Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie mager na veulen, wat voeren ná zogen?

 
Profiel   

Mijn kwpn merrie van 14jaar heeft afgelopen 2 jaar bij de fokker gestaan om een veulen te krijgen, ze zag er altijd prima uit. Ik dacht goede afspraken te hebben gemaakt, maar helaas.

Ik ben net weer bij haar wezen kijken (staat niet naast de deur) en ze is enórm afgevallen, ik schrok ervan :( .

Wanneer het veulen afgespeend is (okt, nov) ga ik haar ophalen en hoop ik dat ik haar een beetje kan oplappen (tandarts, ontwormen, hoefsmid enz)

Om alvast voor te sorteren: wat kan ik haar het beste voeren? Toch merriebrok? Ondanks dat ze dan niet meer zoogt?
En wat doet het dan met de 'omstelling' van niet meer zogen en ineens wel bijgevoerd worden?

Zijn er supplementen die ik kan bijvoeren?

Ik hoop dat jullie raad weten, zal ook nog de da om raad vragen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:42 



 
Profiel   

Mijn merrie was erg gebaat bij Seniores Priores van Subli. Zij was met haar een na laatste veulen ook erg afgevallen door slecht stalmanagement van de pensionstal waar ze stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:47 



 
Profiel   

Krijgt ze op dit moment geen merriebrok dan?

Ik zou seniores priores voeren. Dan komen ze meestal snel bij.

Het is overigens niet heel vreemd dat een merrie van het zogen flink afvalt. (Moet uiteraard ook niet te veel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:49 



 
Profiel   

De eerste week geen krachtvoer! Want dan kun je er donder op zeggen dat ze een uierontsteking krijgt. Dan nog maar een weekje wat mager, maar tijdens het afspenen moet de melkproductie stil gelegd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:51 



 
Profiel   

Seniores Priores inderdaad, topspul hiervoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 11:53 



 
Profiel   

Benzz schreef
De eerste week geen krachtvoer! Want dan kun je er donder op zeggen dat ze een uierontsteking krijgt. Dan nog maar een weekje wat mager, maar tijdens het afspenen moet de melkproductie stil gelegd worden.

Dit is echt heel belangrijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 12:04 



 
Profiel   

Seniores priores inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 12:06 



 
Profiel   

Wat krijgt ze nu gevoerd dan? Een merrie met veulen aan de voet mag echt flink gevoerd worden (krachtvoer dus).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 12:22 



 
Profiel   

Ondanks dat ze niet naast de deur staat, je bent in die twee jaar toch wel eens gaan kijken?? En idd, wat heeft ze daar voor voeding gekregen en hoe zien de andere moederdieren er daar uit want als de jouwe de enigste broodmagere is kan er ook nog wel wat anders aan de hand zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 12:29 



 
Profiel   

Gewoon de volle weide op en het paard is zo weer rond en gezond. Of er moeten medische problemen zijn zoals bv proppen draaien of andere oorzaken. Dan zal dat opgelost moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 13:16 



 
Profiel   

Nu moet ze flink merriebrok bij krijgen :j
Straks na zogen zeker geen merriebrok maar lekker veel Seniores priores gaan geven. Liefst op het land (ook al is het winter) en onbeperkt ruwvoer.
Bezoekje tandarts etc etc is altijd goed, maar een zogende merrie valt bijna altijd wel in. Dat is vrij normaal, maar daar moet wel tegen gevoerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 13:19 



 
Profiel   

De fokker heeft heel veel paarden en ze staan in kuddeverband op een hele ruime weide. De andere paarden zien ook wel schraal, maar niet zo erg als de mijne.

Hij gaf al aan dat er vanwege droogte weinig gras groeit (achterhoek), maar had er niet dit achter gezocht.

En ja ik ben regelmatig wezen kijken en ze zag altijd goed uit.

Bedankt voor het meedenken en de tip van geen krachtvoer de eerste week!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 13:33 



 
Profiel   

Lienboon schreef
De fokker heeft heel veel paarden en ze staan in kuddeverband op een hele ruime weide. De andere paarden zien ook wel schraal, maar niet zo erg als de mijne.

Hij gaf al aan dat er vanwege droogte weinig gras groeit (achterhoek), maar had er niet dit achter gezocht.

En ja ik ben regelmatig wezen kijken en ze zag altijd goed uit.

Bedankt voor het meedenken en de tip van geen krachtvoer de eerste week!


Als gras schraal is moet hij bijvoeren! Is t toevallig ook een opfok bedrijf? Was namelijk tijd geleden ook topic over heel magere jaarling stond ook in Achterhoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 13:40 



 
Profiel   

Ja hij zegt dat hij bijvoert, heeft in ieder geval balen hooi bijgevoerd, maar merriebrok betwijfel ik eerlijk gezegd. Alles staat gemengd, merries met veulens en jaarlingen (dus hoe zou hij dat doen?).

Ik moet bekennen dat ik deze stal al jaren ken en ik er nog nooit 1 mager paard heb gezien, tot nu, vandaar ook mijn verbazing. Hij fokt meerdere veulens per jaar en al jarenlang. Met die hoeveelheid weiland was het bijna onmogelijk een mager paard te krijgen.

De fokker blijft een boer, echt overleggen hierover is niet gelukt. Ik heb wel bericht dat ik haar in oktober kan ophalen, dus richt ik me daar nu op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 13:50 



 
Profiel   

Lienboon schreef
Ja hij zegt dat hij bijvoert, heeft in ieder geval balen hooi bijgevoerd, maar merriebrok betwijfel ik eerlijk gezegd. Alles staat gemengd, merries met veulens en jaarlingen (dus hoe zou hij dat doen?).

Ik moet bekennen dat ik deze stal al jaren ken en ik er nog nooit 1 mager paard heb gezien, tot nu, vandaar ook mijn verbazing. Hij fokt meerdere veulens per jaar en al jarenlang. Met die hoeveelheid weiland was het bijna onmogelijk een mager paard te krijgen.

De fokker blijft een boer, echt overleggen hierover is niet gelukt. Ik heb wel bericht dat ik haar in oktober kan ophalen, dus richt ik me daar nu op.



Euh ja maar je geeft nu wel heel snel de stal houder de schuld.

Het kan ook heel goed zijn dat jij zo een merrie hebt die gewoon alles, maar dan ook alles aan het veulen geeft. Zeker als het zo'n veulen is die graag drinkt ondanks dat is al wat groter is. Daar kun je bijna niet tegen op voeren. Dan kun je beter gewoon afspenen als de merrie er aan onderdoor gaat na 6 maanden.

Ik zou eerst eens even goed vragen wat ze precies krijgt. Voor je met verwijten gaat gooien. Zeker als je voorheen nooit magere paarden hebt gezien bij die man.

Ik heb bij een fokker ook wel gezien dat ze een merrie hadden die teerde gewoon weg als ze die een veulen aan de voet had. En als het veulen eenmaal weg was. Trok ze weer bij waar je bij stond. Die gaf ook gewoon alles aan haar veulen.


Laatst bijgewerkt door Absolem op 05-09-19 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 13:55 



 
Profiel   

Lienboon schreef
Ja hij zegt dat hij bijvoert, heeft in ieder geval balen hooi bijgevoerd, maar merriebrok betwijfel ik eerlijk gezegd. Alles staat gemengd, merries met veulens en jaarlingen (dus hoe zou hij dat doen?).

Ik moet bekennen dat ik deze stal al jaren ken en ik er nog nooit 1 mager paard heb gezien, tot nu, vandaar ook mijn verbazing. Hij fokt meerdere veulens per jaar en al jarenlang. Met die hoeveelheid weiland was het bijna onmogelijk een mager paard te krijgen.

De fokker blijft een boer, echt overleggen hierover is niet gelukt. Ik heb wel bericht dat ik haar in oktober kan ophalen, dus richt ik me daar nu op.

Sommige paarden kan je niet tegen op voeren. Mijn merrie is ook erg mager nu, over week gaat veulen er af. Kan je gewoon niet tegen op voeren. Reden waarom ik met 3 a 4 maanden al afspeen, als ik 6 doe heb ik een levend bot lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 13:57 



 
Profiel   

Kan ze geen wormen hebben? Zeker als er ook veulens bijstaan. Misschien dat een wormenspuit er vast in doen niet zo'n verkeerd idee is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:00 



 
Profiel   

Het is normaal hoor dat je merrie dan wat afgevallen is. Had mijn merrie ook, maar is op een paar maand tijd weer helemaal goed gekomen!
Ik heb niets speciaal gegeven, gewoon wat ze hiervoor al kreeg. Dat het veulen niet meer dringt doet al veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:02 



 
Profiel   

Ontwormen van een veulen en de merrie is oook erg belangrijk in het eerste gedeelte van het leven van het veulen.
Daarbij, als je het veulen bijvoert kan die soms minder pakken van de merrie is mijn ervaring. Maar ik voer veulens en merries altijd bij met merrie brok en veulen brok. Ik vind dat zelf erg plezierig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:02 



 
Profiel   

Hier ook een merrie die ondanks goed voeren echt schraal werd, gaf alles aan dr veulen.
En daar ging echt meer dan voldoende voer in ( 2.5 kg merrie brok, overdag weide, daarnaast nagenoeg onbeperkt hooi, lucerne, veulen kreeg veulenbrok). Bij haar hebben we ook besloten om het veulen eerder dan gepland af te spenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:07 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ben niet bekend in de 'fokwereld'. Maar het komt wel vaker voor dus. Ik ben wel geschrokken, fijn als ze straks de energie weer voor zichzelf kan gebruiken.

Dus Seniores Priores is een goede keuze (na een sobere week na afspenen)? Bevat dit ook voldoende vitamines en mineralen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:15 



 
Profiel   

Nadat ik mijn veulen had afgespeend heb ik id het krachtvoer ook een week/anderhalve week gestopt en toen een klein beetje krachtvoer gegeven naast weidegang en goed ruwvoer. Ze trok redelijk snel zelf al weer bij. Ik ben verder niets extra's gaan voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:22 



 
Profiel   

Lienboon schreef
Bedankt voor het meedenken en de tips. Ik ben niet bekend in de 'fokwereld'. Maar het komt wel vaker voor dus. Ik ben wel geschrokken, fijn als ze straks de energie weer voor zichzelf kan gebruiken.

Dus Seniores Priores is een goede keuze (na een sobere week na afspenen)? Bevat dit ook voldoende vitamines en mineralen?

Voor vitamines en mineralen gooi ik zelf nog Marstall Force vitaminebrokjes door de Seniores Priores :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 15:50 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Hier ook een merrie die ondanks goed voeren echt schraal werd, gaf alles aan dr veulen.
En daar ging echt meer dan voldoende voer in ( 2.5 kg merrie brok, overdag weide, daarnaast nagenoeg onbeperkt hooi, lucerne, veulen kreeg veulenbrok). Bij haar hebben we ook besloten om het veulen eerder dan gepland af te spenen.


2.5kg merriebrok is helemaal niet zo ruim en luzerne is leuk voor het eiwit, maar in principe nauwelijks rijker dan hooi.

Een merrie met veulen heeft ongeveer dubbel zoveel energie nodig als dezelfde merrie gust en zonder veulen. Een deel zal ze daar meer ruwvoer voor eten, en een deel moet je dat bijvoeren als ze normaal niet vet van de wei komt.

Daar heeft de TS helaas nu niets aan, maar is wel de oorzaak van het mager zijn. Wanneer ze 10 dagen terug is zou ik beginnen met 2x een halve schep basisbrok en na 4 dagen overgaan op 2x een schep basisbrok, dan voer je 2-2.5kg krachtvoer. Na nog eens 4 dagen kan je over beide maaltijden een scheutje olie doen (30ml per keer) en eventueel die hoeveelheid na 4 dagen nogmaals erbij (dus totaal 60ml olie per keer).

Ik ben fan van Pavo Condition nu die vernieuwd is, omdat hij relatief laag in het zetmeel zit en hoog in de ruwe celstof (vezel). Maar andere basisbrokken kunnen ook. Pavo condition kan je eventueel nog verder verhogen tot 2x2 scheppen, maar wel met maximaal een halve schep per 4 dagen omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 17:01 



 
Profiel   

Mizora, ja voor een paard, in mijn geval ging het om een (koudbloed) pony die al een kilo meer kreeg dan aanbevolen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 20:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen