Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aanraders supplementen platvoeten/hoefkatrol

 
Profiel   

Ik ben op zoek naar supplementen die mijn paard eventueel zouden kunnen helpen. Een tijd geleden liep mijn paard mank, na heel wat zoeken uiteindelijk een foto genomen en bleek dat ze door haar platvoeten haar hoef te veel belaste en hierdoor ontstekingen had. Ook zag ze een heel minieme hoefkatrol. Ze raadde mij aan om duivelsklauw bij te geven maar tot nu toe zie ik hier weinig effect van, ze blijft heel licht kreupel lopen. Ze heeft speciaal beslag gekregen en kreeg van vroeger ook al glucosamine en msm bij. Zijn er nog tips die jullie kunnen geven om haar te helpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 18:51 



 
Profiel   

Kurkuma?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 18:51 



 
Profiel   

Hoelang geef je de duivelsklauw al en welke dosis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 18:55 



 
Profiel   

Verwacht geen wonderen van supplementen... Platvoeten kun je maar heel minimaal corrigeren met goed bekappen en eventueel beslag. Hoefkatrolontsteking, ook in lichte mate is ook niet niks. Ik zou de dierenarts bellen en weer om advies vragen. Supplementen gaan dit niet voor je oplossen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 19:00 



 
Profiel   

MelissaV schreef
Hoelang geef je de duivelsklauw al en welke dosis?

Zal nu toch al een dikke 2 maand zijn, 2 maatschepjes per dag zoals door het bedrijf aangeraden wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 19:07 



 
Profiel   

Voor hoefkatrol moeten ze sowieso op speciaal beslag. Break over ijzer met Eggbar. Om de toon te ontlasten.

Edit veel te snel gelezen :+ super dat ze op goed beslag staat! glucosamine evt, maar denk dat je hier met supplementen weinig verbetering uit kan halen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 19:10 



 
Profiel   

shirleyp schreef
Verwacht geen wonderen van supplementen... Platvoeten kun je maar heel minimaal corrigeren met goed bekappen en eventueel beslag. Hoefkatrolontsteking, ook in lichte mate is ook niet niks. Ik zou de dierenarts bellen en weer om advies vragen. Supplementen gaan dit niet voor je oplossen. Succes!

Ik weet dat het corrigeren van platvoeten heel wat tijd in beslag neemt maar het is toch niet de bedoeling dat Ze al die tijd mand blijft lopen. De hoefkatrol zou blijkbaar maar zo minimaal zijn dat ze deze zelf nog niet zou voelen. Er zijn toen 2 dierenartsen geweest ( mijn vaste da en iemand die de foto kwam nemen) beiden zeiden ze toen dat ik ze enkele weken rust moest geven en dan rustig beginnen opbouwen. Dit heb ik ook gevolgd en volgens hun zou ze dan weer perfect kunnen rijden maar dit is nog altijd niet zo terwijl we normaal er niets meer van mogen zien. Ik heb contact opgenomen met mijn dierenarts en die zei dat ik gewoon verder moest blijven doen zoals ik bezig was en als ze volgende week nog mank liep ik nog een achter ontstekingsremmers moest komen. Maar mij lijkt het geen oplossing op constant onstekingsremmers te gaan geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 19:17 



 
Profiel   

En de vloeibare duivelsklauw, heb je die al geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 19:36 



 
Profiel   

MelissaV schreef
En de vloeibare duivelsklauw, heb je die al geprobeerd?

Nee nog niet, is die beter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 19:37 



 
Profiel   

Plaats eens een foto van de hoeven? En Duivelsklauw werkt wel maar pas na een paar maanden toedienen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 20:33 



 
Profiel   

Mijn paard heeft net hetzelfde probleem. Ik had mij ook eerst laten overtuigen speciaal beslag aan te meten maar ben er na 3 weken mee gestopt en overgegaan op barefoot en natuurlijk bekappen. Omdat hij nu een nieuwe voet moet krijgen is zijn zool nog dunner dan anders. Dit lossen we op met hoefschoenen en laten rusten, paard moet kunnen vrij bewegen en het hoefmechanisme moet kunnen werken. Met die ijzers ga je dit alleen maar beletten en kan de voet niet genezen.
Mijn paard loopt nu goed met hoefschoenen en zooltjes erin. Had je mij dat 6 maanden geleden gezegd dan ging ik er ook niet in geloven, maar nu zie ik het met mijn eigen ogen. Hij kon zonder de hoefschoenen de beton niet meer op, vandaag stond hij te slapen in de stal op de beton, want zolang ze in de weide kunnen slapen leg ik er geen bedding in. Duivelsklauw krijgt hij nu ook al sinds begin juli dagelijks, ik heb de indruk dat het hem helpt. Hij ziet er in elk geval gelukkiger uit met de hoefschoenen dan met die ijzers want daar kon hij helemaal niet meer mee lopen.
Het had voor mij ook geen enkele zin om hem met ijzers van een halve kilo 't stuk in de weide te laten terwijl hij nu toch een jaar rust krijgt. Maar constante weidegang is zéér belangrijk.

Je zal duizenden meningen lezen op internet, maar voor mij gaan er nooit geen ijzers meer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 20:59 



 
Profiel   

Ik heb met de mijne heel veel dierenartsen gemaild en gebeld, en geen ijzer is geen optie. Naturlijk bekappers beweren zelfs dat ze dit kunnen genezen. Terwijl dit een aantasting is van het straalbeen, totaal onmogelijk om dit te genezen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 21:03 



 
Profiel   

De ijzers werken echt wel bij haar. Ze kon op de weide zelf in stap niet meer goed bewegen. Nu met de ijzers zie je op de weide niets meer en loopt ze weer vrolijk rond te crossen, enkel tijdens het rijden zie je nog een kleine kreupelheid. Als je er niet op let zie je er niets aan maar als je goed kijkt zie je dat het nog geen 100 procent is. De ijzers hebben dus goed gewerkt maar ik zou graag proberen om haar terug 100 procent te laten lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 21:26 



 
Profiel   

k_m schreef
Ik heb met de mijne heel veel dierenartsen gemaild en gebeld, en geen ijzer is geen optie. Naturlijk bekappers beweren zelfs dat ze dit kunnen genezen. Terwijl dit een aantasting is van het straalbeen, totaal onmogelijk om dit te genezen dus.


en toch is het zo.

Dit is wat de arts Dr. vet. med. H. Strasser zegt:
In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.

Citaat
Jaime Jackson, een van de grondlegges van de Wild Horse Trim.
Onderstaand citaat komt uit zijn boek Horse Owners Guide to Natural Hoof Care ISBN: 0-9658007-6-8:
Not surprisingly, navicular is unknown in wild horse country. Nor have I seen it among naturally trimmed, barefooted horses... Please take heart, I am unaware of any 'navicular' horse that has failed to heal in a genuine program of natural hoof care.

Dit is wat Pete Ramey, een internationaal bekende hoefsmid, in zijn boek Making Natural Hoof Care Work for You ISBN: 0-9658007-7-6 over hoefkatrolonsteking te zeggen heeft:
Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care.


Zelf heb ik ook in de afgelopen 15 jaar een heel aantal paarden met HKO 1 t/m 4 en erger weer op de been gekregen samen met de eigenaren. Buiten zetten, veel lange stukken stappen met hoefschoenen en veel tijd en geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 21:57 



 
Profiel   

Maar die paarden zijn niet genezen. Op rx is er geen verandering. Dat vind ik de grote onzin eraan. Ze halen hetzelfde resultaat als ijzers en zooltjes, maar de zolen eerst dunner moeten zetten enz.. ik ben er absoluut geen voorstander van in ieder geval. Puur omdat ze zeggen ‘genezen’ is gewoon onzin.. maak een rx van die voet en die ziet er exact hetzelfde uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-19 22:00 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Plaats eens een foto van de hoeven? En Duivelsklauw werkt wel maar pas na een paar maanden toedienen.

Ik ga deze middag er naar toe, zal dan even een foto nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 08:20 



 
Profiel   

De schade die er is aan het straalbeen kan je inderdaad niet meer wegnemen maar de ontsteking die de schade veroorzaakt wel. Dit kan door het hoefmechanisme te laten werken en het paard vrije beweging te geven. Dikwijls is de ontsteking veel pijnlijker dan de schade zelf. En als de ontsteking verdwijnt dan wordt het gewricht ook niet meer verder aangetast.
Ik had zelf een jaar geleden een zeer pijnlijke schouder, waarschijnlijk door artrose en een ontsteking, nu is de pijn weg en de ontsteking maar moest ik foto's laten nemen dan is er waarschijnlijk wel nog atrose te zien maar daar leer je mee leven en is veel minder pijnlijk dan de ontsteking. Tenslotte verschillen paarden en mensen op dat gebied niet zoveel.
Door ijzers te gebruiken wordt een deel van de voet verdoofd, vergelijk met als je veel te kleine schoenen zou dragen, je tenen zullen slapen na een tijdje. Maar goed is het niet, ook de schokdemping wordt verstoord door ijzers.
Zou graag de foto's eens zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 12:49 



 
Profiel   

Dit zijn foto’s die ik vandaag genomen heb

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 15:09 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 15:10 



 
Profiel   

vancky2005 schreef
De schade die er is aan het straalbeen kan je inderdaad niet meer wegnemen maar de ontsteking die de schade veroorzaakt wel. Dit kan door het hoefmechanisme te laten werken en het paard vrije beweging te geven. Dikwijls is de ontsteking veel pijnlijker dan de schade zelf. En als de ontsteking verdwijnt dan wordt het gewricht ook niet meer verder aangetast.
Ik had zelf een jaar geleden een zeer pijnlijke schouder, waarschijnlijk door artrose en een ontsteking, nu is de pijn weg en de ontsteking maar moest ik foto's laten nemen dan is er waarschijnlijk wel nog atrose te zien maar daar leer je mee leven en is veel minder pijnlijk dan de ontsteking. Tenslotte verschillen paarden en mensen op dat gebied niet zoveel.
Door ijzers te gebruiken wordt een deel van de voet verdoofd, vergelijk met als je veel te kleine schoenen zou dragen, je tenen zullen slapen na een tijdje. Maar goed is het niet, ook de schokdemping wordt verstoord door ijzers.
Zou graag de foto's eens zien.


Ik heb foto’s hierboven geplaatst

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 15:22 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Plaats eens een foto van de hoeven? En Duivelsklauw werkt wel maar pas na een paar maanden toedienen.

Ik heb foto’s geplaatst

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 15:23 



 
Profiel   

Ja, merci. Beetje lastig omdat het alleen aanzichten zijn van boven. Onderkant en zijkant, (vanaf grondniveau op het harde) geven beter beeld ;) Hier zie ik niet zo snel platvoeten in, maar het kan goed zijn dat de steunsels de hele zool in verdrukking brengen. Het zou niet de eerste keer zijn.
Wat Arabesk zegt en citeert klopt. Helemaal omdat je aangeeft dat er minieme schade aan het straalbeen is, is mijn vermoeden dat de inwendige voet van binnen totaal geen ruimte heeft. Inderdaad, als of je in te kleine schoenen loopt. Wat ik je kan aanraden is het boek van Remco Sikkel over Hoefkatrolontsteking te kopen of lenen en je daar eens in te verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 15:55 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Ja, merci. Beetje lastig omdat het alleen aanzichten zijn van boven. Onderkant en zijkant, (vanaf grondniveau op het harde) geven beter beeld ;) Hier zie ik niet zo snel platvoeten in, maar het kan goed zijn dat de steunsels de hele zool in verdrukking brengen. Het zou niet de eerste keer zijn.
Wat Arabesk zegt en citeert klopt. Helemaal omdat je aangeeft dat er minieme schade aan het straalbeen is, is mijn vermoeden dat de inwendige voet van binnen totaal geen ruimte heeft. Inderdaad, als of je in te kleine schoenen loopt. Wat ik je kan aanraden is het boek van Remco Sikkel over Hoefkatrolontsteking te kopen of lenen en je daar eens in te verdiepen.

De hoefsmid is wel nog maar net geweest dus ze staan heel kort, eens het enkele weken is dat hij is geweest zijn ze veel duidelijker

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 16:04 



 
Profiel   

Begrijp niet precies wat je bedoelt, maar 'heel kort' zie ik in deze hoeven niet zo snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 16:25 



 
Profiel   

Kun je betere foto's maken? Zijkant op een vlakke ondergrond, van opzij genomen op een afstand van de lengte van een hoevenkrabber en van de onderkant, wel schoongemaakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen