Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Derde konijn erbij

 
Profiel   

Hallo! Momenteel heb ik 2 Konijnen en zit erover na te denken om nog een erbij te nemen. Ik heb een gecastreerde ram van 6 en een voedster van 7/8 recent uit een opvang gehaald.

Heeft iemand ervaring met het koppelen van een konijn bij een koppel dat al even samen is? Mijn idee is om dan een voedster van rond de 4 oid erbij te nemen.

Mocht je hiermee ervaringen hebben zou ik dit graag willen weten :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 20:58 



 
Profiel   

Neutraal terrein, veel ruimte met obstakels en wat lekkers als gras, hooi of iets waar ze even mee bezig zijn, om te knagen :)
Geef het een week de tijd, meestal zie je dan of het wel of echt niet gaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 21:02 



 
Profiel   

Ik heb dat een paar keer gedaan en dat is niet makkelijk.
Een man met 2 vrouwen is makkelijker maar dan het beste wel met voedsters die ook geholpen zijn anders kunnen echt wel extreem vechten onder hormoon invloed. Een jonkie ging bij ons het makkelijkste omdat het mannetje het nieuwe jonkie dan tegen het oudere vrouwtje beschermde.
Ik heb ooit ongepland 2 mannen en 3 vrouwen gehad (moeder en 2 jonkies) maar dat ging totaal niet, heb toen 1 setje weggegeven en de 1 man met 2 jonge vrouwtjes gehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 21:03 



 
Profiel   

Ze zeggen altijd dat je niet moet stoken in een goed huwelijk. Waarom wil je een derde konijn erbij?

Indien je het echt wilt zou ik aanraden het bij een opvang te doen en niet zelf aan te kloten. Bij de opvang kunnen ze ook meerdere matches proberen waardoor jij niet met een konijn blijft zitten als het toch niet gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 21:14 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen, een drietal gaat zo vaak vroeg of laat mis.
Ik herplaats geen derde bij een koppel. Heel af en toe een ram bij twee voedsters, maar dan alleen als men de mogelijkheid heeft twee aparte koppels te maken, maar ben er geen fan van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 09:56 



 
Profiel   

Drie lijkt mij ook lastig, dan zijn er toch altijd twee die met elkaar optrekken en één die er niet bij hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 10:01 



 
Profiel   

Zelf heb ik 2,5 jaar in een konijnenopvang gewerkt. Amber heeft gelijk, als het goed gaat met twee, is er geen garantie dat het met 3 ook goed gaat. Een ram kan prima twee voedsters hebben, maar twee voedsters samen moet ook maar kunnen.
Mocht je het gaan doen, doe het dan op echt neutraal terrein, met nieuwe huisjes (al pak je een doos), wat hooi en water en kijk dat een uurtje aan. Als het in dat uur een paar keer botst is de kans klein dat het goed komt. Als het goed gaat na een uur is er kans dat het goed komt, maar kan het nogsteeds uit elkaar klappen. Het eerste uur zal in elk geval duidelijkheid geven of er kans is dat het kan of niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 12:48 



 
Profiel   

Anniek22 schreef
Zelf heb ik 2,5 jaar in een konijnenopvang gewerkt. Amber heeft gelijk, als het goed gaat met twee, is er geen garantie dat het met 3 ook goed gaat. Een ram kan prima twee voedsters hebben, maar twee voedsters samen moet ook maar kunnen.
Mocht je het gaan doen, doe het dan op echt neutraal terrein, met nieuwe huisjes (al pak je een doos), wat hooi en water en kijk dat een uurtje aan. Als het in dat uur een paar keer botst is de kans klein dat het goed komt. Als het goed gaat na een uur is er kans dat het goed komt, maar kan het nogsteeds uit elkaar klappen. Het eerste uur zal in elk geval duidelijkheid geven of er kans is dat het kan of niet :)


Niet volledig mee eens, ik heb mijn 2 voedsters met een ram laten koppelen en dat botste flink in een uur. Echt achter elkaar aan rennen en hardhandig gedrag, maar geen bijten o.i.d. Verzorgster zei van nou neem hem maar mee naar huis denk dat het wel goed komt. En het is echt een beter trio dan ik ooit had kunnen wensen, zitten allemaal altijd lekker samen, alles samen doen, elkaar wassen. De eerste dag ging het natuurlijk moeizaam maar daarom wil ik wel zeggen dat je niet met een beetje ruwe ontmoeting gelijk moet cancelen.

Verder inderdaad op neutraal terrein laten koppelen. Als je naar een opvang gaat heb je vaak de mogelijkheid om ze daar te kunnen koppelen, dus neutraal terrein en dan ff aankijken hoe het gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 13:24 



 
Profiel   

Een beetje ruw hoef je inderdaad niet meteen te cancelen, maar aan drietal wel alleen beginnen als je er twee koppels van kan maken.
Ik vang al ruim 10 jaar konijnen op, 1 van de grotere van Nederland en heb het zo vaak mis zien gaan vroeg of laat dat ik het niet zomaar doe. Uitgangspunt moet een forever home zijn en niet als het toch niet gaat vroeg of laat weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 18:46 



 
Profiel   

Ik heb 2 voedsters samen gehad. Zoals verwacht ging dit mis.. Heb advies gevraagd bij de opvang, omdat ik er ook een mannetje tussen wou koppelen en zij zeiden dat 3 geen goed plan is. Vaak wordt er 1 van de 3 verstoten. Dus persoonlijk zou ik dit niet doen. Ik heb nu 2 koppeltjes apart, wat echt super gaat! Dus nee, 3 zou ik niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 19:59 



 
Profiel   

Ik zou er ook niet aan beginnen. Dikke ellende hier gehad door meer dan twee konijnen aan elkaar te willen koppelen. Ik zou vooral blij zijn met het setje dat je nu hebt ipv de rust verstoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 20:10 



 
Profiel   

Kijk ook vooral naar het karakter van de konijnen. Ik heb het door de jaren heen allemaal wel eens fout zien gaan maar ook goed zien blijven tot het eind.
Zelf heb ik een flinke ram, heel temperamentvol en de tuin is ook van hem; het was echt een hele opgave om bij hem een geschikte voedster te vinden. Na veel gedoe is het zowaar gelukt een match te maken, zij zijn zo goed aan elkaar gewaagd dat ik het niet zou durven verstoren door er een bij te zetten. Ik ben heel blij en opgelucht dat er rust is bij die twee. Dus ja, vraag jezelf vooral af of je het de mogelijke opschudding waard vind ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 20:54 



 
Profiel   

Hier diverse keren konijnen bijgevoegd in bwstaand koppel, trio, 4 tal enz
Waren wel vlamen oid met relaxt karakter. Heb zelfs bewust een nest gefokt en betreffende voedster 1 uur mee gehad naar ram, laten dekken, terug groep (5) in en in de groep het nest laten komen en opgroeien.
Zowel gecastreerde rammen als volwassen voedsters als jong spul toegevoegd en altijd s nachts enkel hooi voeren, s ochtends op onbekend terrein samen zetten met groenvoer en biks overal, s avonds met zijn allen terug in grondig gereinigd verblijf en dan hadden ze meestal week nodig eer het weer helemaal soepel onderling verliep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 07:09 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de berichtjes! Het is duidelijk voor mij dat ik geen 3 Konijnen neem :j Zouden eventueel 2 koppels, dus 4 Konijnen wel samen kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 07:15 



 
Profiel   

Dat zal precies hetzelfde zijn als met 3. Sowieso zullen 2 mannen niet samen gaan. Dus moet je 2 voedsters erbij zetten wat ook geen garantie is. Het kan gaan,maar hou er rekening mee dat het ook kan misgaan en je ze moet scheiden. Heb je ruimte om 2 koppels apart te zetten? Hoe leven ze nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 08:00 



 
Profiel   

Thincla schreef
Bedankt allemaal voor de berichtjes! Het is duidelijk voor mij dat ik geen 3 Konijnen neem :j Zouden eventueel 2 koppels, dus 4 Konijnen wel samen kunnen?
Ik zou het bij 2 konijnen houden. Hier 2 koppels samengevoegd: 2 voedsters en voedster + ram. Dit leek aanvankelijk goed te gaan (aantal weken), tot 2 voedsters elkaar wilden afmaken. Veroorzakende voedster eruit gehaald, die weer gekoppeld met andere ram. En nu hebben we dus 2 koppels, bestaande uit totaal 5 konijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 08:05 



 

Zou het ook niet doen ,2 aparte koppels dan allicht maar wel gescheiden houden dan . 1x een viertal gehad maar de zwakste was het doelwit en toch moeten breken en weer 2 koppels

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 08:47 



 
Profiel   

Hier ook een viertal gehad van twee voedsters en twee rammen en dat ging na verloop van tijd niet goed. Hadden we al op gerekend dus het scheiden was geen probleem

Ik zou het gewoon bij dit ene koppel houden of anders een los koppel erbij nemen. Een groep maken is erg moeilijk en je hebt geen garantie

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 10:26 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Dat zal precies hetzelfde zijn als met 3. Sowieso zullen 2 mannen niet samen gaan. Dus moet je 2 voedsters erbij zetten wat ook geen garantie is. Het kan gaan,maar hou er rekening mee dat het ook kan misgaan en je ze moet scheiden. Heb je ruimte om 2 koppels apart te zetten? Hoe leven ze nu?


Dat is niet helemaal waar betreft twee rammen. Mijn huidige groepen bestaan uit vier rammen en twee voedsters en een groep van twee rammen en twee voedsters, natuurlijk zijn de heren gecastreerd. Alles gaat om karakters die moeten werken en juiste verhoudingen. Over het algemeen leven ze binnen een groep in het wild in koppels, dus dan heb je ook met hetzelfde geslacht samen te maken, dat kan wel, maar het moet wel klikken en werken onderling en dat is vaak lastig. Groepen kunnen enorm leuk zijn en vanaf vier heb je wel een kans van slagen, drie is vaak echt een derde wiel aan de wagen. Alleen groepen gaan ook heel vaak vroeg of laat mis, bij ziekte en andere verstoringen, kan het opeens helemaal mis zijn. Dan werken koppels toch het meest ideaal en adviseer ik voor groepen alleen wanneer je het kan en wil er twee koppels van te maken en daar nog voldoende ruimte voor hebt qua ren.
Persoonlijk heb ik ook een hekel aan groepen koppelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 09:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen