Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 322 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325 ... 371  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met kippen houden

 
Profiel   

Ik weet niet of enten nog handig is als de ziekte er al is. Maar durf daar niet echt iets over te zeggen.

Mijn man heeft mooie foto's gemaakt van mijn nieuwe kippen:
[ img ]
En een chicken-train:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 17:31 



 
Profiel   

Mooie foto's!
Ik ontworm ze 1x per jaar, moet het eigenlijk nu ook doen want toch alles van de leg vanwege de rui. Doet er wel eens iemand wormonderzoek bij zijn kippen en aan de hand daarvan ontwormen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 19:15 



 
Profiel   

Ik ontworm ze nu ook, maar volgens de verpakking mag je de eieren wel blijven eten (al leggen ze nu minder ivm verhuizing en rui). Ik heb geen wormonderzoek gedaan. De vorige eigenaar zei dat het wel tijd was om te ontwormen. Ik denk dat ik het ook gewoon trouw ga doen 1-2x per jaar. Mest opsturen voor onderzoek lijkt me veel gedoe. Of ik moet kunnen leren het zelf te zien :)
Ik gebruik trouwens Finendo+ Cox&Worm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 19:41 



 
Profiel   

Finecto doe ik ook hoor, maar bedoel idd 1x per jaar wormstop van Koudijs is dat geloof ik, die adviseren wel een week de eieren niet eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 20:16 



 
Profiel   

Is dat nog extra nodig naast Finendo? Hoe vaak doe jij beide dan? :)
Ik begrijp dat Finendo wat milder middel is (met name de kip ondersteunen), en Wormstop echt de parasieten doodt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 20:28 



 
Profiel   

Ja dat is het grootste verschil. Finendo maakt het milieu in de darmen wat minder interessant voor wormen begrijp ik, geheel op basis van natuurlijke middelen, maar als je echt een besmetting hebt dan heb je er niet genoeg aan vrees ik. Ik heb zo'n emmer op z'n kant als watervoorziening, en de ene keer dat ik hem vul doe ik Finendo er in en de andere keer niet. Verm-X brokjes heb ik ook geprobeert maar die eten ze slecht. Ik heb die ook voor de geiten af en toe en die zijn er juist gek op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 08:58 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitleg :) Of ze een besmetting hebben vind ik lastig, ik merk iig niets...
Mijn kippen hebben het bakje met insecten gevonden, hij is steeds leeg. Zijn er nu al minder insecten of kunnen ze nog wel genoeg vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-19 19:52 



 
Profiel   

Omdat mijn kippenren nu groter is, neem ik er nog 2 kippen bij.
Ik zit ook te denken om een gedumpt haantje te adopteren.
Ik vraag me alleen of ik het niet vervelend vindt dat de haan dan steeds de kippen betreed, of valt dat wel mee? Hij heeft dan straks 6 hennen, van 3 verschillende rassen.
En zijn er verder nog argumenten om juist wel een haantje te nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-19 14:15 



 
Profiel   

Hanen zijn naast heel leuk ook ontzettend lief voor hun hennen. Het is zo leuk om als je eten neergooit een haan dan gezellig begint de roepen naar zijn hennetjes en ze het voer zelfs uit zijn snavel mogen pakken. Verder zijn de meeste hanen heel vriendelijk en kan je rustig tussen je kippetjes lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-19 15:19 



 
Profiel   

Goede haan geeft rust in het kippenhok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-19 18:27 



 
Profiel   

Helaas maken ze ook veel herrie. Anders had ik er wel over na willen denken! Kon bij de mijne ook een prachtige haan meenemen.
Mijn man is even bezig geweest en heeft een kipcam geinstalleerd. Kan ik mooi kijken hoe hun natuurlijk gedrag is en hoe vaak ze nu eten en drinken.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 14:23 



 

Mona, als je het betreden wilt beperken.. evt een kleiner ras haan erbij. Wij hebben Chabo en wyandotte kriel, de Chabo haan heeft geen interesse in de wyandotte dames, die zijn voor hem te groot.

Oh een kippencam, wat leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 14:37 



 
Profiel   

Dit weekend is mijn laatste Brahma overleden. Ze is 9 jaar oud geworden. Ik denk dat ze tot ca. 2 jaar geleden eitjes heeft gelegd. Ze waren ooit met 3. we noemden ze daarom maar K3 omdat we ze niet uit elkaar konden houden. Vorig jaar in augustus werd K2 gedood door een roofvogel. K1 weet ik niet meer, hoe lang die al dood is.

Paar weken geleden (na onze vakantie) hadden we bloedluis in het hok. Toen is ook al 1 van de, door mijn dochter geredde legkippies, overleden. Dat kipje is slechts 1 jaar oud geworden |( . En ik was zo blij dat die kuikens, die een vergassing hadden overleefd, geen hanen bleken te zijn! En dat het dus 2 legkippen waren. Met een heel deel oude kippen (Brahma, Marans, kruising Wyandotte/Brahma) die bijna geen eieren meer legden, waren die 2 legkippen heel welkom.

Nu is de oudste kip die we hebben, een Marans uit 2012.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 22:21 



 
Profiel   

Hallo iedereen. Wat zie ik hier mooie kipjes voorbij komen. :)
Klein vraagje. Binnen enkele jaren zou ik graag zelf kipjes opvoeden van kuikensaf. Ik zit al mijn hele leven met een kleinschalige hoeveelheid kipjes maar heb nog nooit echt eendagskuikens binnen gehad.
Nu was mijn vraag hoeveel ik er ongeveer zou pakken. Heb een oppervlakte van 20 vierkante meter in de ren, maar toen ze met 6 in deze ren zaten merkte ik dat deze eigenlijk te klein voor hen was en met 4 zaten ze ook vrij krap. Nu zitten we met 2 en gaat het prima. Zo zou ik het ook graag houden voor de volgende generatie. :)
Nu vroeg ik me af; als ik 2 kuikentjes koop, zijn deze in staat om met z'n tweetjes te overleven? Of koop ik er dan beter wat meer, zodat ik zeker gegarandeerd een volwassen paar krijg?

Isabonny, veel sterkte. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 16:59 



 
Profiel   

Century schreef
Heeft iemand hier zijn kippen geënt? Ik twijfel om het te doen met mijn nieuwe kippen. Ex-eigenaar zegt dat hij ze niet geënt heeft. Ze lopen nu met z'n vieren in een weitje. In de buurt hebben veel mensen kippen. Er zijn hier ook veel wilde vogels.


Nee dat doe ik niet. Wel geef ik preventief Cox & Worms en zo gauw ik spoelwormen in de mest zie dan ontworm ik met Wormstop.


Laatst bijgewerkt door Matheno op 16-09-19 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 21:57 



 
Profiel   

Hoe vaak geef jij Cox & Worm? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 21:59 



 
Profiel   

Century schreef
Hoe vaak geef jij Cox & Worm? :)


Hm, eens per maand een dag of 2 achter elkaar. Soms vergeet ik het weleens :')

Wel krijgen ze 1 keer in de week wat appelazijn door hun drinkwater, of wat knoflook. Dat wissel ik een beetje af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 22:00 



 
Profiel   

Meer mensen dit al gelezen ?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1216514 ... -regelbrij

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 21:32 



 
Profiel   

Vandaar dat ze op moestuin complex ineens moeilijk lopen te doen over de kippen. Terwijl het gewoon mag volgens regelement. Zal regelement wel aangepast worden voor volgend jaar. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 21:41 



 

Opzich kan wat extra zicht op de sector geen kwaad. Maar dan wel op een uitvoerbare manier voor alle partijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 06:45 



 
Profiel   

Het is op de politiek en op bestuursniveau altijd alles of niets. Zoek een tussenweg. Nu moet je pas een administratie hebben bij meer dan 250 kippen, straks al bij twee....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 07:16 



 
Profiel   

tamary schreef


Ik kan het artikel niet lezen zonder abonnement, kun je de tekst kopieeren hierheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 09:03 



 
Profiel   

DEN HAAG - Als het aan de Europese Commissie ligt, moet Den Haag van iedere hobbykip in de achtertuin weten wie de eigenaar is en waar het pluimvee precies rondscharrelt. Het protest van minister Carola Schouten (Landbouw) tegen deze nieuwe regels valt in goede aarde bij hobbyisten. „Truus en Miep slapen in de bijkeuken op de wasmachine, hoe moet je dat dan melden?”

Albert ten Dam vindt de nieuwe regels ’geen doen’.
Albert ten Dam vindt de nieuwe regels ’geen doen’.Ⓒ EIGEN FOTO
Brussel denkt met de strenge regels de diergezondheid te kunnen verbeteren, maar volgens minister Schouten zorgen de nieuwe verplichtingen vooral voor papieren rompslomp. „De nieuwe verplichtingen zorgen voor een toename van administratieve lasten en dragen weinig bij aan het tot een hoger niveau brengen van de diergezondheid.”


Albert ten Dam van de Nederlandse Leghornclub is Schouten erkentelijk voor haar verzet. „Op zich vind ik die regels voor de gezondheid wel een goed streven, maar het is geen doen. Als ik drie weken met vakantie ben, ben ik al te laat om de kippen te ringen, zo hard groeien ze.”

"Streven is goed, maar niet te doen"
De Hengeloër houdt al jaren hobbykippen, leghorns. „Ik heb 21 hobbykippen, zes of zeven daarvan zijn niet geringd. Omdat ik naar tentoonstellingen ga, zijn ze wel allemaal geënt tegen pseudo-vogelpest. Dat moet ook, je moet goed voor je dieren zorgen.”

Wie minder dan 250 kippen heeft, geldt in Nederland als hobbyist. Pas als je met je pluimvee naar een tentoonstelling gaat, moeten ze worden geringd en geregistreerd. De nieuwe Brusselse regels gooien dat verschil overboord.

Nestje
Ondoenlijk, meent Ten Dam: „Weet je, als er tien kippetjes bij een boer in de tuin scharrelen en eentje legt er achter de heg een nestje, dan heb je er zo wat bij die niet geregistreerd zijn. Je weet ook niet precies waar ze rondscharrelen. Truus en Miep slapen in de bijkeuken op de wasmachine, hoe moet je dat dan melden bij het ministerie? Krijg je een koppeltje kippen van de buurman, dan weet je ook niets van de afkomst.”

Albert ten Dam is tevens hobby-imker. „Dan wordt het wel een hele papierwinkel, zit ik meer achter de computer, dan dat ik voor mijn dieren zorg.” Want de nieuwe administratieve verplichtingen gelden straks niet alleen voor kippen, maar ook voor ander pluimvee zoals ganzen, en zelfs mensen die bijen, hommels of kameelachtigen houden, dienen daarvan melding te maken. Zo dreigen dus ook hobby-imkers de dupe te worden van de Brusselse bureaucratisering.

Voor paardenliefhebbers zijn ook tal van nieuwe regeltjes bedacht. Zo moet er in de toekomst worden geregistreerd van wie het paard precies is en waar de stal is waarin het dier resideert.

Minister Schouten heeft al geprobeerd om de nieuwe regels tegen te houden, maar dat was tevergeefs, want andere lidstaten steunen ons land niet. De CU-bewindsvrouw gaat nu proberen om een uitzondering voor sommige hobbydieren te krijgen. Huisdieren zoals honden en katten zijn al uitgezonderd. Ze zet zich dus in om dat voor meer categorieën voor elkaar te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 09:04 



 
Profiel   

Dank je wel!
Ik heb paarden, ezels, koeien, geiten, kippen.... ik zit straks de hele dag alleen nog maar in de administratie -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 09:25 



 
Profiel   

Karina schreef
Dank je wel!
Ik heb paarden, ezels, koeien, geiten, kippen.... ik zit straks de hele dag alleen nog maar in de administratie -O-


Same, maar ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Prachtige pony's heb je in je profiel staan trouwens <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 09:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 322 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325 ... 371  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen