Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mineralen liksteen welke is goed?

 
Profiel   

Hoi,

Ik zoek me wezenloos naar een mineralen - liksteen. Het liefst die rode. Alleen deze zijn nergens meer te krijgen wel de kleinere maar ik zoek juist de grote variant!

Iemand enig idee? Of welke mineralen liksteen is nog meer goed? Gaat vooral om voor jonge paardjes. En voor zand eters. Alvast bedankt!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-19 18:29 



 
Profiel   

Rode zijn er niet meer omdat het ijzer eruit gehaald is. Gewoon een witte KNZblok is prima.
Een mineralensteen voegt weinig toe. Kun je beter een balancer/volledig mineralensupplement bijgeven. Dan weet je eker wat er dagelijks binnenkomt.

Een paard likt aan een steen voor zoutbehoefte, die leest geen etiketten dat er meer in zit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 13:57 



 
Profiel   

De mijne heeft de Himalaya-liksteen van Agradi. Hij is er dol op.Die is roze van kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:03 



 
Profiel   

Ik heb nog niet zo lang geleden nog een rode bij Divoza (of was het toch Welkoop?) gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:05 



 
Profiel   

Die vinden ze inderdaad vaak lekkerder. Maar is verder in principe ook gewoon zout. Zitten maar minimaal andere mineralen in. Dus wel een mineralen aanvulling ernaast geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:05 



 
Profiel   

Ik neem altijd de liksteen van paardnatuurlijk. Ze hebben ook een onderzoek gedaan naar de samenstelling van likstenen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... stenen.htm

anjali schreef
De mijne heeft de Himalaya-liksteen van Agradi. Hij is er dol op.Die is roze van kleur.


Himalaya stenen zijn trouwens gewoon alleen maar zout en geen mineralen:

 
Citaat
Praktisch gezien bestaat de steen dus eigenlijk alleen maar uit NaCl, oftewel gewoon keukenzout.

Rijk aan sporenelementen? Een paard van 500 kilo heeft voor het voorzien in zijn mineralenbehoefte met behulp van een Himalaya-liksteen het volgende nodig:

Dagelijks 65 kilo Himalaya-steen om voldoende koper binnen te krijgen (de steen bevat 1 mg koper per kilo, en een paard heeft ongveer 65 mg per dag nodig)

Dagelijks 24 kilo Himalaya-steen om voldoende ijzer binnen te krijgen (de steen bevat 19 mg ijzer per kilo, en een paard heeft ongeveer 460 mg per dag nodig)

Dagelijks 20 kilo Himalaya-steen om voldoende mangaan binnen te krijgen (de steen bevat 15 mg mangaan per kilo, en een paard heeft ongeveer 300 mg per dag nodig)Dagelijks 29 kilo Himalaya-steen om voldoende magnesium binnen te krijgen (de steen bevat 450 mg magnesium per kilo, en een paard heeft ongeveer 13000 mg per dag nodig)Voor wat betreft Zink, Jodium, Cobalt en nog een aantal andere mineralen kan het paard de hele Himalaya zoutmijn leegeten, maar zal hij nooit genoeg binnen krijgen. Het zit zo weinig in de steen dat zelfs de reclamemakers wijselijk hun mond houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 14:20 



 
Profiel   

Djilna schreef
Rode zijn er niet meer omdat het ijzer eruit gehaald is. Gewoon een witte KNZblok is prima.
Een mineralensteen voegt weinig toe. Kun je beter een balancer/volledig mineralensupplement bijgeven. Dan weet je eker wat er dagelijks binnenkomt.

Een paard likt aan een steen voor zoutbehoefte, die leest geen etiketten dat er meer in zit..


Nou sinds dat de rode steen er hangt is de ontlasting van me pony die wat zand eet een stuk beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 16:01 



 
Profiel   

Heb ze laatst nog hier bij de welkoop zien liggen, en kramer verkoopt ook verschillende soorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 17:20 



 
Profiel   

Zie net dat ze bij Agradi ook nog te koop zijn. KNZ-stenen zijn het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 17:54 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Zie net dat ze bij Agradi ook nog te koop zijn. KNZ-stenen zijn het.


Ik kan alleen de kleine vinden. Heb laats grote vierkante houders gehaald. Vandaar :-p

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 15:50 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad dat Djilna gelijk heeft en dat de rode niet meer geproduceerd worden. Op de site van KNZ zie ik alleen de witte staan: https://www.knzsalt.com/nl/assortiment/

Als je toch een grote steen wil zou ik naar de witte van KNZ overgaan of de steen van paardnatuurlijk nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 16:59 



 
Profiel   

Kidde schreef
anjali schreef
De mijne heeft de Himalaya-liksteen van Agradi. Hij is er dol op.Die is roze van kleur.


Himalaya stenen zijn trouwens gewoon alleen maar zout en geen mineralen:
 

Maar dat is ook de bedoeling. Voordat je echt mineralen zou gaan bijvoeren doe je best een bloedonderzoek en vervolgens voer je die minerelaen bij waarvan je paard een tekort heeft. Als hij geen tekorten heeft is het ook zinloos mineralen bij te voeren. Teveel is even slecht als te weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:22 



 
Profiel   

 [/quote]
Maar dat is ook de bedoeling. Voordat je echt mineralen zou gaan bijvoeren doe je best een bloedonderzoek en vervolgens voer je die minerelaen bij waarvan je paard een tekort heeft. Als hij geen tekorten heeft is het ook zinloos mineralen bij te voeren. Teveel is even slecht als te weinig.[/quote]

Op advies van de DA deze vraag :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:44 



 
Profiel   

Dan moet de DA jou toch exact kunnen zeggen wat je juist nodig hebt en waar je het kan kopen?
Ik heb blijkbaar een meer praktisch ingestelde DA :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 17:47 



 
Profiel   

Probarn heeft mineralen likstenen, die zijn een beetje beige van kleur. Er zijn kleine likstenen van 2 kg en grote vierkante van 10 kg (Vitalick XL)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 06:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen