Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe pak ik het voerschema van mijn kudde aan?

 
Profiel   

Sorry voor de vage titel, ik wist het niet beter te omschrijven :+

De situatie: ik heb 3 paarden en 2 pony's, die allemaal samen in één kudde lopen. I proudly present:
- Margriet, Belgisch Trekpaard van 23 (op af en toe een kleine stapwandeling na op pensioen)
- Willow, Hannoveraner van 20 (op pensioen)
- Glorious Bastard (Bas), Quarab van 6 (pas terug opgepakt met werken)
- Cadel, Welsh pony van 9 (komt uit revalidatie, ontstoken straalbeen, mag vanaf maandag terug aan de slag, menpony)
-Sagan, Welsh pony van 8 (mee rust gehad met zijn geblesseerde broer, menpony)

Het probleem: ze blijven allemaal moeilijk op gewicht - Willow is moeilijk dik te houden (is ook 1m83 en een lastige eter), de anderen zijn dan weer te dik. Afgelopen week heb ik wat problemen gehad met Margriet, zij zou wat kilo's kwijt moeten. Ook Bas en de pony's zijn aan de ronde kant, maar dat lost zichzelf allicht op eens ze terug meer in het werk zijn.

Voersituatie nu:
- 's Morgens krijgen ze allemaal een handje muesli, Willow krijgt een grote emmer pulp/luzerne bij. Daarmee is hij stilaan wat kilo's aan het winnen. Ik kreeg van de week van iemand de tip om rijstzemelen bij te voeren, dat ga ik straks halen om te testen.
- Als het eten op is gaan ze met z'n allen naar de wei. Daar staat nog wel redelijk gras in, maar veel voedingswaarde is er niet meer te rapen.
- Ze kunnen 24/7 in de stallen, waar stro ligt (eet Willow weleens van) en onbeperkt hooi.
- 's Avonds krijgen ze opnieuw hetzelfde voer van 's morgens
- Na het eten verhuizen ze van stuk, ze staan dan op een kaler stuk weiland (hooi blijft beschikbaar)

Zodra het kouder wordt gaan ze 's nachts op stal, zodat ik beter zicht heb op hun hooiconsumptie. Nu ze nog gras genoeg hebben gaat het goed, maar zodra er minder gras is durft Cadel weleens Willow van zijn hooi wegjagen, waardoor hij onvoldoende binnen krijgt. Een optie is ook om "de jonge garde" op stal te zetten met hun hooi en Willow met Margriet op het paddockje voor de stal, zodat ze hooi kunnen eten maar ook beweging hebben (ifv stalbenen Willow in de winter).

Het grote probleem: hoe kan ik er voor zorgen dat vooral Margriet kilo's kwijt kan, terwijl Willow net moet bijkomen. Ze uit elkaar halen is niet echt een optie: Margriet breekt door elke omheining (tenzij hardhout, maar dat geeft dan weer problemen met verweiden) en Willow gaat volledig in stress als hij niet bij "zijn merrie" kan, wat betekent dat hij over en weer loopt en niet eet, dus gewicht verliest ipv bijkomt.

Ik probeerde al enkele malen een graasmasker, maar dat sloopt ze binnen het kwartier. Tenzij iemand een super sterk masker kent?

Afin, ik weet het niet zo goed meer. Mss heeft iemand hier een inzicht?

Alvast bedankt voor het lezen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 10:33 



 
Profiel   

Ik zou Margriet dagelijks goed aan het werk zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 10:42 



 
Profiel   

Zorgen dat Willow zo min mogelijk verliest iig, dus sowieso snel deken erop.

Je bent erbij als ze krachtvoer eten, toch? Dan Willow omhoog zetten, wat meer, wat olie bij ook.

En waar mogelijk alle rondere dieren wat meer beweging.

En accepteren dat alle 5 op perfect gewicht gewoon niet gaat lukken in deze kuddesamenstelling. Het is niet anders, zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 10:54 



 
Profiel   

Citaat
Nu ze nog gras genoeg hebben gaat het goed, maar zodra er minder gras is durft Cadel weleens Willow van zijn hooi wegjagen, waardoor hij onvoldoende binnen krijgt.

Kan je niet meerdere hooi plekken maken om in ieder geval dit probleem op te lossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 11:01 



 
Profiel   

Deze kudde is gewoon niet compatibel :+

Je zal toch ergens iets moeten verzinnen zodat de magere meer kan eten en de dikkerds minder.
Meer beweging is uiteraard ook een pluspunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 11:08 



 
Profiel   

Willow meer emmers geven en Margriet achter dik stroom zetten eventueel 4 draden zodat ze leert dat een omheining niet genomen kan worden. Kun je niet hebben dat een paard blijft uitbreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-19 11:10 



 
Profiel   

@Popstra: Dat kunnen haar oude-dames-beentjes helaas niet meer aan. Binnenkort komt er wel een stapmolen, dat is mss nog iets maar echt aan het werk lukt niet meer... Ik weet ook niet in welke mate ik haar in de molen kan zetten, maar het is idd wel iets om te bespreken met de DA!

@Femke_Tweety: ja, ik blijf er bij als ze eten (of ik wandel even naar binnen en kom ze daarna weer buiten laten, ze staan aan huis :+ ). Dat deken is idd een goede, mss voorlopig enkel 's nachts ofzo maar die leg ik klaar! Olie had ik idd ook nog niet bij stilgestaan. Qua samenstelling heb je helaas een punt maar goed, het is wat het is zeker.

@Bowo: dat heb ik in het begin geprobeerd, op de duur had ik 15 hoopjes voor 5 paarden en hij maakt er echt een sport van. 't Is nogal een plaagkop.

@Pandora2: idd :(

@Rizette: ik heb niet echt een idee hoe hoog ik mag gaan in pulp/luzerne, vraag ik ook even na. Ik geef 'm sinds gisteren ook rijstzemelen bij, hopelijk doet dat ook wat.
Margriet breekt niet uit hoor, ze blijft gewoon in de wei waar ze moet staan. Enkel als ik haar apart wil zetten (en dat mag dan zelfs met een tijdelijke grenen omheining met elektriciteit) gaat ze er gewoon door om bij Willow te gaan staan.

Ik heb eens geïnformeerd bij een tuigenbouwer om een extra sterk trekpaardenproof graasmasker te ontwerpen, valt te proberen denk ik?

Bedankt voor het meedenken iedereen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 09:01 



 
Profiel   

Ik heb ook zon groep, maar hier is diegene die het meeste nodig is ook de kleinste :+ Hij krijgt wiesencobs, maiscobs en lucernecobs naast zijn krachtvoer (33 en slecht gebit). Hij doet dus ook veel langer over zijn voer dan de rest. Ze staan nu bij mij alweer snachts binnen, maar afgelopen zomer heb ik hem smorgens en savonds gewoon even in zijn box gezet voor een 1,5 uur zodat hij zijn cobs in ieder geval in alle rust kon eten. Hij was het er zelf in het begin niet helemaal mee eens, zijn vrouwen niet in zicht, maar na een paar dagen ging dat goed.
Nou weet ik niet of jou merrie dat zou toelaten, ze zou dan wel over de deur naar hem kunnen kijken maar niet aan zijn voer.
Of zoals ik het altijd, en nu ook, met merries met veulens doe, merrie vaststaan en veulen staat een paar meter verderop in de box met eigen bak voer. Dat is mss buiten ook te realiseren als je merrie wel vast wil/kan staan. Hooinetje erbij en hij kan in alle rust zijn eigen voer opeten. Maar dan moet ze wel vast kunnen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 10:58 



 
Profiel   

Het paddockje in twee delen met een draadje zodat ze wel vlak naast elkaar staan maar apart eten?dan kan je willow een grotere emmer pulp/sp/fetura geven en voller hooi los. En margriet krijgt dan armer hooi in een net.
Hoe dik is te dik bij margriet? Mijn 23 jarige belg is net te mager,bij die oudjes kan het plots snel gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 11:05 



 
Profiel   

Hier los ik het nu ook op met het spannen van een tijdelijk draadje in een hoek.

Heb een draad gemaakt met aan beide kanten een handvat en een gedeelte van het draad is een flexibele veer. Zo heb ik een flink stuk draad die in iedere weide automatisch passend is (de veer trek het op maar) en stroom op staat omdat ik het haak/ hang aan de bestaande bedrading.
In een hoek span ik het draad en daar staat mijn ruin even apart te eten. Ze blijven wel rustig omdat ze verder naast elkaar blijven.
Na het eten haal ik het draad weer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 19:14 



 
Profiel   

Let wel op met die spiraaldraden. Ik heb al 2 maal een paard gehad die er met de staart in bleef haken en de hele boel los trok...
Ik gebruik liever elastisch stroomkoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 19:34 



 
Profiel   

Duhelo, nee zeg, dat is link. Dat heb ik weer niet bedacht van te voren dat zoiets kon gebeuren!
Goed dat je het zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 20:56 



 
Profiel   

Ja, 3 paarden aan de ren waarvan 1 met 10 m uitgerokken metaaldraad in zijn staart, dat wil ik ook niet meer meemaken. Gelukkig afgelopen zonder erg,maar sindsdien is alles van doorgangen vervangen voor dit:
https://www.agradi.nl/patura-elastische ... gJgCvD_BwE
2 handvaten erop en supergemakkelijk voor tijdelijke doorgangen of afscheidingen. (Je kan gemakkelijk 5 a 6 m afstand overbruggen zonder dat er een paaltje tussen hoeft.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 22:00 



 
Profiel   

Ja die spiraaldraden wil ik ook absoluut niet hebben hier. Ben ooit al eens een halve avond achter iemands paard aangeweest die ook zon spiraal in de staart kreeg. Die ging er alleen iets meer vandoor. We vonden dr uren later en km's verderop terug, nog steeds compleet in de stress. Dat elastische draad is fijn, maar ik gebruik als ik dat doe gewoon lint, met aan 1 kant een speciale klem erop zodat ik het heel eenvoudig op kan spannen (deze klem is dat, https://www.siepmann.net/Weidezaunzubeh ... lemme.html ). Die heb ik ook op alle doorgangen. Zijn echt ideaal om het lint goed op te spannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 22:35 



 
Profiel   

Je zou de muesli die Margriet krijgt kunnen vervangen voor een vitamine brok, niet dat ze heel veel muesli krijgt maar het scheelt al wat.
Dit zou je ook bij de rest die wat dik is kunnen doen.

Jammer dat Margriet niet meer kan werken anders kon je haar op die manier wat kilo s kwijt laten raken.
Hoe vaak stap je met haar?
Kan ze dat nog wel goed aan?
Anders zou je misschien wat vaker een wandelingetje kunnen maken.


Als je willow op de paddock voor de stallen laat lopen en Margriet op stal zet probeert ze dan ook uit te breken?

Ik zou voor nu willow dagelijks 2 uurtjes op stal zetten en hem dan rijk hooi geven of iets van compact gras oid.
Je kunt ook wat olie door zijn voer doen (wel langzaam opbouwen)
En een deken kan ook schelen.

Indien mogelijk evt tussen de middag ook nog een keer een emmer voer geven.
Of bijv om 17.00 en om 22.00 nog een emmer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 06:32 



 
Profiel   

@ rina: Ik zet ze nu allemaal op stal met de deuren dicht, dan kunnen ze elkaar over het muurtje zien. Dat lukt wel! De laatste dagen laat ik "de jeugd" al weer buiten zodra ze klaar zijn, daar malen ze ook niet om. Dan zijn die ook al wat uitgeraasd tegen de tijd dat de oude garde naar buiten komt.

@ Duhelo: nog niet moddervet, maar eerder corpulent :+ Het is dus nog geen ramp, maar ifv haar oude beentjes is het wel raadzaam om haar even wat gewicht te laten verliezen voor het erger wordt. Ik kan idd wel eens kijken of ik 's nachts een draadje kan spannen tussen hun stallen, zo hebben ze elk een deeltje van het paddockje en kan ik ze idd apart hooi geven, evt Margriet in een slowfeeder ofzo dan... Leuk dat je ook een Belg hebt!

@ Sunnyhorse: ik ging idd hetzelfde zeggen, ik vond het een leuk systeem tot ik ook eens achter het paard van de buren heb gelopen tot halfweg het natuurgebied (ik deel dus jouw ervaring, @rina ;-)). Toen was ik blij dat ik toch "gewoon lint" had gekozen.

@ bcd94: de vitaminebrok is mss wel een goed idee!! Ik ga even Googlen ;-)
Het stappen lukt haar nog goed hoor, ik wandel minstens elke dag met haar blokje om - Margriet is mijn methode om mijn rug te verbeteren... Ik heb een wervel die gebroken geweest is, eentje gebarsten en 5 hernia's, en dus heel veel last van mijn rug, vooral 's ochtends. Als ik dan zonder zadel een rondje stap is het "losgewiebeld" ofzo en gaat het veel beter *\o/* Ik denk dat dat ongeveer een 25 à 30 minuutjes is. Mss moet ik mijn agenda wat aanpassen en 's avonds nog wat stappen ofzo, alle beetjes helpen allicht?

Als ik Willow op het paddockje zet wordt ze idd lastig - en dan blijft Willow ook gewoon in zijn stal staan dus is mijn anti-stalbenen-theorie een beetje verloren. Ik ga het wel eens proberen met een draadje!

Mss moet ik idd eens bekijken om het voer nog meer te verdelen. Ik heb nogal lieve buren die mij vast willen helpen. Of, again, ik pas mijn agenda aan (ik ben zelfstandige dus kan wel wat bewegen als dat moet).

Weer aan het puzzelen ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 07:49 



 
Profiel   

Een extra staprondje kan idd al helpen (maar, mijn jonge belg is ook nogal corpulent, wordt regelmatig pittig gereden, krijgt onbeperkt hooi in slowfeeders en geen krachtvoer, maar daar komt geen kilootje vanaf hoor. ).
Als het niet moddervet is zou ik me er geen zorgen over maken en gewoon het hooi in slowfeeders aanbieden (of ev mengen met stro of een kleinere net hooi en een net stro aanbieden.)
Moest het met een draadje ertussen werken zou dat ideaal zijn, dan kan je willow in de nacht een grotere portie pulp (kijk eens naar fetura, dat is een grasbrok hoger in eiwit, daarmee hou ik mijn oude merrie redelijk op gewicht in de winter) en een portie compactgras oid aanbieden + hooi zonder slowfeeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 08:00 



 
Profiel   

Ik ga die Fetura idd eens bekijken, ik ken het niet. Weer wat geleerd, thanks :-)
Het probleem met de pulp is ook wel dat hij het idd niet niet een keer op eet (niet in een keer op krijgt?). Als hij dan 's nachts wat apart staat is het geen probleem, dan zet ik er gewoon een ton bij en kan hij eten als hij wil hé...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 08:13 



 
Profiel   

Zowel Willow als Margriet 's nachts in individuele paddocks naast elkaar zetten? Zodat Willow erop kan vertrouwen dat Margriet niet ver afdwaalt en 'bij hem' blijft, al zijn ze dan nog gescheiden met een draadje waardoor je ze wel heel verschillend kan voeren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 08:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen