in eiwit (12+). Wellicht Subli Omega 369 mix? Dat zit hoog in vet maar redelijk laag in eiwit? Waardes kijk ik altijd na op http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer-zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 12:20 



 
Profiel   

Hoe zijn de ervaringen met de cornmuesli van Marstall?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 14:55 



 
Profiel   

YvonneV schreef
sojaschroot zit wel veel eiwit in

Dat klopt dus ik weet niet of dat voor Griebels geschikt is. Er had hier eerder een bokker foto’s gemaakt van de hooibrok. Ik heb twee verschillende merken gehad eerder maar zie weinig verschil in de geweekte varianten. Ik zoek die foto’s nog.

Edit gevonden in het topic over de fibrebeet pavo nuggets

[ img ]

[VS] Pavo FibreNuggets meer foto’s bij de Post van wendy1992

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 20:44 



 
Profiel   

dat zijn fibrenuggets, die ken ik wel van pavo.
maar dat is wel wat anders dan een hooi brok?
denk dat het in de naam zit, jij zegt hooibrok, dus ik denk brokken van hooi, die kun je zo bij geven
maar fibrenuggets is wat anders, dat is eigenlijk gewoon grasbrok.
maakt ook niet uit,ik snap wat je bedoeld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 06:54 



 
Profiel   

Hooibrok en grasbrok is hetzelfde. Grasbrok wordt soms gebruikt voor kunstmatig gedroogd gras (dus binnen met warme lucht) en hooibrok voor op het land gedroogd gras. Maar gemiddeld gesproken is het voornamelijk een voorkeur voor taal in plaats van een verschil in product.

Hetgeen wat ik me voor kan stellen dat jij bedoeld zijn dit soort producten, maar die worden in principe droog gevoerd:
In de VS heb je hay cubes, bij Pavo en LVF heb je HayChunks, bij Agrobs heb je Pre Alpin Compact en van Simple System Horse Feeds heb je meadow brix =weidehooi, Sainfoin brix = esparcette, en lucie brix = luzernehooi.

Overigens is Fibre Nuggets daar op zich prima geschikt voor.

@Griebels:
Voor een paard met een heftige overgevoeligheid voor eiwit zou ik nooit sojaschroot gebruiken. Pavo FibreBeet is dan een optie, want iets meer eiwit is wel verstandig als ik naar het paard kijk, maar sojaschroot valt daar ruim boven (48% ruw eiwit). Inlandse pulp is smakelijker dan Speedibeet door het wat hogere suikergehalte. FibreBeet bevat een deel luzerne, en wat Fenegriek waardoor het smakelijker is. Of gewoon Pavo Condition, met 13% ruw eiwit en 19% ruwe celstof.

EWPA is een beetje te vergelijken met kcal. Een paard van 500kg heeft gemiddeld 4.0 ewpa nodig. Daarvan krijgt hij een deel via het hooi binnen en een deel via het krachtvoer. Iemand noemt hier cornmuesli, en daar heb ik zelf bij mijn kwpn'er goede ervaring mee, maar het is wel een sterk zetmeelhoudend product, gezien het 40% ontsloten mais en 40% ontsloten gerst bevat. Wel de ideale manier om zetmeel te voeren, want deze zijn echt goed verteerbaar. Maar ik zou niet meer dan 1.5g/kg paard voeren, dus 750g bij 500kg paard, i.v.m. het waarschijnlijk hoge zetmeelgehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 07:29 



 
Profiel   

Mizora schreef
Iemand noemt hier cornmuesli, en daar heb ik zelf bij mijn kwpn'er goede ervaring mee, maar het is wel een sterk zetmeelhoudend product, gezien het 40% ontsloten mais en 40% ontsloten gerst bevat. Wel de ideale manier om zetmeel te voeren, want deze zijn echt goed verteerbaar. Maar ik zou niet meer dan 1.5g/kg paard voeren, dus 750g bij 500kg paard, i.v.m. het waarschijnlijk hoge zetmeelgehalte.


Dat was ik. Maar zijn dat aantallen waarmee een paard ook aankomt?
Die van mij stond op (te) nat hooi, nu op voordroog en weer meer bewegen wordt het weer beter. Hij blijft echter ribbig. En voordat het koude weer komt én tijdens de winter wil ik graag wat geven om hem nu nog wat vetter te krijgen en in de winter op gewicht te houden.

Paard kan niet tegen lucerne en helaas gaat ook de coolstance niet goed (wat eerder wel werkte om hem goed op gewicht te houden). Ook bijv bietenpulp geeft een volle buik, maar zet niet aan in vet). Heb hem nu staan (naast voordroog) op hartog grasmix, vs200 en nog wat grasbrok (wat wordt vervangen door timotexxx Metazoa als het op is).
Lastige is dat hij drie jaar geleden, drie keer bevangen is geweest. Waar hij altijd dik werd van lucht, is hij nu moeilijk op gewicht te krijgen en te houden (paard krijgt max 20 min gras per dag ivm eerdere hb).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 10:11 



 
Profiel   

Met eerder hb zou ik hem zeker niet op een heftig zetmeelvoer zetten. Maar ik zie dat ik mijn zin niet meer helemaal afgemaakt heb. Het is 750g per maaltijd. Dus dan zou je bijvoorbeeld 3 maaltijden kunnen geven. Dan zou het wel moeten werken. Gemengd met 1kg (droog gewogen, geweekt gevoerd) bietenpulp per maaltijd en (rustig opgebouwd!) Maximaal 150ml olie per maaltijd verwacht ik dat ook hij aankomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 10:19 



 
Profiel   

Mag ik vragen wat je dan wel zou geven ivm hb-verleden?

Hij krijgt nu ook 120ml lijnzaadolie per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 10:31 



 
Profiel   

Ik heb een vraag aan degene die sojaschroot voeren, waar kun je dit kopen? En hoeveel voeren jullie er van? Mijn DA raadde het aan om het bij te voeren. Zat nu zelf te kijken naar Fibrebeet van Pavo, maar geef zelf al bietenpulp bij. Heb al wel een paar goede links uit het topic gehaald. Misschien bestel ik het wel bij Greves, maar mocht iemand een leverancier in de buurt van Schiedam weten, hoor ik het graag :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 20:46 



 
Profiel   

Ik bestel het bij bol.com en heb het net opgebouwd naar 250g voor het grote paard (±800kg), 150g voor het kleine paard (±500kg) en 50g per shet (±120kg).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 11:29 



 
Profiel   

Agriwebshop heeft het ook.
Is iets goedkoper :j

Ik geef ook ongeveer 250 gram.
Maar kreeg toch nog de tip om niet teveel te geven omdat het voor de nieren wel een belasting is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 13:24 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de tips! Had bol.com ook gezien, maar leek op sojameel en geen schroot of maakt dat niet uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 14:21 



 
Profiel   

Het bestaat voor ±50% uit eiwit, dus je moet er inderdaad geen kg's van voeren. Maar dat is ook echt niet nodig, dan kan je beter olie toevoegen aan het voer.

Een paard van 500kg heeft ruim 300g VREP (verteerbaar eiwit) nodig. Sojaschroot bevat 440g VREP/kg voer. Dat betekent dat als het zijn enige! eiwitbron is, je 700g zou moeten voeren. Maar paarden krijgen uiteraard ook nog allerlei ander voer, waarin ook in meer of mindere mate eiwitten zitten, dus dat zou veel te veel zijn. Ik zou zelf dus in eerste instantie maximaal 1/3e ervan voeren, in dit geval dus 230g voor een paard van 500kg. Pas als je echt verwacht nog meer spiergroei te halen, of er vanwege ziekte zeer veel eiwit nodig is, meer te voeren.

Ter informatie, de verteerbaar eiwit-behoefte van verschillende gewichten paarden:

100kg - 095 g VREp
200kg - 160 g VREp
400kg - 270 g VREp
500kg - 317 g VREp
600kg - 365 g VREp
800kg - 450 g VREp

Sojaschroot en Sojameel wordt door elkaar gebruikt. Als er een eiwitgehalte van 40+ % bij staat (vaak 45-48%) en weinig tot geen olie (0-5%) is het goed. In het engels heet Sojaschroot SoyBeanMeal (SBM), dat wordt nogal eens scheef vertaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 14:39 



 
Profiel   

Heel helder Mizora :j dank voor de toelichting. Zo fijn dat je je kennis hier wilt delen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 15:27 



 

Bevat soja ook echt goed opneembare aminozuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 18:09 



 
Profiel   

Wat een duidelijk stuk. Leerzaam, bedankt voor het delen!

Vraag nog wel; stel dat je een gewoon gemiddeld paard hebt met gemiddelde arbeid en ook geen bekende eiwit problemen (bultjes, hoefbevangenheid oid) en je zou wel te veel voeren zou dat dan heel erg zijn?
Wat zou er dan gebeuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 18:53 



 
Profiel   

de problemen die jij op noemt komen niet door eiwit
dat is meer het suiker/fructaan verhaal.
en daar is mijn merrie erg gevoelig voor.
de soja merk ik bij haar geen nadeel van.
zie alleen dat ze net iets ronder is op de billen, ze glimt echt heel erg.

wat ik over teveel eiwit vind is dit:

Als er heel veel eiwit gevoerd wordt, bijvoorbeeld als energiebron, kunnen ook problemen ontstaan. We hebben het dan over ruim 3 keer de normale behoefte, wat natuurlijk zeldzaam is. Het eiwit dat niet gebruikt kan worden, wordt afgebroken en geeft een teveel aan de afbraakproducten ammonia en ureum. Deze worden uitgescheiden via de urine. Dit zorgt voor een verhoogde wateropname en vochtuitscheiding en een sterke ammoniakgeur in de stal. Dit alles betekent extra werk voor de nieren. Als deze situatie langdurig is, kan dit schade geven.
bron: https://degroeneos.nl/wanneer-is-eiwit- ... ijk-paard/

maar dan geef je dus echt veel te veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 18:58 



 
Profiel   

Helder! Dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 22:18 



 
Profiel   

Ik lees hier af en toe dat er 120 ml olie gevoerd wordt aan paarden. Mijn dierenarts vertelde me laatst dat dit niet opgenomen wordt omdat paarden geen galblaas hebben die constant gal produceert om vet af te breken. Paarden zouden maximaal 2 eetlepels olie per dag op kunnen nemen. Toen mijn paard te mager was kreeg ze 300ml lijnzaadolie per dag op aanraden van een bepaald merk paardenvoeding. Ik ben benieuwd of er meer gedachten zijn over voeren van maximale hoeveelheden olie. Ik verbaas me er gewoon over dat een voedingsfabrikant dit adviseert.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 19:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 173 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen