Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk voer voor quarter jaarling?

 
Profiel   

Hoi allemaal.

Wat geven jullie aan jullie jaarling(en).
Heb een jaarling quarter ruin. En wat ik ook geef...hij blijft schraal...

Hij staat nu nog op de wei, maar veel gras staat er niet op. Ik voer daarom hooi bij en hij krijgt Lannoo breeding (1500gr).
Hij is nu 14 dagen geleden nog ontwormd (geen pasta maar via een injectie door de DA).
Volgens de DA moest ik mij geen zorgen maken...jaarlingen nja het is niet altijd in verhouding :o maar toch vind ik hem schraal...
Je ziet zijn ribben duidelijk, zijn achterhand is mij te smal en zijn rug is ook te slank.
En sinds hij bijgevoerd word zie ik gewoon totaal geen verschil...

Nu dacht ik meer krachtvoer, maar als ik de soorten krachtvoer bekijk voor zijn leeftijd val ik achterover van de hoeveelheid suiker dat erin zit := en suiker en paarden, ik vind het geen goede combi.
Ik zit nu al met een paard wat tegen de insulineresistentie aanhinkt...terwijl zij niet eens krachtvoer krijgt, enkel een kruidenmusli 2-300gr om haar Gluco balance door te mengen.
Dus ik heb het niet zo voor suiker... vandaar dat ik ook graag iets anders wil dan die Lannoo.

Of zouden jullie gewoon olie bij geven om hem wat dikker te krijgen?
En welke brok geven jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 17:25 



 
Profiel   

Ik zou onbeperkt hooi bij geven in elk geval en eventueel bietenpulp. Dat zorgt voor wat meer massa zonder suiker. Hij moet de winter nog in en dan zie ze ook liever wat voller als ik eerlijk ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 17:30 



 
Profiel   

Mijn jaarling van 16 maanden krijgt onbeperkt kuil/voorgedroogd hooi. En kilo per dag cavallore juniorix.
Zit er soms ook schraal er uit maar dat komt dan weer door de groei.

Ik zit in deze topic [KS-ITP] Veulens 2018 Klets&foto topic

Hier in zitten best veel quarter jaarlingen tussen we delen allemaal onze ervaringen ieder geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 17:41 



 
Profiel   

Een jong paard krijgt in principe niets van wat suiker. Die groeien nog hard genoeg om die suiker gewoon te verbranden.

Maar hier staan ze op pavo nature's best. En daar mag je gerust 3kg van geven (na opbouwen en verdeeld over minimaal 2 porties). Staan ze aan huis? Bietenpulp is zeker ook een goede.

En je kan olie toevoegen, rustig opbouwen, maar hij mag wel tot 1ml/kg lichaamsgewicht. Bij 18 maanden is dat zo'n 380kg als hij 500kg moet gaan wegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:18 



 
Profiel   

Thanks!

Hier even een foto van hem [ img ]
Een maand terug zag hij er nog zo uit
[ img ] dus vind hem echt wel mager worden :(


Ga morgen toch naar de paardenshop voor voer, neem ik een zak zuppa mee.
En dan nog wat zonnebloemolie kopen voor erbij onder te doen? Of zou ik eerst proberen met enkel de zuppa extra?

Momenteel staan ze op 5min van hier. Over enkele weken komen ze terug naar huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:29 



 
Profiel   

Poe daar zou ik ook niet blij van worden, dit vind ik ook echt te mager. Heeft hij al onbeperkt hooi naast het gras?

Verder, ik zou hem echt flink wat pulp of seniores priores geven naast zijn krachtvoer (daar niet op bezuinigen hoor, hij heeft de calorieen hard nodig!). Wel goed weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:36 



 
Profiel   

Geen zonnebloemolie maar lijnzaad olie ;-)

Krijgt hij wel onbeperkt hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:37 



 
Profiel   

Oeh ja die is flink afgevallen in een maand tijd!

Ik geef die van mij op het land nog een grote kruiwagen vol kuil niet uitschudden want als je dat wel doet is het vaak minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:41 



 
Profiel   

Ik snap dat je er niet op zit te wachten dat hij nog meer in gaat vallen.
Vraagje: heb je ook mestonderzoek laten doen? Zo nee, misschien alsnog handig om in de gaten te houden mocht het niet verbeteren. Zo ja, dan heb ik niets gezegd en is het afwachten wat de ontworming van 14 dagen geleden doet.
Daarnaast geef ik liever slobber met Equistro Haemolytan. Daar doen ze het bij mij wel erg goed op als ze net even dat beetje extra nodig hebben. Je kan het ook over muesli of brokken doen maar mijn voorkeur gaat uit naar slobber, gaan ze mooi van glimmen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:52 



 
Profiel   

Nja daarom dat ik niet goed snap dat de DA zei dat ik me geen zorgen moest maken...
Ik heb al vaker jaarlingen gehad en ik weet dat ze in gewicht en verhoudingen nogal kunnen schommelen en dat ze er met periodes soms echt totaal niet uitzien...

Maar dit heb ik nog nooit gehad.

Ik weeg mijn hooi af, ze krijgen voor drie 30kg hooi, gras wat er nog staat en hij krijgt dan nog 1500gr Lannoo breeding.
Op 23 augustus is hij ontwormd geweest door de DA. En die foto waarop hij zo mager is is op 25 augustus genomen dus hij heeft hem in exact die toestand gezien.
Ik vond dat hij t precies een beetje weg lachte mijn bezorgdheid over zijn gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:55 



 
Profiel   

En deze foto is ook van de 25ste en daar lijkt hij dan weer niet zo extreem mager :\
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 18:56 



 
Profiel   

Hoe lang doen ze met dat hooi?

Lijkt het idee van pulp/ seniores priores je wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 19:26 



 
Profiel   

Onbeperkt hooi geven, 10 kg per dag is niet veel voor een groeiend paard. En een gezonde vitaminebrok als Vitalbix, Metazoa, Marstall Force oid geven. Voor de vulling zijn er ook 'mash' die of vullen of meer voeding bevatten. Even de samenstelling bekijken. En de mest weer laten controleren; wormen geven ook dit beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 19:42 



 
Profiel   

Dan heb ik een probleem vrees ik...
Heb drie paarden. De bwp hinkt tegen de insulineresistentie aan. Een quarter. En dan mijn jaarling quarter.
De bwp en de quarter kan ik niet scheiden, dan breekt de bwp alles af, zij heeft scheidingsangst.
De jaarling gaat los door de draad als ik hem appart zet.

Dat moet ik dus even gaan bekijken hoe ik dat kan oplossen, want nog meer hooi dan vrees ik dat mijn bwp merrie straks een serieus probleem heeft.
Als ze terug thuis staan kan ik dat beter regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 20:00 



 
Profiel   

Het wordt dan kiezen tussen twee kwaden, je ene paard te dik of je andere paard te dun. En er tussenin gaan zitten maakt dat je beide dieren tekort doet. Heb je voor je dikkerd al eens een graasmasker geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 07:08 



 
Profiel   

Het probleem met afwegen en niet scheiden is dat je nu geen idee hebt of de jaarling ook echt 10 kilo eet. Als hij langzamer eet dan de bwp krijgt hij misschien maar de helft binnen?

Een graasmasker en onbeperkt lijkt mij ook een goed plan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 07:23 



 
Profiel   

Als onbeperkt hooi geen optie is, ga je werken met 2-4× ruwvoer vervangers en krachtvoer.

Jonge paarden hebben ook flink eiwit nodig. Zeker dit soort spierbonken. Maar tegelijkertijd moet je de ca:p verhouding niet te scheef laten worden. Idealiter voer je luzerne(brok, liever niet gehakseld) , bietenpulp en tarwezemelen in een gewichtsverhouding van 1:1:1, bij elkaar 1.2kg, dus 400g van ieder, samen met 0.4-0.5kg krachtvoer (Ik ben fan van natures best). En dat dan 3x per dag, minimaal 4 uur tussen de maaltijden, uiteraard geweekt. Aangezien je dan pas 1.2-1.5kg krachtvoer voert, mag daar nog wel 100g marstall force bij. Jonge dieren (vanaf 12 maanden) hebben een verhoogde mineralenbehoefte, periodes zelfs ten opzichte van hun volwassen gewicht. Maar daar is krachtvoer niet op ingesteld. De enige (voor mij bekende) uitzondering is cavalor juniorix, die bevat namelijk extreem veel selenium en daarnaast mag dus geen selenium-houdende supplementen gevoerd worden. Maar van dat voer ben ik om meerdere redenen niet zo'n fan, dus dat zou ik niet aanraden.

Je kan ook besluiten slechts 0.9kg mengsel te geven en 0.8kg krachtvoer, met 3 porties zit je dan aan 2.4kg, wat redelijk het minimum dekt, hoewel ik van de eerste optie met houd.

Qua olie zou ik beginnen met opbouwen tot 120ml lijnzaadolie en als hij dan nog meer nodig heeft verder opbouwen met maximaal 240ml zonnebloemolie. Deze 1:2 verhouding is qua omega 3:6 verhouding goed te doen en toch nog redelijk betaalbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 07:34 



 
Profiel   

Toen mijn arabier van 3 nog in eenw de hoogte in sprong had hij onbeprekt hooi, vitamine brokje en kreeg een grote emmer van 15 liter vol met seniores priores en daar door heen lijnzaad olie.
Hier groeide hij weer van

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 07:40 



 
Profiel   

Heb alvast 5l lijnzaadolie besteld, deze komt morgen aan.
Qua voer moet ik eens tegoei bekijken wat jullie hebben doorgestuurd en uiteraard rekening houden met wat hier in de buurt te krijgen is of dat ik ergens makkelijk kan bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 08:55 



 
Profiel   

Ik ga ook meer hooi geven maar dan moet ik de andere twee wel extra in t oog houden, als ik merk dat dit voor hun te is zoek ik een andere oplossing... eventueel sneller naar huis zodat ik beter kan organiseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 09:00 



 
Profiel   

Foto van vandaag...
T lijkt toch wel wat af te doen wat ik tot nu toe doe.
Misschien omdat ik hem iedere dag zie dat t voor mij minder duidelijk is.
Maar nu ik twee foto's naast elkaar heb liggen zie ik toch wel verbetering.
We zijn er nog niet en een beetje afhankelijk van hoe hij staat zie je zijn ribben nog wel maar toch al minder. [ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 10:37 



 
Profiel   

Het is nog zomer he, dan zou hij echt wat meer moeten hebben..

Prima advies van mizora! Zou ik serieus nemen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 12:45 



 
Profiel   

Oh maar neem alle adviezen serieus en met open armen aan hoor, anders zou ik het hier niet komen vragen wat ik zou kunnen doen en had ik niet alvast 5l lijnzaadolie besteld.
Dus ik ga met de adviezen zeker wat doen.
Ben ook aan t kijken naar het voer wat ik normaal geef, buiten de Lannoo Breeding want dit geef ik pas bij sinds de DA geweest is, hoe het daarbij zit met de verhoudingen en of ik daar ook nog iets mee kan.
Hij kreeg voor de Breeding bv Equifyt gold, pré-actief en alfalfa blend.
Ca 0,53 0,31 en 0,30 fosfor 0,26 0,15 en 0,15 (in volgorde zoals opgenoemd)
Ik ben dus even alles op schema aan t zetten.
En heb vandaag alvast 15 kg hooi extra in de wei gelegd.


Laatst bijgewerkt door Esterke op 09-09-19 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 13:05 



 
Profiel   

Je schrijft dat je 3 paarden hebt, staan ze alledrie bij elkaar met bijvoeren? Zo ja, hoe staat deze jaarling in rang? Kans is groot hij laagste in rang is en niet genoeg binnen krijgt. Dit zie je wel vaker in kuddes.

Verder is Carli Wafer een fijn product om ze voller in gewicht te krijgen. Hoef je niet te weken en ze kauwen er lekker lang op.
Paarden die bij mij wel eens schraler bleven voere ik gerust een hele emmer bij.
Zaak is wel je het dier apart zet zodat hij in alle rust kan eten.

Komt wel goed hoor met je quarter :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 13:06 



 
Profiel   

Voor het krachtvoer zet ik hem apart en blijf ik er bij, anders gaan de andere twee het zéker afpakken.
Omdat de andere twee maar 2-300gr krijgen, zij worden namelijk snel te dik.
Hooi verdeel ik over 4-5 hopen door de hele weide, zodat ze elk zeker ergens rustig kunnen eten.
Plus ze hebben nog steeds wat gras te knabbelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-19 13:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen