Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 323 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326 ... 371  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beginnen met kippen houden

 
Profiel   

Dank je! :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 19:57 



 
Profiel   

Hoooiii karina!

Ik kom ook eens binnenvallen... Was een poosje erg druk hier.

Het kippenhok is zo goed als af, er moet nog een legnest in en een zandbak en een stok voor de nachten.
Maar we hebben de 4 oudste dames er al in gezet.
Ze genieten er volop van.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

De Haan en het jongere hennetje zijn nu 8 weken.
Die doe ik er denk ik eind oktober bij in.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 20:36 



 
Profiel   

Een van mijn marans hennen is sinds vandaag in de rui. Alles ligt onder de veertjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 20:54 



 
Profiel   

Hier ook heel veel veren. Ook weinig eieren.

Ze hebben mooi de ruimte Eilinora! Wat voor soort kippen zijn het? Vorwerks?

Zijn er nog genoeg insecten voor de kippen? Ik merk dat ze erg graag meelwormen e.d. willen, maar die eten ze natuurlijk ook gewoon graag. Ik weet niet zo goed hoeveel ik ze bij moet voeren. Wat doen jullie?
Ze krijgen een korrel die volledig is, zit ook flink aandeel eiwit in (Fakkert Biologische legkorrel).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 20:58 



 
Profiel   

Engerlingen plaag helaas, maar er gaan er zat richting kippen ipv meelwormen, etc. Wel is er standaard legkorrel vrij beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 21:31 



 
Profiel   

Hier ook in de rui en sinds vrijdagavond 2 nieuwe kippen van Red een Legkip. Twee rode kale dames. Ze lagen dit weekend heerlijk te slapen in hun stro bedjes, lekker bij te komen. Heerlijk om te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 22:16 



 
Profiel   

Zijn idd van het ras vorwerk.

Hier ruien ze ook flink

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 22:19 



 
Profiel   

Hier ook de sabelpootjes en de ene baardkuifhoen in de rui, al paar weken van de leg. Haantje kraaide niet eens meer, die spaarde zijn krachten. Begint er nu weer mooi uit te zien en zag hem gister ook weer eens een kip treden. Maar ik vind het allemaal best lang duren die rui, ze krijgen naast de bio legkorrel volop groenvoer, fruit, extra vitaminen in het water en meelwormen/vlokreeftjes en alles maar het is wel een stelletje freeloaders zo :D , moet toch weer eens een functioneringsgesprekje gaan houden.

Sinds mijn jonge aanwinsten, de kuifhoentjes, allemaal toen ze maand of 3 waren omgebracht zijn door de boommarters zit ik te dubben wat ik erbij zal kopen, wil nu geen jonge kuikens meer die nog binnen moeten, en kuifhoenders zijn moeilijk te vinden. Ik zoek wel eigenlijk steeds naar de zeldzame huisdierrassen omdat ons bedrijf ook draait om zeldzaam runderras, maar aan de andere kant zijn er nog zoveel leuke rassen en zou ik ook gekleurde eitjes zoals van de araucana's echt heel leuk vinden. Wie heeft er ervaring met dat ras? Zijn ze leuk om te hebben ook? Ze kunnen bij ons niet los vanwege alle boommarters, vossen en roofvogels maar ik heb een grote manshoge ren met genoeg verrijking, noemen het altijd onze chickenpaddock paradise. Ik vind bijvoorbeeld van de zeldzame rassen de bonte leghorns ook heel leuk maar die neem ik niet omdat ik het idee heb dat die toch echt nog meer ruimte nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 09:47 



 
Profiel   

Karina helemaal zeldzaam zijn ze niet meer geloof ik maar nog wel lastig te krijgen(je komt tijdens de broedperiode wel advertenties tegen maar heel weinig en vooral haantjes en daarbuiten Bijna niets) maar je zou volgend jaar wel een paar broedeieren van mijn vorwerk hennen kunnen krijgen.

Tijdens de 2de wereld oorlog waren ze bijna uitgestorven en werden daardoor een zeldzaam ras.
Of ze dat nog zijn weet ik niet.

Edit: even nagezocht, de lakenvelder behoort in Nederland tot de zeldzame rassen.
De vorwerk behoort in Duitsland nog steeds tot de zeldzame rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 10:07 



 
Profiel   

Dit is het lijstje van de SZH qua kippenrassen http://szh.nl/hoenders/
Ik kan het in gedachten houden voor volgend jaar, ik vind ze prachtig hoor! Maar heb er nu eigenlijk echt te weinig omdat mensen het ook leuk vinden om eitjes te kopen bij ons in de boerderijwinkel, ik dacht dat zal zo'n vaart niet lopen met krieleitjes, maar ze vinden het juist leuk. En daarom denk ik dan ook weer aan de araucana's omdat gekleurde eitjes ook juist weer iets is wat je in de supermarkt niet kan kopen, het is leuk om wat anders dan anders te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 10:21 



 
Profiel   

@Karina : Als je echt super zeldzaam wilt moet je kijken richting siciliaanse bekerkamhoen, bankiva hoen , onagadori, zweedse bloemenkip, ayam cemani,..enz (hoewel die Ayam cemani , in België toch, al overal te vinden is). Maar dit zijn rassen die wat ruimte nodig hebben en sommige zijn vliegers. Dus een goed ren is een must.

Kuifhoenders vind je overal... wil je iets leuks en toch iets unieks, kijk dan eens naar de appenzeller spitskuifhoen, hebben een kuifje maar zijn sterker en minder doorgefokt dan de gekende kuifhoenderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 12:28 



 
Profiel   

JustMeKV, sorry, ben niet duidelijk geweest denk ik. Ik bedoel dus echt kippen die ondergebracht zijn bij de SZH, Stichting zeldzame huisdierrassen, Nederlandse rassen dus. Net zoals onze Brandrode koeien, bonte geiten en sabelpootkrielen. Dat dat de eerste rassen zijn waar ik naar kijk omdat we daar dus al mee bezig zijn en het een deel is van de charme van onze boerderij en we daarmee ook aangesloten zijn bij de SZH.
Maargoed, ik heb ook dieren omdat ik ze gewoon leuk vindt natuurlijk, ik wil me er niet op vastleggen. De Zweedse bloemenkip die jij noemt heb ik ook al eens eerder naar gekeken, ook erg leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 16:44 



 
Profiel   

Ah dan had ik het idd verkeerd begrepen!
Wat ik nog wil meegeven is dat enkele rassen die op de SZH lijst staan in België zeker niet zeldzaam zijn barnevelder, welsumer, leghorn, lakenvelder, hollandse kuifhoen, sabelpootkrielen en hollandse hoen lopen hier met hopen rond..
Misschien je focussen op een Nederlands ras die ook bij buurlanden niet zo vaak te zien is?
Een ras die hier best lastig te vinden is de Groniger meeuw...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 19:25 



 
Profiel   

[ img ]

Wij hebben gisteren onze kuikens opgehaald! 3 Cochin kipjes zijn het geworden. Hopelijk zijn het alle 3 hennetjes, van 1 twijfel ik of het een hennetje of haantje is. Maar als het een haantje is, kunnen we hem alsnog omruilen voor een hennetje. Kippenhok staat in elkaar, ren is mooi overdekt, voer en water silo gehaald voor ze.
Nu maar tam maken, de kinderen zijn helemaal weg van ze. Ze zijn nu ong 8 weken oud.
Moet ik nog iets anders doen voor ze? Ik lees iets van ontwormen?
Heb echt 0 verstand van kippen, heb kuikenkorrel gekocht ,geadviseerd door de dierenwinkel daarin en verder geen idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:40 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je aanwinst.


Ik heb ook 3 nieuwe.

Vrijdag ochtend wss vossen op het erf gehad.
Onze haan, 2 zijdehoenders en onze oude Red weg.
2 zaten in het nachthok heel zielig.

Was gisteren zo stil. Geen gekraai van Flip.

Via T kuikengeluk heb ik gisteren Napoleon, Muffin en Flappie gehaald.
Vanochtend ging onze buff, Buuff, gelijk de strijd aan met Napoleon, moet je niet doen dus die is de Sjaak.
Al is ze nu wel onder de indruk van hem.
De zwarte, Fluffy, laat hij wel met rust die sukkelt er tussendoor.

Ze zitten nu allemaal in het nachthok... Ik laat ze gewoon doen ze moeten het zelf uitzoeken.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:21 



 
Profiel   

Gefeliciteerd beiden! En gecondoleerd natuurlijk :(

Met al het slechte weer zat ik te denken of mijn kippen het niet koud gaan krijgen 's nachts als de temperatuur gaat dalen. Het hok dat ik heb is niet bijster geïsoleerd. Hoe doen jullie dat?


Laatst bijgewerkt door Century op 06-10-19 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:26 



 
Profiel   

Hier ook niet super geïsoleerd. Hok gaat dicht dus warm zat

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:32 



 

Kippen kunnen veel hebben hoor. Die veren zijn prima isolatie als ze die uitzetten. Belangrijkste is ze tochtvrij te houden.

Cruesli, leuke kipjes! Ze lekker verwennen.. met meelwormpjes krijg je ze vaak ook snel tammer.

Mando, ach wat sneu. Niet fijn een vos of iets op bezoek. Wel mooie beesten, vanmorgen nog een dode opgehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 12:55 



 
Profiel   

Tocht is funest, kou op zich niet. Genoeg voeren en water geven. Gaat het echt vriezen, dan geef ik ze wel eens een zakje katten natvoer met flink warm water er bij (ook ivm bevroren drinkwaterbak), daar halen ze energie + vocht uit en warmen ze door. Hanen met grote kam kan problematisch zijn omdat die van wat ik weet de kop niet onder de veren steken 's nachts en dan kan er wat bevriezen. Voor hennen met grote kam wordt het hier overdag eigenlijk niet koud genoeg om die in de problemen te krijgen.
Dus slaapplaats uit de wind, genoeg vocht (optimale bloedsomloop) en eten, dan zijn ze aardig winterproof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 13:00 



 
Profiel   

Heb een mailtje gestuurd naar Red een Legkip. Ben toch wel benieuwd wat de eisen zijn voor het worden van een opvangplek. Lijkt me onwijs leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 12:12 



 
Profiel   

Gaaf! Het is dat ik de ruimte niet heb. Een paar weken geleden nog 2 rode hennen daar gehaald :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 13:32 



 
Profiel   

Ik heb 2x via ReL 3 kippen gehaald maar laatste keer vol bloedluis helaas. Nu heb ik er nog maar 2 over (ruim 3 en 4,5 jaar oud) en 2 nieuwe 17 weken Lohmann hennen erbij (die het leven in schuur bespaard is).
Ze zijn alleen super schichtig en eerste nacht heb ik ze in het nachthok kunnen zetten, maar nu zitten ze al een paar nachten hoog in de boom.. zo hoog dat ik denk die vliegen zo de tuin uit := maar ze blijven tot nu toe wel in de ren.
Iemand tips? Ze zijn echt bang. De andere 2 komen uit mijn hand eten, maar deze wachten tot ik weg ben voor ze gaan eten. Want ik wil ze graag in het hok hebben + s avonds een keer knippen dat ze niet wegvliegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 15:25 



 
Profiel   

Ethelate schreef
Ik heb 2x via ReL 3 kippen gehaald maar laatste keer vol bloedluis helaas. Nu heb ik er nog maar 2 over (ruim 3 en 4,5 jaar oud) en 2 nieuwe 17 weken Lohmann hennen erbij (die het leven in schuur bespaard is).
Ze zijn alleen super schichtig en eerste nacht heb ik ze in het nachthok kunnen zetten, maar nu zitten ze al een paar nachten hoog in de boom.. zo hoog dat ik denk die vliegen zo de tuin uit := maar ze blijven tot nu toe wel in de ren.
Iemand tips? Ze zijn echt bang. De andere 2 komen uit mijn hand eten, maar deze wachten tot ik weg ben voor ze gaan eten. Want ik wil ze graag in het hok hebben + s avonds een keer knippen dat ze niet wegvliegen.


De kippen die ik bij ReL vandaan had zaten ook vol bloedluis ja. Bij welke opvangplek heb jij ze toen opgehaald? De plaats waar ik ze vandaan heb is als opvangplaats inmiddels al gestopt.

Wat betreft de bange kippen.. Blijven volhouden met wat lekkers. Meestal weten ze na een week precies dat jij eten hebt. ;-)

Mona81 schreef
Gaaf! Het is dat ik de ruimte niet heb. Een paar weken geleden nog 2 rode hennen daar gehaald :)


Leuk! Waar heb je ze opgehaald?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 15:58 



 
Profiel   

Ik voel me zo slecht. Gisteren avond 4 kippen vrolijk in de tuin aan het scharrelen, vanmorgen ook nog. Kom ik naar huis ligt een dood on de hok |(
Zo zielig was een mooie dame en ik heb geen idee wat het was. Maak mij nu wel beetje zorgen. Ze zag er trouwens uit alsof ze in slaap in overleden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 17:17 



 
Profiel   

Oh wat naar zeg! Zo plotseling.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-19 17:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 323 van de 371 [ 9262 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326 ... 371  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen