Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nog een eiwitten vraag

 
Profiel   

Ik heb nog een vraag over eiwitten.

* Wat is een "gemiddeld" percentage aan eiwitten in hooi? via voervergelijk kom ik op 8% gemiddeld in zowel hooi als kuil. Klopt dat ongeveer?

* Betekent dat dat 12% dan gelijk heel veel is? (hooi laten testen, er zit tussen 9,2 en 12% in)

* En: kunnen pony's dik worden van die hoeveelheid eiwit in hooi? Ik weet dat het goed is voor spieren maar hij is met pensioen en beweegt dus niet veel. Wordt dat dan omgezet in vet?

Mijn pony is in het verleden al verdacht van last te hebben van meer eiwitten voeren(luzerne toen) Hij leek meer te gaan plassen. Maar kreeg echt maar een paar handjes (shet dus krijgt niet veel).
Vraag me af of het huidige hooi wel geschikt is voor hem. Hij wordt aardig wat dikker in vergelijk met vorige stal waar minder eiwit in zat. Vraag me af of het daarvan kan zijn :-)

Donderdag gaan we ook naar de Visdonk dus ga de vraag daar zeker ook stellen maar hier zitten ook voeder-kenners :-) Misschien wel beter dan een veearts :-)
Alvast bedankt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 15:04 



 
Profiel   

Is dit percentage ruw eiwit of verteerbaar ruw eiwit?
In het eerste geval (wat ik denk dat je bedoelt) is tussen de 9,2 en 12% ruw eiwit heel netjes juist. 8% is eerder aan de lage kant.

Behalve eiwit zou ik naar de energiewaarde en suikergehalte kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 15:20 



 
Profiel   

Ik weet niet beter dan dat er in kuil meer eiwitten zitten dan in hooi. Dit staat ook op voervergelijk.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

In kuil zit over het algemeen wel weer minder suiker. Maar het zal vooral afhangen van de kwaliteit (1e of 2e snee, uitgebloeid of niet, hoelang gedroogd) hoeveel er in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 15:23 



 
Profiel   

Nee, dat was ooit, maar is al lang niet meer zo. Je kunt hooi en voordroog (kuil is koeienvoer) van hetzelfde land winnen. Enige verschil is de droogtijd voor het ingebaald wordt. Er zijn regelmatig ruwvoeruitslagen waarbij hooi zelfs rijker is dan voordroog. En ik heb een paar 1000 uitslagen gezien..

Ook energie- en suikergehaltes variƫren binnen beide varianten erg.

Hangt af van mate van bemesting en of er wordt besloten ergens hooi van te maken of voordroog.

Soms zie ik zelfs wel een zelfde perceel waar een deel van wordt ingewikkeld en het andere deel een paar dagen later als hooi. En ook voordroog heeft soms ds-gehaltes van meer dan 85%. Gewoon ingepakt hooi dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 15:25 



 
Profiel   

Djilna schreef
Is dit percentage ruw eiwit of verteerbaar ruw eiwit?
In het eerste geval (wat ik denk dat je bedoelt) is tussen de 9,2 en 12% ruw eiwit heel netjes juist. 8% is eerder aan de lage kant.

Behalve eiwit zou ik naar de energiewaarde en suikergehalte kijken.



Ruw eiwit inderdaad.
Uiteraard zijn suiker en energie (ook genoemd) ook heel belangrijk maar het gaat me nu echt even om het eiwit omdat pony daar gevoelig voor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 15:41 



 
Profiel   

Mara2000 schreef
In kuil zit over het algemeen wel weer minder suiker. Maar het zal vooral afhangen van de kwaliteit (1e of 2e snee, uitgebloeid of niet, hoelang gedroogd) hoeveel er in zit.



Klopt niet helemaal. Ik weet dat er soms in hooi meer suiker zit dan in voordroog/kuil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 15:43 



 
Profiel   

In beide kan alles hoog of laag zijn. Is dus niet meer standaard te zeggen inderdaad.

Van alleen een hoger eiwit worden ze niet dikker. Dan moet de energiewaarde ook hoger zijn. Nu gaat dat wel enigszins hand in hand, maar tussen de 9 en 12% RE is op zichzelf dus niet erg hoog.
Is het hooi redelijk fijn of juist grofstengelig zegt bijvoorbeeld al meer. Maar als je eiwitgehalte weet, weet je energiewaarde denk ik ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 15:49 



 
Profiel   

Yep, waardes zijn netjes, echt prima hooi.
Suiker: tussen 7,6 en 10%
Energie: tussen 0.51 en 0.56

10% of minder vind ik prima voor suiker! Energie ook niet hoog dus ook prima.
Alle pijlen staan ook in het midden.
Mooi dus. Vroeg me alleen af of ze van misschien voor hem teveel eiwit vet kunnen worden.....
En of dit percentage eiwit inderdaad teveel kan zijn voor eiwit- gevoelige paarden maar daar zal waarschijnlijk niemand een antwoord op hebben dat laatste. Is begrijpelijk per pony verschillend...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 16:07 



 
Profiel   

Ik zou het me op zich voor kunnen stellen dat ze van eiwitten vet kunnen worden. (Ik denk: eiwitten maakt spieren aan in combi met beweging maar hij krijgt naast het lopen in de paddock paradise amper beweging (af en toe wandelen) dus het wordt direct omgezet in vet. Net als spierbundels die stoppen met trainen, dat wordt ook vet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 16:11 



 
Profiel   

Zover ik weet wordt een teveel aan eiwit uitgeplast. Te veel aan energie die binnen komt en niet word verbruikt, word omgezet in vet.
Net als dat je meer energie verbruikt dan binnenkomt, valt ie af kwa vet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 16:34 



 
Profiel   

Een paard heeft een ingenieus metabolisme waarbij een teveel aan eiwit omgezet kan worden in vet of zetmeel als de juiste cofactoren(mineralen en sporenelementen) aanwezig zijn. Zijn de juiste cofactoren niet aanwezig dan wordt te veel eiwit gewoon uitgeplast. Dus ja, paarden kunnen te zwaar worden van te veel eiwit. Maar ik vind dit geen hoog percentage aan eiwit, hoger dan gemiddeld maar niet gevaarlijk hoog.

Krijgt je pony nog iets anders dan dit hooi?
Een paard is niet gemaakt om 24/7 vol te proppen en daarbij weinig te bewegen. Dus ofwel meer beweging toevoegen ofwel minder voer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 18:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen