Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bietenpulp

 
Profiel   

Hi allemaal

Ik wil graag bietenpulp (geweekt uiteraard) geven aan mijn paard als aanvulling van het ruwvoer.
Even side note: ze krijgen bij ons meer dan voldoende hooi!

Ik wil het dus niet als "dikmaker" gebruiken.
Nu vroeg ik me af, hoeveel bietenpulp ik dan ongeveer moet geven.
Ik zelf dacht aan 1 schep geweekte bietenpulp maar dan zit ik met veel restant (ik maak 1/4e schep droge pulp aan met 1 + 1/4e schep water).
Zou ik gewoon alles kunnen geven?

Ik hoor graag jullie mening hierover.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 12:30 



 
Profiel   

Als je paard al meer dan voldoende ruwvoer krijgt en niet dikker hoeft te worden, waarom geef je dit dan als aanvulling?

En wat betreft je vraag, Mijn Arabier krijgt indien nodig een emmer vol geweekte pulp in 1x. Momenteel een halve. Het zijn gewoon vezels met vocht dus iets meer dan een volle schep kan ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 12:42 



 
Profiel   

Hoe groot is uw schep ? Een volwassen paard kan probleemloos tot 5 kg bietenpulp (droog gewicht) per dag eten. Hou er dan wel rekening mee dat de calcium/fosforverhouding erg onevenwichtig zal zijn (9/1) en je fosforrijke granen zal moeten bijvoederen bv zemelen (calcium/fosforverhouding 1/8). Droge pulp moet een twaalftal uur weken.
De door U vermelde verhouding pulp/water lijkt me te droog om veilig aan paarden te voederen.
In de winter geven wij onze paarden ook pulp. Om zeker geen slokdarmverstopping te krijgen maak ik deze vrij nat waarna er zemelen onder gemengd worden. Het mengsel wordt door de paarden graag gegeten.


Laatst bijgewerkt door Flash111 op 06-09-19 13:04, in het totaal 4 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 12:48 



 
Profiel   

Droge Nederlandse pulp verschilt erg in weektijd. Ik heb ook al pulpbrok gehad dat na iets meer dan een uur volledig was geweekt. Maar normaal hou ik een uur of 6 aan. Al staat het in de praktijk bij mij +/- 24uur.
Met heet water aanmaken versnelt het proces ook aanzienlijk. Dan is het met een half uurtje tot uur geweekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 12:54 



 
Profiel   

Er is inderdaad pulp in de handel (van Pavo dacht ik) welke zeer snel geweekt kan worden. Ook warm water helpt inderdaad om de zwelling van de brokken te versnellen. Geweekte bietenpulp langer dan 24 uur laten staan geeft gevaar voor schimmelvorming en is dus sterk af te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 12:59 



 
Profiel   

Dat valt best mee. Ik zou het alleen afraden als het boven de 20graden wordt. Maar anders verzuurt niet niet zo snel. Of je moet er al zemelen oid doorheen gemengd hebben, dan gaat het wel hard ja.

Ook tussen gewone pulp zit al veel verschil, de SpeedyBeet is inderdaad het snelst èn meest suikerarm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 13:12 



 
Profiel   

Willow is bij ons de enige die pulp krijgt, gemengd met luzerne op aanraden van de dierenarts. Zo eet hij het liever, dat is dus mooi meegenomen. Net zoals Flash 111 geef ik er de zemelen onder, anders lust hij deze niet. Ja, 't is een kieskeurige eter...

Ik maak de pulp/luzerne 's ochtends voor 's avonds en vice versa. Willow (1.83) eet ongeweekt een grote schep pulp + grote schep luzerne. Geweekt is dit ongeveer een volle flexibele emmer (klein model).

Ik doe er volgens mij wel meer water bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 13:19 



 
Profiel   

1/4 schep ongeweekte pulp kun je prima in 1 keer geven en meer ook, na het weken natuurlijk.
Ik maak mijn pulp hetzelfde als jij en dan is het altijd nog vrij nat zelfs. Ik heb het idee dat de weektijd en de hoeveelheid water ook wel afhangt van het merk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 13:27 



 
Profiel   

Flash111 schreef
Hoe groot is uw schep ? Een volwassen paard kan probleemloos tot 5 kg bietenpulp (droog gewicht) per dag eten. Hou er dan wel rekening mee dat de calcium/fosforverhouding erg onevenwichtig zal zijn (9/1) en je fosforrijke granen zal moeten bijvoederen bv zemelen (calcium/fosforverhouding 1/8). Droge pulp moet een twaalftal uur weken.
De door U vermelde verhouding pulp/water lijkt me te droog om veilig aan paarden te voederen.
In de winter geven wij onze paarden ook pulp. Om zeker geen slokdarmverstopping te krijgen maak ik deze vrij nat waarna er zemelen onder gemengd worden. Het mengsel wordt door de paarden graag gegeten.

Die 5kg zou hier goed mis gegaan zijn. 400kg pony kon niet meer dan 2 scheppen (standaard gele voerschep) + water hebben, anders spoot de diarree er uit. Bietenpulp heeft invloed op de darmwerking, meestal positief, maar er zit een grens aan. 50/50 met grasbrok werkte echter uitstekend, wel als dikmaker trouwens.

Voor bijvoer/lekker/oid zou ik geen bietenpulp voeren, spul zet redelijk makkelijk aan of je moet flink tekort komen aan hooi(kwaliteit) en dus een rijker ruwvoer moeten bijvoeren. Voor lekker of om iets bij te mengen als vit. korrel of poeders zou ik voor bv subli dieetmix kiezen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 13:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen