Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi vervanger voor oud paardje?

 
Profiel   

Hoi allemaal
Ik hoop dat iemand van jullie mij zou kunnen helpen met het volgende...
Mijn aller eerste pony en beste vriendje wordt jammer genoeg oud en gaat stilaan richting de 30j
Nu hij is nog tip top inorde, lekker rond en gezond maar vorige winter merkte wij al dat hij zijn hooi niet meer goed verwerkt krijgt of er zelfs gwn proppen van maakt of laat liggen. Door het jaar staat hij lekker op de wei maar nu we weer stilaan aan het bij voederen zijn zien we dat hij het echt gwn laat liggen.
(Brok krijgt hij zowiezo elke avond en in de winter ook smorgends)

Dus heeft er iemand een alternatief voor hooi? Luzerne had ik al eens van gehoord maar weet het niet goed??

Alvast super bedankt!
Nina & reno
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 20:42 



 
Profiel   

wat zegt de tandarts er van? Proppen maken komt meestal van niet meer goed kunnen kauwen (maar dat wist je waarschijnlijk al?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 20:47 



 
Profiel   

Marie111 schreef
wat zegt de tandarts er van? Proppen maken komt meestal van niet meer goed kunnen kauwen (maar dat wist je waarschijnlijk al?)


Hoi
jaa de dierenarts en tandarts zegen beide dat het idd gwn slijtage is verder geen hakken ofzo. Hij is ook al wat tanden kwijt enzo. Puur ouderdom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 20:49 



 
Profiel   

Een ouder paard zeker elk jaar door de tandarts laten zien. Verder is bietenpulp heel goed om bij te voeren dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:02 



 
Profiel   

Ik ben fan van subli senioren priores. Een soort slobber met bietenlpulp maar ook met vitaminen en mineralen. Ik zie er veel (oude) paarden goed opdoen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:04 



 
Profiel   

Een oude merrie bij ons op stal heeft jaren op ruwvoervervangers geleefd. Ze kon hooi bijna niet meer kauwen door haar slechte gebit. Wij gaven altijd Seniores Priores. Ze is uiteindelijk 36 jaar geworden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:08 



 
Profiel   

Mijn pony van 27 mist inmiddels ook een half gebit. Wordt ieder halfjaar nagekeken en zo nodig bijgewerkt door de tandarts, maar beter dan het nu is wordt het niet meer. Van gras maakt hij ook proppen.

Ik voer hem sinds een jaar of vier Seniores Priores, zomer en winter. In de winter (als er geen gras is en zijn weidemaatje hooi krijgt) meng ik daar Grasmix van Hartog doorheen. Doet hij het uitstekend op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:10 



 
Profiel   

Chapeau2002 schreef
Een oude merrie bij ons op stal heeft jaren op ruwvoervervangers geleefd. Ze kon hooi bijna niet meer kauwen door haar slechte gebit. Wij gaven altijd Seniores Priores. Ze is uiteindelijk 36 jaar geworden..


Hoi
Oke dit lijkt idd een goed product zo te horen ik zoek het op! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:11 



 
Profiel   

Grasbrok eten ze vaak heel goed, smakelijk, veel eiwitten, zijn verschillende merken die dit aanbieden...agrobs, havens, dengie
Hiermee blijven ze goed op gewicht en doordat je het weekt makkelijk weg te krijgen...

Nadeel van priores vind ik persoonlijk het suikergehalte( door toegevoegde suikers), maar daar zijn de meningen over verdeeld...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:14 



 
Profiel   

Karin schreef
Mijn pony van 27 mist inmiddels ook een half gebit. Wordt ieder halfjaar nagekeken en zo nodig bijgewerkt door de tandarts, maar beter dan het nu is wordt het niet meer. Van gras maakt hij ook proppen.

Ik voer hem sinds een jaar of vier Seniores Priores, zomer en winter. In de winter (als er geen gras is en zijn weidemaatje hooi krijgt) meng ik daar Grasmix van Hartog doorheen. Doet hij het uitstekend op.


Hoi ja die grasmix is wat ik in gedachten had om mee te beginnen tot het echt niet meer gaat en dan naar de slobbers te gaan. Alleen vertelde ze mij dat dit sneller zou komen vast tezitten in de darmen. Met koliek als gevolg. Daarom was ik wat bang om het te proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:16 



 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Grasbrok eten ze vaak heel goed, smakelijk, veel eiwitten, zijn verschillende merken die dit aanbieden...agrobs, havens, dengie
Hiermee blijven ze goed op gewicht en doordat je het weekt makkelijk weg te krijgen...

Nadeel van priores vind ik persoonlijk het suikergehalte( door toegevoegde suikers), maar daar zijn de meningen over verdeeld...


Ja de suiker is idd wel een nadeel, ook omdat hij nog goed dik staat en niet als de meeste oude paarden fel vermagerd.
Maar ik ga het bekijken mischien idd gwn een ander merk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:18 



 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Grasbrok eten ze vaak heel goed, smakelijk, veel eiwitten, zijn verschillende merken die dit aanbieden...agrobs, havens, dengie
Hiermee blijven ze goed op gewicht en doordat je het weekt makkelijk weg te krijgen...

Nadeel van priores vind ik persoonlijk het suikergehalte( door toegevoegde suikers), maar daar zijn de meningen over verdeeld...

Suiker en zetmeel is bij beide totaal 13%....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:20 



 
Profiel   

Het enige jammer van al die slobber vind ik dat het snel op is terwijl mijn andere paarden dan lekker naast hem nog de hele nacht hooi staan te eten en dan staat hij er letterlijk op tekijken en dat vind ik zoon zielige gedachte. :(
Daarom was mijn eerste voorkeur idd de grasmix omdat hij nog wel kan maar het gaat moeizamer en duurt langer met gwn hooi/voordroog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:22 



 
Profiel   

Brainless schreef
Vleddertje1 schreef
Grasbrok eten ze vaak heel goed, smakelijk, veel eiwitten, zijn verschillende merken die dit aanbieden...agrobs, havens, dengie
Hiermee blijven ze goed op gewicht en doordat je het weekt makkelijk weg te krijgen...

Nadeel van priores vind ik persoonlijk het suikergehalte( door toegevoegde suikers), maar daar zijn de meningen over verdeeld...

Suiker en zetmeel is bij beide totaal 13%....


Welke 2? Agrobs is 9% eigen suikers bv dus niet toegevoegd door bv melasse...vind ik groot verschil

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:23 



 
Profiel   

Nina_V_D schreef
Het enige jammer van al die slobber vind ik dat het snel op is terwijl mijn andere paarden dan lekker naast hem nog de hele nacht hooi staan te eten en dan staat hij er letterlijk op tekijken en dat vind ik zoon zielige gedachte. :(
Daarom was mijn eerste voorkeur idd de grasmix omdat hij nog wel kan maar het gaat moeizamer en duurt langer met gwn hooi/voordroog.


Je kan toch slobber geven en een beetje hooi daarbij? Wat die wegkrijgt van het hooi is dan mooi meegenomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:24 



 
Profiel   

Nina_V_D schreef
Het enige jammer van al die slobber vind ik dat het snel op is terwijl mijn andere paarden dan lekker naast hem nog de hele nacht hooi staan te eten en dan staat hij er letterlijk op tekijken en dat vind ik zoon zielige gedachte. :(
Daarom was mijn eerste voorkeur idd de grasmix omdat hij nog wel kan maar het gaat moeizamer en duurt langer met gwn hooi/voordroog.


Je kan daarnaast toch gewoon hooi aanbieden..juist wel anders ga je doel van extra voeren tegen vermageren juist voorbij...uren zonder hooi is natuurlijk niet de bedoeling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:24 



 
Profiel   

Mijn ouwe gebakkie kreeg een hele baal compact gras in een bak ipv hooi en deed daar een aantal dagen mee.
Inmiddels is compact gras te grof voor hem en krijgt hij idd grasmix.
Hij krijgt dit gehakseld voer nu al enkele jaren (met aanvullend geweekte bietenpulp met op dit moment alleen een balancer, eerder ook wel 18+ of bonpard senior nodig gehad om hem op gewicht te houden.

Merk niks van vastlopen in de darmen ofzo en hij heeft op deze manier wel ook langdurig/onbeperkt ruwvoer tot z'n beschikking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:27 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Mijn ouwe gebakkie kreeg een hele baal compact gras in een bak ipv hooi en deed daar een aantal dagen mee.
Inmiddels is compact gras te grof voor hem en krijgt hij idd grasmix.
Hij krijgt dit gehakseld voer nu al enkele jaren (met aanvullend geweekte bietenpulp met op dit moment alleen een balancer, eerder ook wel 18+ of bonpard senior nodig gehad om hem op gewicht te houden.

Merk niks van vastlopen in de darmen ofzo en hij heeft op deze manier wel ook langdurig/onbeperkt ruwvoer tot z'n beschikking.


Ja dit lijkt presies ideaal voor mijn situatie

danique998 schreef
Nina_V_D schreef
Het enige jammer van al die slobber vind ik dat het snel op is terwijl mijn andere paarden dan lekker naast hem nog de hele nacht hooi staan te eten en dan staat hij er letterlijk op tekijken en dat vind ik zoon zielige gedachte. :(
Daarom was mijn eerste voorkeur idd de grasmix omdat hij nog wel kan maar het gaat moeizamer en duurt langer met gwn hooi/voordroog.


Je kan toch slobber geven en een beetje hooi daarbij? Wat die wegkrijgt van het hooi is dan mooi meegenomen


Ja zijn gewone brok eet hij nog wel dus dat is geen probleem. Enkel het hooi dat hij hierbij krijgt gaat niet meer zo vlotjes. Daarom denk ik dat de grasmix voorlopig voldoende zou zijn tot hij zijn brok ook niet meer kan eten en dan pas met de slobber te beginnen.
Want brok & slobber gaat echt teveel zijn en slecht voor zijn maag en darmen.

Vleddertje1 schreef
Nina_V_D schreef
Het enige jammer van al die slobber vind ik dat het snel op is terwijl mijn andere paarden dan lekker naast hem nog de hele nacht hooi staan te eten en dan staat hij er letterlijk op tekijken en dat vind ik zoon zielige gedachte. :(
Daarom was mijn eerste voorkeur idd de grasmix omdat hij nog wel kan maar het gaat moeizamer en duurt langer met gwn hooi/voordroog.


Je kan daarnaast toch gewoon hooi aanbieden..juist wel anders ga je doel van extra voeren tegen vermageren juist voorbij...uren zonder hooi is natuurlijk niet de bedoeling!


Neeh idd dat is niet gezond voor ze. Dus als ik mijn hooi gwn wissel met zoon soort gras mix denk ik dat het wel goed zal zijn voorlopig :)

Nou super bedankt allemaal!!!
Leuk dat paardelovers ;) elkaar zo kunnen helpen!
Ik weet wat ik kan/ga doen om mijn oude maatje te helpen nu! Hopelijk kan ie zo nog veeeeeele jaren mee :) :)
BEDANKT! <3



Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-09-19 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:30 



 
Profiel   

Bij seniores priores is hooi blijven geven ook het advies, al is het maar als bezigheidstherapie. Je voert dan wel de maximale hoeveeheid sp om te zorgen voor genoeg calorieën, vitamines, etc.

Hier was 50/50mix bietenpulp - grasbrok goed. Vitaminebrokje er bij en er komt zo weer spek aan (dosering is dan 1 gele voerschep/100kg gewenst gewicht + water. Enkel grasbrok was dikke benen en enkel bietenpulp was diarree. Er zit dus een max. aan hoeveel er veilig gevoerd kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:40 



 
Profiel   

tamary schreef
Bij seniores priores is hooi blijven geven ook het advies, al is het maar als bezigheidstherapie. Je voert dan wel de maximale hoeveeheid sp om te zorgen voor genoeg calorieën, vitamines, etc.

Hier was 50/50mix bietenpulp - grasbrok goed. Vitaminebrokje er bij en er komt zo weer spek aan (dosering is dan 1 gele voerschep/100kg gewenst gewicht + water. Enkel grasbrok was dikke benen en enkel bietenpulp was diarree. Er zit dus een max. aan hoeveel er veilig gevoerd kan worden.


Oei, goeie tip! Ik ga het idd allemaal eens goed opzoeken en men dierenarts komt ook nog dus ga het met hem bespreken wat ik idd kan en mag geven en idd ook de hoeveelheden want dat is idd belangrijk zo als jij zegt!
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:43 



 
Profiel   

Je zal het continue moeten gaan aanpassen.
Ik ben ooit begonnen met Seniores priores en daarnaast een bak compact gras.
Van de compact gras over naar de grasmix. Hiernaast altijd nog hooi aangeboden.
Vervolgens overgestapt van de SP naar de Seniorenbrok van Masters (vond de SP niet meer lekker, bij iets hogere temperaturen wil dat nog wel eens een beetje verzuren met die lange weektijd), deze kan je met heet water binnen een kwartier klaar hebben om te eten.
Weer later ben ik de grasmix gaan mengen met nog wat extra grasbrok.
En op het allerlaatst heb ik er nog Wiesen fasern van Marstall doorheen gemengd. En kreeg hij 2/3 x per dag de seniorenbrok van Masters(deze vind ik wel beter aanzetten dan de SP)

Tussen door nog andere dingen geprobeerd maar dat bliefde meneer niet. Uiteindelijk is hij in zeer goede conditie toch ruim 29 geworden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:48 



 
Profiel   

ogidni schreef
Je zal het continue moeten gaan aanpassen.
Ik ben ooit begonnen met Seniores priores en daarnaast een bak compact gras.
Van de compact gras over naar de grasmix. Hiernaast altijd nog hooi aangeboden.
Vervolgens overgestapt van de SP naar de Seniorenbrok van Masters (vond de SP niet meer lekker, bij iets hogere temperaturen wil dat nog wel eens een beetje verzuren met die lange weektijd), deze kan je met heet water binnen een kwartier klaar hebben om te eten.
Weer later ben ik de grasmix gaan mengen met nog wat extra grasbrok.
En op het allerlaatst heb ik er nog Wiesen fasern van Marstall doorheen gemengd. En kreeg hij 2/3 x per dag de seniorenbrok van Masters(deze vind ik wel beter aanzetten dan de SP)

Tussen door nog andere dingen geprobeerd maar dat bliefde meneer niet. Uiteindelijk is hij in zeer goede conditie toch ruim 29 geworden


Ja het zal idd een zoek tocht worden want idd zo als bietenpulp wilt hij ook geen hap van nemen en eigelijk gewoon hooi/voordroog vond hij heel zijn leven al niet echt de max dus hoppelijk vind ik idd iets dat hij kan eten en dan natuurlijk ook nog lekker vind want dat is toch ook wel belangrijk.
Ik zou ook niet met tegenzin willen eten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 21:53 



 
Profiel   

Voor onze oudere paardjes hebben we het hele jaar rond wiesencobs. In de warme maanden wat minder, dus gewoon voor het idee en om vitamone brok door te doen.

Nu sinds de dagen korter worden weer speedibeet erdoor. Ik begin met niet zoveel en voer dat op het oog op. Ze staan 24/7 buiten zonder dekens ( wel open stallen en bomen, dus beschut ) maar wil niet dat de energie gaat naar de verkeerde dingen, dus onbeperkt hooi en hun hapje.

Ik vind SP dus niet mooi vanwege de ingredienten en je moet het ook lang weken.

Bietenpulp moet je iets doorheen doen. Bij ons met wiesencobs en vit eten ze het zo. Die van ons reageren ook nooit zo goed op lucerne, vandaar gezocht naar iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 22:01 



 
Profiel   

Dan is de grasmix van Hartog(deze is relatief makkelijk overal te verkrijgen) een goede om mee te beginnen, het heeft nog echte hooi structuur maar dan heel kort gesneden en veel paarden vinden het erg lekker.
De Wiesen fasern van Marstall is heel kruidig van geur en ook echt hooi maar dan nog veel fijner dan de grasmix.
Als slobber zou ik beginnen met de SP, dit kan je ook in het begin als aanvulling op het rantsoen geven.
Die van mij heeft nooit volledig op de SP of de Seniorenbrok gestaan, altijd nog bovenstaande ruwvoeren (grasmix ongeveer 6 kilo per dag) gegeven en dat gaat heel lang goed.

Wiesencobs moest die van mij dus weer niks van weten, niet droog, niet nat. Leuk voor 1 keer, of hij moest het kunnen jatten van een ander :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 22:07 



 
Profiel   

Ik heb 2 die een slecht gebit hebben. 1 vanwege ouderdom de andere mist meerdere kiezen. Het oudje krijgt compleet zijn hooi vervangen door Wiesencobs van Marstall en Kraftpaket van Agrobs (combi van wiesencobs, maiscobs en lucernecobs). Ik geef hem nog wel een plukje hooi maar dat is echt bezigheidstherapie, 80% daarvan vind ik de volgende morgen als proppen in zijn stal.
Ben ook begonnen met grasmix, maar dat kreeg hij al niet meer fijn gegeten. Omdat je wiesencobs en co nat maakt wordt het een papje waar ze echt best lang over doen om op te eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 22:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen